انتشار این مقاله


لیفت ابرو چیست؛ آشنایی با روش انجام و خطرات لیفت ابرو

افتادگی ابرو ناشی از پیری اعتماد به نفس شما را از بین برده؟

لیفت ابرو یا لیفت پیشانی نوعی عمل زیبایی برای بالا کشیدن ابروها می‌باشد. در عمل لیفت ابرو، با بالا کشیدن ابرو و پیشانی، نواحی اطراف چشم و ابرو و نیز پیشانی بهتر و زیباتر جلوه می‌کنند.

افرادی که لیفت پیشانی را انجام می‌دهند ممکن است صاحب ابروهایی افتاده، روبه پایین و یا نامتقارن باشد. انجام عمل بالا کشیدن ابرو همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود.

لیفت ابرو ممکن است به تنهایی انجام گیرد و یا با سایر عمل‌های جراحی همراه باشد، مانند جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) یا لیفت صورت.

علت

فرآیند طبیعی افزایش سن و سالخوردگی معمولا باعث افتادگی ابرو می‌شود. به مرور زمان پوست و بافت نرم الاستیسیته و حالت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند، فاصله بین ابروها و پلک‌ها کاهش می‌یابد. افتادگی ابرو ظاهری خسته، پریشان و عصبانی به شما می‌بخشد. اما لیفت و بالا کشیدن ابرو باعث می‌شود جوان‌تر و سرحال‌تر به نظر برسید.

اگر چشم‌ها و ابروهایتان حالت افتاده دارند، ممکن است دوست داشته باشید عمل زیبایی لیفت ابرو و نیز بلفاروپلاستی انجام دهید.

خطرات عمل جراحی زیبایی

ریسک‌های ناشی از انجام عمل لیفت ابرو عبارتند از:

  • جای زخم. اثر باقی مانده از محل عمل شده ممکن است پس از عمل به چشم بخورد.
  • لمس شدن پیشانی. عمل بالا کشیدن ابرو می‌تواند باعث ایجاد بی‌حسی دائمی یا موقتی در پیشانی و فرق سر شود.
  • عدم تقارن و نامرتب بودن ابروها. ممکن است پس از عمل یک یا هردو ابروها نامتقارن و نامرتب دربیایند. اگرچه این بدشکلی ابروها می‌تواند در دوران بهبودی درست شده و به جای خود برگردند، اما اگر وضعیت ادامه پیدا کرد می‌توان با انجام عمل‌های جراحی بیشتر شرایط را بهبود بخشید.
  • مشکلات رشد مو. انجام این عمل ممکن است باعث شود خط رشد موی فرد جابه جا شده و بالاتر برود، و یا مانع رشد مو در آن ناحیه شود. اگر مشکل پیش آمده به خودی خود حل نشد، می‌توان با برداشتن زخم یا انجام پیوند یا گرافت مو مداخله کرد.

مانند هر عمل جراحی ماژور دیگری، لیفت جراحی نیز می‌تواند عوارضی مانند خونریزی، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی داشته باشد.

آمادگی لازم برای انجام عمل

ابتدا باید در مورد عمل و نحوه انجام آن با یک جراح زیبایی مشورت کنید. به احتمال قوی اولین ملاقات شما با پزشک به شکل زیر سپری خواهد شد:

  • بررسی سابقه پزشکی شما. ابتدا از شما خواسته می‌شود تمامی پیشینه پزشکی یا بیماری‌های خود را با پزشک در میان بگذارید. تمامی داروهایی که در حال مصرف آن هستید، قبلا مصرف کرده‌اید یا عمل‌های جراحی که گذرانده‌اید به پزشک اطلاع دهید. حساسیت‌های دارویی خود را فراموش نکنید.
  • انجام تست‌های فیزیکی. برای تایین دقیق برنامه درمانی شما، پزشک تمامی قسمت‌های صورت شما را در همه حالت‌ها بررسی خواهد کرد. پزشک همچنین می‌تواند برای ثبت پزشکی نیز از ابرو و چشم شما عکس تهیه کنید.
  • بررسی انتظارات شما. از علت انجام عمل و خواسته‌ها و انتظارات خود به پزشک بگویید. مطمئن شوید که به طور کامل در جریان مزایا و خطرات عمل قرار گرفته‌اید.

محدودیت‌های پیش از عمل

قبل از انجام عمل لیفت ابرو نیاز است مواردی را رعایت کنید:

  • از مصرف سیگار خودداری کنید. کشیدن سیگار باعث افزایش جریان خود در پوست و کل بدن شده و فرآیند بهبودی را به تعویق می‌اندازد. اگر فردی هستید سیگاری، به توصیه پزشک لازم است قبل و بعد از عمل (تا بهبودی کامل) سیگار را کنار بگذارید. (شاید خواستید کلا ترک کنید، چرا که نه؟)
  • اجتناب از مصرف برخی داروها. داروهایی مانند آسپرین، ضدالتهاب و مکمل‌های گیاهی ممنوعیت مصرف قبل از این عمل را دارند. این داروها خونریزی را افزایش می‌دهند.
  • به فکر بعد از عمل خود باشید. پس از عمل باید فرد دیگری شما را تا خانه برساند (فکرش را که نمی‌کنید بخواهید خودتان رانندگی کنید؟!) و نیز باید شب اولی را که در خانه بستری می‌شوید همراه شما بماند. در مورد برنامه‌های پس از عمل و فردی که شما را یاری خواهد کرد از الان به فکر باشید.

عمل جراحی باید در بیمارستان یا کلینیک‌های پزشکی مجهز انجام شود. شما احتمالا چیز خاصی از عمل حس نخواهید کرد زیرا در حین انجام عمل بیهوش خواهید بود.

عمل لیفت ابرو چگونه سپری خواهد شد

با توجه به خواسته و انتظارات شما، متدها و تکنیک‌ها استفاده شده برای لیفت پیشانی می‌تواند متفاوت باشد. پروسه‌ای که پزشک جراح شما انتخاب می‌کند محل ایجاد بریدگی‌ها و زخم‌ها را تایین می‌کند.

تکنیک‌های مورد استفاده جراح برای لیفت ابرو عبارتند از:

  • لیفت اندوسکوپیک ابرو. جراح ابتدا چندین برش کوچک در خلف خطوط موی سر شما ایجاد می‌کند. سپس تیوبی نازک و بلندی را که در راس آن سیستم نوری و دوربین کوچکی تعبیه شده‌است (اندوسکوپ) وارد یکی از زخم‌ها می‌کند. از طریق اندوسکوپ می‌تواند بافت‌ها و عضله‌ها را بررسی کند.

سپس با وارد کردن وسیله دیگری از یک زخم دیگر به داخل منطقه ابرو، بافت‌های پیشانی را بالا کشیده و آن‌ها با استفاده از بخیه، بست یا سایر تکنیک‌ها آن را محکم می‌بندد. سپس زخم‌های ایجاد شده با استفاده از بخیه یا کلیپ‌ها مختلف بسته می‌شود.

  • لیفت کرونال ابرو. در این نوع لیفت ابرو پزشک برش‌های در بخش خلفی خط رشد مو، در فرق سر از گوش تا گوش ایجاد می‌کند. سپس پوست پیشانی شما را بالا کشیده و پوست قدامی را روی پوست خلفی قرار می‌دهد.

بخش‌هایی از پوست که روی هم افتاده‌اند برداشته و حذف می‌شود و دو لبه پوست سر به هم دوخته می‌شوند. البته توجه به این نکته ضروریست که انجام این تکنیک برای افرادی که دارای پیشانی بلند هستند، موهای نازک دارند یا موهایشان کم‌پشت و در خطر ریزش مو قرار دارند توصیه نمی‌شود.

  • لیفت ابرو از خ رشد مو. در این روش جراح برش‌ها را از بالاترین بخش پیشانی و در مرض خط موی شما ایجاد می‌کند. با این تفاوت که در این متد به جای پوست سر در ناحیه جمجمه، بخشی از پوست پیشانی حذف می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود دیگر خط مویی شما عقب‌تر نمی‌رود و مثل قبل می‌ماند.

این نوع از لیفت ابرو زمانی انجام می‌گیرد که پیشانی فرد بلند باشد. با اینکه روند بهبودی و علائم بعد از آن در هر فرد متفاوت است، اما با این حال ممکن است خطوط باقی مانده از برش‌های جراحی پس از عمل دیده شوند.

لیفت ابرو

انجام عمل لیفت پیشانی حدود ۱ الی ۲ ساعت به طول می‌انجامد.

پس از عمل چه چیزی در انتظار ماست

پس از اتمام عمل ناحیه سر و پیشانی شما به آرامی و سستی بسته می‌شود تا از تورم زیاد آن جلوگیری کند. همچنین ممکن است تیوبی نازک در داخل یکی از زخم‌ها قرار داده شود تا خون و مایع تجمع یافته در داخل پیشانی و زخم را درناژ کرده و خارج کند.

برای مراقبت از زخم‌ها پس از عمل نیز تجهیزات و موارد مورد نیاز شما به توصیه پزشک در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اقداماتی هست که لازم است در روزهای اول پس از عمل انجام دهید:

  • کمی استراحت کنید. توجه داشته باشید که سر خود را کمی بالاتر نگه دارید و در صورت نیاز و به تجویز پزشک از مسکن استفاده کنید.
  • از کمپرس آب سرد یا خنک کننده استفاده کنید تا جلوی تورم زیاد گرفته شود.
  • زخم‌ها و برش‌های جراحی خود را در معرض فشار یا حرکت بیش از حد قرار ندهید.

حین بهبودی زخم‌های جراحی ، احتمالا آن ناحیه دچار خارش و بی‌حسی می‌شود. البته این نشانه‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابند. اگر روی زخم‌های شما با بانداژ بسته و پوشانده شده است، حدود ۱ الی ۳ روز پس از عمل این باندها و پانسمان‌ها حذف می‌شوند. بخیه‌های انداخته شده در برش‌ها نیز پس از ۷ الی ۱۰ روز برداشته می‌شوند.

از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود ، مانند شستن و خشک کردن موها و نیز حمام کردن را دوباره از سر بگیرید. نگران ورم‌های پیشانی خود نباشید زیرا ممکن است تا هفته‌ها طول بکشد.

برای پنهان کردن کبودی‌هایی که ممکن است طولانی مدت شما را رها نکنند می‌توانید موقتا از آرایش استفاده کنید.

در صورت مشاهده هرکدام از علائم زیر پس از عمل ، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • بی‌نظمی در تپش قلب

نتیجه

با بالا کشیدن پوست و بافت ابرو و پیشانی و اتمام عمل لیفت ابرو، ظاهر نهایی شما شاداب‌تر و جوان‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید که این عمل زیبایی نتیجه دائمی وهمیشگی نخواهد داشت و با گذشت سن عضلات ناحیه صورت شما دوباره دچار افتادگی خواهند شد. آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید نیز این روند را سرعت می‌بخشند.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید