انتشار این مقاله


غربالگری سرطان ریه چگونه انجام می شود و در چه کسانی ضرورت دارد؟

غربالگری سرطان ریه روشی برای تشخیص زود هنگام سرطان ریه بوسیله عکس برداری است که موجب می شود این بیماری در مراحل اولیه شناخته شود و درمان موثر تری صورت گیرد.

بررسی کلی

غربالگری سرطان ریه یک روش تشخیصی برای شناسایی سرطان ریه در افراد سالم و با خطر بالای ابتلا به این بیماری است. این نوع غربالگری معمولا برای بزرگسالان سیگاری پیشنهاد می شود که هیچ علایمی از این بیماری ندارند.

برای این کار، پزشکان از یک توموگرافی کامپیوتری با دوز کم برای اسکن ریه ها و جستجوی سرطان ریه استفاده می کنند. در نتیجه اگر سرطان ریه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، احتمال بهبود آن با دارو بیش تر است.

غربالگری سرطان ریه برای چه انجام می شود؟

هدف از غربالگری، تشخیص زود هنگام بیماری در مراحل ابتدایی است که شانس درمان آن را افزایش می دهد. تشخیص این نوع از سرطان در زمانی که علایم بروز کرده اند معمولا هنگامی است که دیگر روش های درمانی قادر به بهبود این بیماری پیشرفته نخواهند بود. تحقیقات نیز نشان داده اند؛ غربالگری، خطر مرگ بر اثر سرطان ریه را کاهش می دهد.

چه کسانی باید غربالگری سرطان ریه را انجام دهند؟

غربالگری سرطان ریه معمولا برای افرادی با ریسک بالای ابتلا به این نوع از سرطان توصیه می شود. افرادی با شرایط زیر:

میانسالانی که در حال حاضر یا در گذشته سیگار مصرف می کردند:

غربالگری سرطان ریه معمولا برای افراد سیگاری و افرادی که سن بالای ۵۵ سال دارند و در گذشته سیگار می کشیدند، پیشنهاد می شود.

بزرگسالانی با مصرف بالای سیگار در مدت طولانی:

انجام غربالگری برای افرادی که ۳۰ بسته- سال یا بیش تر سیگار می کشند توصیه می شود. (شما می توانید برای محاسبه میزان بسته- سال از تعداد بسته های مصرفی در روز و سال های سیگار کشیدن استفاده کنید).

برای مثال؛ در فردی با میزان ۳۰ بسته- سال، ممکن است این شخص به مدت ۳۰ سال روزانه یک بسته را مصرف کند یا اینکه روزانه دو بسته برای ۱۵ سال مصرف کرده باشد. هم چنین احتمال دارد روزانه سه چهارم یک بسته را در روز برای ۴۰ سال کشیده باشد. با این حال اگر عادت های مصرفی شما  در طی سال های گذشته تغییر کرده است، می توانید با استفاده از شناختی که از خود دارید تشخیص دهید که آیا غربالگری سرطان ریه برای شما مناسب است یا خیر.

غربالگری سرطان ریه
تصویر حاصل از غربالگری سرطان ریه در فردی با مصرف بالای سیگار

افرادی که زمانی مصرف بالای سیگار داشته اند و سپس ترک کرده اند:

اگر در زمان طولانی، مقادیر بالایی سیگار مصرف می کردید و حالا ترک کرده اید؛ پیشنهاد می شود غربالگری سرطان ریه را انجام دهید.

افرادی که از نظر سلامتی وضعیت مطلوبی دارند:

اگر مشکلات جدی سلامت دارید، احتمال کم تری وجود دارد که از غربالگری سرطان ریه بهره مند شوید. زیرا ممکن است در پیگیری ها عوارضی را تجربه کنید. به همین دلیل، غربالگری سرطان ریه به افرادی ارائه می شود که از نظر سلامتی کاملاً شرایط خوبی دارند.

بنابراین به طور کلی در افرادی که ریه ها عملکرد مطلوبی ندارند؛ توصیه نمی شود زیرا ممکن است طی غربالگری با مشکلاتی روبه رو شوند. این موضوع شامل افرادی می شود که نیاز مداوم به اکسیژن دارند، در یک سال گذشته کاهش وزن غیر قابل توضیح را تجربه کرده اند، اخیرا دچار سرفه های خونی شده اند یا در یک سال گذشته سی تی اسکن قفسه سینه انجام داده اند.

افرادی با سابقه سرطان ریه:

در صورتی که بیش از پنج سال است سرطان ریه شما درمان شده است؛ بهتر است این نوع غربالگری را انجام دهید.

افرادی که بقیه عوامل خطر سرطان ریه را دارند:

این افراد شامل مبتلایان به انسداد مزمن ریوی (COPD)، کسانی که سابقه خانوادگی سرطان ریه دارند یا در هنگام کار در معرض آزبست هستند، می باشد.

تا چه زمانی باید غربالگری صورت گیرد؟

پزشکان سن خاصی را برای توقف غربالگری در نظر نمی گیرند. بنابراین اگر یکی از شرایط بالا را دارید، باید غربالگری سالانه سرطان ریه را تا زمانی ادامه دهید که به علت مشکلات جدی سلامت دیگر نتوانید از غربالگری بهره ببرید.

خطرات

غربالگری سرطان ریه می تواند شامل خطرات زیر باشد:

تابش با درجه کم:

میزان تشعشعی که در هنگام غربالگری سرطان ریه دریافت می کنید در واقع بسیار کم تر از یک سی تی اسکن استاندارد است.این میزان تقریبا می تواند برابر با نصف میزان پرتویی باشد که شما به طور طبیعی از محیط دریافت می کنید.

نیاز به پیگیری های مجدد:

اگر در غربالگری شما نقطه مشکوکی در ریه پیدا شود، ممکن است نیاز باشد که تعداد دیگری تصویر برداری یا آزمایش های تهاجمی مانند بیوپسی را انجام دهید که هر یک از این ها با خطراتی همراه هستند. در صورتی که این آزمایش ها مشخص کنند که مبتلا به سرطان ریه نیستید شما تنها در معرض خطراتی قرار گرفته اید که اگر وارد غربالگری نمی شدید آن ها را تجربه نمی کردید.

یافتن سرطان های بسیار پیشرفته:

سرطان های ریه بسیار گسترده مانند سرطان هایی با سرعت بالا ممکن است پاسخ مناسبی به درمان ندهند. بنابراین تشخیص این نوع از بیماری ها در غربالگری سرطان ریه نمی تواند باعث بهبود و افزایش عمر شما بشود.

یافتن سرطان هایی که ممکن است هیچگاه به شما آسیب نرسانند:

بعضی از سرطان های ریه به آهستگی رشد می کنند و ممکن است هیچگاه نشانه یا آسیبی ایجاد نکنند. هم چنین تشخیص اینکه کدام سرطان هرگز به شما آسیبی نمی زند و سرطانی که باید به سرعت درمان شود کار ساده ای نیست. در صورتی که در غربالگری، شما مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده شوید؛ به احتمال زیاد پزشک برای شما درمان هایی را تجویز می کند که ممکن است غیر ضروری باشند.

تشخیص عدم ابتلا به سرطان ریه:

نتایج مبهم و غلط گاها منجر می شوند که در غربالگری سرطان ریه تشخیص با عدم ابتلا به سرطان ریه باشد در صورتی که شخص به آن مبتلا است.

مشخص شدن بیماری ها و مشکلات دیگر:

افرادی که مدت طولانی سیگار می کشند بیشتر در معرض خطراتی از جمله بیماری های قلبی و ریوی هستند که ممکن است در سی تی اسکن ریه تشخیص داده شود. اگر پزشک بیماری دیگری را پیدا کند، ممکن است نیاز باشد شما تحت آزمایش های بعدی و احتمالاً درمان های تهاجمی قرار بگیرید. این در صورتی است که اگر غربالگری سرطان ریه را انجام نداده بودید این پیگیری ها نیاز به انجام نداشتند.

برای غربالگری سرطان ریه چگونه آماده شویم؟

در صورتی که عفونت دستگاه تنفس دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگر در حال حاضر علائم عفونت دستگاه تنفسی دارید یا اخیرا از عفونت بهبود یافته اید؛ پزشک ممکن است توصیه کند تا یک ماه پس از رفع علایم، غربالگری را به تاخیر بیاندازید. عفونت های تنفسی می توانند ناهنجاری هایی را در سی تی اسکن ایجاد کند که ممکن است نیاز به اسکن اضافی یا آزمایش هایی برای بررسی داشته باشد. با انتظار برای رفع عفونت می توان از این آزمایشات اضافی جلوگیری کرد.

مواد فلزی همراه خود را جدا کنید:

فلزات می توانند در تصویربرداری تداخل ایجاد کنند، بنابراین از شما خواسته می شود تمام فلزاتی که ممکن است همراه داشته باشید مانند جواهرات، عینک، سمعک و پروتزها را جدا کنید. هم چنین لباسی بپوشید که دکمه یا قزن های فلزی نداشته باشد. اگر در لباس شما مقدار زیادی فلز وجود داشته باشد، ممکن است از شما خواسته شود گان بپوشید.

در غربالگری سرطان ریه چه چیزی در انتظارم است؟

در طی غربالگری

در حین اسکن از ریه ها، شما باید بر روی یک میز بلند به پشت بخوابید. ممکن است به شما یک بالش نیز بدهند تا راحت تر باشید. تکنسینی که غربالگری شما را انجام می دهد به اتاق جداگانه ای می رود که می تواند در آن شما را ببیند و با شما صحبت کند. هم چنین از شما خواسته می شود مدتی به حالت دراز کشیده بمانید زیرا تختی که روی آن هستید در واقع مرکز یک دستگاه بزرگ است که تصاویر متعددی از ریه ها تهیه می کند. تخت شما برای تعیین نقطه شروع عکس برداری ابتدا وارد دستگاه می شود.

زمانی که دستگاه برای تصویر برداری آماده شد؛ ممکن است از شما خواسته شود مدتی نفس خود را حبس کنید. در زمان تصویر برداری تخت به سرعت در دستگاه حرکت می کند و صداهای حاصل از عملکرد دستگاه را می توانید بشنوید.

غربالگری سرطان ریه
تصاویر حاصل از غربالگری سرطان ریه

پس از غربالگری

 پس از تصویر برداری می توانید به روند عادی زندگی خود ادامه دهید. هم چنین تصاویر تهیه شده توسط پزشک رادیولوژیست برای تشخیص سرطان ریه بررسی می شود.

نتایج

عدم وجود مشکل:

اگر در تست غربالگری سرطان ریه هیچ ناهنجاری مشاهده نشود، پزشک ممکن است توصیه کند در یک سال آینده تحت اسکن دیگری قرار بگیرید. شما ممکن است نیاز باشد ادامه اسکن سالانه را تا ۸۰ سالگی یا تا زمانی که پزشکتان تشخیص دهد که غربالگری سرطان ریه دیگر نفعی ندارد، انجام دهید.  

گره های ریوی:

سرطان ریه ممکن است به عنوان یک نقطه کوچک در ریه ها ظاهر شود. متأسفانه، بسیاری از شرایط دیگر ریه، از جمله زخم های ناشی از عفونت ریه و رشد غیر سرطانی (خوش خیم) نیز این علائم را دارند. در مطالعات، تقریباً در تصویربرداری های نیمی از افرادی که تحت غربالگری سرطان ریه قرار می گیرند، یک یا تعداد بیشتری گره مشاهده می شود.

اکثر گره های کوچک نیاز به اقدام فوری ندارند و در غربالگری سالانه سرطان ریه بعدی شما مورد بررسی قرار می گیرند. در بعضی شرایط، نتایج ممکن است نیاز به تصویر برداری دیگری از ریه طی چند ماه آینده داشته باشند تا مشخص شود آیا گره ریوی رشد می کند یا خیر. گره های در حال رشد احتمالاً سرطانی هستند.

در صورتی که نتایج نشان دهند این گره در حال بزرگ شدن است بهتر است برای انجام تست های اضافی مانند بیوپسی یا برای تصویر برداری های دیگری (مانند توموگرافی انتشار پوزیترون) به یک متخصص ریه مراجعه کنید.

غربالگری سرطان ریه
گره ریوی دیده شده در تصویربرداری

سایر مشکلات:

غربالگری سرطان ریه شما ممکن است سایر مشکلات ریه و قلب را در افرادی که مدت طولانی سیگار کشیدند، از جمله آمفیزم و سخت شدن شریان های قلب، را نیز تشخیص دهد. در مورد این یافته ها با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا آزمایش های اضافی لازم است.

مهدیس بهمن پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید