انتشار این مقاله


کایروپراکتیک یا درمان دستی چیست و چه کاربردی دارد؟

درباره کایروپراکتیک یا درمان دستی چه قدر اطلاعات دارید؟

آیا می‌دانید کایروپراکتیک چیست و چرا انجام می‌شود؟ کایروپراکتیک فرآیندی است که در طی آن فرد متخصص نیروی کنترل شده و سریعی به مفاصل (نخاعی) شما وارد می‌کند. این کار با استفاده از دست‌ها یا ابزارهای کوچکی انجام می‌شود. هدف از کایروپراکتیک بهبود حرکات نخاع و عملکرد فیزیکی بدن است. این فرآیند به نام‌های درمان دستی و یا مانیپولاسیون نخاعی هم شناخته می‌شود.

چرا این کار را انجام می‌دهیم؟

کمردرد (پشت درد)، گردن درد و سردرد از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که مردم برای درمان آن‌ها به کایروپراکتیک رو می‌آورند.

ریسک‌ها و عوارض کایروپراکتیک چیست؟

درمان دستی اگر توسط فرد متخصص، آموزش دیده و دارای مدرک این کار انجام شود، خطری ندارد. مشکلات جدی ناشی از کایروپراکتیک در کل نادر است؛ اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیرون زدن دیسک یا بدتر شدن آن در صورت وجود
  • فشار به اعصاب در پایین ستون فقرات (سندروم دم اسبی یا cauda equina syndrome)
  • نوع خاصی از سکته (دایسکشن شریان کاروتید یا vertebral artery dissection) پس از مانیپولیشن گردنی

اگر مشکلات زیر را دارید، به دنبال انجام کایروپراکتیک نباشید:

  • پوکی استخوان شدید
  • بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس از دست دادن قدرت در دست و پا
  • سرطان ستون مهره
  • ریسک بالای سکته
  • یک نقص استخوانی شناخته شده در ناحیه گردن

چگونه برای کایروپراکتیک آمادگی پیدا کنیم؟

انجام کایروپراکتیک ممکن است به یک سری مجموعه جلسات با فرد متخصص نیاز داشته باشد. اکثر افراد با ۶ تا ۱۰ جلسه به حداکثر پیشرفت خود در این درمان می‌رسند. اکثر بیمه‌ها درمان دستی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. اما قبل از انجام حتما چک کنید چه تعداد جلسه درمانی در یک بازه زمانی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

انتظار چه مواردی را باید داشته باشیم؟

فرد متخصص در ملاقات اول سوالاتی درباره سوابق پزشکی شما پرسیده و شما را معاینه می‌کند. در معاینه توجه ویژه‌ای به ستون فقرات می‌شود. همچنین ممکن است از شما درخواست انجام آزمایشاتی مثل گرفتن عکس X-ray شود.

در حین انجام کایروپراکتیک:

فرد متخصص در حین کایروپراکتیک بدن شما را در موقعیت‌های خاصی قرار می‌دهد تا مناطق مورد نظر را درمان کند. اغلب شما در این وضیعت به روی شکم بر روی تخت مخصوص کایروپراکتیک دراز کشیده‌اید. فرد متخصص با دست‌های خود فشار کنترل شده و ناگهانی به مفاصل وارد می‌کند. این فشار فراتر از محدوده حرکتی نرمال آن مفصل است. شما ممکن است صدای خرد شدن یا به اصطلاح قلنج شکستن را در طی این حرکات بشنوید.

برخی اقدامات درمانی فیزیولوژیکی که اغلب در درمان دستی استفاده می‌شوند شامل:
  • گرما و سرما: فرد متخصص ممکن است از گرما یا سرمادرمانی برای کمک به درمان پشت درد (کمردرد) استفاده کند. ممکن است از کیسه یخ برای بی‌حس کردن پشت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده شود. سپس پدگرمایشی یا کیسه آب گرم جایگزین می‌شود تا جریان خون به محل برگشته و فرآیند بهبود سرعت پیدا کند.
  • تمرین و فعالیت: فرد متخصص ممکن است تمریناتی با تمرکز بر کشیدن و کش آمدن پشت به شما بدهد.
  • ماساژ: فرد متخصص ممکن است ماهیچه‌ها را ماساژ دهد. این کار برای بهبود جریان خون، کاهش التهاب و تورم همراه با کمردرد و بهبود سریع‌تر انجام می‌شود.
  • برنامه غذایی: بسیاری از متخصصان توصیه‌هایی در رابطه با بهبود تغذیه برای کاهش درد پشت به مراجعان خود می‌کنند. برخی از آن‌ها ممکن است استفاده از مکمل‌های غذایی را پیشنهاد کنند.
  • امواج اولتراسوند: این امواج به گرما درمانی در مفاصل و بافت‌های نرم کمک می‌کنند. درمان با اولتراسوند مثل ماساژهایی در اندازه میکرو است. این درمان نه تنها به کاهش درد، سفتی و اسپاسم‌های پشت کمک می‌کند، بلکه جریان خون را بهبود بخشیده و فرآیند درمان را نیز سرعت می‌بخشد.
  • دیاترمی (diathermy): در این روش از نوعی از امواج الکترومغناطیس با طول موج کوتاه استفاده می‌شود. این امواج از بافت‌های نرم عبور کرده و در بافت‌های متراکم‌تر ایجاد گرما می‌کنند. دیاترمی باعث ریلکس شدن بافت ماهیچه‌ای و همبند و کاهش اسپاسم‌ها می‌شود. همچنین فرآیند درمانی را با بهبود گردش خون سرعت می‌بخشد. استفاده از دیاترمی در کایروپراکتیک باعث احساس گرمای خوشایند در محل تحت درمان می‌شود.
  • آب درمانی (hydrotherapy): در این روش از آب با دما و فشارهای مختلف به وسیله وان، سونا و جکوزی استفاده می‌شود. هیدروتراپی بر واکنش بدن به تحریکات آب سرد و گرم تمرکز می‌کند. هیدروتراپی در کایروپراکتیک در دو نوع آب سرد و گرم انجام می‌شود؛ آب سرد برای کاهش حساسیت درد پشت و بی حس کردن و آب گرم برای بهبود گردش خون و درمان سریع‌تر.
  • تحریک الکتریکی ماهیچه: ممکن است در طی فرآیند کایروپراکتیک الکترودهایی روی پوست قرار بگیرند. این الکترودها امواج ضعیفی را به نقاط مختلف بدن منتقل می‌کنند. از این کار برای کاهش التهاب، کوتاه کردن اسپاسم‌ها و آرام کردن درد پشت استفاده می‌شود.
  • تحریکات عصبی الکتریکی زیرپوستی (TENS): TENS رایج‌ترین راه ایجاد تحریکات عصبی است. در این روش الکترودها بر روی نقاط درد قرار می‌گیرند. بیمار می‌تواند بر شدت تحریکات الکتریکی کنترل داشته باشد. این کار باعث مهار پیام‌های درد در طول نورون‌ها شده و مسکن‌های طبیعی بدن (اندورفین‌ها) را آزاد می‌کند.
  • کشش: در این روش بیمار به پشت دراز کشیده و غلتک‌هایی بر پشت او حرکت می‌کنند. این کار باعث کشیدگی و ماساژ ماهیچه‌های پشتی می‌شود. فرد متخصص ممکن است از سایر دستگاه‌ها برای کشیده شدن ستون فقرات، برداشتن فشار از روی دیسک‌ها و کاهش فشار بر پایانه اعصاب استفاده کند.
  • امواج فروسرخ: در کایروپراکتیک ممکن است از دوربین‌های حرارتی برای مشخص کردن جریان خون در پشت استفاده شود. برای مثال بخش‌هایی با تصاویر قرمز نشان‌دهنده امواج فروسرخ بالاتر و جریان خون بیشتر هستند. امواج فروسرخ ممکن است توسط متخصصان برای تمایز دماهای نرمال و غیرنرمال استفاده شوند. آن‌ها ممکن است از این راه علت درد پشت را مشخص کنند.
  • لیزرتراپی سرد (cold laser therapy): در این روند ذرات انرژی موجود در لیزر پس از سوراخ کردن پوست توسط گیرنده‌های غشا سلولی جذب می‌شوند. سپس سلول‌ها این انرژی نوری را به انرژی بیوشیمیایی تبدیل می‌کنند. باور بر این است که این انرژی در فرآیندهای کاهش تورم، کاهش درد و التهاب پشت و بهبود گردش خون استفاده می‌شود.

پس از انجام کایروپراکتیک:

برخی افراد تا چند روز بعد از درمان دستی عوارضی دارند. عوارض کایروپراکتیک شامل سردرد، خستگی یا درد در اعضایی است که تحت درمان قرار گرفته‌اند.

انجام کایروپراکتیک چه نتیجه‌ای به دنبال دارد؟

کایروپراکتیک می‌تواند در درمان کمردرد (پشت درد) موثر باشد. اگرچه تحقیقات تاثیرات کمی از آن را (مثل درمان‌های مرسوم) ثابت کرده‌اند. در برخی مطالعات گفته شده درمان دستی ممکن است برای سردرد و سایر مشکلات نخاعی مثل گردن درد هم موثر باشد.

همه افراد از کایروپراکتیک نتیجه نمی‌گیرند. دلیل عمده آن شرایط خاص و متفاوت هر فرد است. اگر علائم شما پس از چند هفته از آغاز درمان کمی بهتر نشد، احتمالا کایروپراکتیک بهترین گزینه درمانی برای شما نیست.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/chiropractic-adjustment/about/pac-20393513

https://www.spine-health.com/treatment/chiropractic/chiropractic-services-beyond-adjustments

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید