انتشار این مقاله


عرق سوز شدن یا راش گرمایی چیست و چگونه درمان می شود؟

عرق سوز شدن – که به آن راش گرمایی و میلیاریا نیز می گویند – فقط برای نوزادان رخ نمی دهد بلکه بزرگسالان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، خصوصاً در هوای گرم و مرطوب! هنگامی که منافذ مسدود می شود، (مجاری عرق) عرق در منافذ زیرپوستتات به دام می افتد و راش گرمایی […]

عرق سوز شدن – که به آن راش گرمایی و میلیاریا نیز می گویند – فقط برای نوزادان رخ نمی دهد بلکه بزرگسالان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، خصوصاً در هوای گرم و مرطوب!

هنگامی که منافذ مسدود می شود، (مجاری عرق) عرق در منافذ زیرپوستتات به دام می افتد و راش گرمایی ایجاد می شود. علائم از تاول های سطحی گرفته تا توده های عمیق و قرمز وجود دارد. برخی از اشکال عرق سوز شدن، احساس خارش یا خارش شدید دارند.

راش گرمایی معمولاً به خودی خود برطرف می شود. نوع شدید این بیماری ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد؛ اما بهترین راه برای تسکین علائم خنک سازی پوست و جلوگیری از تعریق است.

علائم عرق سوز شدن

در بزرگسالان معمولاً در چین های پوستی و جایی که لباس باعث اصطکاک می شود، عرق سوز شدن رخ می دهد. در نوزادان، راش گرمایی به طور عمده در گردن، شانه ها و قفسه سینه دیده می شود. همچنین می تواند در زیر بغل، چین آرنج و کشاله ران ظاهر شود.

انواع عرق سوز شدن در گرما

انواع میلیاریا بر اساس عمق کانال های عرق مسدود شده طبقه بندی می شوند. علائم و نشانه ها برای هر نوع متفاوت است.

خفیف ترین شکل راش گرمایی (miliaria crystalina) بر روی مجاری عرق در لایه بالایی پوست رخ می دهد. این فرم با تاول ها و برجستگی های شفاف و پر از مایعات (پاپول ها) مشخص شده است که به راحتی شکسته می شوند.
نوع دیگر آن که در اعماق پوست وجود دارد. (miliaria rubra) علائم و نشانه ها شامل برجستگی های قرمز و خارش یا خارش در ناحیه آسیب دیده است.
گاهی اوقات، کیسه های حاوی مایعات (وزیکول ها) میلیاریا روبرا ​​ملتهب و پر از چرک می شوند (چرکی). این فرم miliaria pustulosa نامیده می شود.
نوع دیگری که کمتر شایع می باشد، (miliaria profunda) درم، لایه عمیق تر پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. عرق حفظ شده از غده عرق به داخل پوست نشت می کند و باعث ضایعات محکم و رنگی گوشتی می شود که شبیه برجستگی غاز است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

راش گرمایی معمولاً با خنک سازی پوست و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرمای ناشی از آن بهبود می یابد. اگر شما یا فرزندتان علائمی دارید که بیش از چند روز طول می کشد، به نظر می رسد عرق سوز شدن در حال بدتر شدن است یا علائمی از عفونت مشاهده می کنید، به پزشک مراجعه کنید:

افزایش درد، تورم، قرمزی یا گرما در اطراف ناحیه آسیب دیده
تخلیه چرک از ضایعات
تورم غدد لنفاوی زیر بغل، گردن یا کشاله ران
تب یا لرز

علت عرق سوز شدن

راش گرمایی وقتی اتفاق می افتد که بعضی از مجاری عرق شما مسدود شود. تعریق به جای تبخیر، در زیر پوست گیر می کند و باعث التهاب و عرق سوز شدن، می شود.

همیشه مشخص نیست که چرا مجاری عرق مسدود می شوند، اما به نظر می رسد عوامل خاصی در این امر نقش دارند، از جمله:

مجاری عرق نارس مجاری عرق نوزاد تازه متولد شده کاملاً رشد نکرده است. آن ها می توانند راحت تر پاره شوند و تعریق را در زیر پوست به دام بیندازند. این حالت می تواند در هفته اول زندگی ایجاد شود، به خصوص اگر لباس کودک خیلی گرم باشد یا تب داشته باشد.
آب و هوای گرمسیری هوای گرم و مرطوب می تواند باعث بروز عرق سوز شود.
فعالیت بدنی ورزش شدید، کار سخت یا هر فعالیتی که باعث تعریق شدید شما شود می تواند این حالت را ایجاد کند.
به طور کلی گرم شدن بیش از حد – لباس گرم یا خوابیدن زیر پتو برقی – می تواند منجر به راش گرمایی شود.
استراحت طولانی مدت در رختخواب این حالت نیز می تواند در افرادی که مدت طولانی در بستر هستند به خصوص اگر تب داشته باشند نیز رخ می دهد.

فاکتور های خطر

عواملی که فرد را مستعد ابتلا به راشگرمایی می کند عبارتند از:

سن نوزادان تازه متولد شده بیشترین حساسیت را دارند.
آب و هوای گرمسیری افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند به مراتب بیشتر از افراد در آب و هوای معتدل دچار راش گرمایی می شوند.
فعالیت بدنی هر چیزی که باعث تعریق شدید شما شود، به خصوص اگر لباس نپوشیده اید که باعث تبخیر عرق شود، می تواند باعث عرق سوز شدن شود.

عوارض

افرادی که عرق سوز شده اند، معمولاً بدون مشکل بهبود می یابند؛ اما می توانند منجر به عفونت باکتریایی، ایجاد جوش های ملتهب و خارش دار شوند.

پیشگیری

برای کمک به محافظت از خود یا فرزندتان در برابر راش گرمایی:

از پوشیدن لباس زیاد خودداری کنید. در تابستان لباس های نرم و سبک و نخی بپوشید. در زمستان، کودکان باید فقط به اندازه بزرگسالان لباس گرم بپوشند.
از پوشیدن لباس هایی که باعث تحریک پوست می شوند خودداری کنید.
وقتی هوا گرم است، در سایه یا در یک ساختمان تهویه مطبوع بمانید یا از فن برای گردش هوا استفاده کنید.
محل خواب خود را خنک و دارای تهویه مناسب نگه دارید.

تشخیص

برای تشخیص، نیازی به آزمایش ندارید. پزشک شما با بررسی ظاهرتان، آن را تشخیص می دهد.

درمان

اجتناب از گرم شدن بیش از حد ممکن است تمام مواردی باشد که در مورد عرق سوزی خفیف باید انجام دهید. هنگامی که پوست خنک شود علایم آن نیز رفه می گردد.

پمادها

در اشکال شدید تر ممکن است به پمادهایی که برای تسکین ناراحتی و جلوگیری از عوارض روی پوست خود می زنید، نیاز داشته باشد. چنین درمان های موضعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لوسیون کالامین برای تسکین خارش
لانولین که ممکن است از انسداد مجرا جلوگیری کرده و از ایجاد ضایعات جدید جلوگیری کند
استروئیدهای موضعی در جدی ترین موارد

شیوه زندگی و درمان های خانگی

نکاتی برای کمک به بهبود و راحتی بیشتر شامل موارد زیر است:

در هوای گرم، لباس های سبک و سبک بپوشید که رطوبت پوست شما را از بین ببرد.
با آب و صابون استحمام کنید یا دوش بگیرید، سپس بگذارید پوستتان به جای اینکه با حوله خشک شود، در هوا آزاد خشک شود.
از لوسیون کالامین یا کمپرس خنک برای آرام کردن خارش و رفع تحریک پوست استفاده کنید.
از استفاده از کرم ها و پمادهای حاوی نفت یا روغن معدنی که می تواند منافذ پوست را بیشتر مسدود کند ، خودداری کنید.

آماده شدن برای ملاقات

معمولا به هنگام عرق سوز شدن، مراجعه به پزشک ضروری نمی باشد اما اگر شما شدیدتر است، ممکن است بخواهید به پزشک مراقبت های اولیه خود یا پزشکی که در زمینه اختلالات پوستی متخصص است مراجعه کنید (متخصص پوست) تا مطمئن شوید که این راش گرمایی است و نه یک بیماری پوستی دیگر.

قبل از رفتن، بهتر است سوالات خود را در مورد شرایط خود ذکر کنید. سوالاتی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

چه عواملی می تواند باعث راش گرمایی می شود؟
چگونه می توانم آن را درمان کنم؟
آیا تا زمان برطرف شدن آن باید فعالیت بدنی را محدود کنم؟
چگونه می توانم از آن جلوگیری کنم؟

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید