انتشار این مقاله


کلونازپام چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

یکی از داروهای شناخته شده ضدتشنج کلونازپام است. آیا شما یا اطرافیانتان تجربه استفاده از این دارو را داشته‌اید؟

کلونازپام دارویی است که برای پیشگیری و کنترل تشنج به کار می‌رود. این دارو به عنوان یک داروی ضدصرع و ضدتشنج شناخته می‌شود. کلونازپام در حملات پنیک هم استفاده می‌شود. این دارو از دسته بنزودیازپین‌ها بوده و با آرام کردن مغز و اعصاب کار خود را انجام می‌دهد.

طرز مصرف کلونازپام چگونه است؟

پیش از استفاده از این دارو، دستور مصرفی که توسط داروساز برای شما آماده شده را به دقت بخوانید. اگر سوالی داشتید از داروساز یا دکتر خود بپرسید.

طبق راهنمای دکتر، کلونازپام را باید به شکل خوراکی، ۲ یا ۳ بار در روز مصرف کنید.

دوز مصرفی کلونازپام به شرایط بیماری شما، سن و پاسخ شما به درمان بستگی دارد. در کودکان علاوه بر این موارد به وزن هم توجه می‌شود. در بزرگسالان برای کاهش عوارض جانبی ابتدا دوزهای پایین‌تر تجویز می‌شود. دوز مصرفی را سرخود زیاد نکنید. یا تعداد دفعات مصرف را افزایش دهید یا مدت زمان آن را.

برای مشاهده تاثیر کلونازپام آن را به طور منظم مصرف کنید. برای اینکه فراموش نکنید، هر روز در ساعت مشخصی آن را مصرف کنید.

قطع ناگهانی کلونازپام:

مصرف کلونازپام را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. با قطع مصرف ناگهانی ممکن است برخی شرایط شما بدتر شود. برای جلوگیری از آن ممکن است نیاز باشد دوز داروی شما به تدریج کم شود.

اگر به طور ناگهانی مصرف کلونازپام را قطع کنید ممکن است عوارضی مثل تشنج، تغییرات خلقی، لرزش و گرفتگی‌های معده یا عضلات را تجربه کنید. برای جلوگیری از این عوارض باید دوز مصرفی را به آهستگی کاهش دهید. احتمال بروز این عوارض در صورت مصرف طولانی مدت یا دوز بالای کلونازپام بیش‌تر است. در صورت مشاهده هرکدام از این عوامل سریعا با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

اگر کلونازپام را برای مدت طولانی مصرف کنید، ممکن است به خوبی اثرگذار نباشد. اگر دارو برای شما موثر نیست با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه کلونازپام به بسیاری از افراد کمک می‌کند، اما ممکن است گاهی اوقات باعث اعتیاد شود. اگر سابقه اعتیاد یا سوءمصرف داروها یا الکل داشته باشید، ریسک ایجاد این اعتیاد بیش‌تر خواهد بود. کلونازپام را مطابق دستور مصرف کنید تا از ریسک اعتیاد کاسته شود. درباره جزئیات بیش‌تر از داروساز یا دکتر خود سوال کنید.

اگر شما انواع مختلفی از اختلالات تشنج دارید، ممکن است تشنج‌های شما در ابتدای مصرف کلونازپام بدتر شود. اگر این اتفاق افتاد با دکتر خود سریعا مشورت کنید. دکتر شما ممکن است داروهایی اضافه کرده یا دوز سایر داروهای شما را تغییر دهد تا تشنج شما کترل شود.

اگر بیماری شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی کلونازپام چیست؟

عوارض کلونازپام شامل:

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • از دست دادن هماهنگی حرکات
  • افزایش ترشح بزاق

اگر هریک از این علائم ادامه پیدا کرد یا بدتر شد با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید پزشک این دارو را از آن جهت برای شما تجویز کرده که تاثیر مثبت آن را بیش‌تر از عوارض جانبی آن می‌دانسته است. بیش‌تر افرادی که از این دارو مصرف می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

تعداد کمی از افرادی که از داروهای ضدتشنج برای موارد مختلف (مثل تشنج، اختلال دوقطبی و درد) استفاده می‌کنند، ممکن است افسردگی، فکر یا اقدام به خودکشی و تغییرات خلقی/ذهنی را تجربه کنند. در صورت مشاهده تغییرات غیرمعمول یا ناگهانی در خلقیات، افکار یا رفتارهای خود یا اطرافیانتان سریعا به پزشک مراجعه کنید. تغییراتی مثل: احساس گیجی، تغییرات حافظه، نشانه‌های افسردگی، اقدام یا فکر به خودکشی یا افکاری درباره آسیب رساندن به خود.

واکنش شدید آلرژیک به کلونازپام به ندرت اتفاق می‌افتد. اما اگر علائمی از واکنش شدید آلرژیک مشاهده کردید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. علائمی مثل: جوش، خارش و تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و تنگی نفس.

علائم گفته شده شامل تمام عوارض احتمالی کلونازپام نیست. پس در صورت مشاهده علائم دیگر با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاطات لازم در مصرف کلونازپام

پیش از مصرف کلونازپام پزشک یا داروساز خود را در جریان موارد زیر بگذارید:

  • اگر سابقه آلرژی به کلونازپام یا سایر بنزودیازپین‌ها (مثل دیازپام یا لورازپام) دارید
  • اگر سابقه آلرژی‌های دیگر دارید (این قرص حاوی موارد جانبی دیگری نیز هست که ممکن است آلرژی‌زا باشند یا مشکل ایجاد کنند. درباره جزئیات بیش‌تر از داروساز خود بپرسید.)
  • سابقه پزشکی خود به ویژه مشکلاتی مثل: نوع خاصی از مشکلات چشمی (گلوکوم با زاویه بسته)، نوع خاصی از اختلالات خونی (پورفیریا)، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، مشکلات ریوی و تنفسی، مشکلات ذهنی و خلقی (مثل افسردگی و فکر به خودکشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی سوءمصرف مواد (مثل سوءمصرف یا اعتیاد به الکل و موادمخدر و داروها)

کلونازپام ممکن است باعث سرگیجه و خواب‌آلودگی شود. مصرف همزمان الکل و ماریجوانا می‌تواند این احساس را تشدید کند. هنگام مصرف این دارو از کار با ماشین آلات و رانندگی و در کل کارهایی که به دقت نیاز دارند، خودداری کنید. همچنین از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. در صورت مصرف کانابیس با دکتر خود مشورت کنید (مصرف کانابیس یا همان ماریجوانا در برخی کشورها برای مصارف درمانی مجاز است).

پیش از جراحی به دکتر یا دندان‌پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. مثل داروهای نسخه‌ای، غیرنسخه‌ای و فرآورده‌های گیاهی.

عوارض مصرف کلونازپام بر روی رشد فیزیکی یا روانی (رفتاری) در کودکان در طولانی مدت هنور مشخص نیست. این عوارض ممکن است تا سال‌ها بعد بروز داده نشوند. بنابراین درباره ریسک و فواید درمان با کلونازپام با پزشک خود مشورت کنید.

افراد سالمند ممکن است به عوارض این دارو (به ویژه خواب‌آلودگی و سرگیجه) حساس‌تر باشند. این عوارض جانبی می‌توانند ریسک زمین خوردن را افزایش دهند.

کلونازپام در بارداری

کلونازپام در دوران بارداری فقط در صورتی که واضحا مورد نیاز باشد، می‌تواند استفاده شود. این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند. اما از آن‌جایی که درمان نکردن تشنج باعث ایجاد موقعیت خطرناک و آسیب به مادر و جنین می‌شود، استفاده از این دارو را قطع نکنید. مگر آن‌که با دستور پزشک باشد. اگر تصمیم به بارداری دارید یا احتمال می‌دهید باردار باشید، درباره عوارض و فواید استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

کلونازپام در شیردهی

کلونازپام به شیر مادر وارد شده و ممکن است عوارض ناخواسته‌ای در نوزاد ایجاد کند. پیش از شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی کلونازپام چگونه است؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه اثر داروی شما را تغییر داده یا ریسک عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. در این مطلب تمامی تداخلات دارویی ذکر نشده است. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (نسخه‌ای، غیرنسخه‌ای و گیاهی) را با دکتر یا داروساز خود به اشتراک بگذارید. مصرف هیچ دارویی را بدون تایید پزشک خود شروع یا قطع نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.

از داروهایی که ممکن است با کلونازپام تداخل داشته باشند می‌توان به ارلیستات و سدیم اکسی بات اشاره کرد.

ریسک بروز عوارض جانبی ممکن است با مصرف همزمان کلونازپام با سایر فرآورده‌هایی که این عارضه‌ها را ایجاد می‌کنند، افزایش یابد. عوارضی مثل کند شدن تنفس یا خواب‌آلودگی و سرگیجه.

در صورت مصرف این داروها داروساز یا پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • مسکن یا ضدسرفه‌های اپیوئیدی (مثل کدئین و هیدروکودون)
  • الکل
  • ماریجوانا (کانابیس)
  • داروهای اختلالات خواب یا اضطراب (مثل آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)
  • شل‌کننده‌های عضلانی (مثل کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپیرین)
  • آنتی هیستامین‌ها (مثل سیتریزین و دیفن هیدرامین)

برچسب تمام داروهایی که مصرف می‌کنید (مثلا داروهایی برای آلرژی یا سرماخوردگی) را حتما نگاه کنید. زیرا ممکن است این داروها حاوی موادی باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شود. درباره مصرف درست و ایمن این داروها از داروساز سوال کنید.

در صورت مصرف بیش از حد کلونازپام چه کنیم؟

اگر فردی با کلونازپام اوردوز کرده و علائم جدی مثل مشکلات تنفسی دارد و از هوش رفته، با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. علائم اوردوز با کلونازپام ممکن است شامل این موارد باشد:

  • خواب‌آلودگی شدید
  • احساس گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • کند شدن رفلکس‌ها

آزمایشاتی مثل تست عملکرد کبد و CBC (شمارش سلول‌های خونی) باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا پیشرفت بیماری و عوارض جانبی شما کنترل شود. با دکتر خود درباره جزئیات بیش‌تر صحبت کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک دوز از دارو چه کنیم؟

اگر یک دوز دارو را فراموش کردید، زمانی که به یاد آوردید مصرف کنید. اگر این زمان به دوز بعدی شما نزدیک بود نیازی نیست دوز جا مانده را بخورید. دوز بعدی را در زمان خودش مصرف کرده و آن را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری دارو چگونه است؟

دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دارو را در سرویس بهداشتی نگذارید. همچنین دارو را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی به دور نگه دارید.

دارو را در توالت یا فاضلاب نریزید؛ مگر آن‌که در دستورالعمل نوشته یا به شما گفته شود. زمانی که دیگر به دارو نیاز ندارید یا تاریخ انقضای آن فرارسیده، به درستی این محصول را دور بریزید. درباره دور ریختن صحیح آن از داروساز خود کمک بگیرید.

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید