انتشار این مقاله


توده بیضه چیست؛ آشنایی با علائم، علت و درمان

توده بیضه، نوعی ناهنجاری در کیسه پوست آویزان پشت آلت تناسلی مرد (اسکروتوم) است. کیسه بیضه حاوی بیضه ها و ساختارهای مربوطه است که اسپرم و هورمون های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و حمل می کند. توده های بیضه ممکن است از تجمع مایعات، رشد بافت غیرطبیعی یا محتوای طبیعی کیسه بیضه باشد که […]

توده بیضه، نوعی ناهنجاری در کیسه پوست آویزان پشت آلت تناسلی مرد (اسکروتوم) است. کیسه بیضه حاوی بیضه ها و ساختارهای مربوطه است که اسپرم و هورمون های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و حمل می کند.

توده های بیضه ممکن است از تجمع مایعات، رشد بافت غیرطبیعی یا محتوای طبیعی کیسه بیضه باشد که به حالت متورم، ملتهب یا سخت تبدیل شود.

توده های کیسه بیضه باید توسط پزشک معاینه شوند؛ حتی اگر درد و یا علائم دیگری نداشته باشید. توده های کیسه بیضه می توانند سرطانی باشند یا در اثر بیماری دیگری که بر عملکرد و سلامت بیضه تأثیر می گذارد، ایجاد شوند.

خودآزمایی و معاینات منظم پزشک از کیسه بیضه برای تشخیص سریع، تشخیص و درمان توده های بیضه مهم است.

علائم توده بیضه

علائم و نشانه های توده های بیضه بسته به ناهنجاری متفاوت است. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یک توده غیرمعمول
درد ناگهانی
یک درد کسل کننده یا احساس سنگینی در کیسه بیضه
دردی که در سراسر کشاله ران، شکم یا کمر جریان می یابد.
بیضه نرم، متورم یا سفت شده باشد.
اپیدیدیم نرم، متورم یا سخت
تورم در کیسه بیضه
قرمزی پوست کیسه بیضه
حالت تهوع یا استفراغ
اگر علت توده بیضه عفونت باشد، علائم و نشانه ها نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب
تکرر ادرار
چرک یا خون در ادرار

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز درد ناگهانی در کیسه بیضه، به مراقبت های اورژانسی پزشکی مراجعه کنید. برخی از شرایط برای جلوگیری از آسیب دائمی به بیضه به درمان سریع نیاز دارند.

در صورت مشاهده توده ای در کیسه بیضه، حتی اگر دردناک یا حساس نباشد، یا علائم دیگری از توده بیضه را تجربه کنید به پزشک مراجعه کنید.

برخی از توده های بیضه بیشتر در کودکان دیده می شود. اگر کودک شما علائم توده بیضه را تجربه می کند، اگر در مورد ایجاد دستگاه تناسلی یا “بیضه” گم شده است – یک بیضه نزول یافته یا قابل برگشت، که ممکن است خطر برخی توده های بیضه را بعدا افزایش دهد، به پزشک مراجعه کنید.

علت توده بیضه

تعدادی از اختلالات می تواند منجر به ایجاد توده کیسه بیضه یا غیرطبیعی در کیسه بیضه شود، از جمله:

سرطان بیضه سرطان بیضه، توموری است که شامل بافت غیر طبیعی بیضه است و معمولاً می توان آن را به عنوان یک توده بدون بازده در بیضه احساس کرد.

برخی از مردان درد و تورم را تجربه می کنند؛ اما بیشتر تومورها علائمی ایجاد نمی کنند. در صورت مشاهده توده جدیدی در کیسه بیضه به پزشک مراجعه کنید.

اسپرماتوسل اسپرماتوسل که به عنوان کیست اسپرماتیک یا کیست اپیدیدیمی نیز شناخته می شود. کیسه ای کاملاً بدون درد، غیر سرطانی (خوش خیم) و پر از مایعات در کیسه بیضه، معمولاً بالای بیضه است.
اپیدیمیت این التهاب اپیدیدیم است، به نوعی که این ساختار پشت بیضه اسپرم ها را ذخیره و حمل می کند.

اپیدیدیمیت اغلب به دلیل عفونت باکتریایی، از جمله عفونت های باکتریایی مقاربتی مانند کلامیدیا ایجاد می شود. معمولاً اپیدیدیمیت به دلیل عفونت ویروسی یا جریان غیرطبیعی ادرار به اپیدیدیم ایجاد می شود.

ارکیتیس این التهاب بیضه است که معمولاً به دلیل عفونت ویروسی است.(مثلا اوریون) وقتی ارکیتیس در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شود، اپیدیدیم نیز ممکن است آلوده باشد.
هیدروسل هیدروسل وقتی اتفاق می افتد که مایع اضافی بین لایه های کیسه ای وجود داشته باشد که هر بیضه را احاطه کرده باشد. مقدار کمی مایعات در این فضا طبیعی است؛ اما مایعات اضافی هیدروسل معمولاً منجر به تورم بدون درد کیسه بیضه می شود.

در نوزادان، هیدروسل معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که دهانه شکم و کیسه بیضه در طی رشد به درستی بسته نشده است.

در بزرگسالان، هیدروسل معمولاً به دلیل عدم تعادل در تولید یا جذب مایعات اتفاق می افتد که اغلب به دلیل آسیب دیدگی یا عفونت در کیسه بیضه است.

هماتوسل هماتوسل در جایی اتفاق می افتد که خون بین لایه های کیسه ای باشد که هر بیضه را احاطه کرده باشد. آسیب ترومایی، مانند ضربه مستقیم به بیضه، محتمل ترین علت است.
واریکوسل این حالت بزرگ شدن رگ های داخل کیسه بیضه است که خون کم اکسیژن را از هر بیضه و اپیدیدیم حمل می کند. واریکوسل بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه دیده می شود؛ زیرا تفاوت در نحوه گردش خون از هر طرف وجود دارد. واریکوسل ممکن است باعث ناباروری شود.

فتق اینگوینال این وضعیتی است که در آن بخشی از روده کوچک از طریق یک محل باز یا ضعیف در بافت جدا کننده شکم و کشاله ران رانده می شود.

در نوزادان، معمولاً فتق کشاله ران رخ می دهد زیرا مجرای شکم به کیسه بیضه در طی رشد بسته نشده است.

فتق اینگوینال ممکن است به صورت توده در کیسه بیضه یا بالاتر در کشاله ران ظاهر شود.

پیچش بیضه این پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک، بسته عروق خونی، اعصاب و لوله ای است که از بیضه به آلت تناسلی منتقل می کند.

این وضعیت دردناک خون را در بیضه قطع می کند و در صورت عدم درمان به موقع می تواند باعث از بین رفتن بیضه شود. بیضه مبتلا ممکن است به پهلو، بزرگ و بالاتر از حد طبیعی باشد.

فاکتورهای ریسک

عواملی که خطر توده بیضه را افزایش می دهند، به دلایل مختلف ناهنجاری های کیسه بیضه متفاوت است. عوامل خطر قابل توجه عبارتند از:

بیضه نزول نکرده یا قابل برگشت
یک بیضه نزول نکرده در طول رشد جنین یا در اوایل نوزادی از شکم خارج نمی شود و به بیضه وارد نمی شود. هر یک ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

فتق اینگوینال
پیچش بیضه
سرطان بیضه
ناهنجاری های موجود در هنگام تولد
ناهنجاری بیضه ها، آلت تناسلی مرد یا کلیه ها در بدو تولد (مادرزادی) ممکن است خطر ایجاد توده بیضه و سرطان بیضه در اواخر زندگی را افزایش دهد.

سابقه سرطان بیضه
اگر در یک بیضه سرطان داشته باشید؛ در معرض خطر ابتلا به سرطان بر بیضه دیگر قرار دارید. داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان بیضه نیز خطر شما را افزایش می دهد.

عوارض توده بیضه

همه توده های بیضه منجر به عوارض طولانی مدت نمی شوند. با این حال هر توده ای که بر سلامت یا عملکرد بیضه تأثیر بگذارد می تواند منجر به موارد زیر شود:

تأخیر یا رشد ضعیف در دوران بلوغ
ناباروری

تشخیص توده بیضه

پزشک شما برای تشخیص توده بیضه به تعدادی از فاکتورها توجه خواهد کرد. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه بدنی پزشک در حالی که ایستاده و دراز کشیده اید، اسکروتوم، محتویات آن و نواحی اطراف کشاله ران را ارزیابی خواهد کرد.
ترانس لومیناسیون تاباندن نوری روشن از طریق کیسه بیضه ممکن است اطلاعاتی در مورد اندازه، محل و آرایش توده بیضه فراهم کند.
سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام های داخلی، این آزمایش می تواند اطلاعات دقیقی در مورد اندازه، محل و آرایش توده بیضه و همچنین وضعیت بیضه ها ارائه دهد. سونوگرافی معمولاً برای تشخیص توده بیضه ضروری است.
آزمایش ادرار آزمایشات آزمایشگاهی نمونه ادرار ممکن است عفونت باکتریایی یا ویروسی یا وجود خون یا چرک در ادرار را تشخیص دهد.
آزمایش خون آزمایشات نمونه خون ممکن است یک عفونت باکتریایی یا ویروسی یا افزایش برخی از پروتئین های مرتبط با سرطان بیضه را تشخیص دهد.
اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) اگر آزمایش های دیگر نشان دهنده سرطان بیضه باشد، شما احتمالاً تحت معاینه اشعه ایکس (سی تی اسکن) از قفسه سینه، شکم و کشاله ران خود قرار خواهید گرفت تا ببینید آیا سرطان به سایر بافت ها یا اندام ها گسترش یافته است یا خیر.

درمان توده بیضه

اکثر توده های کیسه بیضه به درمان کم تهاجمی یا بدون درمان نیاز دارند؛ اما بعضی از آنها به دارو یا اقدامات جدی تر احتیاج دارند.

عفونت ها
توده های بیضه ناشی از عفونت باکتریایی، همانطور که معمولاً در اپیدیدیمیت اتفاق می افتد، با آنتی بیوتیک درمان می شوند. عفونت های ویروسی که باعث اپیدیدیمیت یا ارکیتیس می شوند معمولاً با داروها، استراحت، یخ و تسکین درد درمان می شوند.

توده های بیضه غیر سرطانی (خوش خیم)
توده های خوش خیم بیضه ممکن است تحت درمان قرار نگیرند یا با جراحی برداشته شوند، ترمیم یا تخلیه شوند. این تصمیمات درمانی به عواملی مانند اینکه آیا توده کیسه بیضه بستگی دارد:

باعث ناراحتی یا درد می شود
خطر ابتلا به ناباروری را افزایش داده یا افزایش می دهد.
آلودگی
سرطان بیضه
یک متخصص در زمینه درمان سرطان (انکولوژیست) درمان هایی را بر اساس اینکه آیا سرطان به بیضه جدا شده یا به سایر بافت های بدن گسترش یافته است، توصیه می کند. سن و سلامت کلی شما نیز از عوامل انتخاب گزینه های درمانی سرطان بیضه است.

ارکیکتومی اینگوینال رادیکال این روش درمانی اصلی برای سرطان بیضه است. این یک روش جراحی برای از بین بردن بیضه آسیب دیده و طناب اسپرماتیک از طریق یک برش در کشاله ران است. گره های لنفاوی شکم شما نیز ممکن است برداشته شود اگر سرطان به آن ها سرایت کرده باشد.
شیمی درمانی این یک روش درمانی دارویی است که از مواد شیمیایی قدرتمند برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.
در بعضی موارد ممکن است از پرتودرمانی نیز استفاده شود. در این نوع درمان از اشعه ایکس با دوز بالا یا سایر پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود که ممکن است پس از برداشتن بیضه آسیب دیده باقی بمانند.

بیشتر موارد سرطان بیضه قابل درمان است؛ اما مراقبت های بعدی برای مراقبت از عودهای احتمالی لازم است.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

خودآزمایی بیضه ممکن است به شما کمک کند یک توده بیضه را زود پیدا کنید، به شما امکان می دهد سریعا مراقبت های پزشکی را انجام دهید. اگر این امتحان را به طور منظم انجام دهید، احساس طبیعی را درک خواهید کرد و برای تشخیص ناهنجاری آمادگی بهتری خواهید داشت. برای انجام خودآزمایی بیضه، این مراحل را دنبال کنید.

ماهانه یک بار بیضه های خود را معاینه کنید، به خصوص اگر به سرطان بیضه مبتلا شده اید یا سابقه خانوادگی سرطان بیضه دارید.
ارزیابی بیضه را بعد از حمام یا دوش آب گرم انجام دهید. گرمای حاصل از آب کیسه بیضه شما را آرام کرده و بررسی آن را برای شما آسان می کند.
جلوی آینه بایستید. به دنبال تورم بر روی پوست کیسه بیضه باشید.
کیسه بیضه خود را با یک دست بپوشانید تا ببینید آیا از حالت طبیعی متفاوت است.
هر بار با استفاده از هر دو دست یک بیضه را معاینه کنید. انگشتان دست و انگشت وسط را در زیر بیضه قرار دهید. انگشت شست خود را در بالا قرار دهید.
بیضه را به آرامی بین انگشت شست و انگشتان بچرخانید تا احساس توده کنید. بیضه ها معمولاً صاف، بیضی شکل و تا حدی سفت هستند. طبیعی است که یک بیضه کمی بزرگتر از دیگری باشد.
در امتداد ساختار نرم از بالا و پشت بیضه (اپیدیدیم) عبور می کند، احساس تورم کنید.
اگر توده یا ناهنجاری دیگری پیدا کردید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

آماده شدن برای قرار شما
اگر درد دارید، به دنبال مراقبت های اضطراری باشید. اگر توده بیضه را تشخیص دهید، احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده شروع خواهید کرد. ممکن است شما به یک متخصص در دستگاه ادراری و اختلالات دستگاه تناسلی مردان (اورولوژیست) ارجاع شوید.

آماده شدن برای قرار ملاقات خود یا فرزندتان با پزشک یا متخصص ارولوژی به شما کمک می کند از وقت خود با دکتر نهایت استفاده را ببرید.

آنچه شما می توانید انجام دهید
اطلاعاتی را برای اشتراک گذاری با پزشک خود بنویسید، از جمله:

علائمی که تجربه می کنید، از جمله علائمی که به نظر می رسد با توده کیسه بی ارتباط است.
اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله استرس های عمده یا تغییرات اخیر زندگی
داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید.
سابقه خانوادگی سرطان بیضه یا سایر اختلالات کیسه بیضه
سابقه پزشکی شخصی، شامل توده های قبلی بیضه، بیضه نزول نکرده یا نقص مادرزادی مربوط به دستگاه تناسلی
سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید.
سوالات مربوط به توده های بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
چه مدت طول می کشد تا نتایج آزمایش را بدست آورید؟
اگر توده بیضه سرطانی (بدخیم) باشد ، مراحل بعدی چیست؟
اگر توده بیضه سرطانی نباشد ، آیا من به درمان نیاز دارم؟
آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
از پرسیدن هرگونه سوال دیگر دریغ نکنید.

چه انتظاری از پزشک خود دارید
پزشک شما احتمالاً چندین س سوال از شما می پرسد، از جمله:

چه زمانی یک توده را کشف کردید یا علائم دیگری را در ارتباط با توده بیضه مشاهده کردید؟
آیا در بیضه کیسه بیضه خود احساس درد کرده اید یا درد داشته اید؟
آیا تب یا خون یا چرک در ادرار خود داشته اید؟
آیا اخیراً از ناحیه کشاله ران آسیب دیده اید؟
آیا مواردی مانند داروهای مسکن علائم شما را بهبود می بخشد؟
آیا هیچ عاملی باعث بدتر شدن علائم می شود، مانند ورزش یا تحرک که باعث کشیدگی کشاله ران می شود؟
آیا شما یک بیضه نزول نکرده یا قابل برگشت داشتید که با جراحی اصلاح شد؟
آیا تا به حال به عفونت آمیزشی مبتلا شده اید؟
آیا چندین شریک جنسی دارید یا یک شریک جنسی جدید دارید؟

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید