انتشار این مقاله


شناسایی انواع مختلف آلزایمر

‏یک تیم بین المللی از محققان دریافته اند، انواع خاصی از دسته های پروتئینی در مغز شخص می توانند در شناسایی انواع آلزایمر کمک کنند. این یافته ها ممکن است در آینده پزشکان و محققانی که به طور دقیق انواع یک بیماری را شناسایی می کنند یا درمان های تخصص‌یافته۲تری برای یک بیماری می‌یابند را […]

‏یک تیم بین المللی از محققان دریافته اند، انواع خاصی از دسته های پروتئینی در مغز شخص می توانند در شناسایی انواع آلزایمر کمک کنند.

این یافته ها ممکن است در آینده پزشکان و محققانی که به طور دقیق انواع یک بیماری را شناسایی می کنند یا درمان های تخصص‌یافته۲تری برای یک بیماری می‌یابند را یک قدم به از بین بردن آلزایمر نزدیک می کند.

اگرچه ممکن است شما قبلا در مورد این که بیماری آلزایمر انواع مختلفی دارد چیزی نشنیده باشید اما اخیرا محققان دریافته اند که این بیماری در افراد گوناگون بر اساس زیر شاخه ی مورد نظر به صورت متفاوتی عمل می کند .

به طورخلاصه سه نوع آلزایمر وجود دارد:

  1. typical Alzheimer’s
  2. posterior cortical atrophy Alzheimer’s
  3. rapidly progressive Alzheimer’s

بر طبق گفته های Dale Bredesen ازدانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، کسی که در این مطالعات شرکت نکرده بود ولی در حوزه شناسایی سه زیرشاخه آلزایمر سابقاً فعالیت‌هایی داشته است:

“به علت این که نحوه بروز آلزایمر در افراد مختلف متفاوت بود برای سال ها تردیدی وجود داشت که آلزایمر فقط یک نوع بیماری نیست.”

“مسئله مهم این است که درمان کارآمد برای هر گروه از این بیماری متفاوت است و هر کدام علل گوناگونی داشته باشند و بررسی هر کدام از این گروه ها ممکن است برای آزمایش های کلینیکی آینده مفید باشند”

تحقیقات جدیدی مانند تحقیقی که Bredesen در آن شرکت داشت ، دریافته اند که تفاوت بین  این سه گروه از بیماری در چگونگی سر هم کردن پپتیدamyloid-beta برای تولید فیبر هایی در مغز است که با آلزایمر مرتبط اند.

حال،گروهی از محققان با همکاری National Institutes of Healthدریافته اند که این فیبریل ها که می توانیم آن ها را به عنوان دسته پروتئین در نظر بگیریم ، بین انواع مختلف آلزایمر ارتباط بر قرار می کنند.

برای این که به یک نتیجه مشخص برسند ،تیم که به وسیله Robert Tycko از NIH رهبری می شود ، فیبریل های موجود در ۳۷ نمونه بافتی که از ۱۸ فرد که هر کدام نوع خاصی از این سه گروه را داشتند آنالیز کردند.

وقتی آنالیز تکمیل شد،گروه دریافت که فیبریل هایی که در نمونه های بافتی جای گرفته اند دارا ساختار مشخصی هستند که در انواع مختلف آلزایمر  با هم متفاوت هستند .

افرادی که از rapidly progressive آلزایمر رنج می برند و از سوی دیگر بسیاری ازفیبریل ها را دارند ، شناسایی نوع بیماری را بسیار دشوار می کنند زیرا فقط یک ساختار مرتبط با آن وجود ندار.

چیزی که این مطالعات پیشنهاد می کنند این است که پزشکان باید بتوانند نمونه های بافتی بیمارانی که آلزایمر در آن ها تشخیص داده شده را آنالیز کنند و نوع آن را مشخص کنند.این به این معنا خواهد بود که آن ها می توانند درمانی مناسب تر برای نوع خاصی از آلزایمر را پیشنهاد دهند و امید هارا برای کاهش رنج از این بیناری را افزایش دهند.

همچنین فهمیدن این موضوع که انواع مختلف چگونه از هم تمایز می یابند باعث می شود که بتوانیم درمانی کلی برای این بیماری بیابیم.

برطبق گفته های اعضای تیم، درک بهتری از تجمع amyloid-beta ماده مخدر اعصاب و ارتباطات بین ساختار آن ها و انواع بیماری ممکن باعث یشرفت در تست های تشخیصی جدید یا درمان برای آلزایمر شود.

البته نکته مهم این است که تعداد نمونه هایی که برای این آزمایش استفاده شد کم بودند، و باید داده های جامع تری برای نتیجه گیری داشته باشیم. با این حال این تحقیقات گامی امید بخش برای درمان آلزایمر هستند.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید