انتشار این مقاله


سندرم حاد قفسه سینه چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

سندرم حاد قفسه سینه یکی از جدی‌ترین وضعیت‌هاییست که معمولا برای افراد مبتلا به SCD (کم خونی سلول‌های داسی شکل) پیش می‌آید. در صورتی که متوجه چنین بیماری در خود شدید، قبل از آن که وخیم تر شده و زندگیتان را به خطر بیندازد باید تحت مراقبت قرار بگیرید. علائم آن عبارتند از درد قفسه […]

سندرم حاد قفسه سینه یکی از جدی‌ترین وضعیت‌هاییست که معمولا برای افراد مبتلا به SCD (کم خونی سلول‌های داسی شکل) پیش می‌آید. در صورتی که متوجه چنین بیماری در خود شدید، قبل از آن که وخیم تر شده و زندگیتان را به خطر بیندازد باید تحت مراقبت قرار بگیرید.

علائم آن عبارتند از درد قفسه سینه،تب و مشکلات تنفسی. در صورت تشخیص زودهنگام می‌تواند به بهترین شکل درمان شود.

اگر در حال حاضر به پزشک خود دسترسی ندارید، فورا به اورژانس مراجعه کرده و موارد زیر را اجرا کنید:

  • به عوامل درمان اطلاع دهید که دچار کم خونی داسی شکل هستید
  • درخواست X-ray کنید تا در صورت وجود سندرم حاد قفسه سینه فورا تشخیص داده شود

علت

درحالی که نمی‌توان یک علت و وضعیت واحد را مقصر این بیماری دانست، اما مشکلات دیگری زمینه را برای بروز آن فراهم می‌کنند. از عوامل زمینه ساز می‌توان به عفونت‌های ریوی (مانند نومونیا) و امبولی ریه اشاره کرد.

آسم یکی از اصلی‌ترین علل سندرم حاد قفسه سینه در کودکان مبتلا به کم خونی داسی شکل می‌باشد. در آمریکا، بیشتر مبتلایان به SCD نژاد آفریقایی-آمریکایی دارند به طوری که این وضعیت حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از کودکان را نیز درگیر می‌کند. این شرایط دست در دست هم می‌دهند تا ریسک بروز این بیماری را افزایش دهند.

در حالت نرمال، گلبول‌های قرمز طبیعی گرد، نرم و انعطاف پذیر هستند. بیماری سلول‌های داسی شکل باعث تغییر شکل گلبول‌های قرمز به فرم هلالی می‌شود که تحت عنوان سلول‌های داسی شکل شناخته می‌شوند. این نوع از اریتروسیت‌ها به علت غیرطبیعی بودن خیلی زود می‌میرند. مرگ زودهنگام آن‌ها باعث کاهش تعداد سلول‌های گلبول قرمز طبیعی در خون می‌شود.

علاوه بر این، سلول‌های داسی شکل باعث انسداد مسیر جریان خون نیز می‌شوند. یکی از عوارض ناشی از این وضعیت مشکلات تنفسی می‌باشد که می‌تواند به سندرم حاد قفسه سینه بینجامد.

علائم سندرم حاد قفسه سینه

ممکن است شرایطی مانند سرفه کردن و تنگی نفس را تجربه کنید. خس خس کردن قفسه سینه نیز در مواردی مشاهده می‌شود. این علائم ناخوشایند ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شوند.

سندرم حاد قفسه سینه در یک سوم از افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل خود را نشان می‌دهد. اگر یکبار این شرایط را تجربه کنید، احتمال بروز مجدد آن تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

به دلیل اینکه علائم گفته شده معمولا با سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود، در نتیجه فرد لازم نمی‌داند بلافاصله به پزشک مراجعه کند. همچنین باید در نظر داشته باشید که هنگام ملاقات با پزشک ، او ممکن است بلافاصله به این سندرم شک نکند، مگر اینکه اشاره کنید دارای بیماری SCD هستید.

تشخیص

رایج‌ترین علتی را افراد به بیمارستان می‌کشاند، تنگی نفس است. پزشک با توجه به علائم و براساس وجود دردهای تیز یا سنگین در قفسه سینه، می‌تواند تشخیص دهد.

قدم بعدی درخواست X-ray می‌باشد. زیرا افرادی که سندرم حاد قفسه سینه را تجربه می‌کنند، معمولا دارای تجمعات مایع در اطراف ریه‌ها می‌باشند.

درمان سندرم حاد قفسه سینه

از آن جایی که این بیماری می‌تواند وضعیت تهدیدکننده برای زندگی شما باشد، درنتیجه بهتر است در بیمارستان بستری شوید. درمان‌های بعدی بر اساس علت بروز آن می‌تواند متفاوت باشد:

  • اکسیژن
  • دریافت خون
  • مصرف دارو جهت برطرف کردن عفونت و باز کردن مجرای تنفسی

پیشگیری از سندرم حاد قفسه سینه

اگر فرد سالخورده باشد، پزشک می‌تواند هیدروکسی اوره پیشنهاد کند. بدین وسیله فرد از دردهای ناحیه قفسه سینه خلاص می‌شود و دیگر نیازی به دریافت خون ندارد. اما هیدروکسی اوره برای همه افراد هم گزینه مناسبی نیست. پزشک معمولا در موارد شدید ابتلا به SCD آن را تجویز می‌کند.

پس از آن که هیدروکسی اوره استفاده کردید، پزشک وضعیت سلامتیتان را از نزدیک دنبال می‌کند: انجام مرتب آزمایش خون و تنظیم دوز داروی دریافتی در جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، عفونت‌ها و تشنج ضروری است.

اگر به SCD مبتلا هستید و به میزان کافی فعالیت ندارید، ممکن است در خطر مشکلات تنفسی قرار داشته باشید زیرا از تمام توان ریه‌هایتان بهره نمی‌برید. اگر در وضعیتی قرار دارید که باید استراحت کنید و نمی‌توانید از تخت خارج شوید، به توصیه پزشک از لوله‌های مخصوصی فوت کردن استفاده خواهید کرد تا از بروز سندرم حاد قفسه سینه جلوگیری به عمل آید. با فوت کردن داخل این لوله‌ها، راه هوایی شما تمیز می‌شود و مانع از تجمع مایع اطراف ریه‌هایتان می‌گردد.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید