انتشار این مقاله


هموتوراکس یا تجمع خون در فضای جنب چیست؟

تجمع خون در فضای جنب چیست؟ هموتوراکس یا تجمع خون در فضای جنب؛ زمانی است که خون بین دیواره قفسه سینه و ریه های شما جمع می شود. این ناحیه که خون در آن جمع می شود به عنوان حفره جنب (the pleural cavity) شناخته می شود. تجمع حجم خون در این فضا می تواند […]

تجمع خون در فضای جنب چیست؟

هموتوراکس یا تجمع خون در فضای جنب؛ زمانی است که خون بین دیواره قفسه سینه و ریه های شما جمع می شود. این ناحیه که خون در آن جمع می شود به عنوان حفره جنب (the pleural cavity) شناخته می شود. تجمع حجم خون در این فضا می تواند در نهایت منجر به ریزش ریه شما شود زیرا خون به خارج ریه فشار می آورد.

جمع شدن خون در قفسه سینه شما می تواند دلایل زیادی داشته باشد. این عارضه بعد از جراحات عمده قفسه سینه یا جراحی هایی که شامل باز شدن دیواره قفسه سینه، به ویژه جراحی قلب یا ریه است، بیشتر دیده می شود. برخی شرایط خاص که باعث عدم به درستی لخته شدن خون شما می شود؛ نیز می تواند باعث هموتوراکس شود.

هموتوراکس می تواند ناشی از بسیاری از عوامل مشابه ایجاد کننده ی پنوموتوراکس (Pneumothorax) باشد . پنوموتوراکس (Pneumothorax) هنگامی اتفاق می افتد که هوای زیادی بین دیواره قفسه سینه و ریه های شما قرار گیرد. این هوا، فشاری بیش از حد به ریه شما وارد می کند و باعث ریزش ریه یا بخشی از ریه می شود.

ممکن است بلافاصله متوجه علائم هموتوراکس نشوید. اگر فکر می کنید ممکن است به این بیماری مبتلا باشید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائم هموتوراکس

شایعترین علائم هموتوراکس عبارتند از:

  • درد یا احساس سنگینی در سینه شما
  • احساس اضطراب یا عصبی بودن
  • تنگی نفس، یا مشکل تنفس
  • تنفس سریع
  • ضربان قلب غیر طبیعی سریع
  • عرق سرد کردن
  • رنگ پریدگی پوست
  • تب شدید بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد)

اگر قلب شما تند می تپد و در تنفس مشکلی دارید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید تا از نظر وجود هموتوراکس یا سایر شرایطی که باعث ایجاد این علائم می شود، بررسی شوید.

علت هموتوراکس

شایعترین علت هموتوراکس، آسیب دیدگی عمده در قفسه سینه است. این آسیب به عنوان آسیب ناگهانی شناخته می شود. این آسیب، ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که سینه شما ضربه ناگهانی و شدیدی را تجربه کند. به عنوان مثال می توان به سختی در جلوی بدن خود سقوط کرد یا در یک حادثه رانندگی قرار گرفت و بخشی از وسیله نقلیه – مانند فرمان یا کیسه هوا مستقر – بسیار محکم به سینه برخورد کرد.

این صدمات می تواند به دیواره قفسه سینه، ریه ها و رگهای اصلی خونی اطراف سینه آسیب برساند. این اجازه می دهد تا خون به داخل حفره قفسه سینه شما نشت کند و به ریه های شما فشار وارد کند. بریدن یا چاقو در قفسه سینه نیز می تواند باعث نشت خون در حفره قفسه سینه و ایجاد هموتوراکس شود.

هموتوراکس نیز معمولاً به عنوان یک عارضه در یک جراحی بزرگ قلب یا ریه اتفاق می افتد که برای باز کردن دیواره قفسه سینه به جراح نیاز دارد. اگر بعد از بستن جراحات توسط جراح، خون لخته نشود یا اگر عضوی یا رگ بریده شود و خون نشت کند؛ خون می تواند به داخل حفره قفسه سینه نشت کند.

سایر علل احتمالی هموتوراکس عبارتند از:

  • خون به درستی لخته نشده و به داخل حفره سینه نشت می کند
  • سرطان در ریه ها
  • مایعات و سرطان در اطراف ریه ها، افیوژن ریوی بدخیم (malignant pleural effusion) نامیده می شود
  • تومورهای سرطانی در دیواره قفسه سینه شما
  • هنگام قرار دادن کاتتر در حالی که در بیمارستان هستید، ورید بزرگ پاره می شود
  • بافت اطراف ریه های شما در حال مرگ است، که سکته ریوی (pulmonary infarction) نامیده می شود
  • سندرم Ehlers-Danlos (EDS) نوع ۴ ، شرایطی که بر بافت های همبند شما تأثیر می گذارد

در موارد نادر، به ویژه در خارج از ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرفته، هموتوراکس می تواند توسط سل (tuberculosis (TB)) ایجاد شود.

هموتوراکس همچنین می تواند بدون هشدار در دوران بارداری یا بعد از زایمان شما اتفاق بیفتد. این به هموتوراکس خود به (pontaneous hemothorax) خودی معروف است. همیشه دلیل مشخصی ندارد.

درمان هموتوراکس

اگر برای هموتوراکس به اورژانس مراجعه کنید، پزشک یا کارکنان فوریت های پزشکی از ابزارهای اورژانسی، مانند دستگاه ونتیلاتور که از طریق بینی به لوله تنفس شما وارد شده است، استفاده می کنند تا از تنفس شما پشتیبانی کرده و مطمئن شوند که اکسیژن کافی دریافت می کنید.

مهمترین درمان هموتوراکس تخلیه خون از حفره قفسه سینه است. پزشک شما احتمالاً لوله ای (درن) را از طریق ماهیچه ها و بافت های قفسه سینه، از طریق دنده ها و حفره سینه شما قرار می دهد تا خون، مایع یا هوا جمع شده تخلیه شود. به این عمل توراسنتز (thoracentesis) یا توراکوستومی (thoracostomy) گفته می شود.

اگر ریه شما فرو ریخته باشد لوله ممکن است برای چندین روز در قفسه سینه باقی بماند تا دوباره گسترش یابد.

اگر خونریزی حتی با تخلیه خون توسط لوله (درن) ادامه یابد، ممکن است برای درمان علت خونریزی به جراحی قفسه سینه نیاز داشته باشید. جراحی سینه به توراکوتومی (thoracotomy) نیز معروف است.

نوع توراکوتومی مورد نیاز براساس این است که جراح شما چه بخشی از قفسه سینه یا اندام شما را باید عمل کند. بعد از اتمام عمل توسط جراح، یک لوله (درن) در قفسه سینه شما قرار می گیرد تا خون یا مایعات باقیمانده تخلیه شود.

تشخیص هموتوراکس

پزشک شما ممکن است چندین نوع آزمایش تصویربرداری از قفسه سینه و ریه های شما انجام دهد تا ببیند چه چیزی باعث خونریزی می شود، به خصوص اگر از ناحیه قفسه سینه آسیب عمده ای دیده اید.

سی تی اسکن می تواند ساختارهای اطراف قفسه سینه و ریه ها را به پزشک نشان دهد تا بتواند هرگونه ناهنجاری را مشاهده کند. در صورت شکستن استخوان یا آسیب دیدگی در جای دیگری در اطراف قفسه سینه یا شکم، در صورت نیاز به درمان دیگر، ممکن است پزشک از شما اشعه ایکس بگیرد.

اگر پزشک شما مشکوک باشد که یک بیماری زمینه ای – مانند سرطان، سل یا   EDS – باعث هموتوراکس شما شده است، ممکن است آزمایش های بیشتر خون یا تصویربرداری را برای تشخیص و درمان صحیح آن بیماری توصیه کند.

عوارض احتمالی

از دست دادن مقدار زیادی خون از این شرایط باعث می شود بدن شما دچار شوک شود زیرا کمبود خون و اکسیژن در سراسر بدن به اندام های شما پمپاژ می شود.

شوک ناشی از از دست دادن خون را شوک هیپوولمیک (hypovolemic shock) می نامند. رفتن به شوک هایپوولمیک می تواند باعث آسیب طولانی مدت یا دائمی به اندام های شما، از جمله قلب، ریه ها و مغز شود.

ورود خون به حفره قفسه سینه شما می تواند مایعات را در ناحیه اطراف ریه های شما آلوده کند. این نوع عفونت به عنوان آمپیه (empyema) شناخته می شود. عفونت آمیمای درمان نشده (An untreated empyema infection) می تواند منجر به سپسیس (Sepsis) شود، این اتفاق زمانی رخ می دهد که التهاب در بدن شما رخ دهد. اگر سریع درمان نشود، سپسیس (Sepsis) می تواند کشنده باشد.

یک ریه ی ریزش یافته، در صورت درمان نشدن، می تواند باعث شود تنفس شما متوقف شود. این به عنوان نارسایی تنفسی شناخته می شود. این می تواند کشنده باشد، مگر اینکه بتوانید از کمک پزشکی فوری استفاده کنید.

چشم انداز این بیماری

پس از آسیب جدی در قفسه سینه و اگر بیش از یک دقیقه در تنفس مشکل دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده در بالا با پزشک خود تماس بگیرید.

هموتوراکس یک بیماری جدی است. با این حال، اگر هموتوراکس به موقع تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد، آسیب طولانی مدت نخواهد داشت.

الهه موقرنیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید