انتشار این مقاله


دفورمیتی گردن قو یا سوان نک چیست و چگونه درمان می شود؟

دفورمیتی گردن قو حالتی است که انگشتان شما را تحت تأثیر قرار می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که چندین مفصل در انگشتان شما به دلیل وضعیت سلامتی یا آسیب در حالت غیرمعمول خم می شوند. سوان نک می تواند باعث درد و همچنین استفاده محدود از انگشتان و دستان شما شود. هر […]

دفورمیتی گردن قو حالتی است که انگشتان شما را تحت تأثیر قرار می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که چندین مفصل در انگشتان شما به دلیل وضعیت سلامتی یا آسیب در حالت غیرمعمول خم می شوند. سوان نک می تواند باعث درد و همچنین استفاده محدود از انگشتان و دستان شما شود. هر دو گزینه مداخلات جراحی و غیر جراحی برای کمک به مدیریت علائم و اصلاح بالقوه قرارگیری انگشتان در دسترس هستند.

کدام قسمت های انگشت درگیر می شود؟

انگشتان شما تعدادی اجزا تشکیل شده است. دفورمیتی گردن بر بسیاری از این قسمت ها تأثیر می گذارد، از جمله: سه انگشت انگشت (فالانژ) دو مفصل بین فالانژیال، که بالای بند انگشت شما قرار دارد تاندون ها رباط ها سوان نک زمانی اتفاق می افتد که دو مفصل بین فالانژ شما در جهت غیر طبیعی قرار بگیرند و نتوانند به حالت صاف صاف شوند.

به عنوان مثال مفصل میانی انگشت شما ممکن است بیش از حد رشد کند، یا به سمت بالا باشد. به این مفصل مفصل پروگزیمال اینترفالانژال (PIP) گفته می شود. مفصل انتهایی انگشت شما نیز ممکن است خم شود، یا به سمت پایین باشد. به این مفصل مفصل بین فالانژال دیستال (DIP) گفته می شود.

شما فقط می توانید دفورمیتی گردن را در انگشتان غیر از انگشت شست مشاهده کنید. خم شدن غیرمعمول در انگشت شست شما ممکن است شرایطی به نام انگشت mallet باشد. اگر فقط مفصل انتهایی انگشت شما آویزان باشد، ممکن است با انگشت mallet نیز مواجه شوید.

عوامل رخداد سوان نک

دفورمیتی گردن قو می تواند در شرایط مختلفی ایجاد شود، از جمله:

آرتریت روماتوئید (RA)

فلج مغزی

اسکلرودرمی

آرتریت پسوریازیس

سکته

بیماری پارکینسون

ضربه به دست

غالباً هنگام شل شدن بیش از حد صفحه ولا ، رباط اصلی در انگشت، مفاصل انگشت دچار اختلال می شوند. این منجر به اشاره مفصل PIP به سمت بالا می شود. همچنین بر روی تاندون های انگشت شما تأثیر می گذارد و باعث می شود مفصل DIP به سمت پایین منحنی شود.

این حالت اغلب در صورت داشتن برخی بیماری های مزمن سلامتی مانند RA رخ می دهد. RA می تواند به دلیل التهابی که بیماری در سراسر بدن شما ایجاد می کند، به ویژه در پوشش مفاصل، بر صفحه ولار شما تأثیر بگذارد. این باعث ایجاد بافت های غیر طبیعی می شود که می توانند صفحه ولار شما را ضعیف کنند. همچنین التهاب باعث تغییر استخوان ها، غضروف ها، تاندون ها و سایر رباط های انگشتان شما می شود. ممکن است به دلیل مشکلات دیگر در دست مانند آسیب، سوان نک ایجاد کنید. این ممکن است باعث آسیب دیدگی مفصل یا سفت شدن عضلات شود و منجر به خم شدن انگشتان در حالت دفورمیتی گردن قو شود.

تشخیص دفورمیتی گردن قو

در صورت مشاهده تغییر در خم شدن مفاصل انگشت باید به پزشک مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که دکتر شما فقط با نگاه کردن به دستان شما در هنگام معاینه فیزیکی بتواند شرایط را تشخیص دهد. پزشک شما ممکن است تشخیص را پس از عکس برداری با اشعه ایکس تأیید کند. این روش همچنین به پزشك شما اجازه می دهد استخوان ها و مفاصل انگشتان شما را از نظر ناهنجاری یا آسیب دیدگی ببیند.

گزینه های درمانی در دسترس کدام موارد هستند؟

درمان سوان نک بسته به شدت بیماری ممکن است متفاوت باشد. درمان های غیرتهاجمی شامل فیزیوتراپی (PT)، کاردرمانی (OT) و آتل است. روش های تهاجمی بیشتر شامل جراحی است. این موارد می تواند از ترمیم جزئی بافت نرم تا اقدامات شدیدتر مانند جایگزینی مفصل انگشت باشد. پزشک شما با هدف اصلاح دفورمیتی گردن و بازگرداندن عملکرد به انگشتان شما با استفاده از بهترین روش برای مورد خاص شما تلاش خواهد کرد. اگر سوان نک خفیف باشد، پزشک ممکن است فیزیوتراپی یا کاردرمانی را به عنوان اولین خط درمان شما توصیه کند.

فیزیوتراپی یا کاردرمانی شامل تمرینات، کشش و ماساژ برای کمک به انگشتان و دستان شما در ایجاد تعادل و بازیابی قدرت و تحرک است. به عنوان یک روش خط اول، ممکن است درمانگر شما مفصل PIP را هدف قرار دهد. این ممکن است منجر به اصلاح همزمان مفصل DIP شما شود. این موارد یکی از مولفه های مهم بهبودی بعد از جراحی انگشت است.

آتل بستن پزشک شما ممکن است یک آتل را به منظور اصلاح و تثبیت SND توصیه کند. این کار ممکن است همزمان با کاردرمانی و فیزیوتراپی انجام شود. آتل ممکن است شامل کل انگشت یا مفصل شما باشد، مانند آتل حلقه ای. این یک آتل شکل هشت است که شما به مدت چندین هفته در اطراف مفصل PIP می بندید. با این نوع آتل می توانید مفصل خود را به سمت پایین خم کنید. سایر آتل ها ممکن است در تمام ساعات شبانه روز، یا احتمالاً فقط در بعضی از قسمت های روز، استفاده شوند. آتل ها ممکن است تمام حرکت انگشت را محدود کرده و یا اجازه استفاده از آن را بدهند.

ترمیم بافت نرم ترمیم بافت نرم نوعی جراحی است که روی پوست، تاندون ها و رباط ها (بافت های نرم) نزدیک مفصل میانی انگشت متمرکز است. این نوعی جراحی است که پزشک شما ممکن است برای دفورمیتی قوس گردن در سطح متوسط ​​توصیه کند؛ زیرا ممکن است جراحی به موارد جدی کمک نکند. یکی از انواع ترمیم بافت های نرم، زنجیر سطحی است. این صفحه ولار را هدف قرار می دهد تا به آن کمک کند تا مفصل میانی انگشت را از افزایش فشار خون بیشتر مهار کند در حالی که امکان حرکت به سمت پایین در مفصل را دارد. آرتروپلاستی مفصل PIP تصحیح سوان نک ممکن است نیاز به جایگزینی مفصل در انگشت شما داشته باشد. آرتروپلاستی مفصل PIP زمانی است که پزشک مفصل میانی انگشت شما را جایگزین می کند. در صورت سفت بودن مفصل میانی، پزشک ممکن است این نوع جراحی را به شما پیشنهاد دهد. پزشک همچنین برای بازگرداندن حرکت در انگشت، بافت های نرم اطراف مفصل جدید شما را متعادل می کند. بعد از انجام آرتروپلاستی مفصل خواهید فهمید که حرکت انگشتان بسیار راحت تر است و ممکن است درد کمتری را تجربه کنید. به خاطر داشته باشید که تعویض مفصل ممکن است با گذشت زمان از بین برود.

همجوشی مفصل انگشت همجوشی مفصل انگشت زمانی است که پزشک مفصل را در انگشت شماجوش می زند بنابراین دیگر نمی تواند حرکت کند. این کار معمولاً در مفصل DIP انجام می شود. اگر این مفصل به درستی کار نکند، پزشک این مورد را توصیه می کند. پس از جراحی، قادر به حرکت مفصل نخواهید بود و صاف می ماند. به جای آن، پزشک ممکن است هم جوشی مفصلی را در مفصل PIP شما توصیه کند. این روش منجر به این می شود که پزشک مفصل را به حالت خمیده درآورد. این جراحی باید درد در مفصل انگشت آسیب دیده را کاهش دهد.

بهبودی پس از جراحی بهبودی بعد از جراحی روی انگشت شما، اگر ماه ها نباشد، هفته ها طول می کشد. پزشک شما یک برنامه بعد از عمل برای مراقبت روزانه از انگشت ترمیم شده با جراحی به شما می دهد. آن ها احتمالاً توصیه می کنند هنگام بهبودی انگشت خود، از آتل استفاده کنید. چند هفته پس از جراحی و احتمالاً یک یا دو بار دیگر باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین احتمالاً شما برای کاهش تورم و درد و افزایش قدرت و تحرک در جلسات هفتگی فیزیوتراپی یا کاردرمانی شرکت خواهید کرد.

چشم انداز

در صورت مشاهده علائم دفورمیتی گردن قو در انگشتان به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است نتیجه یک بیماری جدی زمینه ای یا به دلیل آسیب دیدگی انگشتان یا دست شما باشد. اگر قبل از ایجاد سفتی در مفاصل انگشت در حالت بیش از حد و خم شدن، SND ممکن است با اقدامات کمتر تهاجمی درمان شود.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید