انتشار این مقاله


قرص فوروزماید چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

آیا تا به حال خود یا اطرافیانتان با تجویز پزشک از قرص فوروزماید استفاده کرده‌اید؟

موارد مصرف قرص فوروزماید چیست؟

قرص فوروزماید برای کاهش مایعات اضافی بدن (ادم) استفاده می‌شود. ادم می‌تواند ناشی از شرایطی مثل نارسایی قلبی، بیماری کبدی و یا بیماری کلیوی باشد. استفاده از فوروزماید باعث کاهش علائم ادم می‌شود؛ علائمی مثل تنگی نفس و تورم در دست‌ها، پاها و شکم.

قرص فوروزماید همچنین در درمان فشارخون بالا هم استفاده می‌شود. کاهش فشارخون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.

قرص فوروزماید جزو داروهای مدر بوده و باعث می‌شود شما دفع ادرار بیشتری داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند از آب و نمک‌های اضافی موجود در بدنتان خلاص شوید.

چگونه از قرص فوروزماید استفاده کنیم؟

پیش از مصرف قرص فوروزماید برای اولین بار یا هربار پس از تمدید نسخه بروشور دارو را بخوانید. اگر سوالی داشتید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را باید طبق دستور پزشک (معمولا یک یا دوبار در روز) به شکل خوراکی همراه یا بدون غذا مصرف کنید. بهتر است برای جلوگیری از بیدارشدن برای دفع ادرار، از فوروزماید در مدت ۴ ساعت پیش از زمان خواب شبانه استفاده نکنید.

دوز مصرفی این دارو به شرایط پزشکی، سن و پاسخ شما به درمان بستگی دارد. در کودکان تنظیم دوز به وزن هم بستگی دارد. در بزرگسالان برای کاهش ریسک عوارض جانبی معمولا شروع دارو با دوزهای کمتر صورت می‌گیرد. مقدار یا تعداد دفعات مصرف داروی خود را بدون دستور پزشک زیاد نکنید.

قرص فوروزماید را برای مشاهده تاثیر بهتر به طور منظم مصرف کنید. برای این که مصرف داروی خود را فراموش نکنید، هر روز در ساعت مشخصی آن را مصرف کنید. حتی اگر احساس بهبودی دارید مصرف دارو را قطع نکنید. بیشتر افرادی که فشارخون بالا دارند احساس مریضی نمی‌کنند.

سوکرالفیت، کلستیرامین و کلستیپول می‌توانند جذب قرص فوروزماید را کاهش دهند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید، بین زمان مصرف آن‌ها و فوروزماید حداقل ۲ ساعت فاصله بیندازید.

اگر شرایط شما بهبود پیدا نکرد یا بدتر شدید با پزشک خود صحبت کنید (برای مثال اگر فشارخون‌تان بالا ماند یا افزایش پیدا کرد).

قرص فوروزماید چه عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی قرص فوروزماید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • احساس سبکی سر
  • سردرد
  • تاری دید

اگر این عوارض در شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به دکتر یا داروساز خود بگویید.

برای کاهش سرگیجه یا احساس سبکی سر هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید پزشک از آن‌جایی این دارو را برای شما تجویز کرده که معتقد است فایده آن برای شما بیشتر از عوارض آن است. اکثر افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض جدی‌تر:

قرص فوروزماید ممکن است باعث دفع شدید آب (دهیدراسیون)، نمک‌ها و موادمعدنی بدن شود. اگر هریک از عوارض جانبی جدی و احتمالی زیر را داشتید، فورا با دکتر خود تماس بگیرید:

  • گرفتگی عضلانی
  • ضعف
  • خستگی غیرعادی
  • احساس گیجی
  • سرگیجه شدید
  • غش کردن
  • سرگیجه
  • خشکی دهان یا تشنگی غیرعادی
  • تهوع
  • استفراغ
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • علائم مشکلات کلیوی (تغییر در مقدار ادرار)
  • بی‌حسی، گزگز کردن، درد، قرمزی یا تورم در دست‌ها و پاها
  • تغییرات شنوایی (مثل زنگ زدن گوش، کاهش موقت یا دائم شنوایی، ناشنوایی)
  • درد در معده و شکم
  • زرد شدن چشمان یا پوست

واکنش شدید آلرژیک به قرص فوروزماید نادر است. اما اگر علائم شدید واکنش آلرژیک مانند موارد زیر را دیدید، فورا به دنبال کمک اورژانسی باشید:

  • راش پوستی
  • خارش و تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

توجه داشته باشید که این لیست‌ها شامل تمامی عوارض جانبی احتمالی نیست. پس اگر علائمی جز موارد بالا هم مشاهده کردید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هنگام مصرف قرص فوروزماید باید به چه مواردی توجه کنیم؟

در صورت حساسیت به قرص فوروزماید یا ابتلا به آلرژی‌های دیگر، قبل از مصرف آن حتما به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد جانبی باشد، که می توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. مخصوصا مواردی مثل: مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، عدم توانایی در تولید ادرار، نقرس و لوپوس.

فوروزماید در دیابت:

اگر دیابت داشته باشید، قرص فوروزماید ممکن است بر مقدار قند خون شما تاثیر بگذارد. قند خون خود را طبق دستور به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است پزشک شما نیاز به تنظیم داروی دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

فوروزماید و پتاسیم خون:

قرص فوروزماید ممکن است سطح پتاسیم را در خون شما کاهش دهد. پزشک شما ممکن است به شما بگوید غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید (مانند موز و آب پرتقال). همچنین ممکن است برای جلوگیری از کاهش پتاسیم، مکمل‌های پتاسیم تجویز کند. درباره جزئیات بیشتر از پزشک خود بپرسید.

فوروزماید و نور آفتاب:

این دارو ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند. زمان ماندن خود در زیر نور آفتاب را محدود کنید. از برنزه کردن و چراغ‌هایی با نور آفتابی پرهیز کنید. در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی، تاول‌های پوستی یا قرمزی پوست فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

سایر احتیاطات:

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا تاری دید در شما شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می‌تواند باعث تشدید سرگیجه شما شود. تا زمانی که مطمئین نشدید، رانندگی نکرده، از ماشین آلات استفاده نکنید و از انجام هرکاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد خودداری کنید. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

تعریق شدید، اسهال یا استفراغ می‌تواند خطر کمبود آب بدن را افزایش دهد. اسهال یا استفراغ طولانی مدت را به پزشک خود گزارش دهید. به توصیه‌های پزشک خود در مورد میزان مایعاتی که می‌توانید بنوشید، توجه کنید.

قبل از عمل جراحی، تمام فرآورده‌های مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

مصرف فوروزماید در کودکان و افراد مسن:

نوزادانی که زود به دنیا می آیند (نوزادان نارس) و کودکان ممکن است نسبت به برخی از اثرات این دارو مانند سنگ کلیه حساسیت بیشتری نشان دهند.

افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات این دارو، به ویژه سرگیجه و از دست دادن آب و مواد معدنی داشته باشند.

مصرف قرص فوروزماید در دوران بارداری و شیردهی:

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. درباره خطرات و فواید استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است بر تولید شیر تاثیر بگذارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص فوروزماید چگونه است؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروی شما را تغییر داده یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام فرآورده‌هایی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای با نسخه و بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک، دوز داروها را تغییر ندهید و مصرف آن را شروع یا متوقف نکنید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: دسموپرسین، اتاکرینیک اسید و لیتیم.

بعضی از محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند فشار خون شما را افزایش داده یا تورم را بدتر کنند. به داروساز خود بگویید که از چه محصولاتی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده بی‌خطر از آن‌ها را بپرسید. (به ویژه محصولات سرفه و سرماخوردگی، فرآورده‌های مربوط به رژیم غذایی یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن).

قرص فوروزماید ممکن است در برخی آزمایشات (مانند سطح هورمون تیروئید) تداخل ایجاد کند. این دارو احتمالاً باعث نتیجه نادرست آزمایش می‌شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

در صورت اوردوز با قرص فوروزماید چه کار کنیم؟

اگر کسی با این دارو اوردوز کرده و علائم جدی مانند از هوش رفتن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد فوروزماید ممکن است شامل غش کردن، ضعف شدید و کاهش شدید مقدار ادرار باشد.

به یاد داشته باشید:

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تغییر سبک زندگی ممکن است به این دارو کمک کرده تا بهتر عمل کند. تغییراتی مثل ورزش، قطع سیگار، کاهش استرس و تغییر رژیم غذایی. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

آزمایشات پزشکی (مانند آزمایشات کلیوی، سطح مواد معدنی خون مانند پتاسیم) باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا پیشرفت شما کنترل شده و یا عوارض جانبی شما بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

هنگام مصرف قرص فوروزماید فشار خون خود را به طور منظم بررسی کنید. یاد بگیرید که چگونه فشار خون خود را در خانه کنترل کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت فراموش کردن مصرف یه وعده از قرص فوروزماید چه کار کنیم؟

اگر دوزی را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. برای جبران دوز را دو برابر نکنید.

قرص فوروزماید را باید در چه شرایطی نگهداری کنیم؟

این دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. این دارو را در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را درون توالت و فاضلاب نریزید؛ مگر این که یک متخصص به شما گفته باشد. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید، دور بریزید. با داروساز خود در این باره مشورت کنید.

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید