انتشار این مقاله


تنوسینوویت یا التهاب غلاف تاندونی چیست؟

تنوسینوویت چیست؟ تاندون نوعی بافت فیبری است که عضلات شما را به استخوان متصل می کند. این بافت ها به کنترل اعمالی مانند دویدن، پریدن، گرفتن و بلند کردن اشیا کمک می کنند. بدون تاندون ها، نمی توانید حرکت بدن خود را کنترل کنید. غلاف محافظ معروف به سینوویوم، تاندون ها را می پوشاند. این […]

تنوسینوویت چیست؟

تاندون نوعی بافت فیبری است که عضلات شما را به استخوان متصل می کند. این بافت ها به کنترل اعمالی مانند دویدن، پریدن، گرفتن و بلند کردن اشیا کمک می کنند. بدون تاندون ها، نمی توانید حرکت بدن خود را کنترل کنید. غلاف محافظ معروف به سینوویوم، تاندون ها را می پوشاند. این غلاف مایع مفصلی تولید می کند که تاندون را روان می کند.

آسیب به تاندون ممکن است منجر به سوعملکرد غلاف شود. اگر این اتفاق بیفتد، غلاف ممکن است مایع سینوویال تولید نمی کند یا مایع کافی ایجاد نمی کند. این می تواند باعث التهاب یا تورم غلاف شود. این وضعیت به عنوان التهاب غلاف تاندون شناخته می شود. همچنین گاهی اوقات تنوسینوویت نامیده می شود.

چه عواملی باعث التهاب غلاف تاندونی می شود؟

التهاب غلاف تاندونی به طور معمول نتیجه آسیب دیدگی تاندون، عضله یا استخوان اطراف آن است. این حالت فقط به ورزشکاران محدود نمی شود و در افرادی ظاهر می شود که فعالیت های مختلف تکراری مانند کار با خط مونتاژ، علف های هرز و تایپ را انجام می دهند. به نظر می رسد افرادی که در مشاغل خاصی کار می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند، از جمله:

نجارها

دندانپزشکان

نوازندگان

کارمندان اداره

این حالت بیشتر در تاندون های مچ دست، دست و پا دیده می شود. آسیب می تواند ناشی از:

فعالیت های استرس زای تکراری

فعالیت های بدنی طولانی مدت مانند دویدن

مدت طولانی در همان وضعیت ایستاده قرار گرفتن

پیچ خوردگی و کرنش ناگهانی

التهاب غلاف تاندون

نیز می تواند به دلیل شرایط زمینه ای سلامتی باشد. نمونه هایی از شرایطی که می تواند منجر به این شرایط شود عبارتند از:

روماتیسم مفصلی

اسکلرودرمی

نقرس

دیابت

آرتریت واکنشی پ، مانند سندرم ریتر سوزاک

در برخی افراد نمی توان علت بیماری را تشخیص داد. در موارد نادر، تنوسینوویت به دلیل عفونت ناشی از بریدگی یا سوراخ شدن تاندون است.

چگونه التهاب غلاف تاندونی را تشخیص دهیم؟

درد شما ممکن است ناشی از التهاب غلاف تاندون باشد. برخی از تاندون های بدن بیشتر در معرض آسیب قرار دارند: در درجه اول دست ها، پاها و مچ ها. تنوسینوویت در این مناطق بیشتر دیده می شود. با این حال، می تواند هر تاندون در بدن، از جمله شانه، آرنج و زانو رخ دهد. اگر به این بیماری مبتلا شوید، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

سفتی مفصل که حرکت را دشوار می کند.

تورم مفصل

درد مفصل

حساسیت

قرمزی پوست که روی تاندون مورد نظر ظاهر می شود.

بعضی از افراد ممکن است تب کنند. این نشان دهنده وجود عفونت است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تشخیص التهاب غلاف تاندون نیاز به معاینه فیزیکی منطقه آسیب دیده دارد.

پزشک شما بررسی می کند که آیا قرمزی و تورم وجود دارد یا خیر. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد ناحیه آسیب دیده را حرکت دهید تا ببینید آیا درد وجود دارد یا خیر. در بعضی موارد، ممکن است پزشک برای تأیید تشخیص، سونوگرافی یا ام آر آی اسکن تجویز کند یا سایر علل احتمالی مانند آرتروز را رد کند. گزینه های درمان التهاب غلاف تاندون درمان التهاب غلاف تاندون بر کاهش التهاب و درد متمرکز است.

یک استراتژی استراحت در منطقه آسیب دیده و متوقف کردن فعالیت هایی است که باعث آسیب اولیه شده است. پزشک شما ممکن است استفاده از بریس یا آتل را برای بی حرکتی ناحیه آسیب دیده توصیه کند. استفاده از گرما یا سرما نیز ممکن است به کاهش تورم و درد کمک کند.

سایر روش های درمانی که پزشک ممکن است شما را توصیه کند عبارتند از:

ماساژ

کشش ناحیه آسیب دیده

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

سونوگرافی

پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی برای التهاب غلاف تاندون تجویز کند. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) یا کورتیکواستروئیدهای تزریقی گزینه های دیگر هستند.

تزریق غلاف تاندون با استروئید معمولاً موفقیت آمیز است (در موارد غیر عفونی) و گاهی اوقات برای آزاد سازی غلاف تاندون در مورد تاندون، جراحی ضروری است. اگر بیماری شما ناشی از عفونت باشد، ممکن است پزشک برای مقابله با عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر وضعیت شما به دلیل یک مسئله اساسی در سلامتی، مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس باشد، درمان نیز ممکن است شامل داروهایی برای درمان این اختلالات باشد.

پس از بهبود تاندون، پزشک شما ممکن است تمرینات یا فیزیوتراپی را برای کمک به تقویت عضله توصیه کند. تقویت عضله به محافظت از تاندون در برابر آسیب در آینده کمک می کند. اگر به طور مکرر دچار التهاب غلاف تاندون شده اید، پزشک ممکن است برای اصلاح مشکل جراحی را به شما توصیه کند.

چشم انداز کسانی که تنوسینوویت دارند چیست؟

اگر دچار التهاب غلاف تاندون شوید، به احتمال زیاد با درمان بهبودی کامل خواهید یافت. اگر فعالیت هایی که باعث ایجاد این بیماری شده اند متوقف نشوند، ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است آسیب دائمی به تاندون شما وارد شود. آسیب دائمی ممکن است مفصل را تحت تأثیر قرار دهد. با گذشت زمان ممکن است مفصل سفت شود و حرکت شما محدود شود.

اگر وضعیت شما در نتیجه عفونت ایجاد شود، برای جلوگیری از شیوع عفونت به آنتی بیوتیک نیاز دارید. یک عفونت کنترل نشده ممکن است تهدید کننده زندگی باشد.

چشم انداز خوب به درمان سریع عفونت بستگی دارد.

چگونه می توان از التهاب غلاف تاندونی جلوگیری کرد؟

اگر از حرکات یا حرکات بیش از حد تکراری یا زور اجتناب کنید، التهاب غلاف تاندون قابل پیشگیری است. تقویت عضلات در اطراف محل مفصل همچنین می تواند به جلوگیری از این نوع آسیب و همچنین تمرینات کششی و دامنه حرکتی کمک کند. اگر دست ها، مچ ها یا پاها را زخمی کنید، تمیز کردن صحیح زخم به جلوگیری از عفونت و ایجاد احتمال التهاب غلاف تاندون کمک می کند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید