انتشار این مقاله


نیفدیپین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

آیا به تازگی پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است؟ آیا تا به حال خود یا اطرافینتان از این دارو استفاده کرده‌اید؟

داروی نیفدیپین چه کاربردی دارد؟

نیفدیپین برای جلوگیری از انواع خاصی از درد قفسه سینه (آنژین) استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به شما اجازه دهد بیشتر ورزش کنید. نیفدیپین می‌تواند تعداد دفعات حملات آنژین را کاهش ‌دهد. نیفدیپین متعلق به دسته‌ای از داروها است که به عنوان مسدود کننده‌های کانال کلسیم (CCBs) شناخته می‌شوند.

نیفدیپین با بازکردن رگ‌های خونی کمک می‌کند تا خون راحت‌تر جریان پیدا کند. این دارو باید به طور مرتب مصرف شود تا تاثیرگذار باشد.

این دارو نباید در معالجه حملات درد قفسه سینه استفاده شود. برای تسکین حملات درد قفسه سینه طبق دستور پزشک از داروهای دیگر (مانند نیتروگلیسیرین زیر زبانی) استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

افراد مسن‌تر باید درباره خطرات و مزایای این دارو و همچنین سایر اشکال احتمالاً ایمن تر نیفدیپین (مانند قرص‌های طولانی اثرتر) با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند.

چگونه نیفدیپین را مصرف کنیم؟

نیفدیپین را معمولاً ۳ بار در روز از راه خوراکی، با یا بدون غذا یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را کامل ببلعید. کپسول را خرد و شکسته نکنید و آن را نجوید.

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان شما تنظیم می‌شود. پزشک ممکن است به تدریج دوز داروی شما را افزایش دهد. دستورالعمل‌های پزشک خود را بادقت دنبال کنید.

هنگام مصرف نیفدیپین از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید. مگر این‌که پزشک به شما اجازه این کار را بدهد. گریپ فروت می‌تواند مقدار برخی از داروها را در جریان خون شما افزایش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا دکتر داروساز مشورت کنید.

این دارو را به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. برای آن‌که مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز آن را در یک ساعت مشخص مصرف کنید.

در صورت بدتر شدن وضعیت خود، به پزشکتان اطلاع دهید (به عنوان مثال اگر درد قفسه سینه شما تشدید شده یا بیشتر تکرار می‌شود).

عوارض جانبی نیفدیپین چیست؟

عوارض مصرف نیفدیپین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • ضعف
  • تورم مچ پا و خود پا
  • یبوست
  • سردرد

در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

برای کاهش سرگیجه و احساس سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و بر این عقیده بوده که سود آن برای شما بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: ضربان قلب سریع، نامنظم و تپنده، غش کردن، تغییرات بینایی.

اگرچه نیفدیپین در جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین) موثر است، اما برخی از افرادی که از قبل بیماری قلبی شدید داشته‌اند، پس از شروع مصرف این دارو یا افزایش دوز آن، به ندرت ممکن است درد قفسه سینه بدتری تجربه کرده و دچار حمله قلبی شوند.

در صورت بروز علائم زیر بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • بدتر شدن درد قفسه سینه
  • علائم حمله قلبی (مانند درد قفسه سینه / فک / بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیرمعمول)

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  •  بثورات پوستی
  • خارش و تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

مواردی که گفته شد لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده عوارض دیگر به جز موارد ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

در مصرف نیفدیپین به چه مواردی باید دقت کنیم؟

قبل از مصرف این دارو، اگر به نیفدیپین حساسیت داشته یا آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این دارو ممکن است حاوی مواد جانبی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

در شرایط پزشکی خاصی نباید از نیفدیپین استفاده کنید. قبل از استفاده از این دارو اگر مشکلات قلبی خاص (مانند نارسایی احتقانی قلب (CHF) و یا تنگی آئورت) دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. خصوصاً مواردی مثل مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی.

پیش از جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که نیفدیپین مصرف می کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه در شما شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می‌توانند سرگیجه شما را تشدید کنند. تا زمانی که مطمئن نیستید، رانندگی نکرده، از ماشین آلات استفاده نکنید و هرکاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

احتیاط در افراد مسن:

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند. به ویژه به عوارضی مثل سرگیجه، یبوست یا تورم مچ پا و پا.

احتیاط در بارداری و شیردهی:

در دوران بارداری، نیفدیپین باید فقط در مواردی که به شدت مورد نیاز است استفاده شود. درباره خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. پس قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی نیفدیپین چگونه است؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام فرآورده‌هایی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بانسخه یا بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به همراه داشته باشید. این لیست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، مصرف دارو را شروع یا قطع نکرده و دوز آن را تغییر ندهید.

برخی داروها می‌توانند بر حذف و دفع نیفدیپین از بدن شما تاثیر بگذارند. این اتفاق ممکن است بر روی عملکرد نیفدیپین اثرگذار باشد. از این داروها می‌توان به این موارد اشاره کرد: آپالوتامید، سایمتیدین، انزالوتامید، میتوتان، کوینوپریستین، دالفوپریستین، ریفامایسین‌ها (مانند ریفابوتین و ریفامپین)، داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می‌شود (مانند کاربامازپین و فنی توئین) و گیاه علف چای یا St. John’s wort  اشاره کرد.

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند ضربان قلب شما را افزایش داده یا درد قفسه سینه شما را بدتر کنند. به داروساز خود بگویید که از چه محصولاتی استفاده می‌کنید. همچنین نحوه استفاده بی‌خطر از آن را نیز بپرسید (به ویژه محصولات سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های رژیم غذایی یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن).

سایمتیدین یک داروی بدون نسخه است که معمولا برای درمان مشکل اسید معده اضافی استفاده می‌شود. از آن‌جا که سایمتیدین ممکن است با نیفدیپین تداخل داشته باشد، از داروساز خود درباره سایر محصولاتی که می‌توانید برای درمان اسید معده اضافی خود استفاده کنید، بپرسید.

در صورت مصرف بیش از حد نیفدیپین چه باید کرد؟

اگر کسی بیش از حد نیفدیپین مصرف کرده و علائم جدی مانند از هوش رفتن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.

در هیچ شرایطی داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

پیگیری درمان در مصرف نیفدیپین چگونه است؟

آزمایش‌ها و تست‌های پزشکی (مانند فشار خون، آزمایش‌های کبدی و کلیوی و الکتروکاردیوگرام (نوارقلب)) ممکن است هر از چند گاهی برای نظارت بر پیشرفت درمان شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن یک دوز چه کار کنیم؟

اگر دوزی را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

دارو را در چه شرایطی نگهداری کنیم؟

دارو را در دمای اتاق بین ۵۹-۷۷ درجه فارنهایت (۲۵-۱۵ درجه سانتیگراد) و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. دارو را در حمام نگهداری نکنید. همه داروهای خود را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را درون توالت یا فاضلاب نریزید؛ مگر این‌که توسط متخصصان به شما گفته شده باشد. این محصول را به درستی در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن ایمن محصول با داروساز مشورت کنید.

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید