انتشار این مقاله


آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک (CEA) چیست؟

آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک CEA نوعی آزمایش خون است که برای تشخیص و مدیریت انواع خاصی از سرطان ها استفاده می شود. آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک به ویژه برای سرطان های روده بزرگ و راست روده استفاده می شود. پزشک همچنین می تواند از نتایج آزمایش برای تعیین اینکه آیا درمان سرطان موثر است یا […]

آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک CEA نوعی آزمایش خون است که برای تشخیص و مدیریت انواع خاصی از سرطان ها استفاده می شود. آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک به ویژه برای سرطان های روده بزرگ و راست روده استفاده می شود. پزشک همچنین می تواند از نتایج آزمایش برای تعیین اینکه آیا درمان سرطان موثر است یا خیر، کمک بگیرد.

آنتی ژن ماده ای است که توسط سلول های تومور سرطانی ساخته می شود. گاهی اوقات آنتی ژن ها درگردش خون آزاد می شوند. تست آنتی ژن کارسینوامبریونیک میزان CEA را در خون اندازه گیری می کند. مقدار زیاد CEA در بدن شما پس از درمان سرطان یا جراحی نشان می دهد، که سرطان از بین نرفته است. همچنین ممکن است به این معنی باشد که سرطان به سایر قسمت های بدن شما سرایت کرده است.

سیگار کشیدن حتی در صورت عدم وجود سرطان می تواند میزان CEA را در بدن افزایش دهد. در صورت سیگار کشیدن باید به پزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی پزشک آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک را تجویز می کند؟

آزمایش CEA کاربردهای مختلفی دارد. اگر علائم شما نشان می دهد که سرطان دارید، پزشک می تواند آزمایش CEA را تجویز کند. آزمایش CEA می تواند به پزشک شما کمک کند تا دریابد که آیا درمان سرطان موثرمی باشد یا خیر.

این درمان ها ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از هر سه مورد باشد. پزشک شما همچنین ممکن است از آزمایش CEA برای تعیین اینکه آیا سرطان پس از پایان درمان دوباره عود کرده یا خیر، استفاده کند.

آزمایش CEA پس از تشخیص نوعی سرطان که برای تولید CEA شناخته شده است، بسیار مفید است. همه سرطان ها آنتی ژن کارسینوامبریونیک تولید نمی کنند.

افزایش سطح CEA ممکن است در سرطان های زیر مشاهده شود:

سرطان روده بزرگ

کارسینوم تیروئید مدولار

سرطان پستان

سرطان دستگاه گوارش

سرطان کبد

سرطان ریه

سرطان تخمدان

سرطان پانکراس

سرطان پروستات

آزمایش CEA برای تشخیص یا غربالگری عمومی سرطان مفید نیست. اگر سالم هستید و یا علائم بیماری را نشان نمی دهید معمولاً برای غربالگری آن آزمایش را انجام نمی دهند؛ اما اگر کسی سندرم ژنتیکی خانوادگی برای مثال سرطان روده بزرگ داشته باشد، استفاده از آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک به عنوان یک ابزار غربالگری مناسب است. این موارد نادر است.

در صورت تشخیص سرطان، پزشک ممکن است قبل از شروع درمان، سطح CEA را کنترل کند. این یک سطح پایه برای CEA شما ایجاد می کند. پزشک شما آزمایشات مکرر را قبل، حین و بعد از درمان برای بررسی تغییرات انجام می دهد.

آزمایش CEA چگونه انجام می شود؟

آزمایش CEA یک آزمایش خون است که در مطب پزشک انجام می شود. خون معمولاً از ورید بازو گرفته می شود. روند خون گیری یا رگ گیری معمولاً مراحل زیر را در بر می گیرد: یکی از مراقبان بهداشتی محل خون گیری را با داروی ضد عفونی کننده تمیز می کند. برای خونگیری معمولاً وسط بازو را نشانه گیری می کنند در طرف مقابل آرنج قرار دارد.

کادر درمان نوار الاستیک به بازوی شما می بندد تا به شما کمک کند، رگ شما از خون پر می شود. سپس یک سوزن به درون رگ شما وارد می شود تا خون را در یک ویال یا لوله متصل جمع کند. باند از بازوی شما باز نشده است. یک آزمایشگاه نمونه خون شما را تجزیه و تحلیل می کند.

خطرات انجام آزمایش CEA چیست؟

مانند هر آزمایش خونی دیگر، خطر خونریزی، کبودی یا عفونت در محل سوراخ شدن وجود دارد. هنگام قرار دادن سوزن ممکن است احساس درد متوسط ​​یا احساس خارش شدید داشته باشید.

سطح CEA طبیعی چقدر است؟

سطح طبیعی CEA کمتر از یا برابر با ۳ نانوگرم در میلی لیتر (ng / mL) است. این میزان در اکثر افراد سالم کمتر از حد طبیعی می باشد. سطح CEA معمولاً بین یک تا چهار ماه پس از حذف موفقیت آمیز سرطان به حالت طبیعی برمی گردد.

سطح غیر طبیعی CEA چقدر است؟

وقتی CEA بالاتر از ۳ نانوگرم در میلی لیتر باشد ، سطح CEA افزایش می یابد. این سطح غیرعادی تلقی می شود. افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان می توانند سطوح بالاتر از ۳ نانوگرم در میلی لیتر داشته باشند. اگر مقادیربالایی دارید، به این معنی نیست که سرطان دارید.

دلایل دیگری می تواند باعث ایجاد سطوح بالاتر از ۳ نانوگرم در میلی لیتر شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت

سیروز

سیگار کشیدن مزمن

بیماری التهابی روده (IBD)

سطح CEA بالاتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر بسیار بالا در نظر گرفته می شود. اگر سطح CEA از این میزان بالاتر باشد و علائم سرطان نیز داشته باشید، نشان می دهد که سرطان پس از درمان با موفقیت برطرف نشده است. همچنین ممکن است نشان دهد که سرطان متاستاز یا به سایر نقاط بدن گسترش یافته است. اگر در غیر این صورت سالم هستید، سیگار کشیدن ممکن است بر نتایج آزمایش CEA شما تأثیر بگذارد. عدد آزمایش آنتی ژن کارسینوامبریونیک معمولاً افزایش می یابد؛ اما در افرادی که سیگار می کشند کمتر از ۵ نانوگرم در میلی لیتر است.

اگر نتایج غیرطبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟ سطح CEA نباید تنها آزمایشی باشد که برای تعیین سرطان شما استفاده می شود. پزشک شما از آزمایش CEA به همراه سایر آزمایشات و ارزیابی علائم شما استفاده می کند. شما و پزشکتان می توانید با همکاری یکدیگر در صورت تشخیص سرطان، بهترین گزینه درمانی خود را تعیین کنید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید