انتشار این مقاله


درد پستان یا ماستالژی چرا ایجاد می شود و چگونه درمان می شود؟

درد پستان (ماستالژی) شکایتی شایع در بین زنان است که می تواند شامل حساسیت پستان، درد شدید سوزش یا سفتی در بافت پستان شما باشد. درد ممکن است به صورت دائمی باشد یا فقط گاهی اوقات ایجاد شود. درد پستان ممکن است از خفیف یا شدید باشد و به صورت چند روز در ماه ، […]

درد پستان (ماستالژی) شکایتی شایع در بین زنان است که می تواند شامل حساسیت پستان، درد شدید سوزش یا سفتی در بافت پستان شما باشد. درد ممکن است به صورت دائمی باشد یا فقط گاهی اوقات ایجاد شود.

درد پستان ممکن است از خفیف یا شدید باشد و به صورت چند روز در ماه ، در دو یا سه روز منتهی به پریود ایجاد شود. این درد طبیعی، خفیف تا متوسط ​​روی هر دو پستان تأثیر می گذارد. هر ماه یک هفته یا بیشتر قبل از قاعدگی شروع می شود و گاهی اوقات در زمان چرخه قاعدگی ادامه می بابد.

درد ممکن است متوسط ​​یا شدید باشد و هر دو پستان را درگیر کند. در طول هرماه، مربوط به چرخه قاعدگی شما نیست. زنان یائسه بعضی اوقات درد پستان دارند؛ اما درد پستان در زنان جوان که یائسگی را کامل نگذرانده اند بیشتر دیده می شود. در بیشتر مواقع درد پستان نشانه وضعیت غیر سرطانی (خوش خیم) پستان است و به ندرت نشان دهنده سرطان پستان است. اگر درد پستان پس از یک یا دو دوره قاعدگی از بین نرود یا بعد از یائسگی ادامه پیدا کند، باید توسط پزشک ارزیابی شود.

مقایسه درد پستان غیرچرخه ای و چرخه ای

به احتمال زیاد زنان ۲۰ و ۳۰ ساله قبل از یائسگی و همچنین زنان ۴۰ ساله که در حال گذار به یائسگی هستند را تحت تأثیر قرار می دهد. درد خارج از بافت پستانی احساس می کند از بافت پستان شروع می شود؛ اما منبع آن در واقع جای دیگری است. به عنوان مثال کشیدن شدن عضله در قفسه سینه می تواند باعث ایجاد درد در دیواره قفسه سینه یا قفسه دنده شود که به پستان گسترش یابد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت درد سینه از پزشک خود وقت بگیرید:

بیش از دو هفته روزانه ادامه دارد ودر یک منطقه خاص از پستان شما وجود دارد به نظر می رسد با گذشت زمان بدتر می شود و کارهای روزمره را مختل می کند. اگرچه خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که علائم اصلی آن درد پستان است کم است؛ اما اگر پزشک شما ارزیابی را توصیه کند، پیگیری آن مهم است.

علت درد پستان چیست؟

گاهی اوقات نمی توان علت دقیق درد پستان را تشخیص داد. عوامل موثر ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

هورمون های بارداری به نظر می رسد که درد چرخه ای پستان ارتباطی قوی با هورمون ها و چرخه قاعدگی شما دارد. درد قاعدگی پستان اغلب با بارداری یا یائسگی کاهش یا از بین می رود.

ساختار پستان درد غیر چرخه ای سینه اغلب ناشی از تغییراتی است که در مجاری شیر یا غدد شیر رخ می دهد. این می تواند منجر به ایجاد کیست پستان شود. ضربه به پستان، جراحی قبلی پستان یا سایر عوامل محلی در پستان می تواند منجر به درد پستان شود. درد پستان همچنین ممکن است در محدوده خارج ازپستان هم ایجاد شود – به عنوان مثال در دیواره قفسه سینه، عضلات، مفاصل یا قلب – شروع شود و به پستان برسد.

عدم تعادل اسیدهای چرب عدم تعادل اسیدهای چرب در سلول ها ممکن است بر حساسیت بافت پستان به هورمون های در گردش خون تأثیر بگذارد.

استفاده از دارو برخی از داروهای هورمونی، از جمله برخی از درمان های ناباروری و قرص های ضد بارداری، ممکن است با درد پستان همراه باشند. همچنین، حساسیت پستان یکی از عوارض جانبی احتمالی درمان های هورمون استروژن و پروژسترون است که پس از یائسگی استفاده می شود.

ماستالژی ممکن است با داروهای ضد افسردگی خاصی همراه باشد، از جمله داروهای ضد افسردگی انتخابی مهارکننده جذب مجدد سروتونین (SSRI).

اندازه پستان زنانی که پستان بزرگ دارند ممکن است درد غیر چرخه ای داشته باشند که مربوط به اندازه پستانهایشان است. گردن، شانه و کمر درد ممکن است همراه با درد پستان به دلیل بزرگ بودن سینه ها باشد.

جراحی پستان درد پستان همراه با جراحی پستان و ایجاد زخم گاهی اوقات پس از بهبودی برش ها ممکن است کاهش یابد.

تشخیص

آزمایشات برای ارزیابی وضعیت شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه بالینی پستان پزشک شما با بررسی پستان ها و غدد لنفاوی پایین گردن و زیر بغل تغییرات پستانهایتان را بررسی می کند. پزشک شما به احتمال زیاد به قلب و ریه های شما گوش می دهد و قفسه سینه و شکم شما را بررسی می کند تا مشخص کند آیا این درد می تواند به یک بیماری دیگر مرتبط باشد یا خیر. اگر سابقه پزشکی و معاینه سینه و معاینه فیزیکی شما چیز غیرمعمولی را نشان ندهد، ممکن است نیازی به آزمایشات اضافی نباشد.

ماموگرافی اگر پزشک شما یک توده پستان یا ضخیم شدن غیرمعمول دارد یا یک منطقه متمرکز از درد را در بافت پستان شما تشخیص می دهد، شما به یک آزمایش اشعه ایکس از پستان خود نیاز دارید که ناحیه ای را که در هنگام معاینه پستان مشاهده می شود ارزیابی کند (ماموگرافی تشخیصی).

سونوگرافی در یک معاینه سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویر از پستان شما استفاده می شود و اغلب همراه با ماموگرافی انجام می شود. برای ارزیابی ناحیه متمرکز درد حتی اگر ماموگرافی طبیعی به نظر برسد ممکن است به سونوگرافی نیاز داشته باشید.

نمونه برداری از پستان توده های مشکوک پستان، نواحی غیرمعمول که در معاینات تصویربرداری دیده می شوند، ممکن است قبل از تشخیص پزشک به بیوپسی نیاز داشته باشند. در طی نمونه برداری، پزشک شما نمونه کوچکی از بافت پستان را از منطقه مورد نظر به دست می آورد و آن را برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی می فرستد.

درمان ماستالژی

برای بسیاری از خانم ها، ماستالژی با گذشت زمان به خودی خود برطرف می شود. ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشید. در صورت نیاز به درمان، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

دلیل اصلی یا عامل تشدید کننده را از بین ببرید.این ممکن است شامل یک تنظیم ساده باشد، مانند استفاده از سوتین .

از داروی ضد التهاب غیر استروئیدی موضعی (NSAID) استفاده کنید. هنگامی که درد شما شدید است ممکن است لازم باشد از داروهای NSAID استفاده کنید. ممکن است پزشک توصیه کند کرم NSAID را مستقیماً در ناحیه ای که احساس درد می کنید بمالید.

استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری را تنظیم کنید. اگر قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کنید ، عدم استفاده از قرص یا تغییر روش های جلوگیری از بارداری می تواند به علائم درد پستان کمک کند. اما این کار را بدون نظر پزشک خود امتحان نکنید.

دوز هورمون درمانی یائسگی را کاهش دهید. ممکن است دوز هورمون درمانی یائسگی را کاهش داده یا به طور کامل متوقف کنید. از داروهای تجویز شده استفاده کنید. دانازول تنها داروی تجویزی است که توسط سازمان غذا و دارو برای درمان درد و حساسیت پستان تأیید شده است. با این حال دانازول عوارض جانبی شدیدی مانند آکنه، افزایش وزن و تغییرات صدا را دارد که استفاده از آن را محدود می کند. تاموکسیفن، داروی تجویز شده برای درمان و پیشگیری از سرطان پستان، ممکن است برای برخی از خانم ها توصیه شود؛ اما این دارو همچنین دارای پتانسیل عوارض جانبی است که ممکن است آزار دهنده تر از خود ماستالژی باشد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

حتی اگر تحقیقات کمی برای اثبات اثربخشی این داروهای مراقبت از خود وجود داشته باشد، ممکن است برخی از آن ها ارزش امتحان را داشته باشد:

از کمپرس سرد و گرم بر روی سینه های خود استفاده کنید.

در حین ورزش از سوتین ورزشی استفاده کنید، به ویژه هنگامی که ممکن است پستان شما حساسیت بیشتری داشته باشد. مدیتیشن را امتحان کنید که می تواند به کنترل سطح بالای اضطراب همراه با درد شدید پستان کمک کند.

کافئین را محدود کنید، تغییری در رژیم غذایی برای بعضی از خانم ها مفید است، اگرچه مطالعات پزشکی در مورد تأثیر کافئین بر درد پستان و سایر علائم قبل از قاعدگی بی نتیجه بوده است. رژیمی که حاوی چربی کم است را دنبال کنید و کربوهیدرات های پیچیده تری بخورید، استراتژی که در مطالعات مشاهده ای به برخی از زنان مبتلا به درد پستان کمک می کند.

استفاده از مسکن بدون نسخه، مانند استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ) را در نظر بگیرید – اما از پزشک خود بپرسید که چه مقدار مصرف کند؛ زیرا استفاده طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به کبد را افزایش دهد مشکلات و سایر عوارض جانبی.

برای مشخص کردن اینکه درد شما چرخه ای است یا غیر چرخه ای است، درد پستان و سایر علائم را یادداشت کنید.

جایگزینی ویتامین ها و مکمل های غذایی ممکن است علائم و شدت درد پستان را برای برخی از زنان کاهش دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا یکی از این موارد به شما کمک می کند و در مورد دوز مصرف و هرگونه عوارض جانبی احتمالی سوال کنید:

روغن گل مغربی این مکمل ممکن است تعادل اسیدهای چرب در سلول های شما را تغییر دهد که ممکن است ماستالژی را کاهش دهد.

ویتامین E مطالعات اولیه اثر مفید احتمالی ویتامین E را بر درد پستان در زنان قبل از قاعدگی که درد پستانی را تجربه می کنند و در طول دوره قاعدگی نوسان دارد نشان داد. در یک مطالعه، ۲۰۰ IU ویتامین E دو بار در روز و به مدت دو ماه مصرف می شود، علائم را در زنان مبتلا به درد پستانی چرخه ای بهبود می بخشد. بعد از چهار ماه هیچ مزیت دیگری نداشت. برای بزرگسالان بالای ۱۸ سال، زنان باردار و زنان شیرده، حداکثر دوز ویتامین E 1000 میلی گرم در روز (یا ۱۵۰۰ IU) است. اگر مکمل درد پستان را امتحان کردید، اگر بعد از چند ماه بهبودی در درد پستان خود مشاهده نکردید، مصرف آن را متوقف کنید. هر بار فقط یک مکمل را امتحان کنید تا بتوانید به وضوح تعیین کنید که کدام یک به کاهش درد کمک می کند یا نه!

آمادگی برای قرار ملافات

اگرماستالژی جدید دارید که فقط قسمت خاصی از پستان شما را تحت تأثیر قرار می دهد یا کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد، هنگامی که برای تنظیم قرار ملاقات تماس می گیرید، ممکن است بلافاصله به یک متخصص پستان ارجاع داده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید ارزیابی اولیه درد پستان شما در سابقه پزشکی شما متمرکز است. پزشک در مورد محل درد پستان، ارتباط آن با چرخه قاعدگی و سایر جنبه های مربوط به سابقه پزشکی شما که ممکن است علت درد شما را توضیح دهد، سوال کند. برای آماده شدن برای این ملاقات:

تمام علائم خود را یادداشت کنید حتی اگر به نظر می رسد با درد پستان شما ارتباطی ندارند.

درد خود را در مقیاس ۱ تا ۱۰ ارزیابی کنید، در حالی که ۱ بدون درد است و ۱۰ بدترین دردی است که می توان تصور کرد.

اطلاعات شخصی اصلی از جمله استرس های عمده یا تغییرات اخیر زندگی را مرور کنید.

تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که به طور منظم مصرف می کنید را لیست کنید.

سوالاتی را مطرح کنید که از مهمترین تا کمترین اهمیت از پزشک خود بپرسید. برای درد پستان، سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

به احتمال زیاد علت علائم من چیست؟

چه نوع آزمایشاتی ممکن است لازم داشته باشم؟

چه روش درمانی را برای شرایط من توصیه می کنید؟ آیا درمان های خانگی وجود دارد که ممکن است امتحان کنم؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید

پزشک ممکن است از شما سوالاتی مانند این موارد را بپرسد:

در کجای پستان خود احساس درد می کنید؟

چه مدت درد پستان دارید؟

در مقیاس ۱۰ نمره ای، شدت درد شما چقدر است؟

آیا در یک یا هر دو پستان درد دارید؟

آیا به نظر می رسد درد از هر نوع الگویی بروز می کند؟

آیا تاکنون ماموگرافی انجام داده اید؟ آخرین بارکی بود؟

آیا علائم و نشانه های دیگری مانند توده پستان یا ترشحات پستان دارید؟

آیا تغییرات پوستی مانند قرمزیرا مشاهده کرده اید؟

آیا اخیراً بچه دار شده اید؟

آیا سقط جنین داشته اید؟

درد چگونه بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، به عنوان مثال خواب ، فعالیت جنسی یا کار؟

آیا درد شما باعث می شود که توانایی انجام فعالیت های روزمره را نداشته باشید؟

آیا درگیر فعالیت هایی شده اید یا اخیراً از ناحیه قفسه سینه آسیب دیده اید که ممکن است به ماستالژی شما کمک کند؟ پزشک همچنین ممکن است بر اساس عواملی مانند سن شما، سابقه پزشکی خانوادگی و سابقه قبلی سرطان پستان، احتمال سرطان پستان را ارزیابی کند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید