انتشار این مقاله


احتمال بارداری با مصرف قرص ضد بارداری چقدر است؟

قرص ضد بارداری یک روش متداول و موثر در پیشگیری از بارداری است. با این حال برخی از عوامل، مانند از عدم مصرف روزانه قرص، استفراغ و مصرف برخی از داروها، می توانند اثر قرص را کاهش دهند و ممکن است منجر به حاملگی ناخواسته شود. در این مقاله ما بررسی می کنیم که چقدر […]

قرص ضد بارداری یک روش متداول و موثر در پیشگیری از بارداری است. با این حال برخی از عوامل، مانند از عدم مصرف روزانه قرص، استفراغ و مصرف برخی از داروها، می توانند اثر قرص را کاهش دهند و ممکن است منجر به حاملگی ناخواسته شود.

در این مقاله ما بررسی می کنیم که چقدر قرص ضد بارداری موثر است و پنج دلیل که ممکن است از اثرات قرص جلوگیری کند را می خوانیم. ما همچنین نکاتی در مورد چگونگی جلوگیری ازعدم اثر قرص و برخی علائم اولیه بارداری را بیان می کنیم.

چقدر قرص پیشگیری از بارداری موثر است؟

قرص ترکیبی حاوی هورمون هایی می باشد که از تخمک گذاری جلوگیری می کند، این زمانی رخ می دهد که تخمدان، تخمک را برای لقاح آزاد می کند. نوع دیگری از قرص ها که به مینی پیل معروف است، باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم و نازک شدن پوشش رحمی می شود که احتمال رسیدن اسپرم به تخمک را کاهش می دهد.

قرص ضد بارداری اگر شخصی آن را به درستی و منظم مصرف کند بسیار موثر است. طبق آمارمراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این قرص با استفاده کامل ۹۹.۷ درصد موثر است. این بدان معنی است که از هر ۱۰۰ زنی که قرص مصرف می کنند کمتر از ۱ نفر در ۱ سال باردار می شوند. با این حال با استفاده معمول، اثر قرص ۹۱ درصد است. این بدان معناست که از هر ۱۰۰ زن در طی یک سال مصرف قرص، ۹ نفر باردار می شوند.

پنج دلیل برای عدم تاثیر قرص ضد بارداری

اگرچه قرص ضد بارداری به طور کلی بسیار موثر است اما برخی شرایط می توانند اثربخشی آن را کاهش دهد و گاهی ممکن است منجر به حاملگی ناخواسته شود. این شامل:

عدم استفاده حتی به مدت یک روز

تولیدکنندگان در نظر دارند که افراد روزانه از قرص استفاده کنند تا بیشترین اثر را داشته باشد. اگر شخصی یک روز مصرف نکن، ممکن است سطح هورمون او در حد کافی ثابت برای جلوگیری از بارداری باقی نماند.

اگر استفاده از قرص برای فردی دشوار باشد، سایر روش های جلوگیری از بارداری ممکن است با نیازهای او منطبق باشد. پزشک یا متخصص زنان می توانند در مورد انواع پیشگیری از بارداری توصیه کنند.

استفراغ

بعضی اوقات ممکن است فرد هنگام مصرف قرص، بیمار شود. هنگامی که فرد استفراغ می کند، قرص می تواند دوباره بازگردانده شود یا ممکن است به طور کامل آن را در بدن خود جذب نکند. هرکسی که اندکی پس از مصرف قرص دچار استفراغ می شود باید در اسرع وقت قرص دیگری مصرف کند و سپس قرص بعدی خود را طبق معمول مصرف کند.

هر روز قرص ها را به طور هم زمان مصرف نکنید.

علاوه بر مصرف روزانه قرص های ضدبارداری، فرد باید قرص ها را تقریباً در هر ساعت یک ساعت مصرف کند. این می تواند سطح هورمون آن ها را با ثبات بیشتری حفظ کند.

فرد باید هر روز مینی پیل را در همان بازه زمانی ۳ ساعته مصرف کند. شخصی که چارت زمانبندی خود را فراموش نموده است ۲ روز آینده از روش جلوگیری از بارداری استفاده کند یا از داشتن رابطه جنسی پرهیز کند.

بسیاری از افراد روزانه زنگ هشدار تنظیم می کنند و به آن ها یادآوری می کنند هر روز قرص خود را در زمان مناسب مصرف کنند.

به محض اتمام، بسته ی جدید را مصرف نکنید!

شروع بسته جدید قرص ها یک روز پس از اتمام قرص قبلی ضروری است. با این حال، ممکن است گاهی اوقات شخص هنوز بسته جدید را نداشته باشد. چند روز عدم مصرف قرص ها می تواند باعث کاهش اثر قرص در جلوگیری از بارداری شود.

طبق CDC، هرکسی که دو یا چند قرص پشت سر هم از دست بدهد باید از روش پیشگیری از بارداری استفاده کند یا از آمیزش جنسی جلوگیری کند تا اینکه ۷ روز متوالی قرص ضد بارداری مصرف کند.

داروهایی که با قرص تداخل دارند را مشخص کنید.

برخی از داروها می توانند اثر قرص را کم کنند. داروها شامل آنتی بیوتیک های خاصی مانند ریفامپیسین و داروهای ضد قارچ مانند گریزئوفولوین است.

هنگام استفاده از این داروها و به مدت ۴۸ ساعت پس از پایان دوره، فرد باید از روش پیشگیری از بارداری استفاده کند.

سایر داروها و مکمل های طولانی مدت دیگر نیز ممکن است بر نحوه عملکرد قرص های ضد بارداری تأثیر بگذارند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

داروهای صرع، مانند فنوباربیتال، فنی توئین و کاربامازپین

داروهای ضد ویروسی که برای درمان HIV استفاده می شود خار جان ، که یک داروی گیاهی است.

نکاتی برای جلوگیری ازعدم موفقیت قرص پیشگیری از بارداری

اگر شخصی به درستی قرص ضد بارداری را مصرف کند و هیچ روزی مصرف قرص را از دست ندهد بسیار موثر خواهد بود. نکات زیر می تواند به جلوگیری از بارداری ناخواسته هنگام مصرف قرص کمک کند:

دستورالعمل قرص را بخوانید و با دقت انجام دهید.

هر روز در همان زمان قرص مصرف کنید.

از برنامه ای که دوره های مصرف را یادآوری می کند، استفاده کنید مانند یکی از برنامه های مقاله بررسی شده تیم ما

همیشه یک هفته قبل از اتمام بسته، قرص را تهیه کنید. همیشه در اسرع وقت قرص های فراموش شده مصرف کنید.

اگر شخصی مصرف دو یا چند قرص پشت سر هم را فراموش نمود، از روش پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

اگر فردی نگران است که نتواند به طور مداوم قرص های خود را مصرف کند، باید در مورد سایر روش های جلوگیری از بارداری با پزشک یا متخصص زنان صحبت کند.

گزینه های مختلفی وجود دارد که نیازی به مصرف روزانه قرص ندارند، مانند دستگاه داخل رحمی یا IUD.

علائم اولیه بارداری چیست؟

اگر فردی نگران نارسایی پیشگیری از بارداری و احتمال بارداری است، باید با پزشک خود صحبت کند. با این حال برخی علائم اولیه نیز وجود دارد که می تواند بارداری را نشان دهد:

نفخ شکم در حالی که نفخ غالباً علائم سندرم قبل از قاعدگی است؛ اما گاهی اوقات می تواند نشانه اوایل بارداری باشد.

حساسیت پستان افزایش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون می تواند باعث حساسیت پستان در اوایل بارداری شود. برخی از خانم ها ممکن است علائمی مانند سوزن سوزن شدن، سفت شدن پستان را نیز تجربه کنند.

لکه های بینی هنگام اتصال تخمک به پوشش رحم، مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی ایجاد می شود. اگر لکه بینی خارج از چرخه قاعدگی پیش بینی شده رخ دهد، این ممکن است یکی از علائم اولیه بارداری باشد.

خستگی بی دلیل تغییرات هورمونی که در بدن در دوران بارداری رخ می دهد، حتی در مراحل اولیه می تواند احساس خستگی در فرد ایجاد کند.

ادرار بیش از حد تغییرات هورمونی می تواند نیاز زن به ادرار در اوایل بارداری را افزایش دهد.

هر کسی که فکر می کند ممکن است باردار باشد ممکن است مایل به انجام تست بارداری در خانه باشد. این آزمایشات نسبت به سطح هورمون های فرد حساس تر شده و در مراحل اولیه بارداری بهتر تشخیص داده می شوند.

با این حال، اگر فردی خیلی زود آن را انجام دهد یا دستورالعمل ها را به درستی دنبال نکند، ممکن است آزمایش های بارداری در خانه هنوز قابل اعتماد نباشد. طبق اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، برای اطمینان بیشتر نتایج، فرد باید ۱-۲ هفته پس از اولین قاعدگی از دست رفته خود را در این آزمایش انجام دهد.

چشم انداز

در حالی که قرص های جلوگیری از بارداری به طور کلی بسیار موثر هستند؛ اما اگر شخصی از آن ها به طور صحیح و مداوم استفاده نکند، گاهی اوقات نمی توانند مانع بارداری شوند. هرکسی که نگران اثربخشی قرص می باشد می تواند از روش های پیشگیری از بارداری کمک گیرد که در این صورت باید با پزشک صحبت کند. اگر فردی مصرف بیش از یک قرص را از دست دهد، باید حداقل به مدت ۷ روز متوالی از مصرف مجدد قرص، از روش پیشگیری از بارداری استفاده کند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید