انتشار این مقاله


کمبود ویتامین B12

آیا شما به میزان کافی ویتامین ب۱۲ (B12 vitamine)مصرف می کنید؟ بیشتر افراد که اینطور نیستند و کمبود این ویتامین باعث مشکلات جدی و وخیمی می شود. این ویتامین کار های زیادی را در بدن شما انجام می دهد و وظایف متعددی برعهده دارد که کمک به ساخت ماده ی ژنتیک (DNA)و تولید گلبول های […]

آیا شما به میزان کافی ویتامین ب۱۲ (B12 vitamine)مصرف می کنید؟

بیشتر افراد که اینطور نیستند و کمبود این ویتامین باعث مشکلات جدی و وخیمی می شود.

این ویتامین کار های زیادی را در بدن شما انجام می دهد و وظایف متعددی برعهده دارد که کمک به ساخت ماده ی ژنتیک (DNA)و تولید گلبول های قرمز (RBC)نمونه هایی از آن ها است.

با توجه به اینکه بدن شما (انسان) توانایی ساخت این ویتامین را ندارد باید این ویتامین را از غذاهای جانوری و یا از مکمل های دارویی دریافت کنید و با توجه به نیاز دائمی بدن به آن باید بطور منظم مصرف شود.

اینکه دقیقا شما روزانه به چه مقدار از ویتامین ب۱۲ نیاز دارید و از چه منابعی باید آن را دریافت کنید به عوامل مختلفی از قبیل سن شما، رژیم غذایی شما،شرایط سلامتی شما و دارو هایی که مصرف می کنید، بستگی دارد.

کمبود ویتامین ب۱۲ در برخی از بیماری ها و مشکلات از قبیل:

  • ۱) التهاب تحلیل کننده ی معده که در آن مخاط معده نازک تر می شود.

 

  • ۲)آنمی مهلک یا کشنده که در ان بدن شما توانایی جذب این ویتامین را ندارد

 

  • ۳)جراحی هایی که طی ان بخشی از معده یا روده ی باریک شما را از بدن خارج می کنند مانند جراحی هایی که برای کاهش وزن انجام می شود.

 

  • ۴)بیماری هایی که روده ی کوچک را درگیر می کند مانند رشد باکتری یا انگل در روده

 

  • ۵)اختلالات سیستم ایمنی مانند بیماری گراوس یا لوپوس

 

  • ۶)مصرف طولانی مدت داروهای کاهش دهنده ی اسید معده. اسید معده باعث تجزیه پروتئین های مواد غذایی می شود که حاوی ویتامین ب۱۲ هستند.

رخ دهد.

اگر شما گیاهخوار باشید احتمالا به کمبود ویتامین ب۱۲ مبتلا خواهید شد.

گیاهخواران میتوانند برای دریافت مقادیر کافی از این ویتامین از مکمل های دارویی استفاده کنند.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *