انتشار این مقاله


قرص کاپتوپریل چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

آیا تا کنون خود یا اطرافیانتان از قرص کاپتوپریل استفاده کرده‌اید؟

قرص کاپتوپریل برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. این دارو همچنین برای درمان نارسایی قلبی، محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب ناشی از دیابت و بهبود امید به زندگی پس از حمله قلبی استفاده می‌شود. قرص کاپتوپریل یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACEI) است و با رهاسازی عضلات رگ‌های خونی کمک می‌کند تا خون بتواند به راحتی جریان یابد.

دستور مصرف قرص کاپتوپریل:

طبق دستور پزشک، قرص کاپتوپریل را از راه خوراکی و با معده خالی (حداقل ۱ ساعت قبل از غذا) مصرف کنید. این قرص معمولاً دو تا سه بار در روز تجویز می‌شود.

دوز تجویزشده بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ شما به درمان است.

این قرص را به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین اثربخشی را از آن ببینید. برای کمک به یادآوری، هر روز آن را در ساعت مشخصی مصرف کنید. حتی اگر احساس بهبودی دارید، مصرف این دارو را ادامه دهید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون احساس بیماری نمی‌کنند.

برای درمان فشار خون بالا، ممکن است ۲ هفته طول بکشد تا شما اثرات دارو را مشاهده کنید. برای درمان نارسایی قلبی، ممکن است این زمان هفته‌ها تا ماه‌ها به طول بینجامد. اگر وضعیت شما بهبود نیافته یا بدتر شد (مثلا اگر فشارخون شما بالا ماند یا افزایش پیدا کرد) به پزشک خود بگویید.

عوارض جانبی قرص کاپتوپریل:

در هنگام سازگاری بدن با دارو ممکن است سرگیجه، سبکی سر یا از بین رفتن چشایی ایجاد شود. همچنین سرفه خشک نیز ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید پزشک این دارو را از آن جهت برای شما تجویز کرده که تاثیر مثبت آن را بیش‌تر از عوارض جانبی آن می‌دانسته است. بیش‌تر افرادی که از این دارو مصرف می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • غش کردن
  • ضربان قلب سریع
  • علائم بالا بودن سطح پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته یا نامنظم)
  • علائم عفونت (مانند تب، لرز و گلودرد مداوم)
  • ادرار کدر

اگرچه قرص کاپتوپریل ممکن است برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افرادی که مشکلات کلیوی دارند استفاده شود، اما به ندرت ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در کلیه شده یا آن‌ها را بدتر کند. پزشک عملکرد کلیه شما را هنگام مصرف قرص کاپتوپریل بررسی می‌کند. در صورت مشاهده علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی (احتمالاً کشنده) کبدی شود. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی نادر اما جدی زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • زردی چشم یا پوست
  • ادرار تیره
  • درد شدید معده یا شکم
  • تهوع یا استفراغ مداوم

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در واکنش آلرژیک جدی، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • بثورات پوستی
  • خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

این مقاله شامل لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده عوارض دیگری به جز موارد ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاطات مصرف قرص کاپتوپریل:

پیش از مصرف قرص کاپتوپریل پزشک یا داروساز خود را در جریان موارد زیر بگذارید:

  • اگر سابقه آلرژی به سایر داروهای دسته ACEI مثل لیزینوپریل دارید؛
  • اگر سابقه آلرژی‌های دیگری دارید؛ (این قرص حاوی موارد جانبی دیگری نیز هست که ممکن است آلرژی‌زا باشند یا مشکل ایجاد کنند. درباره جزئیات بیش‌تر از داروساز خود بپرسید.)
  • سابقه پزشکی خود به ویژه مشکلاتی مثل: واکنش آلرژیکی که باعث ورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلوی شما شده (آنژیوادم)، فرآیندهای فیلتر کردن خون (مثل دیالیز)، بیماری‌های عروقی وابسته به کلاژن (مثل لوپوس و اسکلرودرما)، بالا بوددن سطح پتاسیم در خون.

قرص کاپتوپریل ممکن است باعث ایجاد سرگیجه در شما شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می‌توانند باعث ایجاد سرگیجه شوند. تا زمانی که مطمئن نیستید رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید و یا هرکاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را نیز محدود کنید.

برای کاهش خطر سرگیجه و احساس سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید.

تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث از بین رفتن بیش از حد آب بدن (کمبود آب) شود و خطر ایجاد احساس سبکی سر را افزایش دهد. اسهال یا استفراغ طولانی مدت را به پزشک خود گزارش دهید. حتماً مایعات کافی بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.

قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

قرص کاپتوپریل ممکن است سطح پتاسیم خون شما را افزایش دهد. قبل از استفاده از مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین‌های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو از جمله سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم، حساسیت بیشتری نشان دهند.

مصرف کاپتوپریل در بارداری و شیردهی:

مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. کاپتوپریل ممکن است به نوزاد آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر نیز منتقل می‌شود. اما بعید است به نوزاد شیرخواره آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات قرص کاپتوپریل:

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک مصرف داروهای خود را شروع و متوقف نکرده و دوز آن‌ها را تغییر ندهید.

برخی از فرآورده‌هایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • آلیسکیرن
  • برخی داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی (مثل اورولیموس و سیرولیموس)
  • لیتیوم
  • داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند (مثل لوزارتان و والسارتان و قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی دروسپیرنون)
  • ساکوبیتریل

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند فشارخون شما را افزایش دهند یا نارسایی قلبی شما را بدتر کنند. به داروساز خود بگویید که از چه محصولی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده درست از آن را بپرسید (به ویژه محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های غذایی یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن)

اگر تحت درمان برای آلرژی به نیش زنبور (حساسیت زدایی) هستید و کاپتوپریل مصرف می‌کنید، ممکن است واکنش بسیار جدی رخ دهد. اطمینان حاصل کنید که همه پزشکان شما می‌دانند از کدام داروها استفاده می کنید.

قرص کاپتوپریل ممکن است در برخی تست‌های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش ادرار استون) تداخل ایجاد کند و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد قرص کاپتوپریل:

اگر کسی بیش از حد کاپتوپریل مصرف کرده و علائم جدی مانند از هوش رفتن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.

در صورت اوردوز فرد ممکن است علائمی مانند سرگیجه شدید، از هوش رفتن و ضربان قلب تند داشته باشد.

توجه:

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تغییر در سبک زندگی مانند برنامه‌های کاهش استرس، ورزش و تغییرات در رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهند. با دکتر یا داروساز خود در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

تست‌های آزمایشگاهی (مانند تست عملکرد کلیه یا اندازه‌گیری سطح پتاسیم) باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما کنترل یا عوارض جانبی شما بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

هنگام مصرف این دارو فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید. یاد بگیرید که چگونه فشارخون خود را در خانه کنترل کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

فراموش کردن یک دوز:

اگر یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری:

دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. قرص کاپتوپریل به صورت طبیعی بویی مشابه سولفور (مثل بوی تخم مرغ گندیده) دارد. دارو را در سرویس بهداشتی نگذارید. همچنین دارو را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی به دور نگه دارید.

دارو را در توالت یا فاضلاب نریزید؛ مگر آن‌که در دستورالعمل نوشته یا به شما گفته شود. زمانی که دیگر به دارو نیاز ندارید یا تاریخ انقضای آن فرارسیده، به درستی این محصول را دور بریزید. درباره دور ریختن صحیح آن از داروساز خود کمک بگیرید.

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید