انتشار این مقاله


راه‌های کاهش عوارض عمل بلفاروپلاستی چیست؟

وقتی با کسی صحبت می‌کنیم ناخودآگاه به چشم‌های طرف مقابل نگاه می‌کنیم. چرا که چشم‌ها در بین اجزای صورت بیشترین تاثیر را در انتقال احساسات دارند. در این بین افتادگی پلک و پف زیر چشم‌ها از عواملی هستند که می‌تواند چهره را غمگین، خسته یا عصبانی نشان دهد و گاهی احساسات اشتباهی را به طرف […]

وقتی با کسی صحبت می‌کنیم ناخودآگاه به چشم‌های طرف مقابل نگاه می‌کنیم. چرا که چشم‌ها در بین اجزای صورت بیشترین تاثیر را در انتقال احساسات دارند. در این بین افتادگی پلک و پف زیر چشم‌ها از عواملی هستند که می‌تواند چهره را غمگین، خسته یا عصبانی نشان دهد و گاهی احساسات اشتباهی را به طرف مقابل انتقال دهند.

خوشبختانه امروزه با یک جراحی ساده پلک یا عمل بلفاروپلاستی که برای هر دو پلک بالا و پایین انجام می‌شود، می‌توان چهره جوان‌تر و شاداب‌تری داشت. اما دلایل اصلی افتادگی پلک چیست؟ عمل بلفاروپلاستی چگونه انجام می‌شود؟ آیا عوارض خطرناکی دارد؟ چگونه می‌توان عوارض بعد از عمل جراحی پلک را کاهش داد؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

دلایل افتادگی پلک بالا و پایین چیست؟

بطور کلی افزایش سن، شل شدن پوست و چین و چروک، دیابت، سرطان، سکته مغزی، دلایل ژنتیکی و ضعف و نازک شدن عضلات اطراف کاسه چشم باعث شل شدن و افتادگی پلک می‌شود. افتادگی پلک تاثیر زیادی بر زیبایی و اعتماد بنفس دارد. اما بهتر است بدانید که در برخی موارد افتادگی شدید پلک‌ باعث خستگی و سنگینی چشم شده که باعث بروز مشکلات بینایی هم می‌شود که در این مواقع بهترین راه حل انجام عمل بلفاروپلاستی است.

عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک  چگونه انجام می‌شود؟

به گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، بلفاروپلاستی در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و به عنوان یکی از  پنج جراحی پلاستیک پرطرفدار جهان شناخته می‌شود. 

کلینیک صدف درباره روش انجام عمل بلفاروپلاستی پلک بالا می‌گوید: “در وهله اول پزشک با بررسی ساختار عضلانی صورت، ساختار استخوان‌ها و تقارن ابرو تصمیم می‌گیرد که چه مقدار پوست، عضله یا چربی از پلک بالایی را از بین ببرد. بدین منظور او علامت‌گذاری‌های لازم را روی صورت انجام می‌دهد. معمولاً برای انجام بلفاروپلاستی پلک بالا از بی‌حسی موضعی برای راحتی بیمار استفاده می‌شود.

در مرحله دوم جراح برش‌های لازم را داخل چین‌های طبیعی پلک بالایی ایجاد می‌کند. این کار ممکن است با ابزارهای جراحی مانند قیچی جراحی، دستگاه‌های برش‌دهنده رادیوفرکانسی و حتی لیزرهای برش‌دهنده انجام شود. در بیمارانی که خشکی چشم دارند، بافت کمتری برداشته می‌شود تا از قرار گرفتن بیشتر چشم در معرض هوا جلوگیری شده و علائم بدتر نشود.”

عوارض جانبی ناشی از بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، در نتیجه عوارض جانبی داروهای بی‌هوشی را ندارد و در مدت زمان حدود یک و نیم تا دو ساعت هم انجام می‌شود. 

اما از آنجاییکه هیچ عمل جراحی بدون عوارض جانبی نیست، بلفاروپلاستی هم عوارض جانبی محدودی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداختیم:

  • خونریزی و عفونت
  • خشکی و التهاب چشم‌ها
  • تورم و کبودی اطراف چشم
  • کشیدگی و سوزش پوست
  • درد و کشیدگی هنگام باز و بسته کردن چشم‌ها
  • جای زخم و بخیه
  • رنگ پریدگی پوست
  • تاری و کاهش دید موقت 
  • لخته شدن خون

برای کاهش عوارض عمل بلفاروپلاستی چه کنیم؟

اما قبل از عمل بهتر است بروز عوارض جانبی را هم در نظر بگیرید. ادامه ما به بررسی عواملی پرداخته ایم که رعایت آن‌ها قبل و بعد از عمل می‌تواند تا حد زیادی از عوارض جانبی بلفاروپلاستی کم کند.

قبل از عمل بلفاروپلاستی

برای اینکه از عوارض جانبی بعد از عمل کم کنید بهتر است تا دو هفته قبل از عمل سیگار و دخانیات، الکل، آسپرین و داروهای ضد التهاب مصرف نکنید. چرا که مصرف این داروها باعث افزایش خونریزی و کبودی بعد از عمل می‌شوند. قبل از جراحی از هیچ گونه لوازم آرایشی، لوسیون و کرم استفاد نکنید و پوست خود را کاملا تمیز نگه دارید.

اما مهمترین عاملی که می‌تواند از بروز عفونت، جای زخم و بخیه و درد ناشی از عمل جلوگیری کند، روش و تجهیزات بروز و بهداشتی پزشک است. انجام این عمل در شرایط استاندارد و توسط یک پزشک با تجربه احتمال بروز عوارض جانبی را به شدت کاهش می‌دهد.

همچنین لازم به ذکر است که بلفارو پلاستی عمل دقیق و حساسی است و اگر توسط پزشک با تجربه‌ای انجام نشود ممکن است باعث آسیب جدی به قرینه چشم، خونریزی و پاره شدن اعصاب داخلی چشم و نامتقارن شدن پلک‌ها شود.

بعد از عمل بلفاروپلاستی

یکی از اشتباهات رایج افراد بعد از عمل بلفاروپلاستی که باعث ایجاد عفونت و سوزش زخم‌ها می‌شود، استفاده از انواع محلول‌، صابون‌، کرم‌ و لوسیون‌ است. بهتر است بدانید که ترکیبات مختلف این مواد می‌توانند باعث سوزش و تشدید التهاب زخم‌ها شوند که روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. همچنین در مقاله‌ای از کلینیک صدف درباره بلفاروپلاستی پلک پایین می‌خوانیم:

  • داروها و قطره چشمی که پزشک برایتان تجویز کرده است را در پنج روز اول، به‌طور منظم مصرف کنید.
  • هنگام خواب از بالش اضافه برای بالا نگه داشتن سر خود استفاده کنید تا سرتان بالاتر از قلب نگه داشته شود.
  • حداقل ۴۸ ساعت پس از عمل، زخم و پانسمان را خشک نگه دارید.
  • حداقل یک هفته بعد از عمل از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید.
  • سه ماه پس از عمل پف زیر چشم، از نور خورشید دوری کنید؛ بدین منظور استفاده از عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب با SPF 50 توصیه می‌شود.
  • کبودی و تورم از ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از عمل ممکن است وجود داشته باشد. برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

جمع بندی

اگر احساس می‌کنید که افتادگی پلک و پف زیر چشم‌ها باعث ناراحتی و کاهش دید شما شده  بلفاروپلاستی یک گزینه راحت و بدون دردسر است که زیبایی و جوانی را به چهره شما باز می‌گرداند. عمل بلفاروپلاستی یک عمل دائمی است و نیاز به ترمیم و جراحی دوباره ندارد و نتیجه مطلوب عمل پس از بار اول جراحی کاملا مشهود است.به گفته بسیاری از متخصصان و داوطلبانی که این عمل را انجام داده‌اند، هزینه و عوارض جانبی بلفاروپلاستی در برابر نتایج چشمگیر آن بسیار ناچیز است. در نهایت تجربه و مهارت پزشک، انجام مراقبت‌های لازم قبل و بعد از عمل هم در جلوگیری از عوارض جانبی عمل بلفاروپلاستی بسیار موثر است.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید