انتشار این مقاله


مغز مینیاتوری و جمجمه در تخمدان دختر ۱۶ ساله

توموری حاوی یک مغز مینیاتوری در تخمدان دختری ۱۶ ساله‌ در ژاپن، پیدا شده است!

توموری حاوی یک مغز مینیاتوری در تخمدان دختری ۱۶ ساله‌ در ژاپن، پیدا شده است!

این تومور با طول ۱۰ سانتی‌متر زمانی کشف شد که دختر برای برداشتن آپاندیسش زیر تیغ جراحی رفته بود. وقتی پزشکان تومور را شکافتند، توده‌ای چرب، موهای در هم گیرکرده و ساختاری شبیه مغز به طول ۳ سانتی‌متر که درون استخوان نازک جمجمه‌ای پوشیده شده بود، پیدا کردند. بررسی‌های دقیق‌تر آشکار کردند که ساختار کشف شده به نوعی مخچه می‌باشد. مخچه‌ای اندامی است ک زیر نیمکره‌های مغز در پشت ساقه‌ی آن قرار می‌گیرد.

yj3bhyvjvhfln08wxovz
هیولایی در درون!

تقریباً یک‌پنچم تومورهای تخمدان حاوی بافت‌های خارجی مثل مو، دندان، غضروف، چربی و ماهیچه هستند. این تومورها که معمولاً خوش‌خیم اند، تراتوم (teratomas) نامیده شده‌اند. “teras” در زبان یونانی به معنای هیولا می‌باشد.

با این که علت این تومورها معلوم نیست یکی از نظریه‌ها این است که تراتوم‌ها وقتی به وجود می‌آیند که سلول‌های تخمک نابالغ سرکش شده و قسمت‌های مختلف بدن را می‌سازند. سلول‌های مغزی اغلب در تراتوم‌های تخمدان پیدا می‌شوند اما سازماندهی و تبدیل آن‌ها به ساختاری شبیه مغز به شکل فوق‌العاده‌ای غیرمعمول می‌باشد.

این مغز مینیاتوری حتی به روشی رشد کرده است که جریان‌های الکتریکی نیز می‌توانند در آن بین نورون‌ها منتقل شوند، دقیقاً مثل مغزی نرمال!

گیجی مغز

این دختر هیج نشانه عصبی یا چیز دیگری را تجربه نکرده است. با این حال گزارش‌های فراوانی از سراسر جهان بدست آمده است مبنی بر این که این زنان از لحاظ شخصیتی به طور بالقوه‌ای تغییر می‌کنند؛ تفکرات پارانوئیدی، گیجی، پریشانی، تشنج یا از دست دادن حافظه.

برخی از این نشانه‌های عصبی می‌توانند ناشی از شناسایی سلول‌های عصبی توسط سیستم ایمنی به عنوان ذرات خارجی باشند که تدارک حمله را در پی دارد؛ چون سلول‌ها در مغز واقعی زن می‌توانند مورد تهاجم واقع شدن را ادامه داده و به التهاب منجر شوند.این نشانه‌ها معمولاً با برداشتن تومور از بین می‌رود.

این دختر با موفقیت مورد عمل جراحی قرار گرفته و ریکاوری شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید