انتشار این مقاله


کبد چرب؛ نشانه ها و درمان

کبد چرب زمانی ایجاد می شود که چربی در کبد انباشته شده و مقدار بیش از حد چربی عملکرد کبد را با مشکل مواجه می ‌کند. علائم و نشانه های بروز کبد چرب می تواند از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ضعف و موارد دیگر باشد. راه درمان کبد چرب کمک گرفتن از دکتر گوارش بوده و رعایت رژیم غذایی سالم که باید زیر نظر متخصص کبد مشخص […]

کبد چرب زمانی ایجاد می شود که چربی در کبد انباشته شده و مقدار بیش از حد چربی عملکرد کبد را با مشکل مواجه می ‌کند. علائم و نشانه های بروز کبد چرب می تواند از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ضعف و موارد دیگر باشد. راه درمان کبد چرب کمک گرفتن از دکتر گوارش بوده و رعایت رژیم غذایی سالم که باید زیر نظر متخصص کبد مشخص گردد.

کبد چرب چیست؟

کبد بزرگترین عضو بدن محسوب می شود که نقش تاثیرگذاری در هضم غذا و ذخیره انرژی دارد. همچنین کبد می تواند هر نوع سموم را از بدن از بین ببرد.

بدن همه انسان ها به میزان طبیعی از چربی نیاز دارد که با کمک آن وظایف هر ارگان بهتر انجام می پذیرد. اما در صورتی که وزن چربی بیشتر از ۵ درصد شود، کبد چرب شده و منجر به ایجاد التهاب و آسیب های کبدی می گردد.

بیماری کبد چرب جزء بیماری های شایعی است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد شده و مشکلات زیادی را به وجود می آورند.

مراحل کبد چرب

این بیماری دارای ۴ مرحله است که از گرید ۱ تا ۴ طبقه‌بندی می‌شوند و می‌تواند طی ۴ مرحله پیشرفت کند:

  1. کبد چرب گرید ۱ (کبد چرب ساده): چربی اضافی در کبد تجمع پیدا می‌کند. اگر بیماری از گرید ۱ پیشرفت نکند، تقریبا بی‌ضرر است.
  2. کبد چرب گرید ۲ (استئو هپاتیت): علاوه بر چربی اضافی، التهاب نیز در کبد وجود دارد.
  3. کبد چرب گرید ۳ (فیبروز کبدی): التهاب در کبد باعث ایجاد زخم شده است. التهاب مداوم باعث ایجاد اسکار در کبد می‌شود. اما کبد هنوز می‌تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.
  4. کبد چرب گرید ۴ (سیروز کبدی): زخم کبد به طور گسترده‌ای گسترش یافته است. سیروز یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث نارسایی کبدی شود و معمولا غیرقابل برگشت است. به همین دلیل بسیار مهم است که از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

نشانه های کبد چرب

کبد چرب جزء بیماری هایی است که در عملکرد سیستم گوارش اختلال ایجاد می کند. اما نکته مهم این که کبد چرب یک نارسایی کامل کبدی نبوده و این اندام قدرت بازسازی خود را دارد که با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از وارد آمدن آسیب های مختلف به کبد جلوگیری کرد.

هر زمان که بدن با یک مشکل مواجه می‌ شود با ارائه برخی از علائم و نشانه ها تلاش می کند تا علائم هشدار را متوجه شده و در صدد رفع و جبران این علائم برآید.

از مهمترین نشانه های کبد چرب موجب آسیب دیدن بافت کبد می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الگوهای خواب نامنظم

زمانی که کبد عملکرد درستی انجام نمی دهد و استراحت و خواب شبانه دشوار می ‌شود و اغلب مشکلات کبدی با کمبود خواب در ارتباط است.

خارش پوست

خارش پوست پس از اولین نشانه های عملکرد نادرست کبد بروز می کند و اغلب به آن اختلال مجاری صفراوی می گویند که به دلیل انباشته شدن صفرا احساس خارش در پوست به وجود می آید.

زردی چشم ها

تغییر رنگ بخش سفید چشم‌ ها و پوست به زردی به دلیل انباشت بیلی‌روبین در بدن رخ می دهد. هر زمانی که عملکرد کبد به درستی صورت نگیرد بخش سفید چشم ها اولین نقاطی است که به عنوان علامت هشدار می توان به آن دقت کرد.

مشکلات حافظه

زمانی که کبد عملکرد درستی ندارند و سطح سوم در خون افزایش پیدا می کند، از تاثیرات مهم آن بر عملکرد مغز و حافظه است.

خستگی مداوم

خستگی مداوم و مزمن به واسطه بیماری های مختلفی به وجود می ‌آید که یکی از آنها داشتن کبد ناسالم می باشد.

نوسانات وزن

اگر وزن شما بدون هیچ دلیل خاصی دچار نوسان می ‌شود، می ‌تواند یکی از نشانه های کبد چرب باشد چرا که زخم های کبد اجازه عملکرد درست نداده و موجب تغییر در متابولیسم و سوخت و ساز بدن می گردد.

تورم پاها

چاقی و کبد چرب دو کلید اصلی در ایجاد بیماری‌ های کبد هستند که منجر به تجمع مایع اضافی در پاها می شوند.

کبود شدن بدن به آسانی

بدن انسان به واسطه برخی از مشکلات کبود شده و رگ ‌های خونی شکننده می ‌شوند؛ اما کبود شدن بدن به آسانی یکی از مهمترین دلایل مشکل در کبد است و باید هرچه جدی تر و سریع تر اقدام به رفع و درمان کرد.

اختلال در تمرکز

در صورتی که اختلال در کبد پایدار باشد، باید حتماً اقدام به پیگیری و شناخت علت آن کنید؛ زیرا نارسایی های کبدی تاثیر مستقیم بر مغز می گذارند.

عوارض کبد چرب

عوامل زیادی وجود دارند که موجب به وجود آمدن کبد چرب می شوند؛ اما فارغ از نوع عوامل در صورت به وجود آمدن کبد چرب، عوارض زیادی بر روی بخش ‌های مختلف بدن می گذارد.

در واقع کبد چرب می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر اندام های حیاتی بدن آسیب‌ هایی را وارد کند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

سیروز کبدی

خطرناک ترین مرحله کبد چرب است که تمامی بافت کبد را با زخم و عفونت از بین می ‌برد و نارسایی کبد درمانی نداشته و در نهایت از طریق پیوند می توان به آن کمک کرد.

سرطان کبد

یکی از عوارض کبد چرب که در کهنسالی به وجود می ‌آید، سرطان کبد بوده؛ زیرا کبد وظیفه پاکسازی خون را به عهده دارد و زمانی که سلول های چربی آن را احاطه می کنند، این قابلیت خود را از دست می دهد.

هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی نوعی از عارضه کبد چرب است که کبد دچار التهابات شده و نارسایی در کبد به وجود می آید. این نارسایی ها موجب ایجاد سم در کبد شده و این سم به سلول های خون آسیب جدی می ‌رسانند.

به طور کلی کبد چرب می تواند موجب افزایش ضربان قلب، تضعیف سیستم ایمنی، ریزش مو، کاهش میل جنسی، تب و سردرد، کم شدن حافظه و موارد مختلف دیگر شود که هر کدام از این عوارض آسیب های جدی به بدن فرد می رساند

علت کبد چرب

کبد چرب معمولاً زمانی ایجاد شده که چربی زیادی در بدن تولید و متابولیزه چربی به اندازه کافی صورت نگیرد. چربی های اضافی در سلول های کبدی ذخیره می شوند و با تجمع بیش از حد چربی ها بیماری کبد چرب به وجود می آید.

اما تولید این چربی ها علل مختلفی دشته که برخی از آنها ناشی از داشتن برنامه های غذایی نادرست و شیوه اشتباه زندگی است و برخی از آنها زمینه ژنتیکی دارد.

جدی ترین علت های بروز کبد چرب:

  • چاقی بیش از حد افراد
  • دیابت و قند خون بالا
  • مقاومت بدن به انسولین
  • بالا بودن سطح چربی در خون
  • بارداری های پشت سر هم
  • وجود برخی از عفونت های مختلف در بدن
  • قرار گرفتن در معرض سموم خاص
  • به ارث بردن ژن های خاص از والدین

درمان کبد چرب

درمان کبد چرب جزء مسائل بسیار مهم است که هم طب سنتی و هم طب کلاسیک و ایرانی توجه ویژه ‌ای به آن دارند. چرا که کبد بخش حیاتی در بدن محسوب می شود که می تواند بر کارکرد تمامی اندام های مهم تأثیر بگذارد.

درمان کبد چرب به شیوه خانگی و طب سنتی:

استفاده از زردچوبه

زردچوبه یک گیاه با مزاج گرم و خشک بوده که برای مبتلایان به خونریزی های گوارش، سرطان کولون مناسب است چرا که سرشار از آنتی اکسیدان های مقوی می باشد.

استفاده از خاکشیر

خاکشیر جزء گیاهان مفید بوده که برای انواع بیماری ها مؤثر بوده و در درمان کبد چرب نیز با پاکسازی معده و روده می تواند تأثیر زیادی در کاهش عوارض کبد چرب بگذارد.

استفاده از عرقیجات

عرقیجات مختلفی مانند شاه تره، خارشتر و کاسنی جزء داروهای گیاهی مؤثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌ آیند. از آنجا که این عرقیجات خاصیت سرد و تر دارند، می ‌توانند بدن را از سموم و مواد زائد پاکسازی کنند.

درمان کبد چرب با استفاده از دارو

در درمان کبد چرب داروهایی مانند مصرف امگا ۳ و ویتامین e می توانند آنتی اکسیدان های قوی را به بدن برسانند و در نتیجه پاکسازی سموم از بدن با سرعت بالاتری انجام می شود.

بهترین راه برای درمان کبد چرب با استفاده از دارو مراجعه به دکتر متخصص گوارش و کبد است که با بررسی های دقیق و بالینی از طریق آزمایش و سونوگرافی می تواند نوع کبد چرب را تشخیص داده و با توجه به شرایط بیمار اقدام به تجویز داروهای مناسب می کند.

برای درمان کبد چرب به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم مربوط به کبد چرب را دارید یا دچار بیماری‌هایی مانند دیابت و چربی خون هستید، باید برای تشخیص دقیق این بیماری به متخصص گوارش و فوق تخصص کبد، متخصص داخلی مراجعه کنید. متخصص با تجویز آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون یا آزمایش تصویربرداری احتمال ابتلا به این بیماری را بررسی می‌کند.

درصورتی‌که مبتلا به کبد چرب باشید، پزشک برنامه غذایی خاصی به شما ارائه می‌دهد و در مراحل پیشرفته دارو تجویز می‌کند.

منبع: https://doctoreto.com/

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید