انتشار این مقاله


نکات مهم ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک نوع ماده رزینی میباشد که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و نامرتب به کار می‌رود و از زیبایی و استحکام بسیار زیادی برخوردار است. رنگ این ماده سفید است و با دندان‌های طبیعی انسان رنگ یکسانی دارند.‌ افرادی که به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند، از این روش برای اصلاح لبخند، بستن فاصله بین […]

کامپوزیت دندان یک نوع ماده رزینی میباشد که برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و نامرتب به کار می‌رود و از زیبایی و استحکام بسیار زیادی برخوردار است. رنگ این ماده سفید است و با دندان‌های طبیعی انسان رنگ یکسانی دارند.‌ افرادی که به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند، از این روش برای اصلاح لبخند، بستن فاصله بین دندان‌ها، بلندکردن دندان‌های کوتاه، مرتب‌کردن دندان‌های کج و نامرتب و سفید‌کردن دندان‌ زردشده استفاده می‌کنند. ماده Composite ابتدا حالت خمیری شکل دارد و بعد از این که توسط دندانپزشک روی دندان قرار داده و با استفاده از نوری با طول موج مشخص، محکم و سفت میشود و به قالب دندان در می‌‌آید.‌ بعد از سفت‌شدن ماده خمیری، دندانپزشک برای طبیعی‌تر‌شدن دندان ترمیمی، با استفاده از پولیش به صاف‌کردن سطح دندان می‌پردازد.. 

انواع کامپوزیت

کامپوزیت‌ دندان مواد رزینی هستند که در تعداد و اندازه مختلف ذرات، دسته‌بندی و کاربردهای متفاوتی دارند. مواد کامپوزیتی را به‌طور کلی می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. کامپوزیت میکروفیلد: کامپوزیت‌های میکروفیلد (Renamel)، بهترین سیستم زیبایی کامپوزیتی در علم دندان‌پزشکی هستند. این مواد دارای استحکام و زیبایی بالایی بوده و تشخیص ترمیم‌های کامپوزیتی این دسته با دندان طبیعی، بسیار دشوار است. به همین دلیل در ترمیم دندان‌های جلو، از این نوع کامپوزیت‌ها بهره می‌برند.
  2. کامپوزیت نانوفیلد: نانوفیلدها یکی دیگر از فناوری‌های واردشده به کامپوزیت‌های دندانی هستند. با توجه به اینکه اندازه ذرات نانومتری از نور مرئی کمتر بوده و نسبت سطح به حجم این ذرات بسیار بزرگتر است، استفاده از آن‌ها شفافیت بسیار بالایی در دندان شما ایجاد می‌کند.
  3. کامپوزیت هیبرید: کامپوزیت‌های نوع هیبرید را می‌توان ترکیبی از دو کامپوزیت ماکروفیل و میکروفیل تعریف کرد که ذراتی با اندازه‌های ۴۰ نانومتری دارند. مقاومت و استحکام ذرات ماکروفیل و آسانی پولیش و ترمیم ریزدانه‌های میکروفیل، به‌طور همزمان در نوع هیبرید قابل مشاهده است. مقاومت بالای این دسته از کامپوزیت‌ها، دلیل استفاده آن‌ها در ترمیم دندان‌های خلفی است.
  1. IPS و ونیرها: آنچه افراد جامعه درباره کامپوزیت دندان بیشتر شنیده‌اند، مربوط به همین بخش است. ونیر (Veneer)، پوسته یا لایه‌ای از موارد هم‌رنگ دندان است که برای سطح جلوی دندان‌ها، تولید و استفاده می‌شود. در واقع این محصول برای پر کردن فاصله بین دندان‌ها، اصلاح رنگ یا رفع نامرتبی‌های ظاهری دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت IPS نیز نسل جدیدی از همین ونیرها است که در آن، ذرات سرامیکی به مواد کامپوزیتی افزوده شده‌ است.

مزایا و معایب کامپوزیت

قطعا در هر روش درمانی، خصوصا در دندانپزشکی زیبایی که عموما فرآیند ایجاد و نگهداری دشواری دارد، مزایا و معایبی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. در واقع مشورت با پزشک و اطلاع از این مزایا و معایب، می‌تواند شما را در انتخاب مناسب‌ترین روش درمان کمک کند.

کامپوزیت‌ها رنگ، فرم و چرخش دندان‌ها را اصلاح کرده و فاصله بین دندان‌ها را می‌بندند. دندان‌ها در این روش تراش نمی‌خورند و مواد روی سطح دندان چسبانده می‌شوند. ونیر کامپوزیتی نسبت به لمینیت سرامیکی از هزینه کمتری برخوردار است، در صورت پریدگی یا شکستی به سادگی ترمیم شده و نصب آن نیز در یک جلسه انجام می‌شود. موارد ذکرشده، از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت دندان به‌شمار می‌رود.

از طرف دیگر باید بدانید که عادت‌های تغذيه افراد مانند مصرف چای، قهوه، غذاهای رنگی و… بر رنگ کامپوزیت‌ها تاثیرگذار است و آن‌ها در دوره‌های مختلف زمانی نیازمند پالیش هستند. در واقع میزان زرد شدن کامپوزیت، در مقایسه با لمینیت‌های سرامیکی بیشتر است. استفاده از روش درمان کامپوزیتی همچنین، برای اصلاح تعداد محدودی از دندان‌ها مناسب است و اگر تعداد دندان‌های نیازمند به اصلاح شما زیاد است، استفاده از روش‌های درمانی کامل‌تری مانند ارتودنسی و لمینیت سرامیکی انتخاب مناسب‌تری است. این موارد را می‌توان اصلی‌ترین معایب استفاده از کامپوزیت برای زیبایی دندان‌ها دانست.

images_1673081745.png

کامپوزیت دندان‌های جلو

همان‌گونه که در این نوشته عنوان شد، شناخته‌شده‌ترین و البته بیشترین تقاضا میان انواع کامپوزیت دندان، مربوط به دندان‌های جلو است. افراد تمایل دارند که با دندان‌های روشن، صاف و مرتب، لبخند بی‌نقصی داشته‌باشند؛ این انتظار عموما با درمان ۸ یا ۱۰ دندان از هر فک (بالا و پایین)، امکان پذیر خواهد بود.

با توجه به تقاضای بالای افراد به درمان کامپوزیتی دندان‌های جلوی خود، ادامه این نوشته را به مراحل انجام این درمان و نکات مهمِ مربوط به قبل و بعد از آن اختصاص می‌دهیم. بنابراین برای آگاهی بیشتر از زیبایی دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت ونیر، ادامه نوشته را بخوانید.

نکات مهم در کامپوزیت دندان

اگر شما هم قصد دارید که برای درمان زیبایی خود از روش کامپوزیت دندان استفاده کنید، نکات فراوانی وجود دارند که ملزم به اطلاع از آن‌ها هستید. در این نوشته تنها چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم، اما باید بدانید که مطابق آنچه در این نوشته نیز گفته‌ شد، تحقیق پیش از انجام این فرآیند بسیار کلیدی است.

۱. شکستن مواد غذایی سخت

شکستن پسته، بادام و انواع خوراکی‌های سخت یا جویدن یخ، ته‌دیگ و… به دندان‌های طبیعی آسیب می‌زند؛ این آسیب در دندان‌های کامپوزیت‌ شده بسیار جدی‌تر است و درصورت رعایت نکردن آن، می‌تواند باعث شکستگی یا لب‌پریدگی دندان‌ها گردد.

۲. نگه‌داشتن اجسام

عاداتی مثل نگه‌داشتن سوزن، گیره مو و سایر اجسام خارجی به‌وسیله دندان، باعث آسیب به کامپوزیت‌ها می‌گردد. در واقع، نحوه نگهداری اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در طول عمر کامپوزیت دندان محسوب می‌شود.

images_1673081927.png

۳. مواد غذایی رنگی

در تمام درمان‌های زیبایی، مصرف مواد رنگی مثل چای، قهوه، دخانیات و… را باید به حداقل رساند. پیش از این نیز اشاره شد که تاثیر مواد رنگی در کامپوزیت‌ها بیشتر از لمینیت‌های سرامیکی و روکش‌های دندان است؛ بنابراین پس از انجام کامپوزیت، به این نکته باید توجه ویژه‌ای شود.

۴. مراقبت‌های بهداشتی

مسواک، نخ دندان و سایر مراقبت‌های بهداشتی که بسیاری از آن‌ها را می‌شناسیم و به صلاح‌دید پزشک توصیه می‌شوند، باید کاملا دقیق و منظم رعایت شوند تا از پوسیدگی‌های احتمالی پیش‌گیری شود.

۵. رد شدن نخ دندان

هم پیش از ونیر و هم بعد از اتمام کار، شرایط رد شدن نخ از بین دندان‌های کامپوزیت‌ شده خود را جویا شوید و از دندان‌پزشک خود بخواهید که پس از پایان فرآیند، برای اطمینان شما این کار را انجام دهد. در غیر این صورت، شاهد پوسیدگی‌های شدیدی در طول چندسال خواهید بود.

۶. انتخاب مرکز کامپوزیت معتبر

طبیعتا انتخاب یک مرکز معتبر برای انجام هر کدام از فرآیندهای درمانی، امری ضروری است؛ طبیعتا هنگامی که صحبت از دهان و دندان می‌شود، این اهمیت شدت بیشتری می‌گیرد. بنابراین پیش از اقدام برای انجام کامپوزیت دندان، حتما به اندازه کافی تحقیق کرده و مراکز مطمئن و باکیفیت را انتخاب کنید.

کلینیک دندانپزشکی آتن، با پیشرفته‌ترین تجهیزات و ماهرترین دندان‌پزشکان، خدمات کامپوزیت، لمینیت، ایمپلنت، عصب‌ کشی دندان و ترمیم را به‌صورت همه روزه ارائه می‌دهد. این مجموعه با هدف ساخت لبخندی نو در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، زیبایی‌جویان عزیز را همراهی می‌کند.

کی از ایمپلنت دندان استفاده میکنیم؟

همه افراد بعد از پوسیده‌ شدن دندان و برای پیشگیری از افزایش پوسیدگی، با مراجعه به دندانپزشک خود برای ترمیم و پر کردن دندان‌های پوسیده با مواد خاص اقدام می‌کنند. عدم توجه به ترمیم و پر کردن دندان‌های پوسیده باعث شده که پوسیدگی به سمت ریشه دندان رفته و عصب‌ها را نیز تحت تاثیر قرار گیرد. در چنین مواقعی باید دندان خود را عصب کشی کرد تا درد آن ساکت بشود. معمولا دندان‌های عصب کشی شده بعد از حدودا ده سال به ری اندو یا عصب کشی مجدد نیاز دارند. با توجه به پرریسک بودن ری اندو یا عصب کشی مجدد، در چنین مواقعی دندانپزشکان متخصص، کشیدن دندان و استفاده از روش ایمپلنت دندان را توصیه می‌کنند.

جمع بندی

دندانپزشکی آتن همه ی خدمات درمانی و زیبایی دندان را به صورت پرداخت اقساط انجام میدهد شما برای ارتودنسی دندان هم میتوانید از شرایط اقساط استفاده کنید.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۷۷۸۵۲۱۳۶

۰۹۳۷۵۹۴۹۶۲۸

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید