انتشار این مقاله


تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه چه حکمی دارد ؟

مهریه از جمله حق و حقوق مالی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد. شرایط پرداخت و دریافت مهریه در انواع طلاق متفاوت است، حتی زمانی‌که زوجین هنوز از هم جدا نشده‌اند نیز امکان دریافت مهریه وجود دارد. اما در برخی از مواقع دیده می‌شود که آقایان، همسر خود را برای بخشیدن مهریه […]

مهریه از جمله حق و حقوق مالی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد. شرایط پرداخت و دریافت مهریه در انواع طلاق متفاوت است، حتی زمانی‌که زوجین هنوز از هم جدا نشده‌اند نیز امکان دریافت مهریه وجود دارد. اما در برخی از مواقع دیده می‌شود که آقایان، همسر خود را برای بخشیدن مهریه تحت فشار قرار می‌دهند. در این حالت سوالی که پیش می‌آید این است که تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه چه حکمی دارد ؟

از این رو ما در دادسو قصد داریم که در ادامه به این سوال شما پاسخ داده و مطالبی را در این رابطه و همچنین مسائلی هم‌چون حق طلاق برایتان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حق طلاق

به صورت کلی در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق به مرد داده شده است، اما او می‌تواند این حق را به صورت بلاعزل به همسر خود بدهد تا زوجه تحت شرایطی مقرر امکان درخواست طلاق را داشته باشد. در این حالت زن و مرد می‌توانند از حق برابر برخوردار باشند و زن برای طلاق گرفتن از شوهرش نیازی به حضور و اجازه وی نداشته باشد.

برای دادن حق طلاق به زن نیز مرد بایستی در محضر و یا یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، این حق را طی یک وکالت‌نامه به همسرش بدهد. البته برای داشتن این حق نیز شرایطی مطرح است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • داشتن وکالت‌نامه محضری
  • ابتلای مرد به بیماری‌های صعب العلاج
  • اثبات خیانت مرد
  • عقیم بودن مرد و امتناع وی از انجام وظایف زناشویی
  • اعتیاد مرد
  • و …

به چه صورت می‌توان حق طلاق را به دست آورد ؟

برای این‌کار ۲ راه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • محضر در این روش بایستی در عقدنامه محضری شما، حق طلاق که از طرف مرد به زن داده خواهد شد، ذکر شود. همچنین لازم به ذکر است که اگر این موضوع به صورت محضری به ثبت برسد، امکان بر هم زدن آن نیز بدون اجازه زن میسر نخواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت که حق طلاق به صورت غیر قابل عزل به زن داده شده است.
  • دفتر اسناد : در این روش زوجین به یکی از دفاتر اسناد مراجعه خواهند کرد و طی وکالت‌نامه‌ای حق طلاق از طرف مرد به زوجه داده خواهد شد. نکته قابل توجه این است که وکالت‌نامه ثبت شده در محضر، به صورت مدت‌دار و قابل عزل تعیین می‌شود و همچنین مفاد آن نیز توسط مرد مشخص خواهند شد.

البته باید اشاره کنیم که بعد از ثبت درخواست طلاق با وجود داشتن حق طلاق، بایستی رای دادگاه در این خصوص صادر شده تا زن بتواند در دفتر طلاق از همسرش جدا شود.

اگر حق طلاق با زن باشد، مهریه به او تعلق می‌گیرد ؟

در این رابطه باید بگوییم که این موضوع بستگی به مرد دارد. به این نحو که مطالبه مهریه در واقع به‌طور کلی ربطی به داشتن حق طلاق ندارد و در این‌جا موضوع عندالاستطاعه و یا عندالمطالبه بودن آن مطرح می‌باشد. حتی در شرایطی که زن تمکین نکند و یا جرمی مرتکب شده باشد نیز مهریه از او سلب نخواهد شد.

حق طلاق در ازای مهریه در جایی مطرح می‌شود که زن فقط برای این‌که بتواند هر چه سریع‌تر از همسر خود جدا شود، راضی به بخشیدن مهریه خود می‌شود.

آیا برای تحت فشار قرار دادن زن جهت بخشیدن مهریه حکمی وجود دارد ؟

در برخی از مواقع آقایان همسر خود را تحت فشار قرار می‌دهند تا از یکی از اصلی‌ترین حقوق خود یعنی دریافت مهریه صرف نظر کرده و آن‌ را ببخشد. اما مسئله‌ای که در این‌جا وجود دارد این است که آیا انجام این‌کار حکمی دارد یا خیر ؟

اگر تحت فشار قرار دادن زن تنها به صورت لفظی بوده و در این بین ضرب و شتمی صورت نگرفته باشد، عملی مجرمانه نخواهد بود و به نوعی می‌توان گفت که حکمی ندارد. اما اگر تحت فشار قرار دادن زن با زور و همچنین ضرب و شتم همراه باشد، در این حالت زوجه می‌تواند از همسر خود شکایت کرده و این موضوع را در دادگاه رسیدگی کند تا قاضی در رابطه با این مسئله و حکم احتمالی که برای آن در نظر خواهد گرفت، تصمیم گیری کند.

وکیل مهریه

برخی از مواقع خانم‌ها برای دریافت مهریه خود از همسرشان دچار دردسر می‌شوند و نمی‌توانند آن‌ را به راحتی از وی دریافت کنند. از این رو برای این‌که بتوانند در دادگاه خانواده موفق به دریافت مهریه خود شوند، بایستی دادخواستی را مبنی بر این موضوع به دادگاه تقدیم کنند. اما پروسه رسیدگی به این درخواست ممکن است کمی سخت و زمان‌بر باشد، به همین دلیل است که در این حالت می‌توان از یک وکیل مهریه در این مسیر کمک بگیرند.

کلام آخر…

همان‌طور که در مطالب بالا ذکر شد، تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه تا زمانی‌که با زور و همچنین مواردی هم‌چون ضرب و شتم همراه نباشد، مجرمانه خواهد بود. اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، زن می‌تواند شکایتی را در این خصوص به ثبت برساند.

در عین حال ما در تیم داسو سعی بر این داشتیم در کنار موضوع تحت فشار قرار دادن زن برای بخشیدن مهریه، به مسائلی هم‌چون حق طلاق نیز اشاره کنیم.

از این رو اگر شما خانم‌های عزیز با چنین مشکلی رو به رو شده‌اید و قصد دارید از مشاوره در این خصوص بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم که با موسسه حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید