انتشار این مقاله


هولتر فشار خون چیست؟ فرق آن با فشار سنج دیجیتال

هولتر فشار خون چیست؟ هولتر فشار خون یا Holter blood pressure  یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی و یک روش برای اندازه‌گیری فشار خون است که در طول ۲۴ ساعت انجام می‌شود. در این روش، فشار خون فرد در طول یک روز کامل (۲۴ ساعت) ضبط و ثبت می‌شود. برای انجام این روش، فرد یک دستگاه کوچک را […]

هولتر فشار خون چیست؟

هولتر فشار خون یا Holter blood pressure  یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی و یک روش برای اندازه‌گیری فشار خون است که در طول ۲۴ ساعت انجام می‌شود. در این روش، فشار خون فرد در طول یک روز کامل (۲۴ ساعت) ضبط و ثبت می‌شود. برای انجام این روش، فرد یک دستگاه کوچک را با خود حمل می‌کند که به سیستم اندازه گیری فشارخون متصل است و می‌تواند فشار خون را هر چند دقیقه یا هر نیم ساعت یا به صورت دلخواه در سیستم ضبط کند. این روش برای تشخیص برخی اختلالات فشار خون مانند فشار خون بالا یا فشار خون پایین و همچنین برای بررسی اثربخشی درمان فشار خون بسیار مفید است.

فرق دستگاه فشارسنج با هولتر فشار خون چیست؟

دستگاه فشارخون یک دستگاه الکترونیکی یا عقربه ای و دستی است که فشار خون را در یک لحظه مشخص می‌کند. این دستگاه با استفاده از حسگرهایی که در برجستگی رگ بازو یا مچ دست قرار دارند، نبض قلب و فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.

اما هولتر فشار خون ، یک دستگاه کوچکی است که برای اندازه‌گیری فشار خون در طول یک روز کامل و با فاصله‌های زمانی مشخص، استفاده می‌شود. در این روش، فشار خون فرد در طول یک روز ضبط می‌شود و برای انجام این کار، دستگاهی که به دست فرد متصل شده است، هر چند دقیقه یا هر نیم ساعت به صورت خودکار فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند. به همین دلیل، هولتر فشار خون می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تغییرات فشار خون فرد در طول یک روز کسب کند و برای تشخیص برخی اختلالات فشار خون و ارزیابی اثربخشی درمان فشار خون بسیار مفید است.

فرق دستگاه فشار خون دیجیتال با عقربه ای چیست؟

دستگاه فشارخون ساده یا عقربه ای یا دستی، با استفاده از دو لوله و یک منبع فشار، فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند. فشار خون در این دستگاه با استفاده از بالای بازو اندازه‌گیری می‌شود. در دستگاه فشارخون عقربه ای، نتیجه اندازه‌گیری در مقیاس روی صفحه عقربه ای دستگاه قابل مشاهده است.

اما دستگاه فشارخون دیجیتال (فشارسنج دیجیتال)، با استفاده از حسگرهایی که در برجستگی رگهای مچ دست یا بازوی فرد قرار دارند، فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند. در دستگاه فشارخون دیجیتال، نتیجه اندازه‌گیری به صورت عددی در صفحه نمایش دستگاه قابل مشاهده است.

با توجه به دقت بالاتر دستگاه فشارخون دیجیتال در اندازه‌گیری فشار خون، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در دستگاه فشارخون دیجیتال، امکاناتی مانند ذخیره‌سازی و نمایش اطلاعات گذشته و نتیجه‌گیری‌های مرتبط با فشار خون، وجود دارد که در دستگاه فشارخون ساده یا عقربه ای، این امکانات وجود ندارد.

بهترین دستگاه فشارسنج دیجیتال

دستگاه فشارخون دیجیتال دقیق تر است یا فشارسنج عقربه ای؟

فشارسنج دیجیتالی دقیق‌تر از دستگاه فشارخون عقربه ای است. به دلیل استفاده از حسگرهای الکترونیکی در دستگاه فشارخون دیجیتال، این دستگاه دقت بالاتری در اندازه‌گیری فشار خون دارد. علاوه بر این، نتایج دستگاه فشارخون دیجیتال به صورت دقیق و بدون خطا به نمایش در می‌آیند و همچنین برخلاف دستگاه فشارخون عقربه ای که از نویزهای صوتی و محیطی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، در دستگاه فشار خون دیجیتال نویز تاثیر چندانی در دقت نتیجه ندارد.

استفاده از دستگاه فشار خون دیجیتال به دلیل دقت و اعتبار بیشتر در اندازه‌گیری فشار خون، به‌طور گسترده‌ای در محیط‌های پزشکی و کلینیکی استفاده می‌شود.

انواع دستگاه فشارخون دیجیتال کدام است؟

  1. دستگاه فشارخون مچی: این دستگاه با قرار دادن منبع فشار روی مچ دست فرد، فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.
  2. دستگاه فشارخون بازویی: این دستگاه با قرار دادن منبع فشار روی بازوی فرد، فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.
  3. دستگاه فشارخون پوشیدنی: این دستگاه بر روی مچ دست فرد قرار می‌گیرد و به صورت مداوم فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.
  4. دستگاه فشارخون دوکاره: این دستگاه همزمان فشار خون و نبض فرد را اندازه‌گیری می‌کند.
  5. دستگاه فشارخون همراه با الکتروکاردیوگرام (ECG): این دستگاه علاوه بر اندازه‌گیری فشار خون، فعالیت قلبی-عروقی را نیز نشان می‌دهد.
  6. دستگاه فشارخون توانایی اتصال به شبکه‌های اینترنت: این دستگاه می‌تواند اطلاعات فشار خون را به سرورهای اینترنت ارسال کند و پزشکان مربوطه بتوانند اطلاعات فشار خون بیماران را از راه دور مشاهده کنند.

بسته به نیاز و شرایط پزشکی و بیماری، هرکدام از این دستگاه‌های فشارخون دیجیتال می‌توانند برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده شوند.

دستگاه فشار خون دیجیتال مچی بهتر است یا بازویی؟

دستگاه‌های فشارخون دیجیتال می‌توانند به دو صورت مچی و بازویی باشند. هر دو نوع دستگاه دقت بالایی دارند، اما بسته به مورد استفاده، یکی از آن‌ها مناسب‌تر خواهد بود. پس اگر به دنبال انتخاب بهترین دستگاه فشار خون دیجیتال هستید باید اول به نیازها و شرایط خود توجه کنید.

دستگاه فشارخون دیجیتال بازویی دارای مدل‌های مختلفی با محدوده‌های سایز بازوی مختلف است که برای بیشتر افراد قابل استفاده است. همچنین، به دلیل نزدیکی به قلب، دستگاه بازویی نسبت به فشارسنج مچی دقیق‌تر است.

دستگاه فشارخون دیجیتال مچی کوچک و قابل حمل است و برای سفر کردن یا استفاده در محیط‌های مختلف مناسب است. با این حال، دستگاه فشارخون دیجیتال مچی به دلیل نزدیکی به دست، حرکات دست را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد و نتایج غیر دقیقی را بعضا نشان دهد.

در نهایت، انتخاب بین دستگاه فشارخون دیجیتال مچی و بازویی بسته به مورد استفاده و نیاز شماست. اگر برای استفاده روزانه و در خانه هستید، دستگاه فشارخون دیجیتال بازویی مناسب تر است، اما اگر بدنبال استفاده در سفرهای کوتاه مدت یا استفاده در محیط‌های مختلف هستید، دستگاه فشارسنج دیجیتالی مچی را می‌توانید انتخاب کنید.

هولتر فشار خون چیست

 نحوه استفاده از دستگاه هولتر فشارخون:

هولتر فشارخون یک دستگاه پیچیده است که نیاز به آموزش کاربری دارد. در ادامه روش استفاده از هولتر فشارخون را توضیح می‌دهیم:

  1. نصب سیستم: ابتدا دستگاه هولتر فشار خون را به کامپیوتر یا لپ تاپ خود متصل کنید و نرم‌افزار مربوط به دستگاه را نصب کنید.
  2. نصب لوازم جانبی: پس از نصب نرم‌افزار، لوازم جانبی مربوط به دستگاه را مثل مانیتور و پایه را نصب کنید.
  3. بررسی کالیبراسیون: در صورتی که دستگاه هولتر فشار خون شما نیاز به کالیبراسیون داشته باشد، باید این کار را انجام دهید تا دقت دستگاه به حداکثر برسد.
  4. قرار دادن دستگاه: دستگاه هولتر فشار خون را بر روی پایه قرار دهید و سپس پایه را در نزدیکی منطقه قلب قرار دهید.
  5. تنظیم دستگاه: برای شروع تست، دستگاه را روشن کنید و تنظیمات مربوط به تست را انجام دهید. به عنوان مثال، مدت زمان تست، فرکانس ضبط داده‌ها، واحد اندازه‌گیری، و غیره.
  6. شروع تست: پس از تنظیمات، می‌توانید تست را شروع کنید. دستگاه شروع به ضبط فشار خون شما می‌کند.
  7. پایان تست: پس از اتمام تست، داده‌های اندازه‌گیری شده را بررسی کنید. می‌توانید این داده‌ها را در نرم‌افزار مربوطه بررسی کنید و تحلیل کنید.

بهترین دستگاه هولتر فشار خون کدام است؟

در بازار دستگاه‌های متعددی به عنوان هولتر اندازه‌گیری فشار خون موجود است و بهترین دستگاه بسته به نیاز و سلیقه شما ممکن است متفاوت باشد. در هر صورت، برای انتخاب بهترین دستگاه هولتر فشار خون، به برخی از ویژگی‌های زیر می‌توان توجه کرد:

 1- دقت دستگاه: دستگاه با دقت بالایی باید فشار خون را اندازه بگیرد.

 2- راحتی استفاده: دستگاه باید برای استفاده آسان و راحت باشد.

 3- اندازه صفحه نمایش: اندازه صفحه نمایش باید به قدر کافی بزرگ باشد تا خواندن نتایج آسان باشد.

 4- قابلیت ذخیره سازی: برخی دستگاه‌ها اطلاعات فشار خون را برای آینده ذخیره می‌کنند، بهتر است دستگاه دارای این ویژگی باشد.

 5- قیمت: هزینه دستگاه هولتر فشار خون نیز باید در محدوده قابل قبولی باشد.

 6- نوع دستگاه: دستگاه هولتر فشار خون می‌تواند مچی یا بازویی باشد، بسته به نیاز و سلیقه شما می‌توانید انتخاب کنید.

برخی از دستگاه‌های معروف هولتر فشار خون شامل Omron 10 Series, Beurer BM47, Microlife WatchBP Home, Withings BPM Core، و Omron Evolv و PHYSIO-PORT‌ ساخت کمپانی PAR آلمان با طراحی کوچک، سبک و ارگونومیک می‌باشد و شرکت سینا صنعت آرامیس (https://sinamedel.com) از جمله واردکننده ها و تامین کننده های اصلی این دستگاه می باشدد. لذا انتخاب بهترین دستگاه برای شما بستگی به نیازهای شما و بودجه مالی شما دارد.

تیم دکتر مجازی