انتشار این مقاله


روش های کاربردی درمان خانگی علائم هموروئید در بیماران

معمولا بیماری هموروئید با علائمی مانند سوزش، خارش، و خونریزی و درد در بیماران ظاهر میشود. البته خونریزی از شایع ترین علامت بواسیر می باشد. که اکثر بیماران در مواجه با چنین علائمی دچار ترس و اضطراب می شوند.

بیماری هموروئید در طب سنتی به بواسیر ( باباسیل) معروف است. این بیماری های ناحیه نشیمن گاه موضوعی نیست که مربوط به یکی چند سال اخیر باشد. با توجه به نوشته های بقراط و جالینوس در اداور گذشته می توان دریافت که این بیماری درد آور و آزار دهنده از ابتدای خلقت بشر با وی بوده و هست.

البته سبک زندگی ماشینی ، کم تحرکی وعادات بد غذایی در سالهای اخیر باعث شده است. که از میان هر ۱۰نفر از بزرگسالان در جامعه شهری و روستایی به طور تقریبی ۶نفر به هموروئید مبتلا شوند.

شکل دردناک تر و آزار دهنده تر ناراحتی های مقعد، زخم شقاق یا فیشر است. عبور مدفوع سفت وحجیم ، اسهال طولانی مدت و یا رژیم غذایی کم فیبر از دلایل ابتلا به فیشر مقعد است.

البته فشار وارد آمدن به عضلات دیواره مقعدی در اثر یبوست و یا رابطه جنسی پرخاشگرانه هم باعث پاره گی عضلات کانال مقعد و در نهایت ایجاد زخم شقاق یا فیشر می شود.

تیم علمی تحقیقاتی مرسی درمان در این مقاله می خواهد بررسی کند. که روش های کاربردی درمان خانگی بواسیر چیست؟ و در مورد مهار و کنترل و تسکین درد، سوزش و خارش بیماریهای نشیمنگاهی مطالب مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم.

اگر تا پایان این نوشته با ما همراه باشید. میدانید که علت گرایش اصلی اکثر مردم دنیا به استفاده از روش های درمان های خانگی و گیاهی هموروئید در طب سنتی چیست؟

علائم آزاردهنده بواسیر چیست؟ 

بیماری بواسیر معمولا با علائم دردناک و آزاردهنده ای در بیشتر بیماران ظاهر می شود. نکته ای که باید بهش توجه کنید این است که هر یک از این علائم تنها نشانه های از این بیماری است.

یعنی هر کدام از این علامت و نشانه های زیر را داشتید. به معنی اینه که شما مبتلا به یکی از انواع بواسیر ( هموروئید) شده اید. علائم بواسیر بیشتر به اشکال زیر در افراد ظاهر می شود.

  • سوزش شدید بعد از اجابت مزاج و یا حین دفع مدفوع
  • خارش شدید ساعت ها بعد از دفع مدفوع یا احساس خارش شدید در ناحیه مقعد بعد از خوردن وعده های غذایی
  • خون ریزی از ناحیه نشیمنگاه که بصورت یک خط طولی روی مدفوع مشاهده می شود. و یا لکه های قرمز روشن روی دستمال کاغذی یا کاسه توالت توسط بیمار گزارش می شود.
  • تجربه درد شدید در مقعد که این درد نبض دار بوده و بصورت تیر کشیدن درناحیه نشیمن گاه احساس می شود و در اکثر اوقات شبانه روز بیماران را اذیت میکند.

سایر علائم بواسیر و نکاتی که باید به آن توجه کرد

ممکنه شما همه علائم بواسیر را یکجا نداشته باشید. اما این علادم معمولا با نشانه های مانند خون ریزی، سوزش و خارش در اکثر بیماران ظاهر می شود. شایع ترین علائم بواسیر در بیماران خون ریزی است.

خونی که از بدن دفع می شود در طب سنتی معروف به خون غلیظ سودایی است. این خون ناپاک و اخلاط کثیف باید از بدن بیرون بریزد. تا پاکسازی در سطح خون و کبد بیمار انجام شود.

متاسفانه اکثر بیماران با دیدن خون ریزی بواسیر ، مضطرب می شوندو نگران هستند. مجله سلامتی مرسی درمان اعتقاد دارد که اجازه بدهید این خون کثیف سودایی از بدن شما خارج شود. هر چقدر خون بیشتری بیرون بریزد شما یک قدم به بهبودی و سلامتی نزدیک تر می شوید.

تا جاییکه ابوعلی سینا برای درمان و کاهش علائم هموروئید، فصد رگ پا را مفید میدانند. با این عمل خون غلیظ سودایی از بدن بیرون می ریزد . و به درمان بواسیر کمک بسیار زیادی میکند.

علت خون ریزی مقعدی چیست؟

همچنانکه که گفتیم خونریزی مقعدی یکی از علائم و نشانه های بیماری هموروئیدبود. البته شقاق مزمن و حاد هم با ظاهر شدن لکه های قرمز روشن روی دستمال توالت یا روی مدفوع همراه است. حال می خواهیم در این بخش بررسی کنیم که علت خونریزی مقعدی چیست؟

  • علت خونریزی مقعد ممکنه یکی از شرایط زیر باشد.
  • زخم شقاق یا فیشر که به دو نوع شقاق مزمن و حاد دسته بندی می شود
  • بیماری هموروئید داخلی از نوع گرید یک و ۲ معمولا با خون ریزی همراه است
  • رابطه جنسی مقعدی باعث پاره گی عضلات دیواره مقعد و در نهایت سبب زخم شقاق و خون ریزی می شود.


سایر علت کم شایع تر برای خون ریزی از ناحیه نشیمنگاه

کولیت اولسراتیو : نوعی بیماری التهاب روده است که ممکنه با دردهای شکمی و اسهال خونی همراه باشد.

زخم معده یا زخم اثنی عشر: نوعی ناراحتی معده است.که بعضی مواقع در اثر غذاهای دیر هضم و پرچرب ممکنه ایجاد خون ریزی کند.

یبوست شدید هم می تواند باعث خون ریزی از مقعد شود. در این حالت بعلت عبور مدفوع سفت و حجیم از دیواره رکتوم عضلات این دیواره آسیب دیده و در اثر پاره گی یا زور زدن بیش از حد باعث خونریزی از ناحیه مقعد می شود.

اگر بخواهیم تمام این علائم و علت های خون ریزی از مقعد را در نظر بگیریم. در حالت عادی جهت روشن شدن منشاء خونریزی از مقعد نیاز به معاینه توسط متخصص گوارش دارید. ممکنه بنا به تشخیص پزشک نیاز به آنجام معاینات و آزمایش های پزشکی جدی تر مانند آندسکوپی یا سونوگرافی باشد.

طی تحقیقاتی که مجله سلامتی مرسی درمان در این زمینه انجام داده است. حدود ۷۵% دلیل خون ریزی از مقعد ناشی از بیماری هموروئید یا فیشر است. توصیه جدی ما این است که در صورت مشاهده قطرات خون روشن در هفته اول بیماری اصلا مضطرب و نگران نباشید.

بیرون ریختن خون غلیظ سودایی از بدن در این وضعیت بهترین کمک به نحوه درمان و بهبودی بیمار است. و اگر کسی بخواهد با روش های تهاجمی درمان مانند عمل های جراحی این خونریزی را بند بیاورد بزرگترین ظلم در حق بیمار کرده است.

علت سوزش مقعدی چیست؟

سوزش مقعد یکی دیگر از علائم بواسیر است که بسیار آزاردهنده و دردناک است. بعضی از بیماران از سوزش مقعد به دفع خرده شیشه هنگام اجابت مزاج تعبیر می کنند. سوزش مقعد احساس دردناک و ناخوشایندی است. که معمولا بعد از دفع مدفوع به بیمار دست میدهد.

شایع ترین علت سوزش مقعد میتواند یکی از موارد زیر باشد.

تلاش خودسرانه برای رفع یبوست و متوسل شدن به هر روشی برای روان کردن شکم بیفایده است.زیرا با این کار مدفوع از حالت خشکی و سفتی خارج شده و آبکی و روان میشود. مدفوع در این ۲شکل و حالت برای بیمار خطرات و مضرات بسیاری دارد.

در حالت اول اگر مدفوع سفت و خشک باشد. باعث گشاد شدن رگ های هموروئید و یا ایجاد زخم فیشر وش شقاق میکند. و اگر بیمار با روش های خودسرانه و درمان های خانگی سعی کند از این حالت در بیاید .

در خوشبیانه ترین حالت اسهال میشود. که اگر این موضوع بیش از ۴۸ساعت طول بکشد باعث تخریب عضلات دیواره مقعد و در نهایت علت اصلی سوزش مقعدی بعد از دفع می باشد.

زیرا مدفوع شل و آبکی ماهیتی اسیدی پیدا میکند. و برخورد آن با دیواره مقعد باعث میشود احساس سوزش شدیدی به بیمار دست بدهد. ما در این زمینه مقالاتی جامع و مفصلی در سایت مرسی درمان منتشر کرده ایم که مطالعه آنها باعث می شود. شما به یک روش درمانی منسجم رسیده.

و نحوه درمان و مقابله با این علائم دردناک بواسیر را یاد بگیرید. توصیه ما این است که بدون نظارت کارشناس ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا پزشک متخصص طب سنتی، هیچگاه این روش های را بصورت خودسرانه در منزل روی خودتان تست نکنید.

سایر دلایل سوزش ناحیه نشیمن گاه

اگر شما مبتلا به یکی از انواع بیماری های نشیمنگاهی شده اید. و یا ممکنه ماهها از عمل جراحی شما گذشته باشد. اگر در عادات غذایی خود و یا سبک زندگی تغییراتی ایجاد نکنید حتما با علائم بواسیر مانند سوزش مقعدی مواجه می شوید.

اطباء طب سنتی مهم ترین علت سوزش مقعدی را یکی از موارد زیر می دانند.

  • مصرف مواد غذایی تند و پر ادویه می تواند باعث سوزش مقعد شود
  • مصرف برخی میوه های حساسیت زای فصلی مانند بادمجان، کیوی و پرتقال و ملون
  • مصرف غذاها و آجیل هایی که با ادویه و چاشنی های زیاد مانند گلپر خوش طعم شده باشند.
  • شیو کردن بیش از حد نشیمنگاه در فصول گرما و تعریق زیاد و عدم بهداشت مقعد
  • شستشوی دائم با صابون و یا شامپو بدن اسیدی
  • التهابات پوستی و عفونت مقعد یا آبسه مقعدی هم می تواند یکی از دلایل سوزش مقعد بیماران باشد

جمع بندی مطالب:

اگر می خواهید در مورد علائم بواسیر که بسیار آزار دهنده و دردناک است. اطلاعات بیشتری کسب کنید. کلمه مرسی درمان را در گوگل جستجو کنید.دقت، صحت و اعتبار مطالب در حوزه پزشکی اهمیت بسیار بالایی دارد.

چرا که بسیاری از افراد جستجو کننده مطالب طب سنتی، دانشی در این زمینه ندارند .و ممکنه تصمیم های مهمی با خواندن مطالب و مقالات یک سایت بگیرند.این تصمیم های در سلامت جامعه، خانواده و اشخاص نقش موثری دارد.

به همین دلیل مجله سلامتی مرسی درمان با هدف ارائه مقالات ، و مطالب معتبر در حوزه طب سنتی ، نگاه ویژه ای به تحقیق، توسعه و انتشار مطالب قابل استناد از منابع علمی موثق و روز دنیا را دارد.

ما در تلاش هستیم مقالاتی مطابق با علم روز و دور از هر گونه مقاصد تجاریبرای ارتقای سطح دانش عمومی جامعه ارائه دهیم. مطالبی که موجب بهبود سلامت و بهداشت ، و افزایش دانش علمی کاربران می شود.

تیم دکتر مجازی