انتشار این مقاله


مولفه های مؤثر بر قیمت دستکش آزمایشگاهی و پزشکی

دستکش پزشکی که به دستکش آزمایشگاهی نیز معروف است، در زمره مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در مراکز درمانی و آزمایشگاهی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این نوع دستکش به دلیل ماهیت خود به عنوان یک دستکش ‌ایمنی نیزشناخته می‌شود. در واقع، وظیفه اصلی دستکش‌های آزمایشگاهی، مراقبت از دست افراد در مقابل اشیاء تیز […]

دستکش پزشکی که به دستکش آزمایشگاهی نیز معروف است، در زمره مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در مراکز درمانی و آزمایشگاهی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این نوع دستکش به دلیل ماهیت خود به عنوان یک دستکش ‌ایمنی نیزشناخته می‌شود. در واقع، وظیفه اصلی دستکش‌های آزمایشگاهی، مراقبت از دست افراد در مقابل اشیاء تیز و آلوده است. به این ترتیب، جهت حفظ سلامت کادر درمان و آزمایشگاه به دستکش‌های آزمایشگاهی نیاز است. ضمن اینکه دستکش‌های آزمایشگاهی کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. قیمت دستکش یکبار مصرف پزشکی نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که آن‌ها را نیز در همین مطلب برشمرده‌ایم. با ما همراه باشید.

دستکش آزمایشگاهی و کاربردهای آن

دستکش آزمایشگاهی انواع مختلفی همچون لاتکس، نیتریل، وینیل، جراحی، ارتوپدی، ضدایدز و نایلونی دارد که هر یک از آن‌ها، ویژگی‌های مختص به خود را دارند. از سوی دیگر، شرکت‌های تولیدی برای ساخت دستکش‌های آزمایشگاهی از مواد و متریال مختلفی استفاده می‌کنند. این تنوع در تولید بر قیمت دستکش یکبار مصرف آزمایشگاهی تأثیر گذاشته است. همچنین، نکته‌ای که درباره این دستکش‌ها وجود دارد، این است که آن‌ها را باید بعد از هر بار مصرف تعویض کرد. این تعویض مرتب دستکش به افراد کمک می‌کند تا از آلودگی‌های مختلف در امان بمانند.

می‌توان گفت: “کاربرد دستکش آزمایشگاهی به نوع آن بستگی دارد“. به ‌عنوان ‌مثال، دستکش آزمایشگاهی مدل جراحی در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، استفاده از دستکش‌هایی مانند لاتکس، وینیل و نیتریل نیز به دلیل مقاومت فوق‌العاده آن‌ها بسیار رایج است. این دستکش‌ها در اکثر بخش‌های درمانی و آزمایشگاهی به منظور حافظت از پوست دست پرسنل در برابر بریدگی و آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، پرسنل فعال در مراکز درمانی و آزمایشگاهی بایستی نسبت به اهمیت استفاده از دستکش آزمایشگاهی و از همه مهم‌تر، نوع آن آگاهی داشته باشند.

عوامل مؤثر بر قیمت دستکش آزمایشگاهی

عوامل مختلفی بر قیمت دستکش یکبار مصرف پزشکی تأثیر می‌گذارند که در قسمت زیر به بررسی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم:

۱.برند سازنده دستکش یکبار مصرف

برند تولیدکننده دستکش آزمایشگاهی نقش تعیین‌کننده‌ای بر روال قیمت‌گذاری آن دارد. دستکش‌های آزمایشگاهی با اسامی و برندهای مشخصی به بازار عرضه می‌شوند و هر کدام آن‌ها با یک قیمت به خصوص به فروش می‌رسند. این تنوع قیمت در بازار باعث شده است که افراد راحت‌تر بتوانند دستکش مورد نظر خود را در بازه قیمتی مدنظرشان پیدا کنند. ضمن اینکه دستکش‌های آزمایشگاهی عرضه‌شده توسط لیان از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

۲.جنس و نوع دستکش یکبار مصرف

نوع دستکش آزمایشگاهی و پزشکی از عواملی است که بر قیمت آن‌ تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که اشاره شد، دستکش‌های آزمایشگاهی در مدل‌های مختلفی مانند لاتکس، نیتریل، وینیل، جراحی، ارتوپدی، ضدایدز و نایلونی تولید می‌شوند. در این بین، دستکش‌هایی که جنس بهتری دارند مانند لاتکس با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. در مقابل، دستکش‌های آزمایشگاهی معمولی مانند دستکش نایلونی با قیمت ارزانی ارائه می‌شوند. البته استفاده از دستکش‌های نایلونی در مراکز درمانی و آزمایشگاهی به دلیل کیفیت نه‌چندان مطلوب توصیه نمی‌شود.

۳.میزان مقاومت دستکش یکبار مصرف

میزان مقاومت و ضخامت دستکش یکبار مصرف بر قیمت تمام‌شده آن اثر می‌گذارد. هر یک از دستکش‌های آزمایشگاهی طبق خواست تولیدکننده با متریال خاصی ساخته می‌شوند. بنابراین، در زمان خرید دستکش بایستی به مواد اولیه به‌کاررفته در آن توجه داشت. بدیهی ا‌ست که دستکش‌های مقاوم‌تر با بهای بیشتری راهی بازار توزیع می‌شوند و بالعکس. مراکز بهداشتی، درمانی و آزمایشگاهی بهتر است، مقاوم‌ترین دستکش را برای پرسنل خود انتخاب کنند تا سلامت و پویایی محیط تا حد نیاز تأمین شود.

۴.تعداد و نحوه خرید دستکش یکبار مصرف

یکی دیگر از عواملی که همواره تأثیر بسزایی بر قیمت دستکش آزمایشگاهی و پزشکی می‌گذارد، تعداد و نحوه خرید آن است. از آنجایی ‌که تعداد کارکنان بخش پزشکی و آزمایشگاهی زیاد است، مراکز بایستی خرید خود را به صورت عمده و در تعداد بالا انجام دهند. این نحوه خرید از نظر اقتصادی کاملاً به سود خریداران است؛ به خصوص که امروزه قیمت‌ محصولات با نوسانات زیادی همراه است. با سفارش دستکش آزمایشگاهی و پزشکی در تعداد بالا می‌توان نیاز مراکز را به این ابزار محافظتی مهم تا مدت‌ها رفع کرد.

نکات مهم در زمان خرید دستکش یکبار مصرف

خرید دستکش یکبار مصرف به عنوان یکی از تجهیزات مصرفی بیمارستان توسط افراد مختلفی از جمله پزشکان، دندان‌پزشکان، پرستاران و به عبارتی، کلیه کادر پزشکی انجام می‌گیرد. این عزیزان در زمان انتخاب دستکش پزشکی بایستی به چند نکته مهم توجه داشته باشند که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • برند تولیدکننده
  • راحتی در استفاده
  • اندازه دستکش پزشکی
  • توجه به رنگ دستکش پزشکی
  • نوع دستکش پزشکی یکبار مصرف
  • عدم بروز واکنش‌های حساسیت‌زا در پوست
  • میزان مقاومت و استحکام دستکش یکبار مصرف
  • همخوانی داشتن قیمت دستکش یکبار مصرف با کیفیت آن

جمع بندی

خرید دستکش یکبار مصرف مخصوص آزمایشگاه و پزشکی باعث محافظت اصولی از دست افراد در برابر اشیاء تیز و آلودگی‌های خطرناک می‌شود. به علاوه، با وجود دستکش‌های آزمایشگاهی می‌توان با خیالی آسوده با انواع مواد الکلی و قلیایی کار کرد. بنابراین، این دستکش‌ها کاربردهای گسترده‌ای در دنیای پزشکی دارند. قیمت دستکش یکبار مصرف نیز به عوامل مختلفی همچون شرکت تولیدکننده، نوع دستکش، میزان ضخامت و نازک بودن آن و همین‌طور، اندازه دستکش بستگی دارد. به این ترتیب، قبل از انتخاب دستکش به این موارد توجه داشته باشید تا در آخر، بهترین خرید را برای حرفه خود رقم بزنید. اگر قصد خرید خرید انواع دستکش را دارید میتوانید از لیان آزما، نمایندگی اپندورف کمک بگیرید.

تیم دکتر مجازی