انتشار این مقاله


آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟

یکی از دغدغه های افرادی که بعد از گذشت چندین وقت از نبود دندان‌هایشان می‌گذرد پیوند استخوان قبل از انجام ایمپلنت دندان است و معمولا این سوالات پرسیده می شود: یکی از عواملی که در کاشت دندان بسیار مهم می‌باشد تراکم استخوان کافی در فک بیمار است، باید قبل از قرار دادن پایه ایمپلنت در […]

یکی از دغدغه های افرادی که بعد از گذشت چندین وقت از نبود دندان‌هایشان می‌گذرد پیوند استخوان قبل از انجام ایمپلنت دندان است و معمولا این سوالات پرسیده می شود:

  • آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟ 
  • پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟ 
  • چرا انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان ضروری است؟ 

یکی از عواملی که در کاشت دندان بسیار مهم می‌باشد تراکم استخوان کافی در فک بیمار است، باید قبل از قرار دادن پایه ایمپلنت در لثه بیمار، از داشتن تراکم کافی استخوان فک مطمئن شوید که کاشت ایمپلنت دندان با موفقیت انجام شود. پیوند استخوان فک برای افرادی انجام می‌شود که فکشان تحلیل رفته باشد.

در این مقاله دکتر احسان بیرنگ متخصص ایمپلنت دندان در تهران قصد دارد به سوالات مرتبط به ایمپلنت دندان همراه با پیوند استخوان پاسخ دهد، با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان می‌باشد. ایمپلنت دندان یک روش دائمی و همیشگی برای افرادی هست که مشکل بی دندانی دارند و با کاشت دندان می‌توانند تا اخر عمر بدون دغدغه، نبود دندان زندگی کنند با ایمپلنت دندان هضم غذا و جویدن غذا راحتتر می شود و چهره ای زیباتر و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.ایمپلنت به دو روش سنتی و دیجیتال انجام می شود.  تفاوت کاشت ایمپلنت در روش دیجیتال با روش معمولی در این است که محل دقیق کاشت ایمپلنت با استفاده از طراحی کامپیوتری و اطلاعات فک بیمار که توسط اسکنر داخل دهانی استخراج شده است، مدل‌سازی می‌گردد و یک شابلون یا گاید جراحی طراحی می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به‌صورت دقیق و بدون جراحی لثه ایمپلنت را در محل دقیق خود کاشت. اطلاعات بیشتر:  تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی (سنتی)

پیوند استخوان فک (برای کاشت ایمپلنت دندان) چیست؟

پیوند استخوان فک (به انگلیسی: Jawbone graft) یک روش جراحی است که در آن استخوان جایگزینی به منظور افزایش حجم استخوان در منطقه فک برای کاشت ایمپلنت دندان ایجاد می‌شود. این روش برای مواردی استفاده می‌شود که استخوان فک به اندازه کافی نباشد و برای جایگزینی ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان باشد. یا در مواردی که  استخوان فک به دلیل عواملی مانند جذب استخوان بیماری‌های عظمی، جراحی قبلی دندان، ترمیم ناکامل شکستگی و غیره ضعیف شده است.

در فرآیند پیوند استخوان فک، ابتدا استخوان جایگزینی برای استخوان ضعیف یا کمبود استخوان تهیه می‌شود. منبع استخوان می‌تواند استخوان خود بیمار باشد که از مناطق دیگر فک یا سایر مناطق بدن بیمار گرفته شود.

پس از تهیه استخوان جایگزینی، جراحی پیوند استخوان فک انجام می‌شود. در این جراحی، استخوان جایگزینی در منطقه‌ای که نیاز به افزایش حجم استخوان دارد، قرار داده می‌شود. سپس استخوان جایگزینی با استخوان فک اطراف آن ادغام می‌شود و بهبود استخوانی رخ می‌دهد. پس از مدتی، استخوان جایگزینی ترمیم و استحکام می‌یابد و محل لثه مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان فراهم می‌شود.

دکتر احسان بیرنگ متخصص کاشت دندان به روش all on x ؛ پیوند استخوان را با بیهوشی و بی حسی انجام می دهد و بیمار، هیچ گونه دردی را حس نمی کند.

چرا انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان ضروری است؟

انجام پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان در برخی موارد ضروری و لازم است و دلایل  متفاوتی می توان برای آن بیان کرد. از جمله مهمترین دلایل انجام پیوند استخوان عبارتند از:

 بیمار برای کاشت دندان حجم استخوان کافی ندارد

برای کاشت ایمپلنت دندان، نیاز به حجم استخوان کافی در منطقه مورد نظر است. اگر استخوان فک به دلیل عواملی مانند جذب استخوان، عفونت، صدمه یا جراحی قبلی کمبود داشته باشد، استحکام و پشتیبانی لازم برای ایمپلنت دندان فراهم نیست. پیوند استخوان می‌تواند حجم استخوان را افزایش داده و بستر مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان را فراهم کند.

پیشرفت بیماری عظمی

در برخی بیماری‌ها مانند بیماری پریودنتال (بیماری بافت‌های حاشیه دندان)، استخوان فک تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به تدریج ضعیف می‌شود. در این صورت، با انجام پیوند استخوان، می‌توان عدم کفایت استخوان را جبران کرده و پایداری بیشتری برای ایمپلنت فراهم کرد.

افزایش دقت و موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

با انجام پیوند استخوان، فضای مناسبی برای کاشت ایمپلنت فراهم می‌شود و ایمپلنت به‌خوبی در استخوان جایگزین فک، ثابت می‌شود. این امر باعث افزایش دقت و موفقیت کاشت ایمپلنت می‌شود و احتمال موفقیت بیشتری را در طولانی‌مدت فراهم می‌کند.

زمانبندی و بهبود فرآیند ترمیم

پیوند استخوان ممکن است بهبود و زمانبندی فرآیند ترمیم استخوان را تسهیل کند

آیا درد پیوند استخوان قابل تحمل است؟

بعد از هر جراحی برای مدتی ممکن است درد آن آزار دهنده باشد. بنابراین عمل جراحی پیوند استخوان نیز ممکن است درد موقتی داشته باشد که با مدیریت می توانید درد پیوند استخوان را کاهش دهید و کنترل کنید.

البته در حین پیوند استخوان به دلیل استفاده از داروهای بی حسی و بیهوشی دردی احساس نمی کنید. بعد از اینکه هوشیار شدید دردی را در ناحیه ای که جراحی صورت گرفته حس می کنید که با مصرف داروهای تسکین درد توصیه شده توسط پزشک معالج و یا دندانپزشک خود، این علائم قابل مدیریت هستند.

معرفی پزشک متخصص ایمپلنت

دندان ها تاثیر بسیار بالایی در زیبای صورت افراد دارند و حتی بسیاری از قضاوت ها بر مبنای زیبایی انجام می شود. اگر از بی دندانی رنج می برید و تصمیم به کاشت دندان یا ایمپلنت دارید، با یک جستجو ساده در وب یا بررسی سایت های دایرکتوری پزشکی مثل دکترساینا، دکتر دکتر، نوبت دات ای آر، مطب ۳۶۵، پزشک برتر، دکتر سلام و… می توانید در بخش دندانپزشکان به لیست متخصص های ایمپلنتدسترسی داشته باشید.

همچنین اگر دوست دارید که  بلافاصله بعد از کاشت پایه ایمپلنت تاج دندان موقت بر روی پیچ ایمپلنت قرار بگیرد، پیشنهاد ما به شما انجام ایمپلنت دیجیتال یا همان ایمپلنت فوری می باشد که  در مرکز فوق تخصصی کاشت دندان دکتر بیرنگ روند ایمپلنت یا کاشت دندان به صورت دیجیتال و تنها در یک جلسه برای شما انجام می شود.