انتشار این مقاله


چگونه دندان های سفیدی داشته باشیم!

ما در این مقاله سعی داریم یکی از راه های سفید کردن دندان را برای شما عزیزان شرح دهیم. همه ی افراد علاقمند به داشتن لبخندی زیبا هستند و به دنبال روش هایی برای سفید کردن دندان می باشند، زمانی که پا به سن می گذاریم مینای دندان نازک تر می شود و استفاده از […]

ما در این مقاله سعی داریم یکی از راه های سفید کردن دندان را برای شما عزیزان شرح دهیم. همه ی افراد علاقمند به داشتن لبخندی زیبا هستند و به دنبال روش هایی برای سفید کردن دندان می باشند، زمانی که پا به سن می گذاریم مینای دندان نازک تر می شود و استفاده از برخی غذاها این روند را سریع تر می کند. یکی از راه های سفید کردن دندان مراجعه به بهترین دکتر کامپوزیت در تهران می باشد.

کامپوزیت یکی از روشهای موثر برای اصلاح ایرادات دندان می باشد، با استفاده از کامپوزیت می توان دندان های شکسته شده، دندان های فاصله دار، دندان های پوسیده را به زیباترین شکل تغییر داد. برای پیدا کردن متخصص کامپوزیت در تهران و کسب اطلاعات بیشتر می توانید، به سایت ایران دنتال، پزشکا، جراحتو،ام دنتال مراجعه کنید.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها را می توان از نظر اندازه، مواد به کار رفته وطریقه ی فعال سازی تقسیم کرد. کامپوزیت دندان را می توان در دو دسته طبقه بندی کرد.

کامپوزیت های سلف کیور: این نوع کامپوزیت به شکل ۲ خمیر جداگانه عرضه می شوند، ۲ خمیر را با هم ترکیب می کنند و از آن استفاده می کنند.

کامپوزیت های لایت کیور: این نوع کامپوزیت ب صورت ۱ خمیر عرضه می شوند، فرآیند فغال سازی پلیمریزاسیون در این شکل از کامپوزیت توسط یک منبع نور صورت می گیرد.

کامپوزیت ها را همچنین می توان از نظر اندازه طبقه بندی کرد:

کامپوزیت ماکروفیل

کامپوزیت های ماکروفیل از اولین نوع کامپوزیت بودند که از ذرات درشت تری نسبت به انواع دیگر کامپوزیت ها تشکیل شده اند، درشتی ذرات کامپوزیت سبب ناهماهنگی سطح آن می شود وبه همین دلیل دیگر از آن استفاده نمی شود و از رده خارج شده اند.

کامپوزیت میکروفیل

کامپوزیت میکروفیل برای کسانی که علاوه بر ترمیم دندان، ظاهر و زیبایی دندان برایشان حائز اهمیت است،بهترین انتخاب است. مقاومت کامپوزیت میکروفیل درمقابل تغییر رنگ و جرم گیری بالاست و از نظر ظاهر شباهت بسیاری به دندان های طبیعی دارد.

کامپوزیت هیبریدی

به دلیل خاصیت چسبندگی و شکل گیری که در این ماده وجود دارد، می توان در قسمت های ناقص دندان استفاده کرد و باعث می شود که در دندان تراش کمتری ایجاد شود همچنین از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه می باشد و می توان ترمیم آن را در یک جلسه شروع و پایان داد، میزان درخشش و زیبایی آن نیز بسیار ماندگار است.

کامپوزیت نانوفیل

کامپوزیت نانوفیل از ذرات بسیار کوچکی تشکیل شده است که مقاومت بالایی دارد وپس از پایان کار سطح صیقلی به دندان می بخشد. کامپوزیت های نانوفیل و کامپوزیت های هیبریدی از ذرات نانوفیل تشکیل شده است که امروزه بسیار کاربرد دارد.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

  • تا یک ساعت بعد از کامپوزیت در صورت داشتن حالت تهوع، چیزی نخورید.
  • یک روز بعد از کامپوزیت بهتر است نوشیدنی های رنگی مثل: قهوه، چای و خوراکی های مانند آجیل میل نکنید.
  • تا چند روز از گاز زدن میوه های سفت خودداری کنید.
  • بعد از خوردن غذا حتما دندان ها را مسواک بزنید، یا آن ها را با آب بشویید. همان طور که می دانید رعایت اصول بهداشت دهان و دندان نه تنها بعد از کامپوزیت بلکه در طول عمر زندگی شما کمک زیادی به سلامت دهان و دندان می کند.
  • تا زمانی که اثر بی حسی کامل از بین نرفته در خوردن و نوشیدن احتیاط کنید، زیرا ممکن است زبان خود را گاز بگیرید.
  • احساس درد ۲ الی ۴ هفته طبیعی می باشد اما اگر بیشتر طول کشید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا مراقبت های بعد از کامپوزیت مهم هستند؟

اگر مراقبت های بعد از کامپوزیت رعایت نشود ممکن است کامپوزیت شما شکسته و یا از دندان شما جدا شود. طول عمر کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته شده است، اگر مراقبت های بهداشتی و غذایی رعایت نشود قطعا مشکلات زیادی ایجاد می کند.

رعایت اصول بهداشتی بعد از کامپوزیت

کسانی که کامپوزیت انجام داده اند باید مراقبت های کامپوزیت را به طور منظم رعایت کنند. استفاده از بهترین مسواک ، خمیر دندان و نخ دندان از جمله مواردی هستند که باید آن ها را در اولویت قرار دهید.

  • ۲بار مسواک زدن ویکبار استفاده از نخ دندان سبب افزایش طول عمر کامپوزیت شما می شود. بهتر است اصول مسواک زدن و جهت آن را رعایت کنید، زیرا این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و ماندن مواد غذایی در لابه لای دندان ها آسیب جدی به آن ها وارد می کند.
  • تنها انتخاب مسواک برای مراقبت های کامپوزیت کفایت نمی کند و حتما نیاز است که بهترین خمیر دندان را تهیه کنید که می بایست دارای مواد هیدروژن پراکسید باشد، از خمیر دندان های زغالی و حاوی سفید کننده اصلا استفاده نکنید، خمیر دندان باید فاقد سدیم کربنات و جوش شیرین باشد.
  • برخی افراد تصور می کنند که استفاده از نخ دندان باعث آسیب رسیدن به کامپوزیت ها می شود، کسانی که از نخ دندان استفاده نمی کنند، روند پوسیدگی دندان هایشان خیلی بیشتر از سایر افراد است. نخ دندان باعث می شود پوسیدگی بین دندان ها از بین برود. نخ دندان را باید به آرامی بین دندان ها حرکت دهید سفت بودن یا نرم بودن بیش از حد آن مشکل ساز است.

کلام آخر

مراقبت های بعد از کامپوزیت بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد، اگر بتوانید به خوبی از آن ها نگهداری کنید تا چندین سال از دندان های زیبا بهره مند می شوید. پس رعایت مراقبت های کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است. از شما عزیزان سپاس گذاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید. امیدواریم که بهره ی کافی را برده باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ایران دنتال یا irandental.org مراجعه کنید.