انتشار این مقاله


عمل ساسی بای‌پس چیست؟

جراحی ساسی بایپس یکی از روش های جدید لاغری و کاهش اشتها است که در مرحله تحقیقاتی بوده و هنوز به جراحی استاندارد از نظر انجمن بین المللی جراحی چاقی (IFSO) تبدیل نشده است. امروزه در جهان بیش از پنج نوع عمل جراحی چاقی انجام می‌شود که هرکدام روش‌ها و مزایای خاص خود را دارد و برای افرادی که از […]

جراحی ساسی بایپس یکی از روش های جدید لاغری و کاهش اشتها است که در مرحله تحقیقاتی بوده و هنوز به جراحی استاندارد از نظر انجمن بین المللی جراحی چاقی (IFSO) تبدیل نشده است. امروزه در جهان بیش از پنج نوع عمل جراحی چاقی انجام می‌شود که هرکدام روش‌ها و مزایای خاص خود را دارد و برای افرادی که از مشکلات چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند، توصیه می‌شود و نتایج موفقیت‌آمیز بدون بازگشت و اثرات آن بر روی سلامتی موجب محبوبیت روزافزون این نوع از جراحی‌ها شده است.

در این مقاله، می‌خواهیم با جراحی ساسی بای‌پس بیشتر آشنا شویم و به‌مرور معایب و مزایای آن بپردازیم، همچنین به رایج‌ترین پرسش‌های کاربران دربارة عمل ساسی بای‌پس پاسخ دهیم.

جراحی ساسی بای‌پس 

جراحی ساسی بای‌پس یکی از روش‌های رایج لاغری و کاهش اشتها است که به افراد در رهایی از چاقی و مشکلات ناشی از آن بسیار کمک می‌کند و سبک زندگی افراد را برای همیشه تغییر می‌دهد.

جراحی ساسی بای‌پس معده چیست؟ برای چه افرادی مناسب است؟ مراحل این عمل جراحی به چه صورت است؟ مزایا و معایب عمل ساسی بای‌پس چیست؟ بعد از عمل چه مشکلاتی ایجاد می‌شود و برای مراقبت بعد عمل چه اقداماتی لازم است؟ برای پاسخ به این سؤالات سراغ دکتر عطاردی یکی از بهترین متخصص‌های جراحی چاقی رفتیم، در ادامة این مطلب با ما همراه باشید.

در این روش که جز روش های اسلیو پلاس دسته بندی می شود ابتدا جراحی اسلیو که معده مختصری گشاد تر از اسلیو استاندارد است انجام شده و حدود ۶۰ تا ۷۰در صد معده خارج شده و حجم معده کاهش پیدا می کند سپس زیر معده اسلیو شده حدود ۳ سانتی متر قبل خروجی معده سوراخ می شود و بعد از آن قسمت انتهایی روده کوچک( ایلئوم) سه متر مانده به روده بزرگ سوراخ شده و بایک منگنه تیتانیومی به معده دوخته می شود،در نتیجه این عمل ترکیبی از جراحی اسلیو و بایپس معده می شود. این ترکیب گاهی به‌صورت مستقل بنا بر تشخیص جراح و میزان نیاز به کاهش وزن انجام می‌شود، گاهی هم عمل اسلیو معده جوابگو نیست و شخص ناچار است برای بار دوم جراحی کند و جراح عمل ساسی بای‌پس انجام می‌دهد.

در جراحی ساسی بایپس غذا از دو مسیر متفاوت عبور می کند

۱.بخش عمده غذا بلافاصله بعد از ورود به معده اسلیو شده از آن خارج و وارد قسمت انتهایی روده باریک شده و در نتیجه جذب مواد غذایی به ویژه پروتئین ها و چربی ها که از این مسیر عبور می کنند بیش از ۵۰ درصد کمتر شده و هورمون های روده ای نیز سریعتر پیام سیری به مغز فرستاده و از این دو طریق کاهش وزن اتفاق می افتد ( با توجه به ترشح بیشتر هورمون های ضد قند خون تاثیر خوبی روی دیابت نوع دو و کنترل قند خون دارد)
و
۲. بخش مختصری از غذا که حجم آن نیز به خاطر معده اسلیو شده کم است،پس از عبور از دریچه خروجی معده از تمام روده باریک می گذرد که اکثر آن جذب می شوند.

این فرآیند باعث می شود شخص زودتر احساس سیری کرده و غذای کمتری مصرف کند و جذب همان غذای کم نیز بسیار کاهش پیدا کند ودر نتیجه باعث لاغری و کمبود بیش از حد پروتئین شود و این یکی از علت های اصلی است که این روش هنوز استاندارد نشده است.

کاندیدهای مناسب برای جراحی ساسی بای‌پس معده

قبل از هر چیز، تشخیص اینکه چه کسی برای جراحی ساسی بای‌پس مناسب است برعهدة متخصص گوارش و جراح است، اما به طور معمول به افرادی بزرگسال بالای 18 سال، با شاخص توده بدنی بالای سی و بیماری دیابت و فشارخون یا شاخص تودة بدنی بالای چهل توصیه می‌شود.

به طور معمول می توان این جراحی را برای افراد با سن بالای ۳۰ سال که شاخص توده بدنی بالای ۵۰ و دیابت کنترل نشده نوع دو دارند، انجام داد اما باز هم برای همین گروه جراحی بایپس امگا( مینی بایپس) گزینه بسیار مناسبتری هست.

تجربه نشان داده است که بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، کبد چرب غیرالکلی، دیابت نوع ۲ و حتی خر و پف ناشی از آپنه پس از انجام عمل بهتر کنترل و درمان می‌شود.

بنابراین این عمل را می توان برای افراد با شاخص توده بدنی بالای ۵۰ و افرادی که قبلا جراحی اسلیو شده و کاهش وزن مناسبی نداشته اند پس از بررسی های تغذیه‌ای، ورزشی و روان‌شناسی در نظر گرفت اگرچه در این گروه بازهم بایپس مینی گزینه بهتری است.

اما توجه داشته باشید درصورتی‌که فرد داروهای روان و اعصاب مصرف می‌کند، به مواد مخدر اعتیاد دارد به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و انجام آن اشتباه محض است، علاوه‌برآن سلامت کلی بدن فرد بسیار حائز اهمیت است که در وضعیت مناسبی باشد برای مثال مشکلات کلیوی و غیره نداشته باشد.

بعد از تشخیص جراح، افراد آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند تا وضعیت سلامتی کلی آن‌ها برای جراح روشن شود، همچنین محدودیت‌هایی را در رژیم غذایی و داروهای مصرفی اعمال می‌شود.

جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود، برش‌هایی کوچک بر روی شکم ایجاد می‌شود که در زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند.

بعد جراحی که معمولا ۲ ساعت طول می کشد،شخص باید یک الی دو روز در بیمارستان بستری باشد و از فردای جراحی رژیم مایعات کم کالری که تا دوهفته ادامه دارد را زیر نظر پزشک خود شروع کند.

رژیم غذایی بعد از عمل ساسی بای‌پس

رژیم غذایی بعد از عمل ساسی بای‌پس تحت‌نظر پزشک خواهد بود، ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد، اما به‌طورکلی برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، مصرف روزانه آب فراوان توصیه می‌شود.

در سه ماه اول بعد از جراحی باید آزمایش‌های لازم انجام شوند و به طور منظم معاینه شوید تا پزشک سلامت کلی بدن را بررسی کرده و در صورت نیاز بتواند سریعاً اقدام کند.

  • مایعات نباید همراه غذا مصرف شوند، به فاصله ۳۰ دقیقه قبل یا بعد غذا بنوشید.
  • آهسته بخورید و بنوشید.
  • غذاهای بدون چربی و سرشار از پروتئین باید مصرف شوند.
  • مصرف قند و چربی را محدود کنید.
  • ترک مصرف الکل 
  • کافئین کمتر مصرف کنید.
  • طبق دستور پزشک از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.
  • جویدن کامل غذا و آهسته خوردن

هفته اول و دوم، مایعاتی از قبیل آب ،شیر کم چرب، دوغ، ماست کم چرب، آب گوشت یا آب مرغ بدون چربی،آب میوه طبیعی(سیب،هویج،هندوانه) رقیق شده با حجم حداکثر ۱۰۰ سی سی در ۲۴ ساعت

از آغاز هفته سوم سوپ میکس شده رقیق،بعضی از میوه‌های پخته شده مثل سیب،هلو یا پوره شده آن و از هفته چهارم سفیده تخم مرغ آب پز یا عدسی کاملا پخته شروع می شود.

از ابتدای ماه دوم غذاهای پروتئینی سفره که به صورت آب پز درست شده مثل مرغ، گوشت قرمز داخل خورشت ها،ماهی و بعضی از میوه ها و سبزی ها به صورت خام شروع می شود. شما باید هردو ساعت ،دوقاشق غذاخوری از وعده اصلی یا میان وعده به صورت آهسته و با جویدن کامل مصرف کنید.

تصویر گرافیکی عمل ساسی بای‌پس معده

مزایای عمل ساسی بای‌پس

درباره مزایای عمل ساسی بایپس، اولین مزیت با توجه به اینکه این جراحی ترکیبی از اسلیو و بایپس بوده ، کاهش وزن و سایز مناسبی می دهد و بعد از حدود ۶ ماه از جراحی حدود ۷۰ درصد اضافه وزن بیمار برطرف می شود. همچنین این جراحی به خوبی می تواند روی دیابت نوع دوم تاثیر گذاشته و آنرا درمان کند. در ساسی بایپس به راحتی می توان به وسیله آندوسکوپی تمام قسمت های معده و دوازدهه را در صورت نیاز در آینده بررسی کرد و همچنین در صورت تشکیل سنگ در مجاری صفراوی و نیاز به خروج آن به وسیله آندوسکوپی (ERCP)، مجاری صفراوی به راحتی در دسترس بوده و نیاز به عمل جراحی نمی باشد.

اما در نهایت برای کسب نتیجه مناسب،اصلاح الگوی غذایی و دو الی سه ساعت در هفته ورزش هوازی منظم نیاز می باشد، به طور میانگین یک سال طول می کشد تا افراد به وزن مناسب و تناسب اندام برسند.

معایب عمل ساسی بای‌پس

مانند هر جراحی دیگری، عمل ساسی بای‌پس، ریسک‌هایی به همراه دارد و شخص قبل از انجام آن باید همة جوانب را بسنجد و با جراح صحبت کند. اما به طور عمده در بین بیماران سه خطر افزایش خطر رفلاکس صفرا به معده و نشتی معده و احتمال ایجاد زخم در قسمت اتصال معده به روده کوچک وجود دارد.

مورد بعدی که بیماران باید به توجه کنند محدودیت و کاهش قدرت سیستم گوارش در جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها است، بنابراین تحت‌نظر پزشک باید به مصرف مکمل‌ها اقدام کنند.

سوجذب پروتئین بزرگترین عیب این جراحی است و بیماران به علت بوی بدی که در دهان حس می کنند گوشت و غذاهای پروتئینی مصرف نمی کنند و این باعث ضعف و بی حالی و سرگیجه، سو تغذیه و تورم دست و پاها می شود که در بسیاری از موارد جراح مجبور می شود این عمل را با جراحی مجدد تبدیل به اسلیو کند و این بزرگترین علتی است که باعث شده این جراحی هنوز استاندارد جهانی نداشته باشد.

خطرات مربوط به بیهوشی در حین جراحی هم در بین تمام جراحی‌ها رایج است و به علت سنگینی و پیچیدگی عمل، نمی‌توان با بی‌حسی موضعی آن را انجام داد.

عمل ساسی بهتره یا اسلیو؟ در روش اسلیو معده بیش از هفتاد درصد معده برداشته می‌شود بدون آن که به روده کوچک متصل شود، احتمال بازگشت اضافه‌وزن و شکست جراحی اسلیو وجود دارد، اما اینکه کدام مناسب‌تر است به تشخیص جراح و سبک زندگی فرد بستگی دارد؛ ولی در حالت کلی عمل ساسی بای‌پس کارآمدتر است.

سؤالات متداول

آیا با عمل ساسی بای‌پس معده می‌شود دیابت نوع دو را کنترل کرد؟

بله کاملاً، در این عمل مقدار جذب قند و کالری در روده کوچک کاهش می‌آید. با مصرف کمتر غذا و جذب کمتر آن در روده کوچک دیابت نوع ۲ کنترل می‌شود.

آیا جراحی ساسی بای‌پس برگشت‌پذیر است؟

احتمال برگشت وزن حدود ۱۰ درصد است

عمل ساسی بای‌پس چقدر لاغر می‌کند؟

بیش از هشتاد درصد اضافه وزن

در این مقاله سعی کردیم تا رایج‌ترین پرسش‌ها و نگرانی‌های کاربران دررابطه‌با جراحی ساسی بای‌پس به کمک دکتر عطاردی پاسخ دهیم، هر نوع اقدام برای جراحی به بعد از مشورت با پزشک معتمد و آگاهی از ریسک و مزایای آن موکول کنید و در نظر داشته باشید حتی بهترین جراحی‌های چاقی بدون تغییر در سبک زندگی و تحرک و رژیم غذایی سالم کامل و مفید نیستند و هر قدر شخص به عادات غذاخوردن حتی جویدن غذا و نوشیدن مایعات، ورزش و عدم مصرف سیگار و غیره بیشتر توجه کند از سلامتی و طول عمر بیشتری برخوردار است.

تیم دکتر مجازی