انتشار این مقاله


آیا سفیدی دندان‌ها بعد از بلیچینگ دائمی است؟

بلیچینگ دندان یکی از روش های زیبایی و سفید کردن دندان است. اگر زیبایی و سفیدی دندان هایتان برایتان ارزشمند است و در عین حال میخواهید درمانتان خیلی هزینه بر نباشد قطعا بلیچینگ برای شما بهترین گزینه است. یکی از نکاتی که حتما باید در نظر بگیرید دوام و ماندگاری آن است. در واقع بلیچینگ اثر […]

بلیچینگ دندان یکی از روش های زیبایی و سفید کردن دندان است. اگر زیبایی و سفیدی دندان هایتان برایتان ارزشمند است و در عین حال میخواهید درمانتان خیلی هزینه بر نباشد قطعا بلیچینگ برای شما بهترین گزینه است. یکی از نکاتی که حتما باید در نظر بگیرید دوام و ماندگاری آن است. در واقع بلیچینگ اثر دائمی ندارد و تنها با یک جلسه انجام آن نمی توانید برای همیشه از دندان های سفید برخوردار باشید. عوامل زیادی در دوام سفیدی دندان نقش دارند، انتخاب دکتر نقش بسزایی دارد. شما می توانید به بهترین دکتر بلیچینگ در تهران مراجعه کنید و از مطالب سایت ایران دنتال همچنین دندانپزشکا، جراحتو، پزشکا بهره ببرید.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یا اصلاح لبخند به شما کمک می کند دندان های زیباتری داشته باشید. بلیچینگ به دو روش انجام می‌شود: یک روش در مطب توسط پزشک و روش دیگر در خانه. به‌طورکلی ماده اصلی مورد استفاده در بلیچینگ، پر اکسید هیدروژن است. این ماده باعث اکسید شدن رنگ‌دانه‌های رسوب‌ کرده بین هرم‌های مینای دندان شده و به مرور آن‌ها را از بین می‌برد. در روش دوم بیمار می تواند با استفاده از قالبی که دندانپزشک زیبایی از دندان بیمار تهیه می کند در منزل طوری که به لثه آسیبی وارد نشود طبق دستور دندانپزشک استفاده کند.

چه زمان دندان های ما به بلیچینگ نیاز دارند؟

زمانی‌که دندان‌ها به دلایل مختلف مانند بالا رفتن سن، استفاده برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند نوشابه گاز دار، چای غلیظ، و مصرف دخانیات (سیگار کشیدن، قلیان ) بهداشت نامناسب دهان و دندان، داروها یا بیماری‌ها دچار تغییر رنگ شده اند، ممکن است نیاز به بلیچینگ داشته باشند. علاوه بر این، دندان‌ها به دلایل زیبایی برای بهبود ظاهر لبخند، نیازمند بلیچینگ باشند.

ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است؟

کسانی که بلیچینگ دندان انجام می‌دهند، قطعا کسانی هستند که برای زیبایی ظاهر خود اهمیت زیادی قائل‌اند و می‌خواهند بدانند که ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است. بهتر است بدانید این روش دائمی نیست و ماندگاری آن نیز وابسته به میزان مراقبت فرد از دندان‌هایش خواهد بود. بعد از مدتی اثر اولیه خود را از دست می‌دهد. در این شرایط شاید شما جزء افرادی باشید که قصد دارید مجدداً برای سفید کردن دندان‌های خود اقدام کنید. ماندگاری سفیدی دندان ‌ها بعد از بلیچینگ بین ۶ ماه تا ۲ سال است. این مدت زمان ماندگاری در فردی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کند، کمتر خواهد بود.

عوامل موثر بر ماندگاری بلیچینگ

  • مصرف دخانیات یکی از مهم‌ترین دلایل رنگی شدن دندان‌ها محسوب می‌شود. زیرا آنها باعث تیره شدن دندان هایتان می شود. بعد از انجام بلیچینگ دیگر نباید قلیان و یا سیگار بکشید، مصرف دخانیات تاثیر بلیچینگ را کاملا از بین خواهد برد.
  • به هیچ عنوان تا یک روز پس از انجام بلیچینگ خوراکی های رنگی نخورید. برخی مواد غذایی مانند قهوه و چای یا حتی بعضی از میوه‌ها، اثر رنگ‌دهندگی زیادی روی دندان‌ها دارند. تا آنجایی که می‌توانید مصرف آن‌ها را محدود کنید یا اینکه پس از خوردن آن‌ها بلافاصله مسواک بزنید.
  • استفاده از خمیر دندان مناسب: معمولا خمیر دندان‌ها در سفید کردن دندان بی‌تاثیر هستند؛ اما بعضی از خمیر دندان‌های حاوی پراکسید هیدروژن می‌توانند به سفیدی دندان پس از بلیچینگ کمک کنند
  • حتما باید به صورت منظم مسواک بزنید و پس از صرف غذا از نخ دندان استفاده کنید. سعی کنید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان نیز تا حد زیادی از ایجاد پلاک دندان جلوگیری می‌کند.
  • انجام هر دو روش بلیچینگ: برای اینکه طول عمر بلیچینگ را افزایش دهید، بهتر است تا هر دو روش بلیچینگ را انجام دهید یعنی هم در مطب و هم در خانه اقدام به این کار کنید.

مزایا بلیچینگ

۱. بلیچینگ دندان راحت‌ترین روش ضد پیری

دندان‌های سفیدتر چهره‌ی شمارا جوانتر نشان می‌دهند، علت آن رابطه‌ی جوانی و زیبایی صورت با دندان‌های سفید است.این روش یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای سفید کردن دندان است. وقتی لبخند می‌زنیم طبیعتاً جوانتر به نظر می‌رسیم.

۲. افزایش اعتماد به نفس

زیباتر کردن لبخند با استفاده از این روش با افزایش اعتماد به نفس برایتان همراه خواهد بود. یکی از مهمترین مزایای بلیچینگ دندان، بالا بردن اعتماد به نفس است. لبخند شما یکی از اولین چیزهایی است که مردم برای بررسی شخصیت شما مورد توجه قرار می‌دهند.

۳. کوتاه بودن مدت زمان درمان بلیچینگ

یکی از مزایای مهم بلیچینگ دندان این است که کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. دندان‌های معمولی که فقط کمی زرد شده‌اند به راحتی با یک بار بلیچینگ سفید می‌شوند و نیازی به چند بار مراجعه نیست. با روش بلیچینگ با لیزر قادر خواهید بود در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید. بلیچینگ در مطب دندانپزشکی می تواند سریع ترین راه برای سفید کردن دندان ها باشد.

۴. افزایش مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان بعد از بلیچینگ

یکی از فواید بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها این است که مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه‌ به دندانپزشک بیشتر و منظم‌تر خواهد شد. بعد از بلیچینگ، افراد بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر رعایت می کنند تا دندان‌هایشان برای مدت بیشتری سفید بماند. این روش ریکاوری و دوره نقاهت طولانی مدتی برای افراد ندارد و بعد از انجام این روش افراد می‌توانند از دندان‌های زیبایی خود لذت ببرند.

۵.هزینه بلیچینگ در مقایسه با سایر روش های درمانی مشابه، کمتر می باشد

معایب بلیچینگ

  1. بعد از انجام این روش ممکن است دندان ها دچار حساسیت و درد شوند که البته طبیعی است و به مرور از بین خواهد رفت. برای کنترل آن می‌توانید با مشورت دندانپزشک از داروهای مسکن و خمیر دندان‌های ضد حساسیت کمک بگیرید.
  2. میزان سفید شدن دندان‌ها قابل پیش‌بینی نیست، با توجه به زردی دندان و شدت آن نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد که دندان‌ها بعد از این روش تا چه حد سفید می‌شوند. نتیجه درمانی مشخصی ندارد. بهتر است قبل از شروع درمان راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را با پزشک مورد نظر انجام دهید.
  3. سفیدی دندان‌ها دائمی نیست. البته تقریباً تمام روش‌های زیبایی دندانپزشکی دائمی نیستند و بعد از مدت زمانی به ترمیم نیاز دارند. ماندگاری این روش به شرایط دندانی هر فرد و رعایت نکات مراقبتی پس از درمان بستگی دارد.
  4. بلیچینگ دندان نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سفید کردن تمام دندان ها باشد زمانی که لکه‌ها بیشتر باشد، بهتر است از روش‌های دیگری مانند ونیر کامپوزیت و یا لمینت سرامیکی کمک گرفته شود.

کلام آخر

به طور کلی در این مقاله سعی کردیم عوامل موثر بر ماندگاری سفید شدن دندان ها بعد از بلیچینگ و مزایا و معایب بلیچینگ را برای شما عزیزان بیان کنیم. برای آگاهی بیشتر می توانید به سایت ایران دنتال یا irandental.org مراجعه کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم، پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما دوستان عزیز هستیم.