انتشار این مقاله


هر آن چیز درباره جراحی زیبائی بینی نمیدانید 

جراحی زیبائی بینی جراحی بینی یا رینوپلاستی، یک نوع عمل جراحی است که برای از بین بردن معایب و ایرادات ظاهری بینی انجام می‌شود. جرای زیبایی بینی از جمله نخستین جراحی‌های بینی است که به‌خصوص در ایران، بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفت. طی این چند سال، جراحی‌های زیبایی بینی نیز بر اساس تغییرات معیارهای […]

جراحی زیبائی بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یک نوع عمل جراحی است که برای از بین بردن معایب و ایرادات ظاهری بینی انجام می‌شود. جرای زیبایی بینی از جمله نخستین جراحی‌های بینی است که به‌خصوص در ایران، بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفت. طی این چند سال، جراحی‌های زیبایی بینی نیز بر اساس تغییرات معیارهای زیبایی و سلایق، تغییراتی داشته‌اند و مدل‌ها و انواع مختلف جراحی زیبایی بینی در حال حاضر، رایج است. برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه باید مواردی را در نظر داشته باشید که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل و اهداف جراحی زیبایی بینی

افرادی که اقدام به انجام عمل جراحی زیبائی بینی می‌کنند دلایل مختلفی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین پزشک مربوطه نیز با بررسی دلایل و خواسته‌های منطقی بیمار، موارد لازم را برای بیمار خود شرح می‌دهد. در این بخش، اهداف و دلایل عمل زیبائی بینی را مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا بدانیم چرا این عمل از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در کشور محسوب می‌شود.

جراحی زیبائی بینی به منظور رفع مشکلات عملکردی بینی:

یکی از مهم‌ترین مشکلات عملکردی بینی، مشکلات تنفسی است که شرایط فیزیکی فرد را جهت تنفس صحیح دچار اختلال می‌کند. به عنوان مثال، اگر فردی دچار انحراف تیغه بینی شده باشد، می‌تواند با یکی از روش‌های جراحی بینی همچون سیتوپلاستی، یک بینی صاف داشته باشد و از مشکلات تنفسی آسوده گردد.

برطرف نمودن آسیبهای پس از شکستگی بینی:

شایع ترین دلیل جراحی زیبائی بینی، اصلاح آسیب‌های ناشی از شکستگی است. در این نوع عمل جراحی، تمرکز اصلی بر روی عملکرد تنفس فرد قرار می‌گیرد و پس از آن، جراح متخصص به از بین بردن نواقصی که بر اثر شکستگی بینی ایجاد شده و بر روی زیبایی فرد تأثیراتی گذاشته است می‌پردازد.

رفع قوز بینی:

یکی از مواردی که سبب مراجعه افراد به جراحان زیبایی بینی می‌شود، وجود قوز در بینی است. قوز بینی معمولاً به علت وجود غضروف اضافی بر روی پل بینی و یا شکستگی‌هایی که به درستی ترمیم نشده‌اند ایجاد می‌شود. با جراحی زیبائی بینی می‌توان قوز ناحیه بینی را از بین برد که سبب ایجاد جلوه بهتری به بینی خواهد شد.

اصلاح شکل ظاهری سوراخهای بینی:

این عمل جراحی جهت رفع مشکلات ظاهری سوراخ بینی از جمله عدم تقارن و باریک یا گشاد بودن بیش از حد معمول در آن انجام می‌شود. روش کار جراح بینی در این عمل بر اساس ماهیت مشکل، متفاوت است. به عنوان مثال اگر سوراخ‌های بینی شکل نامتقارن داشته باشند، جراح ممکن است شکل غضروف و استخوان‌ها را تغییر دهد تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

از بین بردن نوک بینی بزرگ

برخی از افراد به دلیل بزرگ‌بودن نوک بینی خود حس ناخوشایندی دارند و به همین دلیل اقدام به انجام عمل زیبائی بینی می‌کنند. پزشک متخصص نیز با اصلاح غضروف و بافت در بینی، باریک کردن نوک یا تنظیم برآمدگی سعی می‌کند تا خواسته زیباجو را برآورده سازد.

پولیپ بینی:

پولیپ‌های بینی توده‌های کوچک غیر سرطانی هستند که می‌توانند در پوشش مجرای بینی یا سینوس قرار بگیرند. پولیپ‌ها ممکن است سبب بروز مشکلاتی همچون انسداد بینی، کاهش حس بویایی، آبریزش بینی و… شوند؛ بنابراین بسیاری از افراد جهت رفع این مشکل اقدام به عمل جراحی بینی می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که پولیپ بینی معمولاً با داروها و اسپری‌ها کنترل می‌شوند؛ اما جراحی بینی سبب خروج دائمی پولیپ از بینی فرد خواهد شد.

عمل بینی بدون بیهوشی:

عمل بینی بدون بیهوشی یک عمل زیبایی است که در آن از فیلرهای پوستی برای تغییر موقت شکل بینی استفاده می شود. این عمل یک جایگزین برای افرادی است که نمی خواهند تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گیرند. پزشک متخصص می‌تواند این عمل را در یک جلسه انجام دهد. نتایج این نوع عمل معمولاً تا شش ماه دوام دارند.

از انواع دیگر جراحی بینی نیز میتوان به رینوپلاستی بینی گوشتی نیز اشاره کرد که یکی از جراحی های رایج در میان عمل های بینی میباشد. در صورت تمایل میتوانید درباره رینوپلاستی بینی گوشتی از طریق این لینک بیشتر بخوانید. 

اقدامات قبل و بعد از جراحی زیبائی بینی

عمل زیبایی بینی  یا رینوپلاستی نیز مانند سایر عمل‌های جراحی مورد اهمیت است و باید اقدامات قبل و پس از آن را جدی گرفت. در صورتی که فرد بتواند مراقبت‌های لازم را به درستی انجام دهد در حالت بهتری به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

اقدامات قبل از جراحی زیبائی بینی:

انتخاب جراح بینی مناسب:در واقع، بخش زیادی از عمل جراحی شما وابسته به مهارت و حاذق بودن جراحی است که انتخاب کرده‌اید. به همین منظور باید برای انتخاب آن دقت کافی را رعایت نمایید. مهم‌ترین خصوصیاتی که یک جراح بینی باید داشته باشد به شرح زیر است:

داشتن تجربه و مهارت کافی: جراح بینی شما باید دانش و مهارت لازم جهت درک آناتومی بینی، تحلیل و بررسی نیاز و خواسته‌های بیمار، به روزرسانی دانش و ابزار خود بر اساس متد روز دنیا، تسلط کامل به اصول و تکنیک‌های جراحی را داشته باشد. همچنین، با بررسی و مطالعه رزومه وی و نظرسنجی از بیمارانش می‌توانید از انتخاب خود اطمینان حاصل فرمایید.

خوشاخلاق و صبور بودن در برابر سؤالات و خواستههای بیمار:  یک پزشک خوب باید به مسائل و خواسته‌های بیماران توجه کند و اطلاعات لازم را به صورت شفاف و دقیق برای بیمار ارائه دهد تا فرد بتواند تصمیم مناسبی را بگیرد. مسلماً جراحی زیبائی بینی عوارضی را به دنبال دارد که پزشک باید در این دوران، با صبر و حوصله به بیمار مشاوره‌هایی را ارائه دهد تا بهبود یابد.

کادر درمان خوش برخورد و حاذق: وجود یک تیم حرفه‌ای در کنار پزشک متخصص می‌تواند روند عمل را بهبود ببخشد. هر چقدر که این تیم بتوانند خدمات پزشکی مطمئن را با رعایت اصول اخلاقی و فنی رعایت کنند نتیجه مناسب‌تری ایجاد خواهد شد.

اضطراب و ترس از بیهوشی: ترس از اتاق عمل و جراحی، یک مسئله طبیعی است. بهتر است قبل از عمل، با پزشک خود مشورت کنید و از نگرانی‌های خود صحبت نمایید. برنامه ریزی و آمادگی قبل از عمل نیز می‌تواند نقش مؤثری در کنترل استرس و نگرانی شما داشته باشد. استفاده از تمرین‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن سبب افزایش آرامش در شما خواهند شد. همچنین در نظر داشته باشید که متخصصان در حین عمل در کنار شما قرار دارند و روزانه هزاران بیمار، بدون هیچ خطری در معرض بی‌هوشی پیش از عمل قرار می‌گیرند.

انجام آزمایش‌های قبل از جراحی بینی: لازم است که پیش از عمل زیبایی بینی آزمایش‌هایی را طبق دستورالعمل پزشک متخصص خود انجام دهید. این آزمایش‌ها جهت کنترل انعقاد خون و تحلیل وضعیت سلامتی داوطلب جراحی صورت می‌گیرد.

آزمایش بارداری: عمل جراحی بینی برای افراد باردار ممنوع است و سبب ایجاد خطر برای مادر و جنین خواهد شد؛ بنابراین، یک روز قبل از جراحی وضعیت بیمار مورد بررسی قرار گرفته و آزمایش بارداری از بانوان گرفته می‌شود. همچنین، افراد می‌توانند ۲ ماه پس از زایمان عمل بینی را انجام دهند.

سی تی اسکن: قبل از جراحی بینی باید سی تی اسکن انجام دهید تا پزشک بتواند با مشاهده آن وضعیت بینی شما را به صورت دقیق بررسی نماید.

نوار قلب: جهت اطمینان از سلامت قلب و بررسی نظم ضربان قلب و حملات قلبی، انجام نوار قلب نیز الزامی است.

رادیوگرافی قفسه سینه: با عکس‌برداری از قفسه سینه، وضعیت ریه و عملکرد تنفس فرد، مورد مشاهده قرار می‌گیرد و پزشک می‌تواند با اطمینان بیشتری دست به جراحی بینی بزند.

عدم مصرف دخانیات:دو هفته قبل از عمل بینی از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید تا عمل بی خطری را تجربه کنید.

 بررسی دارویی: جهت خوردن داروهای رقیق‌کننده خون همچون آسپرین با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین، اگر به داروی خاصی حساسیت دارید پزشک را مطلع سازید.

نوشیدن مایعات: روز قبل از عمل، مایعات زیادی بنوشید. نوشیدن آب زیاد قبل از انجام عمل، به حفظ بدن در شرایط بهینه کمک می‌کند. هیدراتاسیون نقش بسزایی در حفظ جریان و گردش خون در بدن دارد.

آماده سازی موادغذایی مناسب: بهتر است قبل از رفتن به عمل جراحی، با مشورت پزشک مربوطه غذاهایی که پس از جراحی بینی می‌خواهید میل کنید را آماده نمایید. به عنوان مثال آب کرفس که سبب کاهش تورم و کبودی بینی می‌شود و می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

مراقبت‌های پس از جراحی زیبائی بینی

رژیم غذایی مناسب:

خوردن مواد غذایی نرم: بعد از عمل جراحی ممکن است در بینی خود دچار حساسیت و درد شوید که خوردن غذاهای نرم و عدم جویدن آن‌ها می‌تواند به بهبود شما کمک کند؛ بنابراین غذاهایی همچون سوپ، آش و پوره‌ها توصیه می‌شود.

میوه و سبزیجات: با توجه به نقش ویتامین‌ها و مواد مغذی پس از جراحی بینی بهتر است از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

مواد غذایی حاوی پروتئین: خوردن غذاهایی مثل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تأمین کنند.

مواد غذایی دارای ویتامین سی: مواد غذایی همچون پرتقال، گوجه‌فرنگی و تمشک می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشیده و روند ترمیم بینی را تسریع کنند.

نحوه خوابیدن: برای کاهش درد و داشتن خوابی راحت می‌توانید قبل از خواب، از مسکن‌هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است استفاده کنید. بهترین روش خوابیدن بعد از جراحی زیبائی بینی، خوابیدن به پشت است. همچنین باید سر بالاتر از بدن قرار بگیرد. مواظب باشید که در حین خواب، از چرخش بدن به پهلو یا روی شکم خودداری کنید که بدین منظور بهتر است از بالشت‌هایی در کنار خود استفاده نمایید. اگر در ناحیه کمر احساس درد داشتید می‌توانید با استفاده از بالشت در زیر پا‌های خود از شدت درد بکاهید.

عدم استعمال دخانیات: سیگار کشیدن و استعمال دخانیات پس از جراحی بینی، آسیب‌های جدی به دنبال خواهد داشت. برخی از این آسیب‌ها به شرح زیر است:

  • کاهش روند بهبود زخم‌ها
  • دشوار شدن اکسیژن‌رسانی
  • گرفتگی مسیرهای تنفسی
  • افزایش خطر خونریزی بینی
  • افزایش احتمال عفونت

عمل هوشمندانه بینی، دستیابی به رؤیای زیبایی

جراحی زیبائی بینی جهت بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس افراد صورت می‌گیرد. جهت دستیابی به نتیجه دلخواه، باید اقدامات پیش و پس از جراحی را جدی بگیرید و همواره به دستورالعمل‌های پزشک متخصص خود عمل کنید

تیم دکتر مجازی