انتشار این مقاله


بررسی بازار کار استخدام پزشک در کشورهای مختلف جهان

رشته پزشکی یکی از رشته‌های محبوب کنکور رشته تجربی است که هر ساله متقاضیان زیادی برای ورود به آن اقدام می‌کنند. به دلیل امکان کسب درآمد بالا و آینده شغلی خوب، می‌توان گفت شغل پزشکی بیشترین محبوبیت را در میان رشته های تجربی در دانشگاه‌ها دارد. اما میزان درآمد، وضعیت بازار کار و مناسب یا […]

استخدام پزشک

رشته پزشکی یکی از رشته‌های محبوب کنکور رشته تجربی است که هر ساله متقاضیان زیادی برای ورود به آن اقدام می‌کنند. به دلیل امکان کسب درآمد بالا و آینده شغلی خوب، می‌توان گفت شغل پزشکی بیشترین محبوبیت را در میان رشته های تجربی در دانشگاه‌ها دارد. اما میزان درآمد، وضعیت بازار کار و مناسب یا نامناسب بودن شغل پزشکی برای هر فرد، بستگی زیادی به علاقه، رشته و تخصص انتخابی، و کشور محل فعالیت دارد. به طور مثال، تخصص جراحی مغز و اعصاب، پردرآمدترین رشته پزشکی در دنیا محسوب می‌شود، در حالی که رشته‌هایی مانند هوشبری و بهداشت عمومی، با درآمد و استقبال کمتری روبرو هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بازار کار پزشکی در ایران و سایر کشورها بپردازیم.

بازار کار پزشکی در ایران

استخدام پزشک متخصص و عمومی در ایران با تقاضای زیادی همراه است و فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی، با فرصت‌های شغلی متعددی روبرو هستند. هرچند، برخی از گرایش‌های پزشکی مانند رشته مهندسي پزشكی و پزشکی هسته ای، با وجود جایگاه و درآمد بالایی که در کشورهای توسعه یافته دارند، در ایران از بازار کار مناسبی برخوردار نیستند. در مقابل، تخصص‌هایی مانند بیهوشی، قلب و عروق، پوست و غدد جزو پردرآمدترین تخصص‌های پزشکی در ایران محسوب می‌شوند و بازار کار بسیار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان این گرایش‌ها وجود دارد.

به طور کلی، باوجود تقاضای بالایی که برای استخدام پزشکان و پرستاران در ایران وجود دارد، شرایط نامناسب و حقوق پایین این قشر (در برخی از تخصص و گرایش‌ها) باعث شده تا بسیاری از متخصصان حوزه پزشکی به دنبال فعالیت در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آلمان، هلند و کانادا باشند.

برای مشاهده فرصت‌های شغلی حوزه پزشکی از جمله استخدام رشته فوریت پزشکی، استخدام مهندس پزشکی، پزشک عمومی، فرصت‌های کارآموزی پزشکی و…، روی این لینک کلیک کنید.

در ادامه برترین کشورها از نظر میزان تقاضا و درآمد استخدام پزشک را بررسی می‌کنیم.

بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان

برخی از کشورهایی که بیشترین تقاضا را برای استخدام پزشک دارند عبارتند از:

کانادا

این کشور به دلیل کمبود نیروی متخصص در کادر درمانی خود، نیازمند جذب پزشکان خارجی است و شرایط بسیار خوبی برای مهاجرت کاری پزشکان در نظر گرفته است. تقاضا برای استخدام پزشکان در کانادا بالا است و دولتمردان کانادایی در سال ۲۰۲۱ قانونی برای جذب یک میلیون مهاجر متخصص تصویب کردند که درصد بالایی از آن را متخصصان کادر پزشکی تشکیل می‌دهند.

میانگین درآمد پزشکان در کانادا ۲۰۰ هزار دلار در سال است که این میزان بسته به تخصص، سابقه کار و شهر محل فعالیت افراد کمتر یا بیشتر خواهد بود.

انگلستان

انگلستان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی است و بسیاری از پزشکان علاقمند به کار و زندگی در این کشور هستند. انگلستان به دلیل نیاز بالا به نیروی متخصص در کادر درمانی خود، شرایط مناسب و تسهیلات زیادی را برای جذب پزشکان خارجی فراهم کرده است.

درآمد پزشکان در انگلستان بستگی به سطح تخصص، سابقه کار، نوع بیمارستان و شهر محل فعالیت دارد. به طور متوسط، یک پزشک متخصص در انگلستان سالانه حدود ۵۰ تا ۷۸ هزار پوند درآمد دارد. درآمد مشاورین پزشکی در انگلستان نیز در حدود ۸۴ تا ۱۱۴ هزار پوند در سال است. البته باید در نظر داشت که این مبالغ قبل از کسر مالیات و عوامل دیگر هستند و مالیات در انگلستان نسبتا بالا است.

آمریکا

این کشور همواره یک مقصد جذاب برای مهاجرت کاری پزشکان بوده است. بازار کار پزشکی در کشور آمریکا بسیار خوب است و اغلب پزشکان ایرانی این کشور را برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند. میانگین درآمد پزشکان در کشور آمریکا، ۲۹۹ هزار دلار در سال است و این کشور از نظر میزان درآمد، رتبه اول را در بین کشورهای مناسب برای کار پزشکی به خود اختصاص داده است.

آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی است و بسیاری از پزشکان علاقمند به کار و زندگی در این کشور هستند. آلمان به دلیل نیاز بالا به نیروی متخصص در کادر درمانی خود، شرایط مناسب و تسهیلات زیادی را برای جذب پزشکان خارجی فراهم کرده است.

درآمد پزشکان در آلمان بستگی به سابقه کار، سطح و نوع تخصص، نوع بیمارستان و شهر محل فعالیت دارد. به طور متوسط، یک پزشک متخصص در آلمان سالانه حدود ۱۲۰ هزار یورو درآمد دارد.

هلند

هلند یکی دیگر از کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی است و بازار کار بسیار خوبی برای پزشکان عمومی و متخصص دارد. درآمد پزشکان در هلند مانند سایر کشورها بستگی به سطح و نوع تخصص، سابقه کار، نوع بیمارستان و شهر محل فعالیت آن‌ها دارد. به طور متوسط، یک پزشک عمومی در هلند سالانه حدود ۱۳۳ هزار یورو درآمد دارد و از کشورهایی با بیشترین سطح درآمدی برای پزشکان به شمار می‌آید.

سوئد

سوئد از دیگر کشورهای مناسب برای فعالیت و مهاجرت پزشکان است و در این کشور خدمات پزشکی با کیفیت بالا و دسترسی آسان در اختیار تمامی شهروندان قرار دارد. این کشور کیفیت زندگی بالایی دارد و به دلیل نیاز بالا به نیروهای کادر درمانی، شرایط مناسب و تسهیلات زیادی را برای جذب پزشکان خارجی فراهم کرده است. متوسط درآمد ماهانه پزشکان در سوئد، ۱۰۴ هزار کرون است.

بررسی بازار کار پزشکی در ده سال آینده

بازار کار پزشکی یکی از بازارهای کاری پویا و تحول‌پذیر است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند پیشرفت تکنولوژی، تغییرات جمعیتی، نیازهای بهداشتی و درمانی، سیاست‌های دولتی و جهانی قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های موجود، بازار کار پزشکی در ۱۰ سال آینده به دلایل زیر از وضعیت خوبی برخوردار خواهد بود:

  • افزایش تقاضا برای پزشکان و کادر درمانی در سطح جهان: با توجه به رشد جمعیت، افزایش میانگین طول عمر، کمبود نیرو در برخی مناطق و کشورها و افزایش نقش پزشکان در مدیریت سلامت جامعه و ارائه خدمات پیشگیرانه و ترویجی، تقاضا برای پزشکان و کادر درمان در سطح جهانی افزایش خواهد یافت.
  • افزایش تنوع مشاغل پزشکی: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ایجاد رشته‌ها و بازار کار جدید، تنوع در مشاغل مرتبط با پزشکی و کادر درمان در ۱۰ سال آینده افزایش خواهد یافت. برخی از شغل‌های جدید و ترکیبی که احتمال دارد در آینده مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: مشاور سلامت دیجیتال، متخصص هوش مصنوعی در پزشکی، متخصص ژن‌درمانی، متخصص روبات‌پزشکی و متخصص بلاک‌چین در پزشکی.

جمع‌بندی

پزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار تجربی است که فعالیت در آن با چالش‌ها و مزایای خاص خود همراه است. در این مقاله به بررسی وضعیت درآمد و بازار کار پزشکی در ایران و دیگر کشورها پرداختیم. همانطور که گفته شد، وضعیت بازار کار و درآمد این حوزه، بستگی زیادی به تخصص و گرایش فرد دارد. هرچند در ایران برخی از تخصص‌ها با سطح درآمدی بالاتر و بازار کار بهتری روبرو هستند، برخی دیگر از متخصصان از وضعیت نابسامان شغلی خود شکایت دارند و مهاجرت را راه بهتری برای ادامه فعالیت می‌دانند. در نهایت، شما می‌توانید بسته به نیاز و وضعیت شهر و کشور مورد نظر برای فعالیت و علاقه خود، مناسب‌ترین رشته و تخصص پزشکی را انتخاب نموده و رضایت شغلی بیشتری را تجربه کنید.

Avatar