انتشار این مقاله


درمان سنتی یا درمان نوین فیستول مقعد؟ کدام بهتر است؟

حتماً این سوال برای شما پیش آمده که بیماری فیستول مقعدی چیست و درمان آن با لیزر و یا با جراحی سنتی چه مزایا و معایبی دارد؟ حتی ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که درمان شقاق با لیزر چه تفاوتی با درمان به روش جراحی سنتی دارد؟ هر کدام از روش‌های درمانی که […]

حتماً این سوال برای شما پیش آمده که بیماری فیستول مقعدی چیست و درمان آن با لیزر و یا با جراحی سنتی چه مزایا و معایبی دارد؟ حتی ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که درمان شقاق با لیزر چه تفاوتی با درمان به روش جراحی سنتی دارد؟

هر کدام از روش‌های درمانی که از گذشته تا به امروز در میان جوامع پزشکی محبوب و پرطرفدار شدند، مزایا و معایب منحصر به فرد، و همچنین تفاوت‌هایی جزئی اما قابل توجه با یکدیگر دارند. 

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی یا فیستول آنال (Anal fistula) یک مجرای غیر طبیعی و بین بافت اطراف دهانه مقعد با بخش انتهایی راست روده (رکتوم) و یا همان بافت اطراف دهانه مقعد است. این مجرا دارای دو دهانه است که یکی از آن‌ها معمولاً در اطراف مقعد بوده و دیگری به انتهای راست روده متصل است. البته نحوه اتصال مجراهای ورودی و خروجی فیستول مقعدی به نوع این بیماری نیز بستگی دارد.

فیستول مقعد معمولاً با درد، ترشح چرک و عفونت، التهاب و تورم و همچنین وجود سوراخ‌هایی غیر عادی در اطراف دهانه مقعد همراه است. این عارضه به راه و روش‌های متنوعی از جمله لیزر و یا جراحی سنتی قابل درمان است.

در ادامه میخواهیم به مقایسه درمان فیستول مقعدی با لیزر و جراحی سنتی بپردازیم. 

مزایا و معایب درمان فیستول مقعدی با لیزر

درمان این عارضه مقعدی به کمک لیزر عموماً به عنوان بهترین و موثرترین روش شناخته می‌شود. اما دلیل اینکه لقب “بهترین روش درمان فیستول مقعدی” به درمان با لیزرهای پرتوان داده شده است چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا به بررسی مزایا و فواید این متد درمانی بپردازیم:

  • درد و خونریزی بسیار کم
  • طول مدت جراحی و دوران نقاهت بسیار کم
  • بازگشت سریع‌تر به زندگی و فعالیت‌های عادی روزمره
  • عدم نیاز به بیهوشی و انجام عمل تحت بی حسی موضعی
  • عمل جراحی سرپایی و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • دقت بسیار بالای عمل و عدم آسیب رسانی به بافت اسفنکتر داخلی و خارجی

اما حالا که با بخشی از مزایای عمل لیزر فیستول آشنا شدیم، بهتر است تا کمی هم به معایب و مضرات آن بپردازیم.

عوارض و معایب درمان فیستول مقعدی با لیزر

این روش درمان به عنوان روشی کم عارضه و کم خطر شناخته می‌شود و به این معناست که تقریباً هیچ خطری جان شما را تهدید نمی‌کند. تنها عیبی که بر عمل جراحی فیستول با لیزر می‌توان گرفت، احتمال عود مجدد بیماری و یا آسیب دیدن بافت سالم اسفنکتر آن هم در اثر نداشتن مهارت و تجربه کافی پزشک متخصص است!

نکته ای که لازم است در نظر بگیرید این است که همه بیمه های درمانی هزینه لیزر فیستول را پرداخت نمی کنند و این به علت عدم بستری شدن و سرپایی بودن این عمل می باشد. با این حال در صورت در نظر گرفتن هزینه عمل جراحی، سختی آن و زمانی که برای آن صرف می شود بازهم لیزر فیستول مقرون به صرفه تر از عمل جراحی می باشد.

مزایا و معایب جراحی سنتی فیستول مقعدی

معمول‌ترین و شاید شایع‌ترین روشی که برای درمان فیستول مقعدی به روش سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درمان با جراحی سنتی یا فیستولوتومی می‌باشد. در ۸۵ تا ۹۵ درصد از موارد مبتلایان به فیستول، با این متد معالجه و جراحی می‌شوند.

در این روش معمولاً جراحان فوق تخصص بعد از بیهوش کردن بیمار بافت فیستول و اطراف آن را برش می‌دهند و پس از تخلیه محتویات، شروع به بخیه زدن این مجرای غیر طبیعی می‌کنند. جراحی فیستولوتومی روشی است که از مزایای زیر بهره‌مند می‌باشد:

  • هزینه درمان مناسب
  • کاهش ریسک عود مجدد فیستول
  • کاهش ریسک باقی ماندن جای زخم جراحی
  • درد و خونریزی کمتر نسبت به سایر روش‌های جراحی

عوارض و معایب جراحی سنتی فیستول

فیستولوتومی بر خلاف آنکه روش رایج و شناخته شده تری نسبت به دیگر روش‌های جراحی به شمار می‌رود، اما همانند دیگر روش‌های درمانی از معایب و عوارضی برخوردار است که عبارتند از:

  • دوران نقاهت طولانی مدت ۲ ماهه
  • وجود احتمال آسیب دیدن بافت سالم مقعد
  • احتمال بروز بی اختیاری در مدفوع و گاز معده و روده

پیشنهاد می‌کنیم تا با مطالعه مقاله زیر که درباره انواع راه ها یدرمان فیستول مقعدی می باشد اطلاعات بیشتری دربارهراه های درمان این بیماری بدست آورید.

https://www.drtajbakhsh.ir/روش-درمان-جراحی-فیستول/

تفاوت هزینه درمان فیستول با لیزر در مقایسه با جراحی سنتی

درمان فیستول با لیزر نه تنها به خاطر مزایا و فوایدی که دارد، بلکه به دلیل هزینه مقرون به صرفه و اقتصادی‌تری که دارد روش بسیار بهتر و به صرفه‌تری در مقایسه با جراحی سنتی است. اگر قرار باشد بیماری که به فیستول مبتلاست جراحی سنتی را برای درمان خود انتخاب کند، به طور حتم باید هزینه‌های زیر را پرداخت کند:

  • هزینه داروهای بیهوشی
  • هزینه بستری شدن در بیمارستان
  • هزینه تعویض پانسمان بعد از جراحی
  • هزینه داروهای آنتی بیوتیک قبل و بعد از عمل
  • هزینه تست و آزمایش‌های لازم قبل از فیستولوتومی

پرداخت تمامی هزینه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد همراه با دسمتزد پزشک و کادر پزشکی، هزینه‌ای هنگفت و بسیار زیاد خواهد بود و به صرفه نخواهد بود. اما در مقابل شما با پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر می‌توانید تنها به کمک لیزر درمانی، مجرای عفونی فیستول خودتان را از بین ببرید.

پس می‌توان گفت که درمان فیستول با لیزر هزینه کمتر و مقرون به صرفه تری در مقایسه با جراحی فیستولوتومی خواهد داشت.

بهترین مرکز برای درمان فیستول در تهران

کلینیک لیزر شفا با مدیریت دکتر داوود تاج بخش جزء یکی از بهترین کلینیک های واقع در غرب تهران می‌باشد که با انجام بیش از ۲۰ هزار عمل موفق در زمینه بیماری های مقعدی اعم از فیستول، بواسیر، شقاق، آبسه مقعدی و کیست مویی، توانسته رضایت بسیاری از بیماران را به خود جلب کند.

در کلینیک لیزر شفا پزشکان با توجه به شرایط بیمار اولویت را بر درمان های خانگی و دارویی می‌گذارند و در صورت لزوم از تکنیک های درمانی قطعی تر استفاده می‌کنند.

برای درمان بیماری های مقعدی خود به ویژه درمان فیستول مقعدی به وب سایت دکتر داود تاجبهش به آدرس drtajbakhsh.ir مراجعه کنید.

این مطلب به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر شده و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده ندارد.

تیم دکتر مجازی