انتشار این مقاله


دوره جامع آموزش اوزون تراپی

علم پزشکی روزبه‌روز در حال پیشرفت و تکامل است و بسیاری از بیماری‌هایی که درمان آن‌ها در گذشته یک آرزو محسوب می‌شد امروزه قابل درمان هستند. همچنین علوم دیگر به کمک علم پزشکی آمده‌اند و با ارائه روش‌هایی نوین باعث پیشرفت پزشکی شده‌اند. در پزشکی امروز اعمال جراحی بسیار پیشرفت کرده و از تهاجم آن‌ها […]

علم پزشکی روزبه‌روز در حال پیشرفت و تکامل است و بسیاری از بیماری‌هایی که درمان آن‌ها در گذشته یک آرزو محسوب می‌شد امروزه قابل درمان هستند. همچنین علوم دیگر به کمک علم پزشکی آمده‌اند و با ارائه روش‌هایی نوین باعث پیشرفت پزشکی شده‌اند.

در پزشکی امروز اعمال جراحی بسیار پیشرفت کرده و از تهاجم آن‌ها به نحو محسوسی کم شده است. اوزون تراپی یکی از روش‌هایی‌ است که به عنوان مکمل در کنار سایر درمان‌ها استفاده می‌شود و خواص ضد درد و التهاب آن به خوبی ثابت شده است.

اوزون تراپی چیست؟

در برخی از مواقع که به دلایلی نمی توان از عمل جراحی برای بیمار استفاده کرده، از روش‌های کم تهاجمی‌تری برای درمان استفاده می شود. این دلایل می تواند درد و لزوم جراحی، شرایط بیمار به دلیل کهولت سن یا بیماری‌های زمینه‌‌ای باشد.
اوزون تراپی روشی است که در آن گاز اوزون که نیمه عمر کمی دارد را به بدن تزریق می‌کنند. این گاز به سرعت به گاز اکسیژن تبدیل می‌شود. گاز اکسیژن به بافت‌ها و در نهایت به سلول‌ها می‌رسد و با رسیدن به میتوکندری باعث افزایش سوخت و ساز سلول‌ها و ترمیم بافت‌ها می‌شود.

اوزون تراپی درد را به صورت ریشه‌ای درمان می‌کند و در کنار روش‌های دیگری نظیر prp بسیار شفا بخش است. بسیاری از مردم با توجه به سمی بودن گاز اوزون از انجام این روش اجتناب می‌کنند. درصورتی که استنشاق این گاز خطرناک است ولی تزریق آن بسیار مفید بوده و خاصیت درمانی دارد.

کاربردهای اوزون درمانی

در گذشته‌ از گاز اوزون برای ضدعفونی کردن و ضدعفونی آب آشامیدنی استفاده می‌شد. اوزون به دلیل تبدیل سریع به اکسیژن و ایجاد محیط هوازی، از رشد بسیاری از میکروب‌های بیماری‌زای بی‌هوازی جلوگیری می‌کند. زیرا میکروب‌ها فقط در محیط‌هایی که اکسیژن کمی وجود داشته باشد رشد می‌کنند. اوزون درمانی کاربردهای بسیار وسیعی دارد و به دلیل رسیدگی به کلیه‌ی سلول‌ها می‌تواند برای طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده شود.

اوزون تراپی به عنوان روش درمانی مکمل برای بیماری‌های زیر بسیار اثر بخش است.

  • درمان آرتروز گردن، کمر و زانو
  • درمان بیرون زدگی دیسک کمر و گردن
  • ضدعفونی کردن زخم‌های ناشی از جراحات مانند زخم‌های افراد دیابتی
  • پیشگیری از سرطان و درمان افراد مبتلا به بدخیمی سرطان
  • درمان دردهای عضلانی مزمن در سراسر بدن
  • درمان التهاب مفاصلی مانند شانه، گردن، زانو، لگن و…

images_1691997575_64d9d587aaa43.jpg

آیا اوزون درمانی خوب است؟

بهترین کسی که می‌تواند به این سوال پاسخ دهد کسانی هستند که این روش را برای دلایل مختلف تجربه کرده‌اند که اکثر آن‌ها به کاهش درد، التهاب و همچنین بهبود روند درمان اذعان دارند.

نحوه‌ی انجام اوزون تراپی

خوشبختانه رساندن اوزون به بدن به روش‌های بسیار متنوعی انجام می‌شود. در زیر با اوزون تراپی آشنا خواهیم پرداخت:

  1. امروزه می‌توان اوزون را با آب مخلوط کرد و با آشامیدن از خواص آن بهره‌مند شد.
  2. برای دردهای مفصلی و آرتروز‌ها معمولا اوزون را با آب مخلوط می‌کنند و آن را به مفاصل تزریق می‌نمایند.
  3. همچنین در خانم‌ها می‌توان اوزون را از راه واژن نیز منتقل کرد.
  4. تلقیح اوزون از طریق رکتوم یا مقعد نیز معمول است.
  5. روشی به نام اوتوهماتراپی وجود دارد که در این روش خون بیمار را گرفته و در ظروف استریلی و حاوی مواد ضد انعقاد خون قرار می دهند. سپس خون را با اوزون مخلوط کرده و خون غنی شده را مجددا وارد بدن می‌کنند.

اوزون درمانی

اوزون درمانی خاصیت درمانی و تسکینی دارد و باعث کاهش التهاب و درمان دردهای مفصلی خواهد شد. میزان جلسات لازم به شدت بیماری و عارضه‌ی بیمار بستگی دارد که این مورد به صلاح دید پزشک است. اوزن درمانی دیابت در ایران بسیار شایع است.

فواید روش درمانی اوزون تراپی

  • از مهم‌ترین فواید اوزون تراپی تقویت سیستم ایمنی است. همین امر باعث افزایش سطح اینترلوکین‌ها که جزو پروتیین‌های ایمنی هستند می‌شود و بدن برای مقابله با عفونت آماده می‌گردد.
  • اوزون درمانی با افزایش اکسیژن باعث افزایش سرعت ترمیم بافت و زخم‌ها می‌شود.
  • این روش باعث حفظ غشا گلبول‌های قرمز و افزایش طول عمر آن‌ها می‌گردد.
  • بسیاری از مردم از این روش برای درمان فتق استفاده می‌کنند.
  • استفاده از اوزون تراپی برای بیماری‌های عصبی مانند درد سیاتیک، تشنج و صرع نیز کاربرد دارد.

مراقبت های بعد از اوزون تراپی دیسک کمر

 از جمله مراقبت‌های بعد از اوزون تراپی دیسک کمر  می‌توان به عدم تحرک تا ۴۸ ساعت، استفاده از رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا و مصرف روغن ماهی و ماهی و همچنین استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد برای تسکین درد نام برد.

عوارض اوزون تراپی

روش اوزون تراپی یکی از ایمن‌ترین و کم تهاجمی‌ترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود. این روش اگر به دست پزشکان ماهر و کلینیک معتبر انجام شود تقریبا عوارضی ندارد.گاز اوزون باید در غلظت، مقدار مناسب و جای مناسب تزریق شود تا اثر بخش باشد.

گاز اوزون باعث ایجاد مشکلات تنفسی مانند آسیب به ریه و سوزش می‌شود و حتما باید از استنشاق آن جلوگیری کرد. همچنین این گاز باعث سوزش چشم، حالت تهوع، سردرد و استفراغ نیز می‌شود.

درد بعد از اوزون تراپی

درد بعد از اوزون تراپی معمولا تا ۲ الی ۳ روز ادامه دارد که پزشک با تجویز داروهای مسکن مخصوص می‌تواند به این دردها تسکین دهد.

هزینه اوزون تراپی زانو

هزینه اوزون تراپی زانو با توجه به تعداد جلسات و تشخیص پزشک متفاوت است. حداقل ۶ جلسه درمانی برای زانو در نظر گرفته می‌شود و با یک جلسه نتایج امیدوار کننده نیست و باید آن را ادامه داد.

اوزون تراپی زخم

اوزون تراپی در درمان زخم‌ دیابتی، زخم ناشی از سوختگی، اسکار سوختگی، ضدعفونی و ترمیم زخم کاربرد دارد. بافت های آسیب دیده زخم ها به دلیل ملتهب بودن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و روند درمان و ترمیم ­شان به کندی انجام می شود. همان طور که می دانید اوزون به سرعت به اکسیژن تبدیل می شود. در درمان به این روش در فرآیند تبدیل اوزون به اکسیژن مقداری انرژی حاصله صرف ترمیم بافت‌‌های آسیب دیده می شود.

آیا اوزون درمانی برای افراد دیابتی خوب است؟

اخیرا بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، برای ضدعفونی کردن زخم‌های پای خود، از اوزون تراپی زخم دیابتی استفاده می‌کنند. این روش بسیار مفید واقع شده و زخم‌های ناشی از دیابت را درمان کرده است. افرادی که در نواحی مختلف بدن مخصوصا پا دچار زخم‌های دیابتی شده‌اند، می‌توانند با اوزون تراپی زخم پای دیابتی، به راحتی از آن‌ها رهایی یابند.

دوره جامع آموزش درمان زخمimages_1691997598_64d9d59e6cc96.jpg

گسترش روش اوزون تراپی باعث ایجاد مراکزی برای آموزش افراد علاقه‌مند شده است. برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند در افزایش کیفیت و یادگیری افراد بسیار اثر بخش باشد. در این دوره‌ها نحوه کار با دستگاه اوزون تراپی زخم نیز به خوبی آموزش داده می‌شود.

تیم جمشیدیان هلث Jamshidian Healt دوره های جامع مدیریت زخم و استومی را به صورت تئوری و عملی برگزار می‌کند. با گذراندن دوره ها، دانش و مهارت مورد نیاز جهت مدیریت انواع زخم را خواهید داشت. دوره دارای پشتیبانی آنلاین توسط مدرسین به همراه ارائه مدرک می باشد. شما بعد دوره می توانید کلینیک زخم خصوصی راه اندازی کنید و یا در بیمارستان مشغول به کار شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره زخم به صفحه آموزش درمان زخم مراجعه کنید.

کلام آخر

خوشبختانه با پیشرفت علم دیگر خبری از جراحت‌های بزرگ و جای بخیه‌ی ناشی از اعمال جراحی نیست و به طرز محسوسی از تهاجم روش‌های درمانی کاسته شده است. اوزون تراپی روشی محبوب است که به سرعت خود را در علم پزشکی ثابت کرده و مقالات علمی معتبری شفا بخشی آن را در عفونت‌ها و درد و التهاب به اثبات رسانده‌ است. این موضوع به خصوص زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است که به دلایلی امکان انجام عمل‌های جراحی با توجه به وضعیت بیمار وجود نداشته باشد.

تیم دکتر مجازی