انتشار این مقاله


صفر تا صد مشاوره ازدواج و ضرورت آن

عاشق شدن، تجربه رشد رابطه و ازدواج ممکن است اتفاق های شیرین زندگی محسوب شوند، اما همیشه روابط به شکل ایده‌آل جلو نمی‌روند و ممکن است با چالش‌هایی همراه باشند. در این زمان مشاوره ازدواج می‌تواند به کمک شما بیاید. بزرگ کردن فرزندان، فشار مالی، ساعات طولانی کاری، مشکلات شخصی و بالا و پایین های […]

عاشق شدن، تجربه رشد رابطه و ازدواج ممکن است اتفاق های شیرین زندگی محسوب شوند، اما همیشه روابط به شکل ایده‌آل جلو نمی‌روند و ممکن است با چالش‌هایی همراه باشند. در این زمان مشاوره ازدواج می‌تواند به کمک شما بیاید. بزرگ کردن فرزندان، فشار مالی، ساعات طولانی کاری، مشکلات شخصی و بالا و پایین های زندگی می‌تواند بر هر رابطه‌ای تأثیر بگذارد. مشاوره ازدواج به زوج ها اجازه می‌دهد که با کمک یک روانشناس مجرب به حل مشکلات خود بپردازند و با دید بهتری مسائل را نگاه کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بدانیم که این نوع مشاوره چگونه می‌تواند به زوجین کمک کند.

مشاوره ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج که به آن مشاوره رابطه یا زوج درمانی نیز می گویند، نوعی درمان است که به افراد کمک می کند تا شکاف های ایجاد شده را پر کنند، مشکلات خود را حل کنند و روابط خود را بهبود بخشند. این نوع درمان همچنین می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا جان تازه‌ای به پیوندهای عاشقانه خود بدهند و دلایل علاقه و عشقی که بین آن ها باعث ایجاد ارتباط بوده است را یادآور شود.

مشاوره ازدواج متکی به جلسات درمانی بین هر دو شریک و یک درمانگر مشترک است که به دقت گوش می دهد و سعی می کند هر موضوعی را که بر رابطه تأثیر می گذارد ساده تر کند. سپس، آنها با زوج ها در یک اقدام شخصی و با تکیه بر شواهد همکاری خواهند کرد تا به حل مشکلات رابطه آنها کمک کنند.

بسیاری از زوج ها به دنبال مشاوره ازدواج هستند و مشاوران ازدواج نیز می توانند به افرادی که قصد دارند تازه ازدواج کنند یا در زندگی مشترک خود به چالش برخورد کردند، کمک کنند.

۸ دلیل عمده جهت مراجعه به مشاور ازدواج

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌‌هایی است که هر شخص در زندگی خود می‌گیرد. با توجه به اینکه اثر این تصمیم برای مدت زمان طولانی در زندگی افراد باقی می‌ماند نیازمند آن است که با دقت و صبوری انجام شود. در این راستا، مراجعه به مشاور ازدواج یکی از انتخاب‌هایی است که می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در ادامه هشت علت نیاز به مشاوره خانواده را بررسی می‌کنیم:

مشکلات ارتباطی با همسر

در زندگی خانوادگی، چالش های زیادی وجود دارد که برای حل آن‌ها باید اقداماتی به عمل آورد. اگر به هر دلیلی ارتباط شما با همسرتان مختل شده است، برای حل آن باید بلافاصله اقدام کنید؛ زمانی که استرس زیادی وجود دارد، به جای آرامش با همسر، مشکلات ارتباطی شما با شوهر یا همسرتان بیشتر می‌شود. عدم توانایی در برقراری ارتباط صحیح با همسر می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که باعث سرد شدن، بی تفاوتی نسبت به همدیگر، نداشتن علاقه به گفتگو با همسر، نداشتن شور و شوق جنسی و … شود. این موضوع یکی از دلایل عمده برای مراجعه به مشاور ازدواج می‌باشد و می‌تواند به بهبود روابط بین دو زوج کمک کند.

بحث در مورد مسائل مالی

پول موضوع پیچیده و ناراحت کننده ای است که بسیاری از زوج ها در مورد آن بحث و گفتگو می کنند، بنابراین جای تعجب نیست که در مطالعه ای در مورد آنچه که ازدواج را ناخوشایند می کند، پول به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات زوج ها مطرح شده است.

هزینه های غیرمسئولانه و خیانت مالی می تواند مشکلات جدی در ازدواج ایجاد کند. بحث درباره بدهی ها با همسرتان می تواند ناخوشایند و خجالت آور باشد، به خصوص اگر آنها بیشتر از شما درآمد داشته باشند.

مراجعه به مشاور ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند تا درهای ارتباط را در مورد مسائل مالی خود باز کنند. حتی ممکن است یک مشاور به یک زوج کمک کند تا ریشه این موضوع را پیدا کنند و دیدگاه جدیدتری به زوجین ارائه کند.

خیانت یکی از زوجین

خیانت یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به مشاوره خانواده است .خیانت عمیقا برا روابط تاثیر گذار است و ممکن است سالها طول بکشد تا بر درد ناشی از خیانت غلبه کنید.

مراجعه به یک درمانگر می تواند به زوج ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را به یکدیگر منتقل کنند. یک مشاور همچنین می تواند به زوج ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه دوباره به یکدیگر اعتماد کنند و برنامه ای برای درک موقعیت ایجاد کنند. همچنین داشتن یک شخص ثالث بی طرف برای گوش دادن به وضعیت شما می تواند بسیار مفید باشد.

وقتی زوج ها می خواهند فقط به خاطر فرزندانشان با هم بمانند

اشما ممکن است در یک رابطه ناخوشایند به خاطر رضایت فرزندانتان بمانید، اما در واقع این اقدام ممکن است آسیب زیادی به سلامت و آرامش آن‌ها بزند، به‌خصوص اگر تنش و اختلاف در خانواده وجود داشته باشد. کودکان بسیار حساس هستند و به طور معمول موقعیت‌های دشوار را احساس کرده و مضطرب می‌شوند.

در این زمان مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا رابطه شما قابلیت نجات دارد یا خیر. در برخی موارد، شاید نیاز باشد که برای رفع این مشکل ازدواج به پایان برسد. با این حال، مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا هنوز عشقی باقی مانده است یا نه و راهکاری برای تقویت رابطه پیدا کنید. در غیر این صورت می‌تواند به جدایی دوستانه و با آرامش کمک کند.

زمانی که از صحبت با شریک زندگی خود می ترسید

ترس از بیان نیازها یا شکایات خود در روابط یا ازدواج چیز جدیدی نیست . این ترس می تواند ناشی از نحوه رفتار شریک زندگی شما در موقعیت های مشابه باشد. همچنین ممکن است ناشی از آزار فیزیکی یا خشونتی باشد که در گذشته، در این رابطه یا رابطه قبلی تجربه کرده اید.

اگر احساس می کنید همیشه با شریک زندگی خود روی پوسته تخم مرغ راه می روید، ممکن است زمان مناسبی باشد که با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید.

اعتماد شکسته شده است.

یکی از رایج ترین دلایل برای مراجعه به زوج درمانی، نیاز به کمک برای ایجاد دوباره اعتمادیست که دیگر از بین رفته است. شاید علت آن خیانت یا یک موضوع احساسی بوده و یا شاید هم این بار برای یک گروه یا فریب در مورد مسائل مالی و غیره باشد. در هر صورت، اغلب می توان با ایجاد یک میانجی که در آن هر دو طرف در بیان آسیب پذیری خود آزاد باشند و جایی که بخشش صورت می گیرد، به بازسازی پایه اعتماد کمک کرد.

صمیمیت عاطفی از بین رفته است.

برخی از زوج‌ها بعد از گذراندن سال‌ها با هم احساس می‌کنند که روابط عاشقانه آنها دیگر مثل گذشته نیست و بیشتر شبیه یک هم اتاقی هستند تا دو عاشق قدیمی. تجربه اتفاقات و چالش‌های زندگی سبب می‌شود تا ارتباطات تحت تاثیر قرار بگیرند و و این زمانی است که باید به دنبال راهکاری باشی تا مجدداً به اولویت‌های قبلی خود برگردید. گاهی اوقات دو شریک بدون شلوغی و سر و صدا از یکدیگر دور و دورتر می‌شوند و یاد می‌گیرند که نیازهای خود را در جای دیگر برآورده کنند. اتصال مجدد و تجدید پیوندی که در وهله اول شما را به هم نزدیک کرد به واسطه روانشناس می تواند هیجان انگیز و دلگرم کننده باشد.

در ازدواج هیچ احترامی وجود ندارد

یکی دیگر از مسائلی که ممکن است زوجین با آنها مواجه شود عدم وجود احترام بین یکدیگر است. اینکه یکی از زوجین به صورت عمدی حرف آزاردهنده‌ای را بیان می‌کند، توهین در طول مشاجره، عدم تمایل به گوش دادن، و ارزش قائل نشدن به اعتماد یا دوستی شریک زندگی، همه نشانه هایی است که نشان می دهد احترام در ازدواج از بین رفته است. زوج هایی با نیت خوب ممکن است بتوانند از طریق مشاوره دوباره رای یکدیگر احترام قائل شوند.

نتیجه گیری

هرچه بیشتر به سمت آینده می‌رویم زندگی مسیرهای پرچالش‌تر و اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی‌تری برایمان رقم می‌زند. از جمله این تجربیات، عشق و ازدواج است. در این مسیر، داشتن یک مشاور ازدواج، می‌تواند یکی از مهمترین عواملی باشد که به شما کمک می‌کند در تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه و صحیح در مورد انتخاب شریک زندگی خود، با توجه به نیاز‌ها و مسائل مالی، خانوادگی و اجتماعی، تسلط پیدا کنید.

دکتر کاشفی‌زاده یک روانشناس مجرب در این حوزه است که با دسترسی به اطلاعات و مدارک بسیاری می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف و نیروهای شما در فرآیند انتخاب شریک زندگی را بشناسید و بتوانید انتخاب‌های بهتری داشته باشید. در صورتی که ازدواج کردید و در زندگی مشترک خود به مشکلات متعددی برخوردید اما همچنان امید دارید که دوباره زندگی شما زییایی‌های گذشته را داشته باشد، می‌توانید با مراجعه دکتر کاشفی‌زاده مشکلات خود را بیان کنید و راه حل مناسبی برای آنها پیدا کنید

Avatar