انتشار این مقاله


عفونت جریان خون؛ شایع‌ترین عفونت در کودکان

تحقیقی که در The Lancet Infectious Diseases منتشر شده شیوع و نوع عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی را در کودکان اروپایی معین و عوامل خطرزا را برای عفونت در این جمعیت توصیف کرده است. مطالعه بر اساس اطلاعات گرآوری‌شده‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا بوده که شیوع این بیماری‌ها را مورد نظرسنجی قرار […]

تحقیقی که در The Lancet Infectious Diseases منتشر شده شیوع و نوع عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی را در کودکان اروپایی معین و عوامل خطرزا را برای عفونت در این جمعیت توصیف کرده است.

مطالعه بر اساس اطلاعات گرآوری‌شده‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا بوده که شیوع این بیماری‌ها را مورد نظرسنجی قرار داده است. حدود ۷۷۰ گزارش عفونت در ۷۲۶ کودک و نوجوان در شکل‌گیری این تحقیق شرکت داشته است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که شیوع عفونت در واحد مراقبت‌های ویژه‌ی اطفال (۱۵.۵% یک کودک از هر شش تا) و واحدهای مراقبت ویژه‌ی نوزادان (۱۰.۷% یک نوزاد از هر ده تا) نسبت به بقیه‌ی بخش‌ها در بالاترین حد خود بوده است. بیشتر بیماری‌های عفونی مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی (۷۷%) در نوزادان زیر ۱۲ ماه تشخیص داده می‌شود.

عفونت‌های جریان خون شایع‌ترین نوع (۴۵%) می‌باشد و پس از آن عفونت‌های مجرای تنفسی تحتانی قرار می‌گیرد (۲۲%). با این حال اکثریت عمده‌ای از عفونت‌های جریان خون در این مطالعه در نوزادان زیر ۱۲ ماه گزارش شده است. این نسبت در دیگر گروه‌های سنی نیز به همین صورت باقی مانده است. این نوع از عفونت در نوزادان و کودکان با اکثریت بالا و طولانی‌مدتی ناسازگاری از نتایج عصبی مرتبط می‌باشد.

نویسنده‌ی این تحقیق خاطر نشان کرده است که برنامه‌ای فوری برای جلوگیری و کاهش نرخ بالای این گونه بیماری‌ها در کوکان اروپایی نیاز است. همچنین تمرکز باید روی بخش‌های مراقبت ویژه‌ی نوزادان و اطفال و عفونت‌های جریان خون باشد.

این تحقیق بزرگ‌ترین مطالعه‌ی چندمللی است که عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی را در کودکان توصیف می‌کند و اطلاعاتی با جزئیات درباره‌ی شیوع و پخش این بیماری‌های در این جمعیت مخصوص فراهم می‌آورد. نظرسنجی ثانویه‌ای درباره‌ی شیوع در اروپا در حال راه‌اندازی است و نتایج آن پس از سال ۲۰۱۷ از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر خواهد شد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید