انتشار این مقاله


انقلابی در صنایع بهداشت و درمان، نقش خدمات برش لیزر فلزات در صنعت پزشکی و داروسازی

صنعت پزشکی یکی از بزرگترین صنعت‌های روی کره زمین است و برای بسیاری این ادعا تعجب آور نیست. چرا که در نهایت، میلیاردها انسان روی کره زمین وجود دارند که در مقطعی از زندگی خود به مراقبت‌های بهداشتی و خدمات حوزه سلامت نیاز دارند. فناوری و فرآیندها به پیشرفت خود ادامه داده اند و صنعت پزشکی، دارویی […]

صنعت پزشکی یکی از بزرگترین صنعت‌های روی کره زمین است و برای بسیاری این ادعا تعجب آور نیست. چرا که در نهایت، میلیاردها انسان روی کره زمین وجود دارند که در مقطعی از زندگی خود به مراقبت‌های بهداشتی و خدمات حوزه سلامت نیاز دارند.

فناوری و فرآیندها به پیشرفت خود ادامه داده اند و صنعت پزشکی، دارویی و بهداشت و درمان را به طور فزاینده ای کارآمد کرده اند، بنابراین این به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا تقاضاهای رو به رشدی که در صنعت ایجاد می‌شود را برآورده کنند.

برش لیزری می‌تواند در بسیاری از صنایع و تولیدات صنعتی موثر و مفید باشد. از صنعت پزشکی تا صنایع داروسازی، از صنایع بیمارستانی تا صنایع بهداشتی، همگی وابسته به قطعات فلزی هستند که می‌توانند در فرآیند تولید، برای افزایش کیفیت، سرعت و بسته بندی نهایی محصولات مفید فایده باشد. 

در صنعت پزشکی و دارویی، حجم بسیار بالایی از فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل به طور مداوم مورد تقاضا هستند. با استفاده از فلز استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ، به دلیل خواص ضد خوردگی خود، اطمینان حاصل می‌شود که عمده استانداردهای GMP در حوزه بهداشتی و پزشکی را به صورت کارآمد و دقیق برآورده می‌کند.

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل رایج ترین فلزی است که در ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی و بیمارستانی به کار می‌رود، زیرا دارای خاصیت ضد خوردگی، مقاوم در برابر زنگ زدگی و غیر قابل رقیب بودن با هر فلز دیگری استاستفاده از فولاد ضد زنگ در صنعت داروسازی به دلیل نیاز به ایمنی تا حداکثر ممکن بسیار مهم است.

برش لیزری به ایجاد تفاوت‌های بزرگ در بسیاری از جنبه‌های صنایع نعت پزشکی و صنایع دارویی کمک کرده است. خدمات برش لیزر فلزات، به این صنایع کمک کرده است تا کارآمدتر باشند و تولیدات آن، مقرون به صرفه تر شود و در عین حال استانداردهای ایمنی و GMP را نیز حفظ کند و حتی در موارد بسیاری افزایش دهد. 

برش لیزر فایبر چیست؟

لیزرهای فیبر نوعی از لیزرهای حالت جامد هستند که از فیبرهای نوری به عنوان تقویت کننده نور خود استفاده می‌کنند. در این لیزرها، فیبر ساخته شده از شیشه سیلیکات یا فسفات، نور خام دسته دیودهای لیزر را جذب می‌کند و آن را به یک پرتو متراکم لیزر با طول موج مشخص تبدیل می‌کند.

لیزر فایبر یا لیزر حالت جامد فیبری، بر اساس اصل انتشار تحریک شده عمل می‌کنند.

در زمانی که یک اتم یا یون برانگیخته شده است، می‌تواند از خود فوتون نوری ساطع کند. این فوتون ساطع شده با برخورد به اتم یا یون برانگیخته شده دیگری، گسیل فوتون با همان سطح انرژی و همان جهت حرکت را ایجاد می‌کند. با تکرار مکرر این اتفاق، می‌تواند به آبشار و دسته ای از فوتون دست یافت که به کمک فیبر نوری، آنها را به یک پرتو منسجم و پرینتر لیزری تبدیل کرد.

این پرتو لیزری، به واسطه سطح انرژی حرارتی بسیار بالای خود، می‌تواند باعث سوزاندن و ذوب کردن فلزات شود و در نهایت، خدمات برشکاری فلزی را ارائه نماید. 

لیزر فایبر چگونه کار می کند؟

مراحل برش لیزر فایبر

لیزرهای فایبر یا لیزر فیبر حالت جامد، جهت ایجاد خطوط برشکاری در فلزات، در پنج مرحله، نور لیزر را تولید می‌کند و جهت برشکاری مورد استفاده قرار می‌دهد. این پنج مرحله به شرح زیر است:

  • ایجاد پمپ نوری
  • جمع آوری و انتقال فوتون‌های نوری به فیبر نوری
  • عبور پمپ نوری از فیبر نوری 
  • انتشار تحریک شده و برانگیختگی در حفره لیزر
  • تقویت نور خام لیزر به پرتو لیزر جهت خدمات برشکاری لیزر

فواید لیزرهای فایبر حالت جامد در پزشکی

فواید گوناگونی برای خدمات برش لیزری تجهیزات پزشکی و دارویی با کمک لیزر فایبر حالت جامد وجود دارد که در این بخش، به بخش از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پرتو لیزری فایبر بسیار پایدار است، بدین معنی که می‌توان با امنیت کامل آن را تحت هر زاویه‌ای به هر نقطه‌ای منتقل کرد. لذا می‌توان انواع گوناگون قطعات فلزی تجهیزات پزشکی را تحت هز زاویه‌ای و با هر ضخامتی، برشکاری و براده برداری نمود.
  • کیفیت و دقت پرتو لیزر فایبر بسیار بالا است. پرتو لیزر در داخل یک هسته کوچک فیبر تولید می‌شود و لذا پرتو در راستای فیبر به صورت کامل همراستا است. این دقت پرتو، می‌تواند منجر به ایجاد برش‌های بسیار ظریف و دقیق شود. 
  • قدرت پرتو لیزر فایبر بسیار بالا است. پرتو لیزر تولید شده توسط ماشین برش لیزر فایبر، بسیار متمرکز است، لذا می‌تواند حرارت بسیار زیادی را در یک نقطه بسیار کوچک فراهم کند. 
  • بازده پرتو لیزر فایبر بسیار بالا و در محدوده نسبت تبدیل توان پمپاژ به توان خروجی فایبر در حدود 70 الی 80 درصد است. این نسبت تبدیل نشانگر مصرف انرژی بسیار کم آن، در مقایسه با توان لیزر تولید شده است. 
  • عمر لیزرهای فایبر بسیار بالا است. گرمای پرتو لیزر روی غلاف فیبر پخش میشود و لذا باعث جلوگیری از شکستن الیاف فیبر توسط گرما می‌شوند و لذا هزینه‌های نگهداری لیزر فلزات فایبر که مستقیماً بر روی هزینه تولید تجهیزات پزشکی و دارویی موثر است، به شدت کاهش می‌یابد. 

خدمات برش لیزر فایبر چیست؟

خدمات برش لیزر فایبر چیست؟

خدمات برش لیزری فلزات به معنای استفاده و بهره گیری از ماشین‌های برش لیزری فلزات برای برش، علامت گذاری یا حکاکی بر روی انواع مختلف مواد فلزی با کمک پرتو تقویت شده لیزر است.

کلمه لیزر laser مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است.

لیزر یک پرتو بسیار متمرکز از انرژی نور است که بواسطه سوزاندن و ذوب کردن مواد فلزی به صورت بسیار ظریف و دقیق، به براده برداری، برشکاری، حکاکی و جوشکاری فلزات می‌پردازد. 

پرتو لیزر علیرغم اینکه بسیار قدرتمند و قوی است، اما توانایی برش دادن انواع گوناگون مواد فلزی را ندارند.

فلزات مختلف برای برش توسط پرتو لیزر به سطح انرژی متفاوتی نیاز دارند و لذا، کیفیت و سرعت برشکاری وابسته به نوع مواد فلزی است.

همچنین، میزان بازتاب پرتو لیزر در زمان برشکاری، می‌تواند منجر به بازگشت پرتو لیزر به واحد تولید کننده پرتو لیزر برسد و در نهایت باعث سوزاندن و از بین رفتن واحد تولید پرتو لیزری شود. 

ویژگی برش لیزر فلزات در صنایع بهداشت و درمان

برشکاری لیزری بواسطه دقت ظرافت و کیفیت بسیار بالای خود، منجر به ایجاد مزایای فراوانی برای صاحبان صنایع می‌شود.

با پیشرفت‌های مداوم در صنعت برش لیزر فلزات، این امکان را به پزشکان و دست اندرکاران حوزه سلامت می‌دهد تا در راه حل‌هایی که ایجاد می‌کنند و درمان‌هایی که می‌توانند به بیماران ارائه دهند، خلاق تر و توانمند تر شوند.

برش لیزری به تولیدکنندگان پزشکی کمک می‌کند تا در نحوه تولید محصولات و نحوه تولید پیچیده‌ترین راه‌حل‌ها، خلاق‌تر باشند. طرح‌های پیچیده‌تر اغلب هزینه‌های تولید بیشتری دارند، اما فناوری برش لیزری کمک می‌کند تا حتی پیچیده‌ترین طرح‌های تولیدی را مقرون به صرفه نگه دارد.

این مهم به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و دارویی کمک می‌کند تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و در نهایت، رضایت بیشتری از سمت بیماران قابل دستیابی باشد. 

بخشی از مهمترین اثرات به کارگیری خدمات برش لیزر فلزات در صنایع بهداشتی و درمانی به این شرح است: 

  • خدمات برش لیزر فلزات، امکان ایجاد برش‌های بسیار ظریف و دقیق را فراهم می‌کنند.
  • در برشکاری لیزری فلزات، از انرژی و توان بسیار کم برای تولید تجهیزات استفاده می‌کنند.
  • ماشین‌های برش لیزر فلزات هزینه‌های نگهداری پایینی دارند و آن را به یک راه حل مقرون به صرفه برای تولید تجهیزات پزشکی و دارویی تبدیل می‌کند.
  • دستگاه‌های برش لیزری فلزات می‌توانند انواع مختلفی از فلزات مانند ورق گالوانیزه، استنلس استیل، برنج، مس و فولاد‌های آلیاژی مربوط به ابزارهای خاص پزشکی را برش دهند.
  • برشکاری لیزری فلزات یک روش فوق العاده ایمن و سریع است.
  • برشکاری لیزری فلزات یک فرآیند غیر تماسی است و کمترین تنش را در تولید محصولات را ارائه می‌دهد.

چرا باید برش لیزری برای تجهیزات پزشکی انتخاب کنیم؟ 

دقت و کیفیت برشکاری لیزری

در صنعت تولید تجهیزات پزشکی و دارویی، دقت و کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خدمات برش لیزری الیماکول در این زمینه عالی است و امکان ایجاد قطعات فلزی پیچیده با کمترین میزان خطا را فراهم می‌کند. این دقت برای ساخت تجهیزات پزشکی مانند باکس‌های نگهداری محصولات دارویی و بهداشتی، ترولی‌های حمل مواد، تجهیزات اتاق تمیز و ابزار آلاتی مانند ابزارهای جراحی که در آن کوچکترین نقص می‌تواند بر ایمنی بیمار و نتایج درمان تأثیر بگذارد، بسیار مهم است.

سطوح صاف و بدون پلیسه 

یکی از ویژگی‌های برجسته برش لیزری، توانایی آن در تولید محصولاتی با لبه‌های تمیز و بدون پلیسه است. این امر نیاز به پردازش نهایی گسترده را که به ویژه در تولید تجهیزات پزشکی اهمیت دارد، از بین می‌برد و هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد و کیفیت تولید را بالا می‌برد. لبه‌های صاف خطر تجمع آلودگی در اتاق‌های تمیز که منشا خطرات بسیاری برای بیماران است را کاهش می‌دهد و اطمینان می‌دهد که دستگاه ها و تجهیزات پزشکی، استانداردهای دقیق کیفیت و ایمنی تعیین شده توسط سازمان‌های نظارتی را برآورده می‌کنند.

برشکاری لیزری انواع فلزات 

تجهیزات پزشکی و دارویی، از طیف بسیار گسترده‌ای از فلزات طراحی و تولید شده اند. پرتو قدرتمند لیزر، می‌تواند اکثریت فلزات مورد نیاز صنایع دارویی و پزشکی مانند استنلس استیل، گالوانیزه، روغنی، برنج و آلومینیوم را به خوبی برشکاری و براده برداری کند. 

کاهش هزینه تولید تجهیزات پزشکی و دارویی

فرآیند برش لیزری فلزات تعداد ساعات مورد نیاز برای تولید قطعات فلزی مورد نیاز تجهیزات پزشکی را کاهش می‌دهد و در نتیجه نیاز به هزینه‌های بسیار بالای نیروی انسانی و خطاهای اجتناب ناپذیر آن را کاهش می‌دهد.

کاهش زمان تولید و افزایش کیفیت تولید، دقیقاً باعث می‌شود که خدمات برش لیزر الیماکول، به سرعت جایگزین بسیاری از روش‌های تولید قطعات فلزی تجهیزات پزشکی و دارویی شود.

برش لیزری فلزات توانایی تولید تجهیزات را با دقت بسیار بالا و کیفیت بسیار عالی دارد و با سرعت تولید بسیار بالای خود، هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد. 

خدمات برش لیزر فلزات الیماکول 

خدمات برش لیزر فلزات الیماکول

شرکت الیماکول با ارائه خدمات متنوعی از جمله خدمات برش لیزر فلزات، خدمات ورق کاری و ساخت باکس و مجموعه فلزی با سابقه‌ای بیش از یک دهه، آماده همکاری با شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات برش لیزر فلزات به این صنایع می‌باشد. 

الیماکول با دارا بودن خط اختصاصی تولید مجموعه‌های فلزی، برای حفظ کیفیت خدمات ورقکاری خود، با تجهیز نمودن خط تولید خود به دستگاه‌های پیشرفته برش لیزر و خدمات خمکاری CNC، همچنان در حفظ کیفیت و دقت در تولید، حرف اول را می‌زند. 

شرکت الیماکول با دارا بودن متخصصین مجرب از رشته‌های مهندسی صنایع و مکانیک، آماده همکاری و همفکری با شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی در جهت برون سپاری این صنایع برای برش لیزر فلزات و همکاری در بخشی از تولید تجهیزات پزشکی می‌باشد.

مزایای خدمات برش لیزر فلزات الیماکول

  • سرعت بالای برشکاری
  • دقت بسیار زیاد و تلرانس ابعادی بسیار کم
  • کیفیت بسیار مطلوب سطح نهایی برش
  • عدم لهیدگی در قطعه کار نهایی
  • عدم وجود تنش حرارتی و تنش‌های فشار و کششی در قطعه کار
  • ناحیه HAZ بسیار کوچک در قطعه کار
  • امکان برشکاری ورق‌های استنلس استیل، گالوانیزه و روغنی
  • مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر روشهای برش فلزات

اگر در صنعت تولید تجهیزات پزشکی فعال هستید، اگر مثل ما کیفیت محصولات و خدمات برای شما اهمیت ویژه ای دارد! برای خدمات برش لیزر فلزات و همچنین تامین تهویه مطبوع خط تولید خود با الیماکول در تماس باشید.

کیفیت همیشه ماندگار است.
الیماکول؛ کیفیتی ماندگار

تیم دکتر مجازی