انتشار این مقاله


دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان👌

هنگام کشیدن نخ دندان در پاره‌ای از موارد با خونریزی لثه روبه‌رو می‌شویم. اما دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان ممکن است متفاوت باشند. در ادامه با ما همراه شوید تا دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان را بشناسید و به روش‌های رفع آن پی برید. در صورت خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ […]

هنگام کشیدن نخ دندان در پاره‌ای از موارد با خونریزی لثه روبه‌رو می‌شویم. اما دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان ممکن است متفاوت باشند. در ادامه با ما همراه شوید تا دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان را بشناسید و به روش‌های رفع آن پی برید.

در صورت خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان چه باید کرد؟

اگر با دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان آشنا باشیم، می‌توانیم در صورت خونریزی، با عملکرد صحیح به برطرف کردن مشکل اقدام نماییم. از دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده‌ی نادرست از نخ دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و مسواک نزدن
  • انتخاب نامناسب نخ دندان
  • تغییرات هورمونی در بدن
  • ابتلاء به بیماری‌های لثه
  • دیابت
  • سرطان خون
  • هموفیلی

از آن‌جا که خونریزی از علائم آشکار وجود آسیب است، در صورتی که با استفاده‌ی صحیح از نخ دندان، خونریزی لثه قطع نشد، حتماً باید هر چه سریع‌تر برای بررسی‌های دقیق‌تر مشکل به پزشک مراجعه نمایید.

اگر تصور می‌کنید مشکل با عدم استفاده از نخ دندان برطرف می‌شود، مطمئن باشید استفاده‌ی صحیح از نخ دندان یکی از ضروریات در برطرف کردن مشکلات دهان، دندان و لثه‌ها به شمار می‌آید.

نخ دندان با ورود به سطوح دندانی که مسواک قادر به تمیز کردن آن‌ها نیست از تجمع پلاک‌های میکروبی جلوگیری می‌کند. با برطرف شدن پلاک‌های میکروبی، بیماری‌های لثه و دندان‌ها به حداقل می‌رسند. در ادامه روش صحیح کشیدن نخ دندان را بررسی می‌کنیم.

هر چند وقت یک بار باید نخ دندان بکشید؟

اگر هر روز علاوه بر مسواک زدن، نخ دندان بکشید، می‌توانید پلاک‌های میکروبی میان دندان‌ها را قبل از سفت شدن از بین ببرید. پلاک‌های میکروبی مواد چسبناکی هستند که در امتداد لثه‌ها و فواصل میان دندانی تشکیل می‌شوند. در صورتی که این تجمع پاکسازی نشود، تبدیل به ماده‌ی سخت‌تری به نام تار تار به رنگ زرد و قهوه‌ای می‌شود.

تمیز کردن جرم یا تارتار نیاز به ابزار تخصصی جرم‌گیری دارد که برطرف کردن آن فقط توسط دندانپزشک انجام می‌شود. یکی از دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان، استفاده‌ی اشتباه از نخ دندان است.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداقل روزی دو بار، هر بار حداقل به مدت دو دقیقه با خمیردندان حاوی فلوراید، دندان‌ها را مسواک بزنید. توصیه‌ی پزشکان این است که حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید، البته برای خارج کردن ذرات غذای میان دندان‌ها نیز باید از نخ دندان استفاده نمود.

روش صحیح نخ دندان کشیدن چگونه است؟

از آن‌جا که یکی از دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ، استفاده‌ی نادرست از نخ دندان است، در ادامه به بررسی روش صحیح کشیدن نخ دندان می‌پردازیم:

باید دقت داشته باشید که طرز گرفتن نخ در دست برای نخ کشیدن، بسیار مهم است. نخ را به گونه‌ای در دست نگه دارید که بتوانید آن را به خوبی حرکت دهید. برای این کار کافیست:

  • در شروع، نزدیک به ۴۵ سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید.
  • در ادامه باید هر یک از دو سر نخ را به یکی از دو سر انگشتان میانی خود بپیجید.
  • بیشتر نخ را بایستی به دور یکی از انگشتان دست چپ یا راست که مایلید، بپیچید. در ادامه لازم است که پیچیدن نخ را تا باقی ماندن ۸ الی ۱۰ سانتی‌متر بین دو دست ادامه دهید.
  • ۱ الی ۴ سانتی‌متر از نخ را به صورت کاملاً کشیده، بین دو دست، نگه دارید.
  • نخ کشیده شده را با انگشتان شست و اشاره بگیرید و با چهار انگشت و ترکیبی از آن‌ها، نخ را بین دندان‌ها حرکت دهید و فواصل را تمیز کنید.
  • هر بار که نخ را بین دندان قرار می‌دهید، بایستی سر آزاد نخ را از دست دیگر آزاد کنید تا در مراحل بعد از نخ مصرف نشده، برای پاکسازی فواصل دندانی استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که شاید در ابتدا، نخ کشیدن دندان کاری دشوار به نظر برسد اما اطمینان داشته باشید که پس از اعتیاد به کشیدن نخ دندان، هرگز بدون استفاده از نخ دندان، خواب آرام نخواهید داشت.

آیا مسواک زدن دندان ها مانع خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان می شود؟

همان‌طور که بیان نمودیم یکی از دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ، عدم رعایت بهداشت دهان است. اما آیا مسواک زدن دندان ها مانع خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان می‌شود؟

برای پاسخ باید بدانید که مسواک زدن سبب از بین رفتن پلاک دندانی می‌شود و از پوسیدگی دندان‌ و عفونت لثه جلوگیری می‌کند. اما استفاده از مسواک باید به طرز صحیح باشد. اگر به شکل صحیح از مسواک استفاده نکنید و نخ دندان نکشید، پلاک میکروبی روی مرز لثه و دندان‌ها تجمع می‌یابد و در بلند مدت سفت می‌شود. این جرم سفت شده در هنگام کشیدن نخ دندان سبب التهاب و خونریزی لثه می‌شود.

معرفی بهترین نخ دندان های مناسب شما

یکی از دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ، انتخاب نامناسب نخ دندان است. نخ دندان‌ها در انواع مختلف طراحی می‌شوند. انتخاب مناسب نخ دندان می‌تواند مشکل خونریزی لثه را رفع نماید. در واقع با انتخاب مناسب نخ دندان، برای همیشه با خونریزی لثه خداحافظی خواهید کرد.

در ادامه به معرفی بهترین نخ دندان های مناسب شما از برند پر افتخار پاتریکس می‌پردازیم.

نخ دندان زغالی پاتریکس

اگر مایلید یک تمیز کننده‌ی حرفه‌ای را برای فواصل دندانی خود برگزینید بهتر است از نخ دندان زغالی پاتریکس استفاده کنید. این نخ دندان کاملاً استاندارد با دارا بودن زغال فعال، جاذب بسیاری از مواد غذایی ریز در مابین فواصل دندانی است. با استفاده از نخ دندان زغالی پاتریکس می‌توانید دهانی خوشبو و لثه‌هایی سالم را تجربه نمایید.

نخ دندان پاتریکس با طعم نعنا

در طراحی و تولید انواع نخ دندان پاتریکس، استاندارد‌های بسیاری رعایت می‌شود تا دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب نبینند. نخ دندان‌های پاتریكس از سازمان غذا و داروی ایران مجوز دارد.

در ترکیبات این نخ دندان‌ها فلوراید به کار می‌رود. فلوراید موجود در این محصولات خاصیت ضد پوسیدگی دارد و میزان باکتری‌های روی سطوح دندانی را کنترل می‌کند. نخ دندان پاتریکس با عصاره مینت (نعنا)، تمیز کننده‌ی جرم، مواد غذایی و میکروب‌های بین دندانی است و از آن‌جا که حاوی موم می‌باشد با حرکت آسان بین دندان‌ها به راحتی به برداشت پلاک‌های دندانی می‌پردازد.

جمع بندی

اکنون كه می‌دانیم یكی از دلایل خونریزی لثه موقع کشیدن نخ دندان، گزینش نامناسب نخ دندان است، باید هنگام انتخاب و خرید نخ دندان حساس باشیم. اگرچه برند‌های فراوانی براینخ دندان‌ وجود دارد اما آن‌چه پاتریکس را از دیگر برند‌ها متمایز می‌نماید، رایحه‌ی دلنشین و انعطاف بالا در عین استحکام است.

شركت طنین بهداشت پارس با نام پاتریکس، نخ دندان‌هایی را ویژه‌ی لثه‌های حساس طراحی نموده است. خرید انواع نخ دندان‌های پاتریکس علاوه بر مناسب بودن، برای انواع دندان‌ها بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

منبع : arcadiaperio

Avatar