انتشار این مقاله


چگونه بارداری سریع داشته باشم؟

برخی افراد به دلایل مختلفی مانند بالا رفتن سن یا علاقه به داشتن فرزند، دوست دارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن باردار شوند. شما ممکن است در تلاش‌های اول پس از رابطه جنسی باردار شوید یا لازم باشد تا برای چند ماه تلاش کنید. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا امکان بارداری سریع وجود دارد؟ که […]

برخی افراد به دلایل مختلفی مانند بالا رفتن سن یا علاقه به داشتن فرزند، دوست دارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن باردار شوند. شما ممکن است در تلاش‌های اول پس از رابطه جنسی باردار شوید یا لازم باشد تا برای چند ماه تلاش کنید. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا امکان بارداری سریع وجود دارد؟ که پاسخ این سوال مثبت است. شما می‌توانید با رعایت برخی نکات احتمال موفق بودن تلاش‌ها برای بارداری را افزایش دهید.

برای بارداری چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

ابتدا باید نحوه بارداری را بدانید تا از زمان مناسب برای انجام رابطه جنسی آگاه شوید. در طول چرخه قاعدگی در هر ماه یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد شده و به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند. در همین زمان دیواره رحم ضخیم و پرخون شده تا برای رشد جنین آماده باشد. پس از رابطه جنسی اسپرم به تخمک رسیده و لقاح انجام می‌شود. در نهایت تخمک بارور شده به رحم رسیده و به دیواره داخلی رحم می‌چسبد. درباره این فرایند به نکات زیر توجه کنید:

  • تخمک تنها در فاصله ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان‌ها زنده می‌ماند. اگر در این مدت لقاح انجام نشود، تخمک می‌میرد.
  • در فرایند تخمک‌گذاری خانم‌ها عوامل مختلفی مانند استرس، الگوی خواب، بیماری، عدم تعادل هورمونی، تغییرات قابل توجه وزن و ورزش تاثیرگذار هستند.

پس این سوال که چگونه بارداری سریع داشته باشم را می‌توان باتوجه به زمان و شرایط، پاسخ داد.

زمان مناسب انجام رابطه جنسی برای بارداری

رابطه جنسی منظم در محدوده زمانی تخمک‌گذاری خانم‌ها شانس بارداری را افزایش می‌دهد. یک چرخه قاعدگی بین ۲۸ تا ۳۰ روز طول می‌کشد اما این زمان در برخی خانم‌ها کوتاه‌تر یا طولانی‌تر است. شروع چرخه را از اولین روز آخرین قاعدگی در نظر بگیرید، معمولا در فاصله روزهای ۱۱ تا ۲۱ چرخه، تخمک‌گذاری انجام می‌شود. انجام رابطه جنسی در طول این دوره که با نام زمان باروری (fertile time) شناخته می‌شود، شانس ایجاد جنین را افزایش می‌دهد.

علائم تخمک‌گذاری

شناخت علائم تخمک‌گذاری به شما کمک می‌کند تا زمان مناسب برای رابطه جنسی را بدانید. تخمک‌گذاری در خانم‌ها ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • تغییر ترشحات واژن: پیش از تخمک‌گذاری ترشحات واژن در برخی خانم‌ها افزایش یافته و به صورت مایع شفاف، کشدار و مرطوب است. پس از تخم‌گذاری، این ترشحات کمتر شده و کدر و غلیظ‌تر می‌شود.
  • تغییر دمای بدن: در طول تخمک‌گذاری دمای پایه بدن، یعنی دمای بدن در حالت استراحت افزایش می‌یابد. در زمان مورد انتظار برای تخمک‌گذاری، پس از بیدار شدن از خواب، دمای بدن خود را با دماسنج کنترل کنید.

ایجاد شرایط مناسب برای بارداری

همانطور که گفتیم عوامل مختلف بر تخمک‌گذاری تاثیر دارند. کنترل این عوامل و فراهم کردن شرایط مناسب احتمال بارداری سریع را افزایش می‌دهد.

۱. وزن خود را کنترل کنید

با دنبال کردن سبک زندگی سالم تلاش کنید تا وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید. همانطور که می‌دانید اضافه وزن یا کمبود وزن سلامت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از اثرات آن افزایش خطر اختلالات تخمک‌گذاری در خانم‌ها است.

۲. با هم ورزش کنید

ورزش برای تناسب اندام بدن ضروری است، اما اگر در حال تلاش برای بارداری هستید، باید درست ورزش کنید! ورزش‌های شدید یا طولانی مدت مثل ورزشکاران حرفه‌ای، باعث چرخه قاعدگی نامنظم می‌شود و بر تخمک‌گذاری نیز تاثیرگذار است. زمانی که قصد بارداری دارید، ورزش منظم اما آرام و کم‌فشار را انجام دهید.

۳. محصولات روان‌کننده مناسب به‌کار ببرید

افراد مختلفی در هنگام رابطه جنسی از ژل‌های روان‌کننده استفاده می‌کنند. ابتدا باید بدانید که برخی از این ژل‌ها حاوی ترکیباتی هستند که موجب نابودی اسپرم‌ها می‌شود. پس به دنبال محصولاتی باشید که بی‌ضرر بوده و به اسپرم‌ها آسیب نزند. همچنین محصول را از برندهای معتبر خریداری کرده و تاریخ انقضای آن را کنترل کنید.

۴. سیگار را ترک کنید

مصرف سیگار بر باروری خانم‌ها و آقایان تاثیر منفی می‌گذارد. اگر قصد بارداری سریع دارید، در طول این دوره سیگار را ترک کنید. از سوی دیگر در صورت انجام لقاح و باروری، سیگار کشیدن مادر بر سلامت جنین تاثیر گذاشته و ممکن است عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

۵. نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید

مصرف نوشیدنی‌های الکلی از دیگر عادت‌هایی است که احتمال باروری را کاهش می‌دهد. احتمال تاثیر الکل بر کاهش شانس باروری، هم در آقایان وجود دارد و هم در خانم‌ها. همچنین در صورت بارداری، نوشیدنی‌های الکلی، سلامت جنین را تحت تاثیر قرار داده و مضر است.

۶. رژیم غذایی سالم داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. عادت‌های تغذیه‌ای خود را تغییر دهید و غذاهایی سالم و مقوی مصرف کنید. رژيم غذایی شما باید نیاز بدن به کلیه ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین کند.

۷. مصرف کافئین را کاهش دهید

بر اساس مطالعات مصرف بیش از حد کافئین نیز احتمال بارداری را کمتر می‌کند. احتمالا اکنون این سوال برای شما پیش می‌آید که مصرف چه میزان کافئین مجاز است؟ خوردن کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز بر بارداری تاثیری ندارد که این میزان معادل ۱ تا ۲ فنجان ۶ تا ۸ اونس قهوه در روز است.

۸. از استرس دوری کنید

استرس بر نرخ باروری خانم‌ها و فرایند تخمک‌گذاری تاثیر نامطلوبی دارد. استرس با برهم زدن چرخه طبیعی قاعدگی، شانس بارداری را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود در دوره‌ای که در تلاش برای بارداری هستید، از هرگونه شرایط استرس و اضطراب دوری کنید.

۹. استراحت کافی داشته باشد

در طول روز به میزان کافی خواب و استراحت داشته باشید. الگوی خواب خود را تنظیم کرده و شب‌ها به‌مدت ۷ ساعت بخوابید. کاهش ساعت‌های خواب یا خواب نامنظم تاثیر نامطلوبی بر تخمک‌گذاری خانم‌ها دارد.

دریافت مشاوره پزشکی برای بارداری سریع

اکنون پاسخ این سوال را می‌دانید که چگونه بارداری سریع داشته باشم؟ اگر تصمیم دارید که باردار شوید، ابتدا باید با یک پزشک مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بارداری سریع می‌توانید به سایت تلفن خونه مراجعه کنید. در این سایت امکان برقراری ارتباط تلفنی و آنلاین و دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان فراهم شده است. شما می‌توانید به آسانی با پزشک موردنظر خود صحبت کرده و پاسخ سوالات خود درباره بارداری را دریافت کنید.

تیم دکتر مجازی