انتشار این مقاله


درمان افسردگی با آر تی ام اس

درمان افسردگی با rTMS یکی از روش های کاربردی و اصولی است که به تازگی جایگاه ویژه ای در دنیای روان درمانی به خود اختصاص داده است. بکارگیری متد های فوق العاده کاربردی که نیاز فرد به دارو را از بین می برد و با تاثیر گذاری موثر بر روح و روان بیمار، سبب بهبود […]

درمان افسردگی با rTMS یکی از روش های کاربردی و اصولی است که به تازگی جایگاه ویژه ای در دنیای روان درمانی به خود اختصاص داده است. بکارگیری متد های فوق العاده کاربردی که نیاز فرد به دارو را از بین می برد و با تاثیر گذاری موثر بر روح و روان بیمار، سبب بهبود حال وی در بازه زمانی خاص می شود. با توجه به این که افسردگی یک عارضه خطرناک برای روح و روان فرد به شمار می آید و بدون شک تاثیر زیادی در وضعیت جسمانی او نیز دارد، پس انتخاب روش های درمانی کاربردی می تواند راهی برای شکست دادن همیشگی آن باشد.

rTMS یکی از روش های درمانی بدون نیاز به دارو است که در یک دوره ۱۵ الی ۲۰ جلسه ای اجرا می شود و تاثیر عمده ای در شناخت دلایل افسردگی، روش های مقابله و درمان آن دارد. این روش توسط پزشک حرفه ای و در مراکز فوق تخصصی اجرا می شود، برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام آن می توانید به مطب دکتر ذاکری روانپزشک در تهران مراجعه نمایید.

تاثیر آر تی ام اس بر درمان افسردگی

افسردگی یکی از انواع بیماری های روحی است که حتی ممکن است فرد مبتلا به آن نیز تا مدتی از وجود این بیماری مطلع نباشد. حالات آزار دهنده ای که نمی توان آن را به مسائل خاصی نسبت داد، گاهی فرد افسرده از نظر مالی و اقتصادی در رفاه کامل است اما در یک بیقراری مطلق درمانده و نمی داند برای بهبود حال خود باید چه کند.

برای از بین بردن افسردگی باید فعالیت های نیمکره چپ افزایش پیدا کند. در سال های قبل تنها درمان به واسطه دارو و مشاوره های پزشکی صورت می گرفت، این در حالی است که امروزه با بکارگیری جدید ترین روش های نوین مانند استفاده از دستگاه آرتی ام اس امکان درمان قطعی به حداکثر میزان خود رسیده است.

مراحل انجام rTMS برای درمان افسردگی

درمان افسردگی با ار تی ام است به شکل اصولی و با توجه به معیارهای خاصی انجام می شود، در ابتدای امر پزشک متخصص اعصاب و روان با بررسی های لازم درباره نوع افسردگی و میزان آن، حال بیمار را آنالیز می کند. عملکرد دستگاه rTMS به صورت انتشار امواج است و معمولا امواج منتشر شده توسط این دستگاه بر روی بخش هایی از مغز که فعالیت ندارند، تاثیر می گذارند.

این دستگاه با ایجاد امواج مغناطیسی و با گذر از پوست و استخوان جمجمه، مغز را مورد هدف قرار میگیرد. برخورد امواج با سطح قشری مغز منجر به ایجاد تحرک در سلول های سمت چپ آن شده و در نهایت منجر به انتشار انتقال دهنده های عصبی می شود.

امواج و فرکانس هایی که از این دستگاه منتشر می شوند قابل کنترل هستند، از این رو می توان در طول درمان و با توجه به حال بیمار امواج را مدیریت کرد؛ به علاوه می توان امواج را برای بخش هایی از مغز ارسال کرد که بیشتر نیاز دارند به این ترتیب می توان قدرت نورون های داخلی را از بیرون تحت فرمان در آورد.

درمان افسردگی با آر تی ام اس

درمان افسردگی با rTMS  بهتر است یا دارو؟

بیماری افسردگی تاثیرات منفی بر جسم و روح انسان دارد و درمان های دارویی امکان بهبود آنی را فراهم می کنند، البته از عوارض مخرب آن ها نباید به راحتی چشم پوشی کرد. عوارض دارویی از مهم ترین دلایل برتری درمان افسردگی با آر تی ام اس به شمار می آید و همین امر سبب شده که امروزه به عنوان تجویز اول پزشکان متخصص شناخته شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۴۰ درصد از افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند و دارو مصرف می کنند، درمان های دارویی را پر عوارض و نامناسب می دانند و به درمان افسردگی با rTMS تمایل دارند. همانطور که میدانید مصرف این دارو ها تاثیرات منفی بر روی کبد، کلیه و طحال دارد و مصرف مداوم آن خطرات زیادی به همراه دارد.

از دیگر معایب درمان های دارویی می توان به تاثیر گذاری کوتاه مدت آن اشاره کرد، در واقع این دارو ها به نوعی تسکین دهنده افسردگی هستند و نمی توان به عنوان یک درمان قطعی از آن یاد کرد. دستگاه rTMS عملکرد جالب و تاثیر گذاری روی مغز دارد و یک روش نوین و جدید برای درمان بیماری های روحی و روانی به شمار می آید. این دستگاه با تحریک مغناطیسی مغز، شرایط را برای بهبود اوضاع روحی افراد مهیا می کند و هیچ گونه عارضه ای به همراه ندارد.

مزایا درمان افسردگی با ار تی ام اس

با توجه به مطالب فوق می توان گفت که درمان افسردگی با ار تی ام اس یک درمان قطعی است و مزایای زیادی به همراه دارد. با کمک این دستگاه هیچ گونه دردی در طول درمان و پس از آن احساس نخواهید کرد، بدون شک این مزیت سبب شده تا پزشکان برای درمان افسردگی آن را به عنوان اولین راه پیشنهاد دهند. ( جدیدترین روش های درمان افسردگی)

از دیگر مزایای این روش می توان به نتیجه گیری سریع آن اشاره کرد، به کمک این روش می توان در همان جلسات اول تاثیرات مثبت آن را مشاهده کرد و افراد می توانند از جلسه دهم به بعد بهبودی نسبی خود را احساس می کنند. تاثیرات طولانی مدت آن در جلسات پایانی به عینه قابل تشخیص است و برای همیشه ماندگار خواهد بود. بهبود علائم شناختی و عدم نیاز به دوره نقاهت پس از درمان از دیگر مزایای استفاده از این روش به شمار می آیند.

درمان افسردگی با آر تی ام اس

آمادگی‌های قبل از درمان افسردگی توسط شیوه درمانی آر تی ام اس

درمان افسردگی با دستگاه rTMS یک روش تضمین شده است که قبل از انجام آن باید بیمار آمادگی لازم برای انجام آن را داشته باشد، از مهم ترین اقدامات پیش از انجام این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·   بررسی سوابق دارویی

·   عدم بارداری یا قصد باردار شدن

·   اطمینان از نبود هیچ گونه ایمپلنت

·   بررسی سابقه تشنج در شخص و خانواده

·   بررسی سوابق ترومای ضربه به سر یا آسیب های مغزی

·   بررسی سوابق بیماری فرد از نظر سردرد یا اختلالات روانپزشکی

جمع بندی

درمان افسردگی با آر تی ام اس یک روش کامل تضمین شده است که توسط پزشکان حرفه ای و در کلینیک های معتبر انجام می شود. این روش تاثیرات مثبت و ماندگار بر حال بیمار دارد، البته پیش از آن باید سوابق و وضعیت جسمی و روحی بیمار کاملا مورد بررسی قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه اجرای این روش، مزایا و محدودیت های آن توصیه می کنیم به مطب دکتر فرامرز ذاکری مراجعه کنید.

تیم دکتر مجازی