انتشار این مقاله


۲۰ ویژگی بدترین والدین دنیا (خصوصیات والدین سمی)

بدترین والدین دنیا چه خصوصیاتی دارند؟ روانشناسی تاکید زیادی بر ارتباط سالم والدین با فرزندان دارد چون خانواده را محیطی جهت رشد و نمو تمام اعضا می داند. اما گاهی ارتباطات بین افراد به خوبی پیش نمی رود و والدین خواسته یا ناخواسته شرایط نامساعدی برای بچه ها ایجاد می کنند. از دید روانشناسی و […]

بدترین والدین دنیا چه خصوصیاتی دارند؟

روانشناسی تاکید زیادی بر ارتباط سالم والدین با فرزندان دارد چون خانواده را محیطی جهت رشد و نمو تمام اعضا می داند. اما گاهی ارتباطات بین افراد به خوبی پیش نمی رود و والدین خواسته یا ناخواسته شرایط نامساعدی برای بچه ها ایجاد می کنند. از دید روانشناسی و علمی به آنها والدین سمی گفته می شود که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

۱. خشونت فیزیکی

شاید تصورش سخت باشد، اما خشونت فیزیکی یا کتک زدن عادت والدین سمی است. آنها به هر بهانه ای فرزندان خود را تنبیه بدنی می کنند تا شاید بتوانند آنها را به راه راست هدایت کنند! این نشانه اختلالات روانی این پدر و مادرها است و باید تحت نظر مشاور روانشناس قرار بگیرند. 

جلسات مشاوره خانواده بهترین راه اصلاح رفتار پدر و مادرهای سمی است. در طی این جلسات متخصص روانشناس دلایل خشونت فیزیکی را بررسی کرده و راهکار ارائه می دهد. می توانید ابتدا تنها با مشاور خانواده در ارتباط باشید و در صورت پیشنهاد روانشناس از والدین بخواهید در جلسات شرکت کنند. اگر نمی دانید جلسات مشاوره خانواده چند جلسه است به این لینک مراجعه کنید.

۲. خشونت های کلامی و احساسی

خشونت های کلامی مانند خشونت های فیزیکی آسیب رسان هستند. هیچ چیز بدتر از سرزنش شدن به وسیله والدین نیست، افرادی که آنها را دوست داریم و بیشتر تاثیر را از آنها می گیریم. در جلسات مشاوره روانشناسی، کودکانی که بیشتری آسیب های روانی را دیده اند توسط بدترین والدین دنیا تربیت شده اند.

۳. خشونت های جنسی

بدترین اتفاق برای یک فرزند این است که توسط پدر و مادر تحقیر جنسی شود یا مورد آزار و اذیت های جنسی قرار بگیرد. اگر این موضوع اثبات شود، سرپرستی کودک از والدین گرفته می شود و عواقب بدی در انتظار آنها خواهد بود. والدین سمی عادت دارند بر مبنای اختلالات روانی که از آن رنج می برند با بچه ها برخورد کنند. 

۴. والدین کنترل گرا

گاهی والدین از سر دلسوزی کنترل گرا می شوند و اجزای رشد و ترقی به بچه ها نمی دهند. در سنین پایین تر بچه ها باید دنباله رو ذهن کنجکاو خود باشند و جهان را آنگونه که نیا دارند بررس و کنکاش کنند. اما والدین کنترل گرا مانع این پیشرفت طبیعی هستند، چون نگرانی های زیادی دارند و یا خود به شیوه ای اشتباه تربیت شده اند.

۵. بدترین والدین دنیا تنبیه های خشن انجام می دهند

تنبیه انواع زیادی دارد و گاهی در تربیت فرزند باید از آن استفاده کرد. اما پدر و مادرهای سمی و خشن از بدترین نوع آن استفاده می کنند. فرقی ندارد در خانه هستید یا مهمانی، اگر نیاز باشد به خشن ترین شکل ممکن تنبیه خواهید شد. موضوع ناراحت کننده این است که بعضی پدر و مادرها به خاطر جلب توجه دیگران بچه های خود را تنبیه می کنند. از نظر بچه ها اینها بدترین والدین دنیا هستند و حق هم دارند.

۶. والدین حسود نسبت به روابط دیگران

احساس حسادت باعث می شود رفتار متناقض از والدین دیده شود. تحقیر کردن فرزندان نتیجه این اختلال روانی است، یعنی اگر کاری در فرزندان دیگران ببینند که در توانایی فرزندشان نیست، او را تحقیر می کنند یا محدودیت های شدیدی برای او در نظر می گیرند.

احساس حسادت در پدر و مادرها باعث می شود محیط خانواده از حالت صمیمیت خارج شده و درگیر چالش هایی شود که از عقده حقارت والدین نشات می گیرد.

۷. پدر و مادرهای بی مسئولیت 

افرادی که مسئولیت پذیر نیستند نمی خواهند به کسی غیر از خودشان فکر کنند. آنها همه را مسئول شرایط بد فعلی می دانند به غیر از خودشان! یکی از ویژگی های والدین سمی این است که نسبت به وظایف والد و فرزندی آگاه نیستند یا به آن عمل نمی کنند.

آنها از تربیت فرزند هیچ اطلاعی ندارند و در برابر آموزش هم مقاومت شدیدی دارند! آنها تمام اوضاع و شرایط را به فرزندان واگذار می کنند و فکر نمی کنند در قبال فرزندان خود مسئولیت پذیر هستند. از دید روانشناسی دوران سخت کودکی خوشان، آنها را به والدین سمی و غیر قابل تحمل تبدیل کرده است.

۸. والدین بی احساس و خشک

بچه ها تشنه احساسات و محبت افرادی هستند با آنها زندگی می کنند. وقتی والدین به فرزندان خود محبت نکنند، بچه ها آن را در خارج از محیط خانوادگی جستجو خواهند کرد. روابط عاطفی ناپایدار، ارتباطات جنسی ناسالم و حتی تمایل به انواع اعتیاد نتیجه رفتار بی احساس با فرزندان است. والدین سمی نمی توانند احساسات خود را بروز دهند و کمتر ابراز علاقه کلامی می کنند. آنها فکر می کنند بچه ها باید مغز آنها را بخوانند و متوجه شوند دوستشان دارند. در حالی که شنیدن کلمات محبت آمیز در محیط خانواده بهترین راه برای ارضای نیازهای عاطفی فرزندان در تمام سنین است.

۹- بد دهنی از ویژگی های بدترین والدین دنیاست

به موقعیت و شرایط ارتباطی ندارند، بدترین والدین دنیا از هر موقعیتی برای بد دهنی و فحاشی استفاده می کنند. آسیب هایی که این نوع رفتار به بچه ها وارد می کند بسیار زیاد بوده و در سنین بالاتر حتما می بایست از مشاور روانشناس برای درمان کمک بگیرند.

حتی فحاشی کردن والدین سمی نسبت به هم بر روحیه کودکان تاثیر دارد. هیچ فرزندی نمی خواهد شاهد دعوای پدر و مادر خود باشد!

۱۰- آنها منتقد و سخت گیر هستند

سخت گیری بیش از حد موجب دلزدگی همه ما می شود. ربطی ندارد مشغول چه کاری هستید، اگر والدین در هر مورد اعم از

  • درس خواندن
  • بازی کردن
  • غذا خوردن
  • نظافت شخصی و اتاق 
  • ارتباط با بچه های دیگر

سخت گیری زیاد داشته باشند و مدام فرزندان خود را نقد کنند، آسیب های روانی شدید به بچه ها وارد خواهد کرد. این نوعی خشونت روانی است که بچه ها در تمام سنین و حتی بزرگسالی در معرض آن هستند و همیشه توسط والدین خود نقد می شوند. این پدر و مادرها با شیوه های آموزشی دیگر آشنایی ندارند و فقط با خشونت با بچه ها رفتار می کنند.

۱۱. بچه ها را خجالت زده می کنند

خجالت زده کردن بچه ها بدترین کاری است که والدین می توانند انجام دهند. هیچ وقت فرزنداتان را سرزنش نکنید و کارهای بدش را به یاد او نیاورید! اگر این خجالت زدگی در جمع اتفاق بیفتد تاثیرات مخرب زیادی دارد که در سنین بالاتر زمینه ساز اختلالات روانی دیگر خواهد شد. 

این از ویژگی های والدین نامناسب است، افرادی که عقده حقارت خود را بر سر کودکان خالی می کنند.

۱۲. خودشیفتگی در والدین بد دیده می شود

والدین خودشیفته خود را بهترین الگو برای بچه ها می دانند! آنها تمام کارهای خود را منطقی دانسته و سعی می کنند اعتقادات و اصول زندگی خود را به بچه ها تحمیل کنند. خودشیفتگی باعث می شود توانایی ها و استعدادهای بچه ها خاموش شده و به پتانسیل نهایی خود نرسند. 

بدترین والدین دنیا افرادی هستند که پیشرفت خود را به پیشرفت و بالندگی فرزندان ترجیح دهند.

۱۳. حق به جانب بودن

هیچ راهی برای راضی کردن افراد حق به جانب نیست. این پدر و مادرها عقاید فرزندان خود را نادیده گرفته و تلاش می کنند کاری کنند تا دیگران دنباله رو آنها باشند. متاسفانه حق به جانب بود از اختلالات روانی ریشه دار است که تنها توسط مشاور روانشناس و با همکاری مراجع امکان پذیر است. 

این اختلال به دلایل زیادی ایجاد می شود، اما بدون شک از بدترین خصوصیات والدین سمی در روانشناسی است.

۱۴. لذت از تحقیر بچه ها

شاید فکر کنید هیچ والدی از تحقیر کردن فرزند خود لذت نمی برد، اما اینطور نیست! آنها از هر روشی برای کوچک کردن دیگران به خصوص بچه ها استفاده می کنند.

  • تحقیر کلامی
  • خشونت های بدنی
  • شوخی های بی مورد و همیشگی
  • اسامی نامناسب به بچه ها دادن

از انواع روش های والدین سمی برای تحقیر کردن بچه ها است. این شیوه رفتاری تاثیر مستقیم بر سلامت روان بچه ها دارد و باعث می شود در آینده برخورد مشابه با فرزندان خود داشته باشند. دلیل تحقیر کردن بچه ها توسط این پدر و مادرها، ارضای حس حقارت در خود است!

۱۵. پخش کننده افکار بد

هیچ چیز برای یک بچه بدتر از تغذیه شدن با افکار منفی و مخرب نیست. این افکار به مرور تبدیل به باور شده و آینده آنها را می سازد. ما بیشترین تاثیر را از والدین و افرادی که با آنها زندگی می کنیم می گیریم. به همین دلیل افکار منفی و مخرب به مرور تبدیل به افکار غالب ذهنی ما شده و حالمان را خراب می کند.

۱۶. توقع دارند ذهن آنها را بخوانید

افرادی که توانایی ارتباط با دیگران را ندارند فکر می کنند آنها ذهنشان را می خوانند. بدترین والدین دنیا افرادی هستند که هیچ گونه ارتباط سازنده با بچه ها ندارند. آنها فکر می کنند

  • بچه ها باید از رفتارشان چیزی یاد بگیرند
  • بچه ها باید خودشان متوجه خوب و بد شوند
  • بچه ها باید بدانند نظر من در مورد تمام موارد چیست

در صورتی که ارتباط کلامی و درخواست کردن مهم ترین راه آموزش دادن به دیگران است. والدین سمی معمولا در ارتباط با دیگران هم خوب عمل نمی کنند.

۱۷. دوست ندارند بچه ها ارتباط دوستی داشته باشند

نگرانی از تربیت اشتباه و خطرات تعریف نشده باعث می شود بچه از نعمت بزرگی به نام دوستی با دیگران محروم شوند. والدین سمی تجربیات تلخ گذشته خود را به عنوان نقشه راه تربیت فرزند در نظر می گیرند و از ترس آسیب رسیدن به بچه ها آنها را از اجتماع دور می کنند.

غافل از اینکه این شیوه تربیتی در نهایت موجب سرخوردگی و عقب ماندن بچه ها از دیگران خواهد شد. حالا متوجه شدید که بدترین والدین دنیا تنها افرادی نیستند که بچه ها را کتک می زنند، بلکه رفتارهای به ظاهر مفید مانند حس مراقبت از بچه ها هم می تواند از آنها دیده شود.

۱۸. همه را سرزنش می کنند

کسی که مسئولیت زندگی و نتایج خود را به عهده نگیرد دیگران را سرزنش خواهد کرد. فرقی نمی کند غذا سر شده باشد یا او تصادف کرده باشد، در هر صورت شخصی را برای سرزنش کردن پیدا خواهد کرد که معمولا آن فرد کوچک ترین عضو خانواده است!

والدین سمی نمی خواهند مسئول رفتار و اعمال خود باشند، آنها فکر می کنند با سرزنش کردن در حال تربیت بچه های خود هستند.

۱۹. هرگز عذرخواهی نمی کنند

غرور بیش از حد مانعی برای ارتباط سالم با دیگران می شود. پدر و مادرهای سمی نمی خواهند از اعضای خانواده برای چیزی عذرخواهی کنند چون فکر می کنند نباید به عنوان والد و سرپرست از جایگاه خود کوتاه بیایند. آنها عذرخواهی کردن را نشانه ضعف می دانند، در صورتی که بهترین راه برای آموزش به بچه ها کوتاه آمدن از جایگاه فعلی برای دستیابی به چیزی بهتر است. 

هیچ کس با عذرخواهی کوچک نمی شود، اما والدین بد و سمی این حس را القا می کنند که متاسفانه نباید از جایگاه و صحبت خود کوتاه بیایند.

۲۰. انتظارات بالایی دارند

انتظارات بالا و استانداردهای دست نیافتنی کشنده هستند. آنها خلاقیت، ایده و انگیزه بچه ها را با انتظارات بالای خود نابود می کنند. والدین سمی نداشته های خود را در بچه ها می بینند و انتظار دارند فرزندان به آنها دست پیدا کنند. 

یادتان باشد وقتی درخواست ما از جنبه عادی خارج شود شار مضاعفی بر اطرافیان خواهد داشت.

راه چاره در ارتباط با والدین سمی چیست؟

بدترین والدین دنیا خصوصیات بسیار دیگری دارند که تمام آنها از

  • عدم آگاهی
  • مشکلات روانی
  • مقاومت در برابر آموزش تخصصی

نشات می گیرد. حضور یک متخصص روانشناس در زندگی همه ما ضروری است. مشاور کمک می کند آموزش ببینیم و بهترین رفتار را با دیگران داشته باشیم. همچنین درمان اختلالات باعث می شود به فرد بهتری تبدیل شویم. 

اما اگر فکر می کنید پدر و مادر شما سمی هستند و ویژگی های بدترین والدین دنیا را در آنها می بینید، باید به صورت تنها با مشاور صحبت کنید. نیاز نیست آنها از این موضوع مطلب باشند. مشاور روانشناس راهنمایی می کند رفتا صحیح با آنها را یاد بگیرید یا در صورت لزوم از آنها بخواهید در جلسات همراه شما باشند.

اما مهم ترین نکته این است که فکر نکنید دنیا به آخر رسیده و شما به قربانی ناخواسته هستید. شرایط در هر لحظه می تواند تغییر کند تا ارتباط بهتری با والدین خود داشته باشید.

تیم دکتر مجازی