انتشار این مقاله


فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

فشارخون بالا چیست؟چگونه می توان آن را کنترل کرد ؟ این روزها به هرخانه ای که سر بزنید ، کمتر کسی را میتوانید که فشارخون نداشته و از این بیماری رنج نبرد . بعضی از انواع فشارخون با استفاده از دارو کنترل می شوند . اما بعضی از انواع آن ، سرکش بوده و باید برای کنترل آنها افراد باید رژیم غذایی خود را رعایت کرده و ورزش کنند

فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ درمان فشار خون بالا از مهمترین دغدغه‌های افرادی است که از بیماری فشارخون رنج می‌برند.

درواقع، فشار خون بالا از مهمترین مشکلاتی است که می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی و یا سکته‌های مغزی شود. حتی بسیاری از افراد، در اثر همین فشار بالا جان خود را از دست می‌دهند.

بعضی از انواع فشار غیر قابل کنترل هستند و حتی به درمان‌های دارویی نیز به خوبی پاسخ نمی‌دهند. این نوع از فشار خون باید با ترکیبی از راهکارهای مختلف مانند استفاده از دارو، رعایت رژیم غذایی و ورزش کنترل شوند.

حتی در صورت رعایت این موارد بعد از مدتی فشار خون شما به‌طور کامل درمان خواهد شد. در ادامه با بهترین راهکارها برای درمان و کنترل فشار خون بالا آشنا می‌شوید.

اگر شما هم به فکر سلامتی و کنترل فشار خود هستید، اول اقدام به خرید دستگاه فشارسنج برای منزل خود برای اندازه‌گیری مرتب فشارخون کنید. در نهایت با توصیه‌های این مقاله می‌توانید فشارخون خود را کنترل کنید.

فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ 

منظور از فشارخون، فشاری بوده که از طریق جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. گاهی اوقات فشارخون به علل مختلف بالا رفته و موجب مشکلاتی مانند سرگیجه، سکته و… خواهد شد. فشار خون‌های بسیار بالا در افرادی با سن بالا و دارای سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی شایع است. حتی بعضی از انواع فشارخون بالا به انواع درمان مقاومت نشان داده و پایین نمی‌آیند.

با توجه به این موضوع بسیاری از بیماران فشارخونی از این مشکل رنج برده و به دنبال درمانی برای آن هستند .

از کجا متوجه داشتن فشارخون و بالابودن آن شویم؟

معمولاً فشارخون حتی فشارخون بالا علائمی ندارد. بسیاری از افراد فشارخون بالا داشته ولی حتی خودشان از بالا بودن آن اطلاعی ندارند. در این مواقع، تنها در صورتی که فرد دچار عوارض فشارخون شود، به داشتن آن پی می‌برد .

با گرفتن مرتب فشار با استفاده از یک دستگاه فشارسنج با کیفیت ، در صورت اختلاف زیاد بین اعداد متوجه داشتن فشارخون خواهید شد. از مهمترین نشانه‌های فشارخون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سرگیجه و احساس عدم تعادل
  • گرگرفتگی یا برافروختگی صورت
  • قرمزی گوش‌ها
  • قرمزی گونه‌‌ها و احساس گر گرفتگی در آن‌ها
  • تنگی نفس
  • خونریزی بینی
  • احساس خستگی
  • عصبانی شدن
  • بروز مشکلات بینایی
  • درد در ناحیه قفسه سینه

اگر هرکدام از علائم زیر را داشتید، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه و فشار خود را کنترل کنید. در صورت بالا بودن فشار، پزشک برای شما داروهای مناسب را با توجه به میزان فشارتان تجویز می‌کند.

خرید دستگاه فشارسنج

دلایل ابتلا به فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ 

فشارخون به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و نمی‌توان گفت که علت اصلی آن چیست. به‌عنوان مثال بعضی از افراد علیرغم رعایت رژیم غذایی و داشتن تحرک باز هم دچار فشار خون می‌شوند. از مهمترین دلایل ابتلا به فشار خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی 
  • نارسایی کلیه
  • مشکلات قلبی عروقی
  • مشکلات تیروئید
  • داشتن اضافه وزن

درمان فشارخون بالا از طریق دارو

این روزها برای درمان فشارخون داروها و دستگاه فشارسنج های زیادی وجود دارد؛ به همین دلیل، افراد نباید از این بابت هیچگونه نگرانی به خود راه دهند. عملکرد دارو برای درمان فشار خون بالا، در داروهای مختلف متفاوت است. از مهمترین داروهای تجویزی توسط پزشکان شامل موارد زیر هستند:

  • مسدودکننده‌های بتا: این مسدودکننده‌ها، تولید هورمون‌های افزایش‌دهنده فشارخون را مسدود می‌کنند. همچنین با تاثیر روی قلب، باعث شده تا قلب با فشار کمتری اقدام به پمپاژ خون کند.
  • دیورتیک‌ها: این دسته از قرص‌های فشارخون، حجم ادرار را افزایش داده و با افزایش حجم ادرار سدیم اضافی از خون دفع شده و فشارخون کاهش می‌یابد.
  • آگونیست‌های آلفا 2: این دسته از داروهای فشارخون با شل‌کردن عروق خونی، فشارخون را کاهش می‌دهند.
  • مسدودکننده کانال کلسیم: این مسدودکننده‌ها، رگ‌های خونی را شل کرده و باعث کاهش کلسیم به سلول‌های قلب و کاهش فشارخون می‌شوند.

درمان خانگی فشار خون بالا

فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ در ادامه با درمان‌های خانگی رایج و متداول برای فشار خون آشنا می‌شوید. این درمان‌های خانگی به قدری موثر هستند که بسیاری از بیماران پس از رعایت آن‌ها کاهش فشارخون را تجربه کرده‌اند. این درمان‌های خانگی عبارتند از:

محدود کردن استفاده از نمک

نمک از مهمترین عوامل موثر در بالارفتن فشار خون شما است. شاید شما مصرف نمک در وعده‌های غذایی خود را محدود کرده؛ اما غذاهای فرآوری شده که حاوی نمک زیادی هستند را مانند سوپ‌های آماده را از فروشگاه خریداری و مصرف کنید. انواع سوسیس، کالباس و سایر غذاهای فرآوری شده نیز فشار شما را با داشتن قند پنهان بالا می‌برند. پس قبل از استفاده از غذاهای آماده، برچسب روی غذا را بررسی کرده و از پایین بودن سدیم آن اطمینان حاصل فرمایید.

استفاده از میوه و سبزیجات

سبزیجات و میوه‌ها حاوی پتاسیم بوده و این ماده به کاهش سدیم و فشار در بدن کمک زیادی می‌کند. از مهمترین میوه‌ها برای کاهش فشار خون می‌توان به انار، شاتوت، زرشک، سیب، گریب فروت، لیمو ترش اشاره کرد. اگر ناراحتی معده دارید و نمی‌توانید این میوه‌ها را برای پایین آوردن فشار خون خود به‌دلیل ترش مزه بودن استفاده کنید، می‌توانید موز بخورید. موزهای رسیده حاوی مقادیر زیادی پتاسیم هستند. همچنین می‌توانید از لیمو شیرازی استفاده کنید که ترشی آن نسبت به سایر لیموها کمتر است.

استفاده محدود از الکل و سیگار

کمتر شخصی الکلی و یا سیگاری را می‌توان پیدا کرد که از فشارخون بالا رنج نبرد. قطعاً برای این افراد ترک سیگار و الکل بسیار دشوار است. دقیقاً به‌دلیل همین دشوار بودن، این افراد نمی‌توانند برای کاهش فشارخون خود کاری انجام دهند. توصیه ما به این عزیزان، کاهش مصرف الکل و استعمال دخانیات است. حتی با کاهش مصرف و استفاده از این مواد مضر، فشارخون شما تا حدی زیادی کاهش می‌یابد.

داشتن خواب خوب شبانه (فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟)

داشتن 8 ساعت خواب شبانه، نه‌تنها به سلامتی شما کمک زیادی می‌کند؛ بلکه باعث کاهش فشارخون نیز می‌شود. اگر دچار بی‌خوابی هستید و یا از مشکلاتی مانند آپنه انسدادی خواب، پای بی‌قرار و یا افسردگی رنج می‌برید، حتماً این مشکلات را با پزشک درمیان بگذارید. شب‌ها سریک ساعت مشخص بخوابید و قبل از خواب به موارد مثبت فکر کنید. حتی می‌تواند تصویرسازی کرده و خود را در دامان طبیعت تجسم کنید. این کار به کاهش فشار خون شما کمک زیادی می‌کند.

مهار و کنترل استرس

چه کسی را می‌توان یافت که از استرس رنج نبرد!! حتی بسیاری از افراد به‌دلیل داشتن استرس دچار فشارخون شده‌اند. خوشبختانه این روزها برای کنترل و مهار استرس، راهکارهای زیادی وجود دارد. از مهمترین این راهکارها می‌توان به پیاده‌روی در دامان طبیعت، مدیتیشن و یوگا اشاره کرد. اگر خیلی استرس دارید، حتماً همه فکرهای خود را روی کاغذ بنویسید و سپس کاغذ را بسوزانید و یا پاره کنید. این کار به کاهش استرس شما کمک زیادی می‌کند. حتی می‌توانید برای کاهش استرس خود از یک موسیقی آرامبخش استفاده کنید.

پایین آوردن وزن و چربی خون

بسیاری از افرادی که از بیماری فشارخون رنج می‌برند، افرادی هستند که وزن زیادی دارند. همچنین، این افراد از چربی بالای خون نیز رنج می‌برند. برای کاهش فشار خون، تنها کافی است که وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن به پایین آوردن چربی خون و کل چربی بدن نیز کمک زیادی می‌کند. درواقع، آقایان با دور کمر بیشتر از 102 و خانم‌ها با دور کمر بیشتر از 89 مستعد ابتلا به فشارخون هستند.

انجام ورزش روزانه و منظم

انجام ورزش روزانه از بهترین راهکارها برای کاهش فشارخون و همچنین کاهش استرس شما به‌شمار می‌رود. می‌توانید در یک باشگاه ثبت نام کنید. اگر تمایل به رفتن به باشگاه را ندارید؛ گرفتن برنامه ورزشی از مربی و یا ورزش آنلاین یک انتخاب عالی برای شما به‌شمار می‌رود. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، دویدن و شنا تاثیر بسیار خوبی روی کاهش فشار شما می‌گذارند.

ماساژ راهی عالی برای درمان فشار خون (فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟)

درمان فشار خون بالا با ماساژ یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش فشارخون است. درواقع، جنس رگ‌های بدن از فیبرهای عضلانی صاف بوده که با حرکت همزمان باعث پمپاژ خون می‌شوند. تحقیقات و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که ماساژ تا حد زیادی باعث کاهش فشار خون خواهد شد. به همین دلیل، به افراد فشارخونی توصیه می‌شود که حتماً ماساژ بگیرند.

کمک گرفتن از طب سنتی

طب سنتی نیز از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی است. از نظر طب سنتی، کاهش صفرا در بدن، مشکلاتی در زمینه فشار خون در بدن شما ایجاد می‌کند. از مهمترین غذاهای مفید برای کاهش فشارخون شامل آلو یا تمشک، سیب، طالبی، زالزالک، تخم گیاه کرفس، دم‌نوش برگ زیتون، سنبل‌الطیب، چای ترش، دم‌کرده زرشک و سرکه و آبلیمو اشاره کرد.

درمان فشار خون بالا با حجامت

قبل از انجام حجامت حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. در حجامت با خارج‌شدن خون غلیظ از رگ‌ها، بدن سبک شده و فشارخون کاهش می‌یابد.

استفاده از دمنوش‌های کاهنده فشارخون (فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟)

بسیاری از دمنوش‌های گیاهی باعث کاهش فشار خون می‌شوند. از مهمترین این دمنوش‌ها می‌توان به دمنوش چای سبز، دمنوش بلوبری، دمنوش ذغال اخته و همچنین بابونه اشاره کرد.

استفاده از سرکه سیب 

سرکه سیب از مهمترین مواد موثر برای کاهش فشارخون است. همچنین این ماده تاثیر زیادی در لاغری و کاهش کلسترول بد بدن دارد. می‌تاونید یک قاشق از این سرکه را به آب خود اضافه کرده و همراه با عسل میل کنید. همچنین، می‌توانید آن را در سالا بریزید.

جویدن سیاه دانه ناشتا

جویدن سیاه دانه در ناشتا، یکی دیگر از راه‌هایی است که به شما در کاهش فشارخون کمک زیادی می‌کند. البته قبل از استفاده از این دانه گیاهی با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است سیاه دانه با داروهای فشار شما تداخل پیدا کند.

فشارخون بالا چیست؟

کاهش فشار خون بالا در افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت زودتر از بقیه افراد به فشارخون مبتلا می‌شوند. درواقع، این دسته از افراد هم از قند خون بالا و هم از فشارخون بالا رنج می‌برند. افراد مبتلا به دیابت باید به رژیم غذایی سالم پایبند بوده و مقدار نمک، چربی و قند را در برنامه غذایی خود به حداقل برسانند. همچنین، این افراد باید از استرس دوری کرده و به‌طور منظم پیاده‌روی و ورزش انجام دهند. استفاده منظم از داروهای دیابت و فشارخون اهمیت ویژه‌ای دارد.

کاهش فشارخون بالا در بیماران دیالیزی

درمان فشار خون بالا در بیماران دیالیزی از مهمترین کارهایی است که این بیماران باید انجام دهند. مهم‌ترین کار در این بیماران، مصرف حداقل نمک برای سلامت کلیه‌ها به‌شمار می‌رود.

درواقع، در این بیماری تعادل سدیم بدن دچار اختلال شده و مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد می‌شود. رعایت رژیم غذایی سالم از مهمترین راهکارها برای رفع این مشکل است.

درمان خانگی فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ مخصوصاً در دوران بارداری!! دیابت بارداری و فشارخون بارداری از جمله مشکلات رایج در دوران بارداری هستند. کمتر مادری را می‌توان پیدا کرد که به این بیماری‌ها در این دوران دچار نشود. البته این بیماری‌ها بعد از زایمان از بین می‌روند. برای جلوگیری از این مشکلات، مادران گرامی باید مصرف نمک و چربی خود را به حداقل رسانده و ورزش‌های مخصوص دوران بارداری را زیر نظر پزشک انجام دهند. همچنین خرید دستگاه فشارسنج بی پی مکس به شما کمک می‌کند تا فشار خود را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کنید.

افزایش جزئی فشارخون در بارداری طبیعی است.

چگونه دچار فشارخون بالا بعد از زایمان نشویم؟

درمان خانگی فشار خون بالا بعد از زایمان ازطریق رعایت رژیم غذایی، کاهش مصرف نمک، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌جات امکانپذیر است. همچنین مادران گرامی می‌توانند ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی داشته تا از مشکلاتی مانند افزایش وزن و فشار خون بالا جلوگیری کنند. اگر پس از سه ماه مشکل بالابودن فشارخون شما برطرف نشد، حتماً باید یک پزشک متخصص زنان شما را معاینه کند.

خلاصه

فشار خون بالا چیست؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ این روزها به هر خانه‌ای که سر بزنید؛ کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که فشارخون نداشته و از این بیماری رنج نبرد. بعضی از انواع فشارخون با استفاده از دارو کنترل می‌شوند. اما بعضی از انواع آن، سرکش بوده و باید برای کنترل آن‌ها، افراد باید رژیم غذایی خود را رعایت کرده و ورزش کنند.

مصرف میوه‌جات و سبزیجات بیشتر، مخصوصاً میوه‌هایی که حاوی پتاسیم هستند به کاهش کاهش فشار کمک زیادی می‌کنند. همچنین می‌توانید میوه‌هایی مانند انار، تمشک، سیب و یا دمنوش‌هایی مانند بابونه را برای کاهش فشار خود مصرف کنید. خرید دستگاه فشارسنج ارزان و مرغوب که فشار شما را به درستی نشان دهد نیز اهمیت زیادی دارد. همیشه این نکته مهم را به خاطر بسپارید که داروهای خود را در زمان تعیین شده و طبق دستور پزشک مصرف کرده تا دچار افزایش ناگهانی فشار نشوید.