انتشار این مقاله


توانبخشی و کاردرمانی کودکان باعث تقویت چه مهارت هایی می‌شود؟

چکیده : توان بخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی کودکان، برای بهبود کیفیت زندگی و عملکرد روزانه کودکانی که از طیف وسیعی از آسیب‌ها و شرایط مادرزادی به‌خصوص کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. کاردرمانی چه کمکی به کودکان می‌کند؟ توان بخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی کودکان، برای بهبود کیفیت زندگی و عملکرد روزانه کودکانی که از طیف وسیعی از آسیب‌ها و شرایط […]

چکیده : توان بخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی کودکان، برای بهبود کیفیت زندگی و عملکرد روزانه کودکانی که از طیف وسیعی از آسیب‌ها و شرایط مادرزادی به‌خصوص کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

کاردرمانی چه کمکی به کودکان می‌کند؟

توان بخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی کودکان، برای بهبود کیفیت زندگی و عملکرد روزانه کودکانی که از طیف وسیعی از آسیب‌ها و شرایط مادرزادی به‌خصوص کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

توانبخشی و کاردرمانی کودکان، شامل کاردرمانی جسمی حرکتی، ذهنی-شناختی، بازی درمانی و موسیقی درمانی می‌باشد. کاردرمانگر کودک، با آزمون‌های استاندارد میزان توانایی و ضعف کودک را می‌سنجد و با تشخیص درست، ارزیابی کامل و برنامه‌های درمانی به‌روز به کودکان کمک می‌کند تا نهایت بهره‌مندی را از کاردرمانی ببرند.

توانبخشی و کاردرمانی کودکان برای چه کسانی مناسب است؟

توانبخشی، کاردرمانی و فیزیوتراپی کودکان برای کودکانی که به دلیل مشکلات ذهنی و جسمی در مهارت‌های حرکتی و شناختی دچار مشکل می‌شوند یا نسبت به همسالان خود تاخیر دارند. مشکلاتی نظیر:

  • فلج مغزی (CP)
  • آتروفی مغزی
  • دیستروفی‌های عضلانی
  • تاخیر حرکتی و رشدی
  • بیماری پروانه‌ای
  • بیش فعال (ADHD)
  • طیف‌های مختلف اوتیسم
  • مشکلات توجه تمرکز پایین
  • اختلالات یادگیری (اختلال خواندن، نوشتن و اختلال ریاضی)

درصورتی که کودک شما هریک از مشکلات بالا را دارا باشد؛ برای بهبود عملکرد و زندگی او ضروری است که به دنبال یک کاردرمانگر کودک باشید.

کاردرمانی کودکان در زمان مناسب

مهم است که اقدام به کاردرمانی برای کودکان به موقع اتفاق بیفتد؛ زیرا، به مرور زمان محیط بر کودک تأثیر خواهد گذاشت و این تأثیرات باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می‌شود که در آینده او تأثیر زیادی دارد.

وظایف کاردرمانگر کودک شما چیست؟

کاردرمانگر نقاط ضعف و قوت کودک شما را شناسایی می کند و با شناسایی و ارزیابی مشکلات کودک در زمینه‌های مهم و حیاتی، مداخلاتی را برنامه‌ریزی می‌کند.

بنابراین به کودک در رشد سالم و کسب مهارت های ضروری مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند تا بتواند همانند باقی همسالان، وظایف خود را انجام داده و در تعامل با دوستان خود موفق باشد.

کاردرمانگر باید علت ریشه‌ای ضعف کودک در جنبه‌های شناختی، حرکتی، احساسی و اجتماعی را بشناسد و درمان آن‌ها را بکار گیرد تا کودک بطور اساسی مهارت های لازم در زمان حال و آینده را کسب نماید. چرا که داشتن پایه‌ای قوی از مهارت ها اجازه می‌دهد که کودکان شما اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

در کاردرمانی و فیزیوتراپی کودکان چه روش‌هایی به کار گرفته می‌شود؟

کاردرمانگر و توانبخش در مراکز کاردرمانی و فیزیوتراپی کودکان عموماً از  8 روش‌ توانبخشی و کاردرمانی مخصوص کودکان استفاده می‌کنند:

  1. ماساژدرمانی
  2. تکنیک‌های PNF
  3. تحریکات حسی
  4. تمرین درمانی هم جهت با مراحل رشد ذهنی و جسمی کودک
  5. تمرینات کششی و تقویت‌کننده برای افزایش دامنه‌ی حرکت
  6. ایجاد الگوهای حرکتی صحیح برای پیشرفت و بهبود حرکتی و رشد کودک
  7. آموزش الگوی صحیح راه رفتن به کودک
  8. ارزیابی کودک برای تجویز تجهیزات تطبیقی، ارتوپدی و انواع بریس

در ادامه نقش و عملکرد کاردرمانی در ۳بیماری فلج مغزی، اوتیسم و تاخیررشدی را به صورت موردی بررسی می کنیم:

کاردرمانی در اوتیسم باعث تقویت چه مهارت‌هایی در کودکان می‌شود؟

کاردرمانی کودکان اوتیسم، باعث بهبود مهارت‌های فردی و ارتباط جمعی می‌شود. علاوه براین دیگر نقش های کاردرمانی در اوتیسم عبارتند از:

  • مهارت‌های زندگی روزمره، مثل آموزش‌های بهداشتی، مسواک زدن دندان، حمام رفتن و غیره.
  • مهارت‌های حرکتی ظریف، جهت نگه‌داشتن اشیا هنگام نوشتن، بازی با اسباب‌بازی‌های کوچک یا قیچی کردن
  • مهارت‌های حرکتی درشت، مثل بالا رفتن ازپله، توپ بازی، دوچرخه‌سواری و غیره
  • مهارت ادراکی، مثل پیدا کردن تفاوت‌ها و شباهت‌ها از نظر رنگ ، شکل و اندازه
  • مهارت درک حس‌های عمقی، مثل آگاهی از وضعیت بدن با چشم بسته
  • مهارت‌های یادگیری، مثل خواندن، نوشتن و حل مسئله
  • افزایش مشارکت اجتماعی، مثل ارتباط گرفتن با همسالان و بزرگسالان
  • افزایش توجه و تمرکز حین انجام فعالیت
  • مهارت بیان احساسات خود به روش‌های مناسب

کاردرمانی در کودکان تاخیررشدی باعث تقویت چه مهارت‌هایی می‌شود؟

هدف اصلی کاردرمانی تاخیر حرکتی، آن است که با انجام تمرینات، کودکان رفته رفته در مهارت‌هایی از جمله نشستن، ایستادن، راه رفتن، غذا خوردن و دیگر امور شخصی خود به حداکثر استقلال برسند. کاردرمانی تاخیر حرکتی، ضمن تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان سبب جلوگیری از تشدید مشکلات حرکتی در کودکانی که به هر دلیلی دچار تاخیر رشدی هستند، می‌شود.

کاردرمانی در کودکان تاخیررشدی و تقویت کودکان

اگر مراحل رشدی کودکان بر طبق مایلستون‌های رشد رخ ندهد و مهارت‌های مختلفی همچون گردن گرفتن، غلت زدن، نشستن، چهار دست و پا راه رفتن، ایستادن و … به تدریج و به ترتیب در کودکان ایجاد نشود، به این معناست که تاخیر رشدی رخ داده و این کودکان به کاردرمانی و توانبخشی تاخیر رشدی نیازمند می‌شوند.

کاردرمان‌گر، باید در ابتدا شرایط کودکان و میزان توانایی‌های آن‌ها را با‌دقت فراوان ارزیابی کند و سپس برنامه کاردرمانی تاخیر رشدی را متناسب با شرایط کودکان تنظیم نماید.

نقش کاردرمانی در توانبخشی کودکان فلج مغزی:

درحال حاضر هیچ‌گونه درمان قطعی برای فلج مغزی وجود ندارد. اما راهکارهای توانبخشی همچون  فیزیوتراپی فلج مغزی و کاردرمانی فلج مغزی، تا حد زیادی به کاهش ناتوانی‌ها در این افراد و بهبود توانایی‌های موجود کمک می‌کنند. کاردرمانی، فیزیوتراپی و توانبخشی فلج مغزی به درمانجویان در انجام وظایف لازم زندگی روزمره خود، کسب مهارت‌های جدید برای پاسخ دادن به چالش‌هایی که استقلال آن‌ها را محدود می‌کند و داشتن یک زندگی سالم و شاد، کمک می‌کند. همچنین کاردرمانی فلج مغزی در ارتقا عزت نفس، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی درمانجویان در محیط‌های حضور روزانه فرد (مثل خانه، مدرسه یا محل کار) بسیار تاثیرگذار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به لینک زیر در منبع مراجعه نماید.

منبعکلینیک توانبخشی ایستا

برچسب ها : توانبخشی,فلج مغزی,کودکان