انتشار این مقاله


متخصص قلب و عروق چیست؟

تخصص قلب و عروق یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی به شمار می‌رود که در آن به تشخیص و درمان انواع مشکلات و بیماری‌های مربوط به قلب و عروق پرداخته می‌شود. پزشکان بعد از گذراندن دوره عمومی خود می‌توانند وارد یک دوره تحصیلی ۳ تا ۴ ساله شوند و تخصص قلب و عروق خود را دریافت […]

تخصص قلب و عروق یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی به شمار می‌رود که در آن به تشخیص و درمان انواع مشکلات و بیماری‌های مربوط به قلب و عروق پرداخته می‌شود. پزشکان بعد از گذراندن دوره عمومی خود می‌توانند وارد یک دوره تحصیلی ۳ تا ۴ ساله شوند و تخصص قلب و عروق خود را دریافت کنند. البته بعد از دریافت تخصص قلب می‌توان با گذراندن یک دوره ۲ تا ۳ ساله دیگر فوق تخصص آن را هم گرفت. در صورتی که از یک بیماری قلبی رنج می‌برید یا علائم این دسته از بیماری‌ها را تجربه می‌کنید می‌توانید با مراجعه به متخصصان قلب و عروق در سامانه دکتر خدمت نوبت دکتر مورد نظر خود را رزرو کرده و مشکل خود را مورد بررسی قرار دهید.

متخصصان قلب و عروق چه بیماری‌هایی را درمان می‌کنند؟

پزشکان دارای تخصص قلب و عروق توانایی درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات قلبی را دارند. البته درمان برخی از بیماری‌های قلبی ممکن است نیازمند مهارت و تخصص بیشتری باشد که در این شرایط پزشک متخصص شما را به فوق تخصص‌های قلب و عروق ارجاع خواهد داد. برخی از بیماری‌هایی که برای درمان آنها می‌توانید به متخصصان قلب و عروق مراجعه کنید عبارت‌اند از:

  1. آترواسکلروز
  2. فشار خون بالا
  3. کلسترول بالا
  4. آنژین (درد قفسه سینه)
  5. ایست قلبی
  6. نارسایی قلبی
  7. حمله قلبی
  8. لخته شدن خون
  9. اختلالت ریتم قلب مثل فیبریلاسیون دهلیزی
  10. اندوکاردیت
  11. شوک قلبی
  12. نارسایی‌های دریچه قلب
  13. ناهنجاری‌های قلبی
  14. کاردیومیوپاتی
  15. میوکاردیت
  16. بیماری‌های مادرزادی
  17. نارسایی‌های آئورت
  18. نارسایی شریان‌های محیطی
  19. سکته قلبی
تفاوت متخصص قلب و جراح قلب

تفاوت متخصص قلب و جراح قلب

مهم‌ترین تفاوت متخصصان قلب و جراحان قلب به روش مورد استفاده توسط آنها برای درمان بیماری‌های قلبی بازمی‌گردد. در واقع متخصصان از روش‌هایی مثل دارودرمانی برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنند و روش‌های تهاجمی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند. این پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که با رعایت یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و دوری از شرایط و محیط‌های استرس‌زا سلامتی قلب خود را حفظ کنند. از طرفی جراحان قلب زمانی وارد عمل می‌شوند که روش‌هایی مثل دارودرمانی یا اصلاح سبک زندگی نتوانند برای درمان بیماری پاسخگو باشند.

روش‌های جراحی بیشتر در شرایطی کاربرد دارند که بیمار دچار انسداد عروق شده باشد یا بافت قلب او به هر دلیلی آسیب دیده باشد. استفاده از روش جراحی می‌تواند باعث شود که بیمار در مدت زمان کوتاه‌تری به بهبودی برسد و در واقع سریع‌تر درمان شود؛ اما از طرفی این روش ریسک بیشتری دارد و می‌تواند بیمار را بیشتر در معرض خطر قرار دهد. برخی از بیماران ممکن است دوره نقاهت بعد از عمل جراحی را به مصرف طولانی مدت دارو ترجیح دهند و برخی هم ممکن است چنین عقیده‌ای نداشته باشند؛ بنابراین باید با توجه به شرایط خود و سطح مشکلی که در حال تجربه آن هستید انتخاب خود از میان متخصصان و جراحان قلب را انجام دهید.

چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد؟ 

بیماری‌های قلبی می‌توانند خطرات زیادی را به همراه داشته باشند و باعث به خطر افتادن جان افراد شوند. به همین دلیل تشخیص به‌موقع آنها و اقدام سریع برای درمان از اهمیت زیادی برخوردار است. شرایط مختلفی وجود دارند که در صورت تجربه آنها بهتر است خودتان را به یک متخصص قلب نشان دهید که برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

احساس درد در قفسه سینه

درد قفسه سینه یکی از رایج‌ترین علائم بیماری‌های قلبی است که نباید به آن بی‌توجهی کرد و در صورت بروز باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کرد. البته اگر قفسه سینه شما به دلیل وارد شدن ضربه یا دلایلی از این دست درد می‌کند لازم نیست به متخصص قلب مراجعه کنید.

سابقه خانوادگی

بیماری‌های قلبی هم مثل بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌توانند ارثی باشند. در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما از بیماری‌های قلبی رنج می‌برد بهتر است که شما هم مراقب بروز علائم این بیماری‌ها باشید.

کلسترول بالا

کلسترول بالا از دلایل مهم بروز انسداد عروق است. با بالا رفتن سطح کلسترول خون احتمال رسوب کردن چربی در دیواره عروق هم بالا می‌رود. انسداد عروق هم می‌تواند عملکرد قلب را دچار مشکل کند و خون‌رسانی به بدن را مختل کند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا از رایج‌ترین علائم بروز مشکلات قلبی به شمار می‌رود. بالا بودن فشار خون می‌توان نشان‌دهنده بروز انسداد در عروق یا اختلال در عملکرد عضله قلب باشد و باید توسط متخصص قلب و عروق مورد بررسی قرار بگیرد.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات از دیگر مواردی است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. با مصرف دخانیات میزان اکسیژن سطح خون کاهش پیدا می‌کند و احتمال بروز مشکلاتی مثل لخته شدن خون و افزایش ضربان و فشار خون بالا می‌رود؛ هر کدام از این موارد هم می‌توانند بر روی عملکرد قلب تأثیر منفی بگذارند.

دیابت

دیابت از دیگر علل بروز بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. در صورتی که دیابت دارید بهتر است به شکل دوره‌ای چکاپ‌های لازم را انجام دهید و از سلامتی سیستم قلبی عروقی خود اطمینان حاصل کنید.

ورم لثه

ورم لثه یکی از علائمی که ممکن است توسط بیشتر افراد نادیده گرفته شود اما می‌تواند در تشخیص بیماری‌های قلبی اهمیت زیادی داشته باشد. در واقع ورم لثه از نشانه‌های وجود التهاب در بدن به شمار می‌رود و بسیاری از افراد دارای ورم لثه به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند.

انتخاب پزشک متخصص قلب و عروق

انتخاب پزشک متخصص قلب و عروق

انتخاب پزشک مناسب یکی از مهم‌ترین مراحل تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود و می‌تواند تأثیر به سزایی در فرایند درمان مشکل شما داشته باشد. یک پزشک ماهر می‌تواند مشکل شما را به سرعت تشخیص دهد و بهترین روش ممکن را برای درمان آن استفاده کند. برای انتخاب پزشک مناسب قبل از هر چیزی باید به تحصیلات او توجه داشته باشید و پزشکی را انتخاب کنید که مدرک خود را از دانشگاه‌های معتبر دریافت کرده باشد. پزشک شما باید دارای تجربه کافی باشد؛ اما هم‌زمان از روش‌های جدید روز دنیا در فرایند درمان شما استفاده کند. دسترسی پزشک به روش‌های جدید و به‌روز به او کمک می‌کند که درمان شما را با ریسک و خطر کمتری پیش ببرد.

قبل از انتخاب پزشک مورد نظر خود حتماً به نظرات سایر بیمارانی که مطب آن پزشک مراجعه کرده‌اند توجه داشته باشید. این کار باعث می‌شود که در مورد میزان مهارت پزشک و حتی نحوه برخورد او با بیماران مطلع شوید و بتوانید با چشم بازتری انتخاب خود را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از دوستان یا آشنایان خود به این متخصصان مراجعه کرده‌اند پرس‌وجو کنید یا اینکه نظرات کاربران در سطح اینترنت را مطالعه کنید. وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که برای دریافت نوبت می‌توانید به آنها مراجعه کنید و نظرات کاربران در مورد هر پزشک را هم در صفحه مربوط او مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری

از آنجایی که بیماری‌های قلبی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در سطح دنیا به شمار می‌روند، تخصص قلب و عروق هم یکی از باارزش‌ترین انواع تخصص در زمینه پزشکی محسوب می‌شود. پزشکانی که دارای تخصص قلب و عروق هستند می‌توانند طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را با روش‌های مختلف تشخیص داده و درمان کنند. افرادی که علائم مختلف مشکلات قلبی مثل فشار خون بالا و درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند یا به علت مصرف دخانیات و داشتن سوابق خانوادگی در معرض این بیماری‌ها قرار دارند باید با مراجعه به این متخصصان به دنبال درمان خود باشند. کسب اطلاعات در مورد متخصصان مختلف، میزان مهارت و تجربه آنها و حوزه تخصصی فعالیت آنها می‌تواند به شما کمک کند که بهترین پزشک ممکن را برای درمان خود انتخاب کنید.

منبع : دکتر خدمت، به عنوان یک پلتفرم پزشکی آنلاین، به مردم ارائه می‌دهد تا با آسانی و سریع نوبت‌های دکترهای متخصص و پزشکان خود را رزرو کنند. با تمرکز بر کیفیت خدمات و راحتی مشتریان، ما بر آنیم که تجربه بهتری از مراجعه به پزشک را برای همه فراهم کنیم. با تیمی مجرب و بهره‌گیری از فناوری روز، ما به ارائه خدمات پزشکی با اعتماد، مبتنی بر دانش و تکنولوژی، متعهدیم.

تیم دکتر مجازی