انتشار این مقاله


چطور زعفران به بهبود کیفیت خواب کمک میکند؟

همه‌ی ما از خواص بی‌نظیر زعفران اطلاع داریم و می‌دانیم که زعفران در کنترل و پیشگری بسیاری از بیماری ها موثر است. یکی از خواص بی نظیر زعفران خاصیت آرام بخشی آن است که آن را از سایر گیاهان متمایز کرده است. در این نوشته می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور زعفران به بهبود کیفیت خواب […]

همه‌ی ما از خواص بی‌نظیر زعفران اطلاع داریم و می‌دانیم که زعفران در کنترل و پیشگری بسیاری از بیماری ها موثر است. یکی از خواص بی نظیر زعفران خاصیت آرام بخشی آن است که آن را از سایر گیاهان متمایز کرده است. در این نوشته می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور زعفران به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند و تاثیر گذار است.

زعفران و بهبود کیفیت خواب

زعفران به عنوان یک گیاه با ارزش دارویی بسیار بالا از جایگاه بالایی در طب پزشکی برخوردار است. در خصوص تاثیر زعفران در بهبود کیفیت خواب باید گفت که زعفران خاصیت بسیار بالایی در کنترل استرس و اضطراب دارد و به طور کلی یک آرام بخش بسیار قوی برای بدن انسان است. هم چنین زعفران با افزایش تولید ملاتونین در بدن و هورمون خواب، چرخه خواب فرد را تنظیم می‌کند.

خواب یکی از مهم ترین نیاز های بدن انسان بوده که برای داشتن انرژی و استراحت کافی هر فرد بالغی نیازمند ۸ ساعت خواب کافی در طول شبانه روز است. همه‌ی ما برای ۱ بار هم که شده در طول زندگی خود بد خواب شده ایم و در طول ساعات شب چندین بار از خواب پریده و یا کلا خوابمان نبرده است و فردای همان روز شاهد سردرد های شدید و هم چنین کوفتگی و بی حالی بوده‌ایم که تمامی این موارد ناشی از نداشتن خواب کافی در شب گذشته است.

زعفران به عنوان یک گیاه دارویی بسیار با ارزش، در  ارتقای سلامتی و کیفیت زندگی افراد تاثیر بسیار زیادی داشت و به طور کلی مصرف زعفران و قرار دادن آن در وعده های روزانه خود یک راه طبیعی و بسیار موثر برای بهبود کیفیت خواب است.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین (به انگلیسی: Melatonin) یک فراورده طبیعی است که در گیاهان و جانوران یافت می‌شود. این ماده در جانوران، به‌عنوان هورمونی شناخته می‌شود که توسط غده پینه‌آل در مغز انسان، در شب ترشح می‌شود و با کنترل چرخه خواب و بیداری مرتبط است و به این صورت است که تاثیرات بسیار زیادی در بهبود کیفیت خواب دارد. (منبع)

برخی از افراد هستند که بسیار بد خواب بوده و به سختی به خواب میروند و هم چنین در زمان خواب بسیار آشفته بوده و در طول شب چندین بار از خواب پریده و بد خواب می‌شوند. افزایش سطح ملاتونین در بدن به فرد کمک می‌کند که سریع تر به خواب برود و خواب عمیق تر و هم چنین راحت تری داشته باشد.

در مطالعه برخی از تحقیقات علمی این نتیجه به دست آمده است: افرادی که از بی نظمی زمان خواب خود رنج می‌برند، اگر به مدت ۴ هفته هر روز ۲۰ الی ۳۰ میلی گرم زعفران را به طور مرتب استفاده کنند. پس از گذشت ۱ ماه کیفیت خواب آن ها به صورت باور نکردنی بهبود می یابد.

چند مورد از اهمیت خواب در زندگی انسان

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: زمانی که سیستم ایمنی بدن قوی باشد به راحتی می‌تواند با میکروب ها و عوامل بیماری زا مقابله کند.
  • تقویت بدن در مقابله با بیماری ها: زمانی میکروب ها بر بدن غلبه می کنند که بدن در ضعیف ترین حالت ممکن باشد و اگر شما خواب کافی و به اندازه نداشته باشید بدن شما بسیار ضعیف می‌شود و زمینه برای حمله‌ی میکروب ها فراهم است.
  • بهبود اخلاق و خلق و خو: داشتن خواب کافی تاثیر بسیار زیادی در اخلاق و رفتار فرد دارد. شخصی که خواب خوبی نداشته باشد به نسبت سایر افراد عصبی تر و پرخاشگر است.
  • افزایش میزان آرامش و کاهش استرس: استرس تاثیرات بسیار بد و مخربی بر روی بدن فرد به جا می گذارد. فرد استرسی نیاز به خواب کافی و استراحت دارد تا بتواند به آرامش برسد.
  • بهبود عملکرد شناختی مغز و بدن: خواب به اندازه و مناسب برای سلامت جسمی و روحی افراد بسیار ضروری است. خواب کافی به مغز انسان کمک می کند تا اطلاعات را بهتر پردازش کند و فرایند فعالیت مغز را بهبود ببخشد.
خواص زعفران بر کیفیت خواب

دیگر خواص زعفران برای بهبود کیفیت خواب

کاهش اضطراب و افسردگی: یکی از مهم ترین خواص زعفران داشتن خواص ضد اضطراب و ضد افسردگی و استرس است، که زعفران با کاهش این علائم در فرد، به آرامش ذهن و بدن کمک فراوانی می‌کند و در نتیجه از این طریق کیفیت خواب را بسیار بهبود می بخشد.

بهبود خلق و خو: مصرف زعفران به طور مرتب روزانه برای افراد عصبی و پرخاشگر بسیار توصیه می شود چرا که زعفران با افزایش سطح سروتونین، هورمون شادی، به بهبود خلق و خو و ایجاد احساس آرامش و شادابی در این افراد کمک فراوانی می‌کند، که در شب نیز می‌توانند خواب بهتری داشته باشند.

افزایش گردش خون: گردش خون در بدن انسان باعث کاهش خستگی و گرفتگی عضلات بدن می شود که گیاه زعفران با افزایش گردش خون در بدن باعث آرام شدن و رها شدن عضلات بدن می شود که همین امر در شب تاثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت خواب فرد دارد

خواص ضد التهابی: التهاب عضلات بدن یکی از عواملی است که در بدن انسان باعث بهم ریختن زمان خواب و به طور کلی اختلال در خواب است. زعفران با خواص ضد التهابی که دارد باعث کاهش التهاب عضلات در بدن می‌شود که بدن به طور کلی آرام تر شده و سریع تر و بهتر به خواب می‌رود.

چند نکته در مورد مصرف زعفران برای بهبود خواب:

  • نکته‌ی اول این است که حتما زعفران را قبل از خواب در قالب دمنوش و یا ترکیب آن در شیر استفاده کنید که تاثیرات بهتری بر روی کیفیت خواب شما داشته باشد.
  • حتما برای مصرف، از زعفران اصل استفاده کنید و در زمان خرید زعفران اصل  به تقلبی نبودن آن دقت کنید متاسفانه این روز ها تقلب در زعفران بسیار زیاد شده است.
  • دوز مصرفی زعفران در طول روز برای هر فرد بالغ ۱ گرم است شما سعی کنید روزانه نیم تا ۱ گرم و نه بیشتر زعفران استفاده کنید.
  • زعفران در حالی که بسیار مفید است اگر به اندازه استفاده نشود می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.
  • اگر باردار هستید و یا به زعفران حساسیت دارید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • زعفران در کودکان و افراد سالخورده ممکن است عکس عمل کند و بر خلاف تصور تاثیرات مثبتی نداشته باشد به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک مربوطه زعفران را مصرف نکنید.

برچسب ها : خواص زعفران,زعفران