انتشار این مقاله


درمان کم شنوایی با سمعک های مبتنی بر هوش مصنوعی

اگر مدتی است که سمعک خود را ارتقا نداده‌اید، یا تست شنوایی را به دلیل عدم تمایل به استفاده از سمعک به تعویق انداخته‌اید، شاید وقت آن رسیده باشد که نظرتان را تغییر دهید. در حال حاضر سمعک‌ها از نظر طراحی و قابلیت استفاده پیشرفت زیادی کرده‌اند. در این میان، سمعک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی […]

اگر مدتی است که سمعک خود را ارتقا نداده‌اید، یا تست شنوایی را به دلیل عدم تمایل به استفاده از سمعک به تعویق انداخته‌اید، شاید وقت آن رسیده باشد که نظرتان را تغییر دهید. در حال حاضر سمعک‌ها از نظر طراحی و قابلیت استفاده پیشرفت زیادی کرده‌اند. در این میان، سمعک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی محبوب‌ترین و مؤثرترین گزینه درمانی برای مدیریت هر نوع کم شنوایی هستند.

این سمعک‌ها با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به کاربران اجازه می‌دهند تا به طور طبیعی با محیط خود تعامل داشته باشند. با سمعک‌های هوشمند، می‌توانید به راحتی همه دستگاه‌های خود مثل گوشی هوشمند، تبلت یا حتی تلویزیون هوشمندتان را همگام‌سازی کنید و به راحتی و بدون به خطر انداختن کیفیت صدا از صوت دستگاه‌های مختلف استفاده کنید.

به طور خلاصه در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که سمعک‌های هوشمند چگونه زندگی افراد دارای آسیب شنوایی را متحول کرده‌اند. با ما همراه باشید تا در مورد مدیریت کم‌شنوایی با سمعک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی صحبت کنیم.

روش های درمان کم شنوایی

احتمالاً می‌دانید که کم‌شنوایی را در بسیاری از موارد نمی‌توان درمان کرد، اما بسته به این‌که آسیب شنوایی چقدر و از چه نوعی است، می‌توان از دستگاه‌های کمک‌شنوایی مختلفی برای مدیریت مشکل و بهتر شنیدن استفاده کرد. دستگاه‌های کمک‌شنوایی به طور کلی به دو دسته سمعک‌های قابل جابجایی و دستگاه‌های کاشتنی تقسیم می‌شوند که آن‌ها را در زیر توضیح می‌دهیم.

درمان کم شنوایی با سمعک

این دستگاه‌ها صداها را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند گوش داخلی صدا را راحت‌تر بشنود. آن‌ها معمولا آنالوگ یا دیجیتال هستند و به صورت پشت گوشی (BTE)، داخل گوشی (ITE) و داخل کانال (ITC) در دسترس هستند.

  • سمعک‌های آنالوگ. این دستگاه‌ها صدا را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند و سپس آن را بلندتر می‌کنند. آن‌ها در واقع مثل یک میکروفون متصل به یک تقویت‌کننده صدا عمل می‌کنند. می‌توانید این سمعک‌ها را برای محیط‌های مختلف، مانند یک اتاق کوچک یا یک رستوران شلوغ، برنامه‌ریزی کنید.
  • سمعک دیجیتال. این سمعک‌ها صدا را به یک کد تبدیل کرده و سپس آن کد را دوباره به صدا تبدیل می‌کنند. شما می‌توانید آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که فقط فرکانس‌هایی را که در آن‌ها کم‌شنوایی دارید تقویت کنند. به طور کلی، دستگاه‌های دیجیتال انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به نوع آنالوگ دارند. سمعک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که در بخش‌های بعد توضیح می‌دهیم در این دسته جای می‌گیرند.

درمان کم شنوایی با سمعک های کاشتنی 

برخی افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند از سمعک‌های معمولی استفاده کنند. پزشکان می‌توانند دستگاه‌های کمک‌شنوایی را با جراحی در قسمت داخلی‌تر گوش این افراد قرار دهند تا ارتعاشات صوتی بیشتری را به گوش داخلی ارسال کنند. گزینه‌های مختلف سمعک‌های کاشتنی:

  • ایمپلنت گوش میانی. جراح دستگاه کوچکی را به یکی از استخوان‌های گوش میانی متصل می‌کند تا بتواند آنها را مستقیماً حرکت دهد. این
  • دستگاه می‌تواند ارتعاشات صوتی قوی‌تری را به گوش داخلی بفرستد.
  • سمعک‌های استخوانی. این سمعک‌ها روی استخوان پشت گوش قرار می‌گیرند و در آنجا صدا را از طریق جمجمه به گوش داخلی منتقل می‌کنند. در واقع، آنها گوش خارجی و گوش میانی را دور می‌زنند و مسیر جدیدی برای شنوایی ایجاد می‌کنند.
  • ایمپلنت حلزونی گوش. اگر گوش داخلی آسیب شدیدی داشته باشد، ایمپلنت حلزونی می‌تواند احساس شنیدن صدا را برای فرد ایجاد کند. قسمت خارجی سمعک در پشت گوش قرار می‌گیرد و گیرنده سمعک در زیر پوست پشت گوش کاشته می‌شود.

درمان کم شنوایی با سمعک های معمولی و فراهوشمند

تمایز اصلی بین سمعک های معمولی و فراهوشمند در اتصال، قابلیت‌های پیشرفته و ادغام آن‌ها با سایر دستگاه‌ها و فناوری‌های هوشمند نهفته است. سمعک‌های فراهوشمند سطح بالاتری از سفارشی‌سازی، راحتی و اتصال‌پذیری را ارائه می‌دهند و به کاربران اجازه می‌دهند که کنترل بیشتری بر شنوایی خود داشته باشند.

سمعک‌های دیجیتال معمولی حالت‌های خاصی برای موقعیت‌های مختلف گوش دادن دارند، مانند «حالت رستوران» یا «حالت تلویزیون». از آن جایی که این تنظیمات عمومی هستند، ممکن است همیشه در همه محیط‌های گوش دادن به طور مطلوب کار نکنند و ممکن است به خوبی بین صداهای مهم و نویز پس‌زمینه تمایز قائل نشود.

در مقابل، سمعک‌های فراهوشمند به جای استفاده از یک برنامه از پیش تعیین شده، به میلیون‌ها صدایی که روزانه می‌شنوید گوش می‌دهند و با کمک الگوریتم‌ها یاد می‌گیرند صداهایی را که برای شما مهم هستند، تشخیص داده و به آنها اولویت بدهند. از آن مهم‌تر این است که یادگیری سمعک‌های هوشمند همیشه ادامه دارد و آن‌ها به طور فزاینده‌ای با نیازها و ترجیحات شما سازگار می‌شوند.

همچنین سمعک‌های فراهوشمند می‌توانند از حسگرهای اطلاعاتی، مانند حسگرهایی که حرکت را تشخیص می‌دهند، برای تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده از میکروفون‌های جهت‌دار و پارامترهای تقویت‌کننده صدا استفاده کنند. با سمعک‌های مجهز به هوش مصنوعی، زمان کم‌تری را صرف تلاش برای تفکیک سر و صدای اطراف خود می‌کنید، در نتیجه می‌توانید تمرکز بیشتری روی مکالمه داشته باشید.

سمعک های مبتنی بر تکنولوژی شبیه سازی سیستم شنوایی در مغز چگونه عمل می کنند؟

سمعک‌ها برای تقلید از عملکرد مغز انسان در پردازش شنوایی از سیستمی به نام فناوری شبکه عصبی عمیق (DNN) استفاده می‌کنند. شبکه عصبی عمیق از طریق اعمال تکراری بر اساس یک مجموعه نمونه‌ یاد می‌گیرد. به این معنی که DNN به همان روش مغز انسان، یعنی از طریق تمرین و اشتباه کردن یا آزمون و خطا می‌آموزد. به زبان ساده، نحوه عملکرد شبکه عصبی عمیق به این صورت است:

سمعک مبتنی بر مغز انسان
  • به یک کامپیوتر (سمعک) اطلاعاتی مانند صدا داده می‌شود. فرض کنیم در این مثال به کامپیوتر صدای گیتار داده شده است. برخلاف من یا شما، کامپیوتر نمی‌داند این صدا چیست.
  • کامپیوتر این صدا را از DNN خود عبور می‌دهد و عناصر آن مثل صدای بلند یا پایین را تفکیک می‌کند.
  • هنگامی که به پایان فرایند تحلیل می‌رسد، DNN تصمیم می‌گیرد که آیا این صدای یک گیتار است یا نه.
  • بازخوردی در مورد این پاسخ به دستگاه داده خواهد شد (بله یا خیر) که سمعک از آن برای تقویت تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کند.

این فرایند بارها و بارها با تعداد زیادی صداهای گیتار مختلف تکرار می‌شود تا زمانی که کامپیوتر بتواند فوراً آن را تشخیص دهد.

شبکه عصبی عمیق مجموعه‌ای از میلیون‌ها صداهای واقعی با نویزهای مختلف را دریافت می‌کند. سپس به آن یاد داده می‌شود که کدام صداها گفتار و کدام صداها نویز را تشکیل می‌دهند. این شبکه سپس نویز را حذف می‌کند. نتیجه ارائه کیفیت صدای بالاتر، نسبت سیگنال به نویز (SNR) بهبود یافته، راحتی بیشتر در گوش دادن و درک گفتار است.

بهترین سمعک ها با تکنولوژی هوش مصنوعی برای درمان کم شنوایی

تولیدکنندگان پیشرو سمعک با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توانسته‌اند تجربه شنیدن را برای کاربران به میزان زیادی بهبود دهند. در ادامه لیست بهترین سمعک‌های مبتنی برای هوش مصنوعی حال حاضر بازار را می‌بینید:

  • سمعک‌های برند استارکی: لیویو (Livio)، ایوالو (Evolv) و جنسیس ای آی (Genesis AI)
  • سمعک‌های برند فوناک: لومیتی (Lumity) و پارادایس (Paradise)
  • سمعک‌های برند اتیکن: اینتنت (Intent)،ریل (Real) و اون (Own)
  • سمعک‌های برند ویدکس: مومنت (MOMENT) و ایووک (EVOKE)
  • سمعک‌های برند سیگینا: سیگنیا AX و IX

۵ سمعک فوق هوشمند دنیا

برندهای مشهور سمعک دنیا سمعک‌های فراهوشمند زیادی را در سطوح مختلف تکنولوژی به بازار عرضه کرده‌اند، اما از میان آن‌ها ۵ سمعک زیر به عقیده بسیاری از کارشناسان قدرتمندترین سمعک‌های فراهوشمند فعلی بازار هستند:

سمعک فرا هوشمند
  • فوناک ادئو لومیتی (Audéo Lumity)
  • استارکی جنسیس ای آی (Genesis AI)
  • سیگنیا پیور ای ایکس (Pure Charge&Go AX)
  • سمعک رییل اتیکن (Real)
  • ریساند اومنیا (Omnia)

منبع: https://digiato.com/tech/new-hearing-aid-technologies