انتشار این مقاله


وقتی آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر کارساز نیستند

سوپرباگ مقاوم به تمام آنتی‌بیوتیک‌های در دسترس، جان یک نفر را گرفت. سپتامبر سال گذشته، زنی از نوادا (Nevada) در پی ابتلا به نوعی عفونت جان خود را از دست داد؛ عفونتی که نسبت به تمامی انواع آنتی‌بیوتیک موجود در ایالات متحده مقاومت نشان داد. این حادثه – که روز پنج‌شنبه ۱۳ام ژانویه از سوی CDC […]

سوپرباگ مقاوم به تمام آنتی‌بیوتیک‌های در دسترس، جان یک نفر را گرفت.

سپتامبر سال گذشته، زنی از نوادا (Nevada) در پی ابتلا به نوعی عفونت جان خود را از دست داد؛ عفونتی که نسبت به تمامی انواع آنتی‌بیوتیک موجود در ایالات متحده مقاومت نشان داد.

این حادثه – که روز پنج‌شنبه ۱۳ام ژانویه از سوی CDC گزارش شد – بخشی از معضل جهانی “مقاومت آنتی‌بیوتیکی” محسوب می‌شود که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ جان ۱۰ میلیون نفر را خواهد گرفت.

الکساندر کلن (Alexander Kallen) از CDC در این باره می‌گوید:

این نگران‌کننده است. ما تمام این مدت به آنتی‌بیوتیک‌های جدید و جدیدتر اتکا کرده‌ایم. ولی کاملاْ مشخص است که سرعت مقاوم شدن این باکتری‌ها به دارو بسیار بیش‌تر از سرعت ساخته شدن آنتی‌بیوتیک‌های جدید است.

بخشی این مسئله به دلیل سرعت پایین توسعۀ آنتی‌بیوتیک‌های جدید است؛ حتی داروهایی که مراحل طراحی و تست را با موفقیت پشت سر می‌گذارند در نهایت با موانعی بر سر راه خود مواجه می‌شوند. نتیجه این که بسیاری از شرکت‌های دارویی توسعۀ آنتی‌بیوتیک‌های جدید را متوقف نموده‌اند. برای مثال FDA در سال گذشته، آنتی‌بیوتیک جدید شرکت Cempra Pharmaceuticals را به دلیل ابهاماتی در ثأثیر دارو بر کارکرد کبد، توقیف نمود. این دارو با نام سولیترومایسین (Solithromycin) برای درمان نوعی ذات‌الریۀ باکتریایی طراحی شده بود. این دارو برای گرفتن تأییدیه باید روی ۹ هزار بیمار تست شود.

omadacycline

علی‌رغم وجود تمام این موانع دلسردکننده، شرکت Paratek Pharmaceuticals هم‌اکنون در حال کار بر روی آنتی‌بیوتیک جدید خود با نام اوماداسایکلین (Omadacycline) می‌باشد. این در شرایطی است که این دارو به مدت دو دهه در صف صدور مجوز قرار داشته است. این دارو که جهت درمان عفونت‌های پوستی، مجاری ادراری و هم‌چنین ذات‌الریه طراحی شده است؛ هم‌اکنون در فاز سوم تست به سر می‌برد و شرکت سازنده انتظار دارد تا ماه جولای سال جاری به نتایج نهایی دست یابد. طبق اظهارات مسئولین شرکت سازنده از زمان شروع اولین مرحله از تست این دارو بر روی بیماران انسانی تا صدور مجوز بیش از ۱۵ سال طول کشیده است.

اگر این دارو در نهایت بتواند وارد بازار شود می‌توان انتظار داشت سرعت مرگ ناشی از عفونت‌های مقاوم تا حدودی کاهش یابد تا زمانی که باکتری‌ها نسبت به این دارو نیز مقاومت حاصل کنند!

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید