انتشار این مقاله


پیشنهاد جدید برای نحوه ی ذخیره سازی حافظه!!

جوزف سیسواری چنین توضیح می دهد” تا امروز گمان بر این بود که قشر انتورینال مغز(EC) در خدمت بخش هیپوکامپ برای ایجاد و نیز به یاد آوردن خاطرات است. اما تحقیقات نشان داده که این بخش می تواند مستقل از هیپوکامپ در عملکردی چون دویدن در یک مارپیچ و یادآوری راهها عمل کند. قشر انورینال […]

جوزف سیسواری چنین توضیح می دهد” تا امروز گمان بر این بود که قشر انتورینال مغز(EC) در خدمت بخش هیپوکامپ برای ایجاد و نیز به یاد آوردن خاطرات است. اما تحقیقات نشان داده که این بخش می تواند مستقل از هیپوکامپ در عملکردی چون دویدن در یک مارپیچ و یادآوری راهها عمل کند. قشر انورینال می تواند به عنوان بخش جدیدی برای تشکیل حافظه، موازی با هیپوکامپ و بدون نیاز به آن عمل داشته باشد.”

هنگامی که یک حافظه ی مکانی شکل می گیرد، سلول های بخش داخلی قشر انتورینال، به ویژه سلول های شبکه ای، مانند یک سیستم ناوبری عمل می کنند. آن ها هیپوکامپ را با اطلاعاتی چون مکان حیوان و نشانه هایی از قبیل اینکه حیوان چه اندازه و در چه جهتی حرکت کرده، تغذیه می کنند. موش ها این اطلاعات را از طریق ارتباطات نورونی موجود در هیپوکامپ که با هم کار می کنند، رمز گشایی می کنند .هنگامی که یک حافظه برای تثبیت شدن به یادآورده می شود، MEC( بخش داخلی قشر انتورینال) به عنوان عامل دوم نسبت به هیپوکامپ عمل می کند . در هیپوکامپ، این به یاد آوردن در طی جریانی که به اصطلاح “موج/نیزه تیز” نامیده می شود، صورت می گیرد، و در آن شبکه های نورونی در یک راه بسیار هماهنگ عمل می کنند. با توجه به دیدگاه موجود تا به حال، ناحیه ی هیوکامپ شروع کننده ی این پاسخ( به یاد آوردن) و فرآیند تثبیت حافظه می باشد، در حالی که ناحیه ی MEC فقط یک گذرگاه برای رله کردن پیام ها است که پیام ها را به همه ی نقاط مغز می فرستد.

برای دانستن این امر که آیا MEC در دادن این پاسخ(با یاد آوردن و تثبیت) نقش دارد یا خیر، محققان نحوه ی یادآوری حافظه ی  موش ها در یک مارپیچ را مورد بررسی قرار دادند. آن ها نشان دادند که نورون های موجود در لایه های سطحی MEC،یعنی قسمتی از آن که اطلاعات ورودی را به هیپوکامپ می فرستد و حاوی سلول های شبکه ای است، در طول کار حافظه فعالیت کرده و مسیر ها را رمزگشایی می کند. در کمال تعجب نویسندگان دریافتند که فرآیند پاسخگویی در ناحیه ی سطحی بخش داخلی  قشر انتورینال، با پاسخ در ناحیه ی هیپوکامپ همراهی ندراد. به این معنی که در طول هردو مرحله ی خواب و بیداری، این ناحیه فرآیند های به یاد آوردن و تثبیت حافظه را مستقل از هیپوکامپ انجام می دهد. جوزف اونیل، نویسنده ی اصلی تحقیق، توضیح می دهد که چگونه دید ما نسبت به فرآیند ذخیره ی حافظه تغییر کرد”ناحیه ی هیپوکامپ به تنهایی بر جریان تشکیل و یادآوری حافظه تسلط ندارد، بلکه قشر انتورینال مغز و هیپوکامپ دو سیستم برای انجام این فرآیند ها هستند. علیرغم اینکه این دو ناحیه در ارتباط با هم هستند، ممکن است که موازی با هم همل کنند و مسیر های متفاوتی برای ذخیره و تثبیت حافظه با کار گیرند.”

خلاصه ی این موارد در عکس زیر آورده شده است:

170112141251_1_900x600

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید