انتشار این مقاله


تفاوت کاربرد پنبه بهداشتی با گاز استریل

پنبه بهداشتی و گاز استریل با توجه به کاربردی که دارند، در رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مرتبط با آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای پانسمان زخم و جراحت‌های عمیق، ضد عفونی کردن، بستن زخم‌های سطحی و اهداف مشابه از این دو محصول استفاده می‌شود. از آن‌جایی که قدرت جذب پنبه بسیار بالا است، بنابراین […]

پنبه بهداشتی و گاز استریل با توجه به کاربردی که دارند، در رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مرتبط با آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای پانسمان زخم و جراحت‌های عمیق، ضد عفونی کردن، بستن زخم‌های سطحی و اهداف مشابه از این دو محصول استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که قدرت جذب پنبه بسیار بالا است، بنابراین به یکی از تجهیزات پرکاربرد در بسیاری از امور پزشکی تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت پنبه بهداشتی با گاز استریل صحبت کنیم و ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک را به‌طور کامل بیان کنیم. پس با ما همراه شوید.

پنبه بهداشتی چیست؟

قبل از توضیح فرق پنبه استریل با گاز استریل، باید این دو محصول را بشناسید. پنبه بهداشتی از الیاف طبیعی تولید می‌شود و در ساخت آن از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی‌کنند. از آن‌جایی که این محصول بافت نرم و لطیفی دارد، بنابراین برای استفاده روی پوست نیز مناسب است.

همان‌طور که می‌دانید برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی لازم است تا پنبه را به دارو آغشته کنیم و بعد روی صورت بمالیم. به ‌این دلیل که نرم است، روی صورت هیچ آسیب یا خراشی ایجاد نمی‌کند. این ویژگی باعث شده است تا برای اهداف دیگر نیز در مراکز درمانی از آن استفاده کنند.

کاربرد پنبه بهداشتی؟

در مراکز درمانی و برای مصارف پزشکی از این محصول کمک می‌گیرند. مثلا برای پاک کردن زخم‌ها، جذب خون و ترشحات ناحیه آسیب دیده بسیار کاربرد دارد. پنبه بهداشتی از آن‌جایی که استریل است از احتمال ایجاد عفونت می‌کاهد، زیرا پاتوژن‌های بیماری‌زا در زمان استریل شدن آن از بین می‌روند.

اگر زخم بازی روی پوست باشد، اولین تدبیر برای جذب خون زیاد استفاده از پنبه استریل شده است تا مانع از خون‌ریزی شود. برای بانداژ کردن زخم‌های عمیق، این محصول بهداشتی را درون گاز استریل می‌گذارند و با آن زخم را می‌پوشانند.

اگر خواستید زخمی را ضدعفونی کنید، بهترین راهکار استفاده از پنبه بهداشتی است که به الکل یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده آغشته شده باشد. در کارهای آزمایشگاهی و تزریقاتی نیز از این محصول استفاده می‌شود.

نحوه استریل کردن پنبه

راحت‌ترین و ایده‌آل‌ترین راه برای استریل کردن این محصول، استفاده از روش اتوکلاو است. تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی زیادی توسط این دستگاه استریل می‌شوند.

برای بهداشتی کردن پنبه آن را درون اتوکلاو می‌گذارند و دمای دستگاه را بین ۱۳۴ تا ۱۳۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌کنند. اما دقت کنید که این محصول در دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌سوزد. استفاده از اتوکلاو روشی است که در بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از آن استفاده می‌کنند و با آن توپ‌های پنبه‌ای و پدهای گاز پنبه‌ای را استریل می‌کنند.

شما می‌توانید پنبه‌های غیر بهداشتی و دیگر وسایل آشپزخانه را در منزل نیز استریل کنید. برای آن ابتدا مقدار مناسبی از پنبه را مرطوب کنید. حال دمای مایکروویو را روی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. پنبه‌های خیس را درون دستگاه قرار دهید و بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه صبر کنید تا استریل شوند. آغشته کردن این محصول به آب و گذاشتن آن داخل مایکروویو باعث می‌شود تا بخار ایجاد شده، پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زایی را از بین ببرد.

دقت داشته باشید این روش تنها برای مواردی است که به‌صورت جدی و در موارد ضروری به پنبه بهداشتی نیاز دارید و انواع استریل آن در دسترس نیست. در غیر این صورت بهتر است آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

فرق پنبه استربل با گاز استریل

در ادامه‌ی بررسی تفاوت‌های پنبه بهداشتی و گاز استریل، اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره کاربردها و ویژگی‌های پنبه بهداشتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی جامع “هر آنچه درباره پنبه بهداشتی باید بدانید؟” را در سایت باندپیچی مطالعه کنید. این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا با جزئیات بیشتری از این محصول آشنا شوید و انتخاب بهتری داشته باشید.

پنبه هیدروفیل

به انواع خاصی از پنبه، هیدروفیل می‌گویند که قدرت نگهداری رطوبت و آب را در خود دارند. قدرت جذب این محصولات بهداشتی بسیار بالا است. بنابراین مدت زمانی که طول می‌کشد تا پنبه هیدروفیل ترشحات و خون خارج شده از زخم را جذب کند، بسیار کم است. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به خاصیت ضد حساسیت آن اشاره کرد.

گاز استریل چیست؟

به محصول بهداشتی که ظاهری تور مانند دارد، بدون مواد شیمیایی و استریل است، گاز استریل می‌گویند. این مدل از گازها انواع متفاوتی دارند و بیشتر در جراحت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در مواردی که خون‌ریزی بسیار شدید باشد، اولین گزینه استفاده از گاز استریل است. زیرا به‌دلیل وجود بافت طبیعی در ساختار آن در جذب خون و ترشحات بسیار کارآمد عمل می‌کند و به‌خوبی باعث تمیز شدن زخم می‌شود.

از طرفی به‌دلیل ظاهر تور مانند باعث می‌شود تا هوا به‌خوبی روی زخم جریان داشته باشد و محیط آن مرطوب بماند. در نتیجه زخم با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کند.

گازهای استریل در انواع مختلفی تولید می‌شوند. یک مدل از آن‌ها که کاربرد زیادی در اتاق‌های عمل دارند، توسط اشعه ایکس شناسایی می‌شوند. بنابراین در مواردی که گاز استریلی در حین جراحی در بدن فرد باقی بماند، توسط رادیوگرافی و اشعه ایکس مشخص می‌شود. گازهای استریل بعد از بیرون آورده شدن از بسته‌بندی نیازی به اتوکلاو ندارند. بنابراین بلافاصله قابل استفاده هستند.

گاز استریل

کاربرد گاز استریل

یکی از انواع تفاوت پنبه بهداشتی با گاز استریل کاربرد آن‌ها است. گاز استریل بیشتر در مواردی کاربرد دارد که زخم بسیار عمیق باشد و به پانسمان نیاز پیدا کند. از طرفی برای عمل‌های جراحی برای کنترل خون‌ریزی و ترشحات و بعد از آن برای بستن زخم جراحی از آن استفاده می‌کنند.

در دندان‌پزشکی نیز از انواع کم تراکم گاز استریل کمک می‌گیرند. از آن‌جایی که قدرت جذب این محصول بسیار بالاست، در مراکز بهداشتی و درمانی برای پانسمان زخم‌های سطحی و سرپایی نیز به‌کار می‌رود.

انواع گاز استریل

با توجه به اینکه متوجه تفاوت پنبه بهداشتی با گاز استریل شدید، باید بگوییم از محصول دوم در بازار انواع متنوعی وجود دارد. از جمله:

  • توپی: این مدل فاقد هر نوع مواد شیمیایی است و برای تمیز کردن زخم‌های سطحی به‌کار می‌رود.
  • وازلینه: این محصول نوعی پانسمان آغشته به وازلین است که خاصیت غیر چسبندگی دارد. در زمان تعویض به زخم نمی‌چسبد و نخ‌کش نمی‌شود. بنابراین از آن برای پانسمان سوختگی‌ها استفاده می‌کنند.
  • گاز دندانپزشکی: این محصول فاقد هر نوع پرزی است و از الیاف پنبه تولید می‌شود و برای جذب خون و محلول‌های ضدعفونی‌کننده در دندانپزشکی کاربرد دارد.
انواع گاز استریل

تفاوت کاربرد پنبه بهداشتی با گاز استریل

فرق پنبه استربل با گاز استریل بسیار زیاد است. پنبه‌های بهداشتی برای پاک کردن و ضد عفونی کردن زخم‌های سطحی هستند و در آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند. در صورتی که گاز استریل برای پانسمان کردن زخم‌های عمیق، سوختگی‌ها، دندانپزشکی، عمل‌های جراحی و کاربردهای مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای آشنایی بیشتر با دیگر محصولات بهداشتی و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توانید نگاهی به مقاله‌ی “کاربردهای انواع دستکش لاتکس و ویژگی‌های آن‌ها” در سایت باندپیچی بیندازید. این مطلب ممکن است برای شما هم مفید باشد.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم راجع به تفاوت پنبه بهداشتی با گاز استریل صحبت کنیم. همان‌طور که گفتیم از این دو محصول بیشتر برای ضدعفونی، تمیزکردن زخم و پانسمان آن استفاده می‌شود. اگر زخمی سطحی دارید برای تمیز کردن آن از پنبه‌های استریل کمک بگیرید و برای پانسمان زخم‌های عمیق‌تر و سوختگی‌ها گاز استریل بهترین گزینه است.