انتشار این مقاله


جراحی دندان عقل نهفته با دکتر مانی آرش راد

دندان عقل (دندان سوم مولر) از آخرین دندان‌های آسیاب است که در سنین ۱۷ تا ۲۵ سال رشد می‌کند. در برخی اوقات به‌دلیل کمبود فضا یا رشد نادرست، این دندان نمی‌تواند از لثه خارج شود و تبدیل به یک دندان عقل نهفته می‌شود. در این مواقع بعضی افراد نیاز به جراحی دندان عقل نهفته پیدا […]

دندان عقل (دندان سوم مولر) از آخرین دندان‌های آسیاب است که در سنین ۱۷ تا ۲۵ سال رشد می‌کند. در برخی اوقات به‌دلیل کمبود فضا یا رشد نادرست، این دندان نمی‌تواند از لثه خارج شود و تبدیل به یک دندان عقل نهفته می‌شود. در این مواقع بعضی افراد نیاز به جراحی دندان عقل نهفته پیدا می‌کنند؛ هرکس می‌تواند باتوجه‌به نشانه‌ها متوجه نیاز یا عدم نیاز آن شود. در این مقاله به‌بررسی نشانه‌های نیاز به جراحی و انواع جراحی‌های دندان عقل نهفته می‌پردازیم. جالب است بدانید اطلاعات زیادی در وب‌سایت دکتر مانی آرش راد به نشانی https://drmaniarash.com/جراحی-دندان-عقل-نهفته/ دراین‌باره ارائه می‌شود.

چرا و در چه زمانی باید جراحی دندان عقل نهفته انجام بدیم؟

هنگامی که زمان جراحی فرا برسد می‌توانید از علائمی که بدن بروز می‌دهد متوجه شوید و نسبت‌به جراحی دندان عقل نهفته اقدام کنید. در ادامه به‌بررسی علائم و دلایل نیاز به این جراحی می‌پردازیم.

  • درد و ناراحتی در ناحیه فک و لثه می‌تواند یکی از نشانه‌ها برای جراحی باشد. البته هر دردی نشانه‌ای از دندان عقل نهفته نیست و با مراجعه به دکتر متخصصی مانند دکتر مانی آرش راد می‌توانید دلیل آن درد را بفهمید.
  • تمیزکردن دندان‌های عقل می‌تواند خیلی سخت باشد زیرا خیلی در دسترس نیستند. به‌همین‌دلیل امکان تجمع باکتری‌ها در این محل زیاد است و می‌تواند موجب عفونت شود. این عفونت در ناحیه فک یا لثه اتفاق می‌افتد و موجب تورم و درد می‌شود. عفونت از تاج دندان شروع می‌شود؛ اما درصورت عدم درمان می‌تواند تا داخل دندان عقل و فک نیز نفوذ کند.
  • یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به جراحی می‌تواند خرابی و درد در دندان‌های مجاور دندان عقل باشد؛ چراکه ممکن است دندان عقل در زاویه نادرستی رشد کرده باشد یا به‌دلیل کمبود جا به دندان‌های دیگر فشار بیاورد. در چنین موقعیتی باید سریعا به یک جراح مانند دکتر مانی آرش راد برای جراحی دندان عقل نهفته مراجعه کنید؛ درصورت تعلل امکان تخریب و آسیب‌های بیشتری برای دیگر دندان‌های شما وجود دارد.
خطرات جراحی عقل نهفته
  • برای رشد هر دندانی یک کیست وجود دارد که پس از رشد کامل آن دندان از بین می‌رود؛ اما در دندان‌های عقل نهفته این کیست به‌دلیل رشد نادرست یا ناکامل دندان، باقی می‌ماند. این مسئله می‌تواند موجب تشکیل تومورهای خوش‌خیم شود.
  • در برخی مواقع دندان عقل نهفته می‌تواند موجب جابه‌جایی دندان‌های دیگر شود و مشکلات ارتودنسی ایجاد کند.
  • باوجود دندان‌های عقل نهفته امکان تجمع غذا و پلاک در ناحیه لثه و دندان‌ها وجود دارد؛ درصورت تجمع آن‌ها می‌تواند موجب پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای شود.

تمامی این نشانه‌ها و دلایل، احتمالی هستند و هرکس می‌تواند تجربه متفاوتی را پشت سر بگذارد. برای تشخیص دقیق و درست به پزشک یا جراح متخصصی در این زمینه، مانند دکتر مانی آرش راد، مراجعه فرمایید. با مراجعه به سایت دکتر مانی به آدرس drmaniarash.com می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید و هر سوالی داشتید بپرسید.

انواع جراحی دندان عقل نهفته

این جراحی در روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که می‌توانیم به جراحی ساده، پیچیده و لیزری به‌عنوان اصلی‌ترین آن‌ها اشاره کنیم. در ادامه توضیحات بیشتری درباره هریک می‌دهیم. البته با مراجعه به دکتر مانی آرش راد نوع جراحی مناسب برای شما توسط دکتر تشخیص داده می‌شود.

جراحی ساده

این نوع جراحی دندان عقل نهفته برای دندان‌های نیمه نهفته، که کمی از آن‌ها از لثه بیرون زده‌اند استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از ابزارهای ساده‌ای مانند انبر و فورسپس و به کمک بی‌حسی موضعی دندان را خارج می‌کنند.

جراحی پیچیده

این جراحی برای دندان‌های عقل نهفته (در لثه) یا نهفته‌ی کامل (باقی‌مانده در فک) کاربرد دارد. در جراحی پیچیده برشی در لثه ایجاد می‌کنند، یا درصورت نهفتگی کامل بخشی از استخوان فک را برمی‌دارند، تا به دندان دسترسی پیدا کنند. البته نگران نباشید اگر به جراحی حرفه‌ای مانند دکتر مانی آرش راد مراجعه کنید، او مطمئن می‌شود شما درد زیادی را احساس نکنید.

جراحی لیزری

در این جراحی از لیزر برای برش لثه یا استخوان استفاده می‌کنند. با استفاده از لیزر، بیماران درد و خون‌ریزی کمتری را تجربه می‌کنند و می‌توان گفت این جراحی محبوبیت بیشتری دارد؛ اما برای همه مواقع امکان‌پذیر نیست. برای انجام جراحی لیزری، دندان باید در موقعیتی قرار داشته باشد که برای لیزر مناسب باشد.

جراحی دندان عقل نهفته با تقسیم دندان

برخی مواقع به‌دلیل موقعیت و اندازه دندان، امکان خروج آن به‌صورت یکپارچه وجود ندارد. در این شرایط جراح با تقسیم دندان به چند قطعه آن را از لثه یا فک خارج می‌کند. اگر دوست دارید قبل از انجام جراحی اطلاعات بیشتری درباره‌اش داشته باشید، می‌توانید به وب‌سایت دکتر مانی آرش راد به آدرس drmaniarash.com مراجعه فرمایید. دکتر مانی آرش راد در این سایت توضیحات کاملی درباره تمامی جراحی‌های مرتبط به فک و صورت ارائه می‌کند.

عکس دندان عقل نهفته

چرا جراحی دندان عقل نهفته را با دکتر مانی آرش راد انجام دهیم؟

دکتر مانی آرش راد یکی از جراحان باتجربه و خبره به‌شمار می‌رود که در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. دکتر مانی همیشه صداقت در درمان را یکی از وظایف اصلی خودش می‌داند و سعی می‌کند تا جای ممکن هزینه‌ها را نیز برای بیماران خود کاهش دهد؛ همچنین پس از جراحی، دکتر پشتیبانی شبانه‌روزی به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید برای هرچیزی از او کمک بگیرید. ایشان همچنین وب‌سایتی به نشانی drmaniarash.com راه‌اندازی کرده‌اند که در آن به آموزش مفاهیم کلی رشته‌شان (جراحی فک و صورت) و نکاتی درباره هر جراحی می‌پردازند.

سوالات متداول

در این قسمت به‌برخی سوالات پرتکرار پاسخ می‌دهیم:

آیا می‌توانیم در یک جراحی دندان عقل نهفته، همه دندان‌های عقل را برداریم؟

بله؛ البته این موضوع بستگی به شرایط شما دارد اما در بیشتر موارد امکانش هست. می‌توانید به کمک مشورت با دکتر مانی آرش راد و بررسی او درباره این مسئله تصمیم بگیرید.

اگر جراحی دندان عقل نهفته را انجام ندهیم دچار مشکل می‌شویم؟

درصورت بروز نشانه‌هایی مانند درد یا خرابی دندان، احتمالا شما نیاز به جراحی دارید؛ بی‌توجهی به این نشانه‌ها می‌تواند مشکلاتی مانند عفونت یا تشکیل کیست را به‌دنبال داشته باشد.

آیا جراحی دندان عقل نهفته سخت و دردناک است؟

در حین جراحی از بی‌حسی‌های موضعی یا عمومی استفاده می‌شود و معمولا شما درد زیادی را احساس نخواهید کرد. تنها بعد از جراحی ممکن است درد را تجربه کنید که با استفاده از مسکن‌های تجویز‌شده توسط دکتر مانی آرش راد می‌توانید آن را تسکین دهید.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته ۱۴۰۳ چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

برای تعیین هزینه جراحی دندان عقل باید عواملی مانند میزان رشد دندان، میزان نهفتگی آن و نوع جراحی را درنظر داشت. پس از معاینه شما دکتر مانی آرش راد هزینه‌ها را تخمین می‌زند و به شما اعلام می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به نشانه‌های احتمالی نیاز به جراحی دندان عقل نهفته و انواع آن پرداختیم. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌ها برای جراحی دندان عقل، عفونت دندان یا فک است که موجب ورم و درد می‌شود. بسیاری فکر می‌کنند دلیل این ورم و درد رشد دندان عقل است؛ اما باید بدانید در بسیاری از آدم‌ها این دندان بدون هیچ نشانه یا عارضه‌ای رشد می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌کند. جراحی برای دندان عقل نهفته به روش‌های مختلفی ازجمله ساده، پیچیده و لیزری انجام می‌شود که نوع مناسب شما باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.